MS Windows
briani 27239
Død PC, muligvis pga. virus!? Hjælp!!!
Fra : Vild

Dato : 08-07-02 20:37

Hej dér!
Jeg er bange for at min PC har fået en virus (og jeg er ret bange for
at det er den der "Klez"-virus der har været omtalt på det seneste!).
I hvert fald opdagede jeg det ved at jeg fik en række mails retur som
ikke kunne leveres. Sjovt nok mente jeg ikke at jeg havde sent mails
til de pågældende personer, hvoraf nogle er folk slet ikke kender og
følgelig ikke har i mit adressekartotek!?
Men i nogle af de returnerede mails stod der noget om at jeg muligvis
havde fået virussen "W32/Klez"-et-eller-andet, mener jeg den hed! Pis!

Jeg kørte en scanning med Panda Antivirus via Internettet. Desværre
gik det i stå på et tidspunkt så det kørte ikke færdigt, men det havde
da registreret et par inficerede filer og slettet/omdøbt dem!

Det store problem opstod imidlertid da jeg ville tænde min PC efter at
den havde været slukket i nogle timer.
Det går fint med at tænde, og den starter op som normalt. Jeg kan også
bevæge musen uden problemer, men jeg kan ikke klikke på nogle af mine
ikoner, og ej heller på startknappen eller mine genveje nede i
proceslinjen for den sags skyld. Det er som om den er helt død. Jeg
kan bare genstarte med "Ctrl-Alt-Del", hvorpå den genstarter med samme
resultat, eller slukke på knappen på mit tower!

Jeg har selvfølgelig mistanke om at det er virussen der driller, men
hvordan pokker får jeg min kære gamle spand igen?

Jeg kører forresten PII 350 MHz, Win98.

- Vild

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 20:59

Vild skrev:

> [...]
> Jeg har selvfølgelig mistanke om at det er virussen der driller,
> men hvordan pokker får jeg min kære gamle spand igen?

Det kommer nok lidt an på hvilke filer der er inficeret og hvad det
er for filer der er blevet omdøbt ved din online-scanning. Hvis de
omdøbte filer er vigtige systemfiler, så skal disse systemfiler jo
erstattes af nogle orginale fra Windows-cd'en før Windows kan komme
til at fungere igen. Hvis der stadig er virus på pc'en, så er det
spild af arbejde, da originalfilerne måske bare bliver overskrevet
med virus igen, så det nemmeste er faktisk nogle gange at formatere
skidtet og starte forfra og så lære af oplevelsen. Lektien må være,
at man skal købe et antivirusprogram og holde det opdateret, for
ikke at snakke om sit styresystem og hvad der bliver frigivet af
sikkerhedsopdateringer til det.

Der findes Klez-fjernere rundt omkring på nettet, men mig bekendt er
der flere varianter af Klez, så medmindre du ved nøjagtig hvad den
hedder, er det sikkert ikke nemt at slippe af med igen. Prøv evt. i
gruppen news:dk.edb.sikkerhed.virus

Madsen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 08-07-02 22:01

"Vild" <vild99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig mistanke om at det er virussen der driller, men
> hvordan pokker får jeg min kære gamle spand igen?

Prøv at hente
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.klez.removal.too
l.html
den fjerner de fleste Klez-varianter.
mvh
Ernst

Fra : Vild

Dato : 09-07-02 14:05

> Prøv at hente

> [...]

Tak for alle besvarelserne.
Jeg havde heldigvis held med at hente FixKlez-filen på Internettet via en
anden computer, gemme filen på en diskette, starte min inficerede spand op i
fejlsikret tilstand, kopiere FixKlez-filen fra disketten over på
skrivebordet (hvilket strengt taget vel ikke var nødvendigt!) og derefter
køre filen!
Nu kører maskinen igen!

