ørekupering
Fra : Brian C

Dato : 08-07-02 18:15

Hej var lige en tur i kolding idag, hvor jeg så et stk, dobermann med
kuperede øre, er det ikke forbudt i DK?
det er ihvertfald, efter min mening, forkasteligt, er der nogen der kan give
en fornuftig forklaring på hvorfor det skulle være nødvendigt?
har det noget at gøre med racestandarder..... eller?

Brian C

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-07-02 18:23

On Mon, 8 Jul 2002 19:15:15 +0200, "Brian C"
<remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrotd:

> [...]
>en fornuftig forklaring på hvorfor det skulle være nødvendigt?
>har det noget at gøre med racestandarder..... eller?

det er udelukkende kosmetisk ,det har intet med racestandarder at
gøre, folk syntes vel at deres hunde ser seje ud med kuperede ører ,
de har vel fået det lavet i tyskland eller sverige . Og jeg mener at
den slags mennesker selv skulle have skåret ørene af !!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-07-02 20:31

Faktisk er det snart mange år siden ørekupering (og halekupering) også blev
forbudt i Tyskland og Sverige

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 08-07-02 20:49

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Faktisk er det snart mange år siden ørekupering (og halekupering) også
blev
> forbudt i Tyskland og Sverige

Til gengæld kan man købe kuperede hunde meget billigt i Polen- det har jeg
da mødt et par stykker som pralede med. :( Længere sydpå og i USA, England
bl.a. gør man det også endnu.

:Pia

Fra : Brian C

Dato : 08-07-02 20:55

Der burde simpelthen være importforbud for den slags, med en ordentlig straf
ved overtrædelse

Brian

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 08-07-02 20:27

Hej

Jo, det er forbudt, men så vidt jeg er informeret er det stadig lovligt i
bl.a Tyskland. Med hensyn til nødvendigheden af det, ja så er det vel lige
så nødvendigt som at sætte træklodser inde i ørerne på amstaffer.....

Mange hilsner fra Carina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-07-02 20:47

On Mon, 8 Jul 2002 21:27:25 +0200, "Carina Bach Hansen"
<carina.bach@hansen.mail.dk> wrotd:

> [...]
>bl.a Tyskland. Med hensyn til nødvendigheden af det, ja så er det vel lige
>så nødvendigt som at sætte træklodser inde i ørerne på amstaffer.....

Og hvem fanden gør dog det ? og hvorfor ?

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 09-07-02 14:27

Hej

Jeg har hørt "amstafffolk" omtale nedenstående, men har heldigvis ikke set
dem i brug. De skulle give ørerne en "perfekt" ( kan de blive mere perfekte
end dem de er født med??) form, og få dem til at sidde hvor man gerne vil
ha´ dem !!!!!

Hilsen Carina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-07-02 16:19

On Tue, 9 Jul 2002 15:27:01 +0200, "Carina Bach Hansen"
> [...]

>end dem de er født med??) form, og få dem til at sidde hvor man gerne vil

hmmm det har jeg da aldrig hørt om , min hund har ellers de samme ører
som Amstaffen , som iøvrigt er de sundeste ører som en hund kan have
pga deres knæk der sørger for at der er ventilation og samtidig
skærmer for at der kan komme skidt ned i dem , så jeg fatter ikke at
folk kuperer disse ører . Men kupering af ører på Amstaffs/Pitbulls er
vist også kraftigt på tilbagetov i usa ,iblandt "normale"mennesker.Det
er jo kun taberne og dem der vil være lidt seje der kuperer ører !
sådan er det bare taberne der gerne vil have at deres hund skal være
sej fordi de ikke selv kan "sørgeligt"

Fra : Northern AmStaffs

Dato : 09-07-02 22:34

"Carina Bach Hansen" <carina.bach@hansen.mail.dk> wrote in message news:<ageoas$c66$1@sunsite.dk>...
> [...]
> end dem de er født med??) form, og få dem til at sidde hvor man gerne vil

Hej Carina,

Den odiøse træklods er ofte en mønt eller lignende, som tapes fast for
enden af øret på hvalpen/unghunden - hvis øret stritter. Hvis den
generer hunden, skal den nok selv sørge for, at fjerne denne! Enhver
der har set en amstaff med et strittende øre vil erkende, at det kan
blive mere 'perfekt'...

Mht. ørekupering er jeg selv den lykkelige ejer af 2 ørekuperede
hunde. Da jeg for nyligt hentede min hvalp i Frankring, var jeg med på
operationsstuen, hvor kuperingen foregik. Hvalpen er fuldbedøvet under
indgrebet. Den yderste flap skæres/brændes af - uden smerter for
hunden. Den eneste gene en ørekuperet hvalp oplever er de 3-4 dage
hvor den skal gå med bandager.

Min motivation for at vælge, at ørekupere min hvalp, er så absolut
ikke et ønske om en barsk udseende hund. Tværtom syntes jeg, at den
æstetisk er langt smukkere at se på, og nærmer sig mere den
oprindelige standard. Man bør tage i betragtning, at næsten samtlige
fremavlede hunderacer idag er et udtryk for et ønske om et bestemt
udseende, langt mere end brugsegenskaber.

Mvh Thomas

Fra : Brian C

Dato : 09-07-02 23:04

> [...]
> fremavlede hunderacer idag er et udtryk for et ønske om et bestemt
> udseende, langt mere end brugsegenskaber.

Jeg kan kun give dig ret i at hunderacerne er meneskeskabte, men det
retfærdiggør ikke en kosmetisk operation. hvis hunden ser æstetisk smukkere
ud, med spidse ører eller halestump, for at bruge dine ord, så bør man
fremavle en sådan, ikke tilskære den i facon.
og så er jeg bedøvende ligeglad med om hunden bliver bedøvet mm. hvis den er
født med hængeører eller hvad den nu er født med, så bør der ikke ændres på
dette, med mindre der forelægger en medicinsk god grund. kan man ikke klare
dette, så bør man nok vælge en anden race

Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-07-02 08:05

northern@amstaffs.dk (Northern AmStaffs) writes:

> [...]
> indgrebet. Den yderste flap skæres/brændes af - uden smerter for
> hunden. Den eneste gene en ørekuperet hvalp oplever er de 3-4 dage

Jeg antager at du ikke har været i fuld narkose selv? Når man er i
fuld narkose er der altid en risiko for at man ikke vågner op igen. Så
alene det er nok til at jeg ikke vil udsætte nogen for det uden at der
er en god grund. For det andet, så har man det ikke lige frem godt det
første døgns tid efter at man er vågnet igen, og det må da også være
svært for hunden at forstå hvorfor den nu ikke må være hjemme mere
eller hvorfor den nu ikke må få mad.

Så bortset fra at jeg mener at det er forkert at ændre kosmetisk på
både mennesker og dyr, så syntes jeg at der er _mange_ gode grunde til
hvorfor man _ikke_ skal udsætte sin hund for det.

Hvordan vil du have det hvis din mand sagde at han godt ville gifte
sig med dig, men at dine bryster (det er vel ofte det mænd tænker på
:)) desværre er for små, så det skal du lige have ordnet inden?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 10-07-02 16:18

"Northern AmStaffs" <northern@amstaffs.dk> wrote:
*snip*

> Tværtom syntes jeg, at den
> æstetisk er langt smukkere at se på

Til trods for frygten for at blive dybt udskældt, tja, så må jeg jo indrømme
at jeg synes en Dobermann er ufatteligt smuk med de kuperede ører og den
stumpe hale....
Jeg har ikke set en Amtaff med kuperede ører, men synes i forvejen at det er
en smuk hund, som desværre bare er ud over mine evner som hundeopdrager.
(Det samme med Dobermann'en.)
Men selvom jeg skulle egne mig som ejer af en af de 2 hunde, ville jeg ikke
lade dem gennemgå operationen, istedet vil jeg nøjes med at nyde synet af
mine amerikanske bekendtes hunde.

For hvis man ser bort fra den smerte de muligvis har og muligvis ikke har,
så er en Dobermann ufatteligt majestætisk at se på med dens spidse ører og
brede brystkasse, og æstetisk set er det et smukt dyr, det etiske kan man
diskutere i uendelighed!