Tak!
- Vild

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 10-07-02 09:04

> [...]
> fejlsikret tilstand, kopiere FixKlez-filen fra disketten over på
> skrivebordet (hvilket strengt taget vel ikke var nødvendigt!) og derefter

Godt du fik has på den. Du har sikker lavet en online scanning for at
tjekke. Lav
for en sikkerhedsskyld et med Norton:
http://security1.norton.com/ssc/home.asp?j=1&langid=us&venid=sym&plfid=20&pk
j=WDWXPWFYJOKMFIDPMSV

mvh
Ernst

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-07-02 23:12

> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig mistanke om at det er virussen der driller, men
> hvordan pokker får jeg min kære gamle spand igen?

Som jeg opfatter det, kan du ikke ret meget inde i windows, og visse
varianter af Klez har det også med, at det første den gør er, at deaktivere
alle former for virusbeskyttelse.
http://www.avirus.dk kan du downloade f-prot. Du downloader 2 filer. De
er selvudpakkende og overføres til 2 disketter. Du booter derefter på
diskette 1 og følger vejledningen (dansk), så skulle resten gå af sig selv.
Fordelen er, at du booter og kun indlæser filer fra disketterne, således at
evt. inficerede filer på harddisken ikke kan blande sig.
Hvis en masse af dine systemfiler er ødelagt, skal du ikke regne med, at
ovenstående alene kan redde dig, men det er første trin, nemlig at få
fjernet al virus.
Derefter kan du bare geninstallere din windows direkte oveni den bestående,
så bliver alt genetableret - hvad angår selve windows. Dine øvrige
indstillinger og programmer vil stadig være som de var - medmindre de også
var inficeret.

Kurt

Fra : Morten

Dato : 09-07-02 00:37

> [...]
> er selvudpakkende og overføres til 2 disketter. Du booter derefter på
> diskette 1 og følger vejledningen (dansk), så skulle resten gå af sig selv.

F-Prot til dos er en rigtig god idé at anvende, men så skulle det jo helst være
i den senest opdaterede udgave
Selve F-Prot hentes her:
http://www.f-prot.com/download/getfpdosfree.html
De seneste definitionsfiler (2 styk) er en måned nyere end dem, du
ellers ville få fra avirus.dk, og hentes her:
http://www.f-prot.com/support/using.html#sp4
Og hent nu ikke filerne via en inficeret maskine

Du skal bruge 2 disketter (der er tomme og fri for bootvirus). På disk 1
lægger du f-prot.exe, english.tx0, macro.def og sign2.def. På disk 2 lægger
du sign.def. [Note, se bunden af indlæg]
Det er således ikke alle filer, du skal bruge.

Find dig en ren maskine med samme slags windows, og smut en tur i
dos-prompt. Sæt endnu en floppy i drevet og skriv: format a: /s
Den bruger du til at starte op på, dvs. stik den i og tænd din inficerede
maskine.
Når du så står ved a:\ sætter du F-Prot disk 1 i og skriver: f-prot /loaddef
og følger instruktionerne. Det tager noget tid at loade programmet.

Læs indstillingsmulighederne grundigt igennem, da de som default ikke er sat
til bedste undersøgelse. Du bruger piletasterne og mellemrum/enter.
Har du flere partitioner der skal undersøges, kan du blot skrive c:\ d:\ e:\ etc.
i den relevante boks, så bliver partitionerne testet i samme arbejdsgang.

[Note]
På F-Prots side står, at sign2.def også skal ligge på disk 2. De har dog ikke
taget højde for, at de to filer tilsammen fylder mere end der kan være på én
disk. Når man anvender kommandoen /loaddef skulle det dog være
ligemeget at den ligger på disk 1, jf. mail, jeg fik retur fra F-Prot tidligere i dag:
http://www.f-prot.com/support/using.html#sp3 samt
"Dear Morten,
Thank you very much for your mail.
The information on our web site need to be updated.
Now you should divide the files thus:
Copy on diskette 1 f-prot.exe, english.tx0, macro.def and sign2.def
Copy on diskette 2 sign.def
Also if /loaddef is used it does not matter how many diskettes are
used for the DOS scanner."

God fornøjelse,
Mvh.
Morten