- Sidsel
(Som so far kun er ørenusser og mavegnubber for sin mor's Cairn...)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-02 17:40

On Wed, 10 Jul 2002 17:18:28 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

> [...]
>at jeg synes en Dobermann er ufatteligt smuk med de kuperede ører og den

,,,,,,,,,,,,,,,den og der mener jeg både Amstaffen og Dobbermanen ser
mere skræmmende ud på den måde , og det fortæller jo noget om ejerens
psykiske tilstand når han/hun gerne vil have sin hund til at se så
farlig ud som mulig .

Fra : VRI

Dato : 10-07-02 17:54

> [...]
> mere skræmmende ud på den måde , og det fortæller jo noget om ejerens
> psykiske tilstand når han/hun gerne vil have sin hund til at se så

Du kan da ikke bare skære alle over en kam (hvilket du har gjort flere gange
i denne streng). Man kan jo også få skræmmende hunde uden at kupere.......
Hvad er det lige for en hund du har Punish?? Hvorfor får du dig ikke en
Puddel eller en kat? Nogle kuperer for at få en "flottere" hund, andre fordi
de har en lille tissemand. Nogle køber gamle kamphunderacer fordi de er
flotte, godt sind m.m. andre fordi deres tissemand ikke er så stor som de
kunne tænke sig....... Jeg er absolut ikke tilhænger af øre kupering eller
haler (med mindre hunden skader halen og sine omgivelser), men bryder mig
heller ikke om folk der altid skal skære alle over en kam.... Det er jo
netop også det du selv er bange for ikke "Punish the deed, not the breed"???

MVH
VRI

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-02 19:04

> [...]
>netop også det du selv er bange for ikke "Punish the deed, not the breed"???

tjae det er ellers et meget godt indlæg
og det er skam ikke meningen at skære alle over en kam , for det er
jeg som du skriver modstander af . Men i dette eksempel hvor man tager
en Amstaff eller en Dobberman , så vil jeg vove at påstå at ingen kan
syntes at hundene ser sødere ud med kuperede ører !? de
_ser_farligere ud ! og hvis du kalder det mere farlige udseende for
flot , så har du ret . jeg mener bare at det er 2 forskellige ting at
have en flot hund og en hund der ser farlig ud . Og hvorfor jeg ikke
har en kat , det er fordi jeg ikke kan lide katte ! og der var mange
grunde til at jeg valgte den race jeg har , og det gidder jeg ikke
begynde at skrive om for jeg tror ikke at du er interseret i det , men
det var absolut ikke pga manglende potens for jeg kunne altså have
købt 3-4 rotweilere eller 1 Pitbull for de samme penge jeg gav for min
lille Staff , så jeg kunne da også have valgt at have en dobberman
eller Pitbull men jeg har ikke det behov ! . Og lige for at pointere
så har man aldrig kuperet ører på Staffordshire Bull Terrieren , det
er simpelthen bare ikke akseptabelt ! jeg har aldrig set en eneste med
kuperede ører og jeg har efterhånden set mange hundrede forskellige af
dem på nettet og i virkligheden . Det er et spørgsmål om indstilning
fra ejerene . Og denne race ligner jo Amstaffen i hovedet eller
Amstaffen ligner Staffen må jeg jo hellere sige så Staffen kunne
komme til at se lige så farlig/flot ud som amstaffen men vi køber ikke
hunde for at se farlige ud for så havde vi valgt en anden race .

Fra : Frank Fjelsted Eriks~

Dato : 11-07-02 09:37

Tak VRI
Jeg tror at NG har fattet budskabet, har du en lille tissemand ?
Mvh
Frank

Fra : VRI

Dato : 11-07-02 14:39

"Frank Fjelsted Eriksen" <ffe@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tak VRI
> Jeg tror at NG har fattet budskabet, har du en lille tissemand ?
> Mvh
> Frank

Frank det burde du da vide..... jeg har da pisset teritorie af mange gange
hvor du har været først. *GGG* Jeg tror da også at NG'en har fattet eller i
hvertilfælde læst budskabet..... Selvom jeg kun har sendt det en gang.
Dobbelt posting er der jo ikke noget ved. Hvordan går det ellers? Har du
fundet en god kennel til vufferen?

MVH
VRI

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 11-07-02 16:21

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote: en masse
ligegyldigt yadda om psyke...
*snip yadda yadda*

Punish, jeg har ingen tissemand, ingen brug for potensforlængere, og som der
står senere, heller ikke noget ønske om at eje hverken Amstaff eller
Dobermann fordi jeg ikke KAN styre sådan en hund. Det er da netop brilliant
af mig at kende migselv så godt at jeg ved at jeg ikke er i stand til at
give sådan en vaps hvad den kræver!

Om hunden ser farlig ud? Tja, det gør den vel nok hvis den står med fråde om
munden... men ellers, så synes jeg det er en smuk hund som det i strid med
naturen klæ'r bedst med spidse ører og en stump hale - i MINE øjne!

Og hvad angår min psykiske tilstand, hvad ved du om det?

- Sidsel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-07-02 17:19

On Thu, 11 Jul 2002 17:20:46 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

> [...]
>naturen klæ'r bedst med spidse ører og en stump hale - i MINE øjne!
>
>Og hvad angår min psykiske tilstand, hvad ved du om det?

haha jeg kan da høre at du allerede er ophidset og ævler løs om en
masse ævl ,det fortæller da noget om din psykiske tilstand! og jeg er
da sådan set ligeglad om du kan styre sådan en hund eller ej ! det har
jeg slet ikke spurgt om , og det er jo nok meget godt at du har
erkendt at du ikke kan styre sådan en hund , nu hvor du render rundt
med sådan et iltert temperment .

Folk der skærer ørene af hunde skulle selv have ørene skåret af !

og folk der har bare en lille smule tankevirksomhed ved at andre
mennesker "de fleste" syntes at hundene ser farlige ud med kuperede
ører ! og hvis man ønsker en hund som andre bliver bange for hvad er
man så for et menneske ?

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 11-07-02 17:39

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote:
*snip*

og hvis man ønsker en hund som andre bliver bange for hvad er
> man så for et menneske ?

Kan du ikke læse, eller vil du bare ikke?
Der står netop også at hvis jeg selv ville have sådan en hund, så ville den
ikke få foretaget hverken hale eller ørekuperingen, men jeg ville nøjes med
at nyde synet af andres hunde der allerede havde fået lavet de indgreb!

Og hvad angår mit temperament, tja, det er ikke mig der siger rabiate ting,
eller har en Stanfordshire Terrier. Det er ikke mig der sviner stort set
alle andre herinde, eller konstant påtaler andres "hidsighed" eller "psyke".
Du giver dig i lag med alt og alle, men modsat dig, gider jeg ikke prøve at
analysere mig frem til hvorfor du altid er først til at sidde i struben på
folk, eller altid skal påpege at andre bruger deres hunde som
potensforlængere...
For slet ikke at tale om så lamme ting, som når du antyder at en kvinde
skulle have PMS bare fordi hun tilfældigvis ikke er enig med dig.

Punish - du er ikke den skarpeste kniv i skuffen!

- Sidsel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-07-02 18:03

On Thu, 11 Jul 2002 18:38:34 +0200, "Sidsel L. Espersen"
<stalia@macfat.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote:
>*snip*
>
>og hvis man ønsker en hund som andre bliver bange for hvad er
>
>Kan du ikke læse, eller vil du bare ikke?

..........jeg læser fint , du tolker bare som du lyster.

> [...]
>at nyde synet af andres hunde der allerede havde fået lavet de indgreb!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,på den måde opfordrer du jo også andre til at få
gjort den slags , og bekræftiger ejerne i at det er ok at kupere .

>Og hvad angår mit temperament, tja, det er ikke mig der siger rabiate ting,
>eller har en Stanfordshire Terrier.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,lol det er da heller ikke mig .

Det er ikke mig der sviner stort set
>alle andre herinde, eller konstant påtaler andres "hidsighed" eller "psyke".

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja sandheden kan være svær at forholde
sig til , og så er det jo nemmere at svine de andre til ik , kig du nu
hellere lidt ind i dig selv , hvis du altså ikke er for hidsig til det
..

> [...]
>analysere mig frem til hvorfor du altid er først til at sidde i struben på
>folk, eller altid skal påpege at andre bruger deres hunde som

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,såså tror du ikke bare at du føler dig lidt
forfulgt ? stakkels dig , og det er vist godt at du ikke begynder at
analysere noget som helst , for det kan da vist ikke andet end at gå
galt med den livsindstilling du render rundt med .

> [...]
>skulle have PMS bare fordi hun tilfældigvis ikke er enig med dig.
>
>Punish - du er ikke den skarpeste kniv i skuffen!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,såså du gamle har du slet ingen humor ? du
virker da lidt hidsig det må du da selv indrømme !? måske du aligevel
skulle smutte ud og skifte bindet

Fra : Helle

Dato : 11-07-02 22:15

"Sidsel L. Espersen" <stalia@macfat.dk> skrev i en meddelelse

> står senere, heller ikke noget ønske om at eje hverken Amstaff eller
> Dobermann fordi jeg ikke KAN styre sådan en hund.

Hej Sidsel
Nu kender jeg ikke så meget til standarden af de dansk avlede Dobermann, men
jeg ved at i USA har man ændret Doberman'en fra en højagressiv, svært
håndterbar hund til en rigtig "pleaser". Altså positivt ment. Det er en hund
der elsker sine mennesker, er glad for at lære, er meget intelligent (her
defineret som: lærer hurtigt og glemmer det ikke igen) og meget nem at
omgås. Så hvis den danske standard er den samme skal du måske ikke afskrive
den lige med det samme. Især ikke hvis det er en hund du synes om .Jeg ved
godt at der i en årrække var problemer med indavl og angstbidere, men det
har man i hvert fald håndteret "overthere", og jeg vil tro de danske
opdrættere arbejder efter samme mål. Så måske..?

mvh
Helle

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 11-07-02 23:35

"Helle" <helle@geranium.dk> wrote:
*snip en masse meget venligt*

> Så måske..?

Det er ikke utænkeligt at der måske en dag... men pt. har jeg 6 ildere, og
har planer om at skulle have et par katte når min ilderbestand naturligt er
faldet lidt. Så det er også meget vigtigt for mig at hvis jeg skal have
hund, at det så skal være en jeg meget hurtigt kan lære ikke at snappe efter
ilderne (jeg VED jeg ikke kan lærer ilderne ikke at være nogle små hurtigt
bisser sååå...hunden skal være den der lærer... *g*)

En anden ting er, at jeg netop ikke ønsker at blive udskældt som en
hysterisk kælling med en dobermann, for ethvert dyr jeg ejer eller har ejet
er snotforkælede og selv min lille dobermann ville aldrig kunne gøre noget
forkert i mine øjne...(Du kan selv regne ud hvor galt det kunne gå...)

Nej en dobermann må nok forblive en drøm...
Jeg kan ikke engang lære mine ildere at de ikke må hoppe op på bordet eller
stjæle mine kartofler i køkkenskabet! *g*

- Sidsel
Mom to Luffe, Speedy, Stony, Loke, Damien and Sif
- with Trille, Trine and Tyson waiting at the Bridge

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-02 17:40

> [...]
>operationsstuen, hvor kuperingen foregik. Hvalpen er fuldbedøvet under
>indgrebet. Den yderste flap skæres/brændes af - uden smerter for

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,og hvor er det så lige at du ved fra at hunden
ingen smerter har ?

Den eneste gene en ørekuperet hvalp oplever er de 3-4 dage
>hvor den skal gå med bandager.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det ved man jo så bare ikke helt for der er
nogen der snakker om at de sagtens kan have fantomsmerter engang
imellem resten af livet ! men det finder du aldrig ud af da hunden jo
ikke kan forklare dig hvor det gør ondt næste gang den ikke har det
godt .

> [...]
>fremavlede hunderacer idag er et udtryk for et ønske om et bestemt
>udseende, langt mere end brugsegenskaber.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvis motivationen ikke var at få en hund der
ser barsk ud , så havde du jo nok valgt at lade den beholde ørene
intakte ik ! du ved jo godt at den ligner en rigtig Pitbull nu ! og
det var hvad du ville have , det er der da ikke noget i vejen med at
indrømme , desuden var ørekuperingen af Amstaffen/Piten ikke noget
ønske om et bestemt udseende ! men man gjorde det fordi at der så var
mindre at få fat i for den anden hund når de kæmpede i Pitten .Det
havde intet med udseenet at gøre ved denne race.

Fra : VRI

Dato : 09-07-02 14:58

> [...]
> de har vel fået det lavet i tyskland eller sverige . Og jeg mener at
> den slags mennesker selv skulle have skåret ørene af !!

Jamen, selvfølgelig er det af kosmetiske årsager... Hvor mange hunde i dag,
kan du finde der har et udseende der tilgodeser deres præstationsevner
fremfor det skønne ydre avlere og standarder har bestemt?
Hvorfor al den snak om det er synd for dyret eller ej?? Hvis hunden kunne
vælge mellem få minutters smerte frem for mange år i usle kår, hvad tror du
så den ville vælge?? Opmærksomheden skulle da i høj grad føres hen på
hundehold i al almindelighed og ikke om det er uetisk at klippe ører eller
hale af en hvalp. Hvalpen bliver vel næppe drillet i hundeskoven af de andre
hunde!!!
Hilsen
MFE

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-07-02 16:19

On Tue, 9 Jul 2002 15:57:37 +0200, "VRI" <vri.k9@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>kan du finde der har et udseende der tilgodeser deres præstationsevner
>fremfor det skønne ydre avlere og standarder har bestemt?

...............der er mange racer der er blevet avlet til at udrette
bestemte formål , ikke alle er avlet til at se godt ud .

>Hvorfor al den snak om det er synd for dyret eller ej??

....................fordi det blandtandet ødelægger hundens mulighed
for at bruge sit hundesprog med andre hunde og den kan få betændelse i
ørene"større rissiko" og har måske smerter i ørene i lang tid
"fantomsmerter" det er der nogen der har påstået og man kan jo ikke
spørge hundene om det vel

Hvis hunden kunne
>vælge mellem få minutters smerte frem for mange år i usle kår, hvad tror du
>så den ville vælge??

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvad har det med noget at gøre ? jeg forstår slet
ikke at der skulle være nogen sammenhæng imellem at ikke at få
kuperede ører og leve i usle kår ???

> [...]
>hale af en hvalp. Hvalpen bliver vel næppe drillet i hundeskoven af de andre

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det kan jeg så fortælle dig at den måske gør
når den er voksen fordi andre hunde misforstår dens signaler pga dens
altid strittende ører

Fra : Winther

Dato : 09-07-02 19:46

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det kan jeg så fortælle dig at den måske gør
> når den er voksen fordi andre hunde misforstår dens signaler pga dens
> altid strittende ører

Nu har jeg altså schæfere. Bør jeg så tage et eller andet skummelt sted hen
for at få lavet flapører på mine hunde? Jeg vil da være ked af at de ikke
kan kommunikere med andre hunde.
Vh. Winther

Fra : janniews@mail.tele.d~

Dato : 10-07-02 07:19

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det kan jeg så fortælle dig at den måske gør
> når den er voksen fordi andre hunde misforstår dens signaler pga dens
> altid strittende ører

AHA, så bliver schæferen også altid misforstået pga strittende øre!!!!!

Fra : Mari

Dato : 08-07-02 21:50

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d29c889$0$13967$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> en fornuftig forklaring på hvorfor det skulle være nødvendigt?
> har det noget at gøre med racestandarder..... eller?

Racestandard, FCI Standard No. 143
http://www.germanpinschers.com/description.html
http://www.dpca.org/standard.html

Mari

Fra : Brian C

Dato : 08-07-02 22:20

Hvis jeg har forstået det ret, så er standarden "hængeører", ser iøvrigt
også sødere ud med disse.
dvs. at det er totalt overflødigt at kupere deres
ører......................... de folk skulle s.. selv have kuperet deres
ører, med en børnesaks og uden bedøvelse

Brian

Fra : Ksa

Dato : 08-07-02 22:37

Nu tror jeg nok jeg kender ham med den dobermann, hvis det var en hvalp du
så.
Den er blevet hale og øre kuperet i Frankrig, hvor det er lovligt.
Personlig synes jeg det er synd for hunden.

Kurt med Grand Danois hvalp på 13uger som hedder Balder

Fra : Brian C

Dato : 08-07-02 23:06

Jeg vil skyde dobermann'en jeg så til at være omkring 8-12 måneder, men
selvfølgelig det kan være meget svært at se, især da jeg aldrig selv har
haft dobermann, men det var ikke en lille hvalp, men du har ret det er synd,
jeg kan kun acceptere "kosmetiske" operationer på dyr, hvis det er for at
rette op på mulige problemer omkring helbredet, ellers ikke.... jeg lyder
måske lidt hellig, men såån er jeg altså...bare

Brian (der synes at hale/ørekupering er noget svineri overfor dyrene)

Fra : Ksa

Dato : 09-07-02 08:32

> Jeg vil skyde dobermann'en jeg så til at være omkring 8-12 måneder,
Nu er den ret stor af en Dobermann hvlap af være den her faktisk lige så
stor som grand danois hvlap er.
Men jeg kan desværre fortælle dig ud af det kuld på 11 som dobemannen komme
fra er de 8 blevet hale ørekuperet.

Kurt

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-07-02 19:33

Der er noget jeg ikke forstår, (ja, ja, der kan skrives store telefonbøger
om det) en kuperet hund må ikke vises, dvs. den må ikke deltage i
konkurrencer, ikke en gang i udstillinger, så det kan da næppe være
opdrættere, der køber kuperede hunde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Gaardsøe

Dato : 10-07-02 21:21

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om det) en kuperet hund må ikke vises, dvs. den må ikke deltage i
> konkurrencer, ikke en gang i udstillinger, så det kan da næppe være

Hej...

Jo´´ De lande som ikke har forbud mod ørekupéring.., er der ikke noget i
vejen for, at importere/ udstille/ bruge i avl....herhjemme.. de er på lige
fod med alle andre... Sådan mener´ jeg også det bør være...

Mvh. Lars

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-07-02 22:50

"Gaardsøe" <larsgaardsoe@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lige
> fod med alle andre... Sådan mener´ jeg også det bør være...

Hej Lars

Jeg skal da være helt senil dement, hvis jeg husker forkert, at det i
Danmark er blevet forbudt ved lov at vise kuperede hunde.

Nina

Fra : Gaardsøe

Dato : 11-07-02 00:07

> [...]
>
> Jeg skal da være helt senil dement, hvis jeg husker forkert, at det i
> Danmark er blevet forbudt ved lov at vise kuperede hunde.

Hej Nina..

Du husker forkert,, om du er senil dement...?. mon dog.. ihvert fald har
DDK.. intet forbud, det er rigtigt det har været oppe at vende nogen
gange... og man har da strammet reglerne, Det er op til Special-klubberne..
hvis de vil lave et forbud mod at udstille hunde med kupéret øre, Da jeg
jo´ er Amstaff ejer... og kender problematiken.. og mener der er flere ting
i det end bare et forbud.. Vi har det fremme på vores repræsentskabtmøde
hvert år.. for og imod..
og kommer frem til at problemet stille og roligt udfaser sig selv.. mere &
mere.. og de lande som stadig tillader kupéring.. selv i fremtiden bliver
nødt til at forbyde det... Hvis man laver et forbud..Nu.. afskærer vi os
selv for en masse god avls matriale..da racen er mest udbredt i USA....
det er både en skam..og dårligt for racen.. vi vil nødigt vil have for mange
fættere og kusiner.. rendende... indavl.

Det er selvfølglig ikke lovligt at få foretaget ørekupering .. med en Dansk
stambogsført hund..
i et land..som tillader.... Så er det forbudt og kan ikke lade sig gøre.. at
udstille/ bruge den i avlen.. efterfølgende.

Mvh. Lars

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-07-02 15:52

> [...]
>det er både en skam..og dårligt for racen.. vi vil nødigt vil have for mange
>fættere og kusiner.. rendende... indavl.

.............der er da også rigelig stor mulighed for at finde sunde
raske hunde i usa der ikke er ørekuperede ! så det er et dårligt
argument , hvis det blev forbudt herhjemme kunne i jo bare impotere
nogle af dem med ører som der sikkert er mindst ligeså mange af som
dem uden .