CSS hjælp søges!!!
Fra : Flasher

Dato : 08-07-02 17:50

Howdy folks,

Er der ikke en venlig sjæl, der kan forklare sådan en skvatnakke som mig,
hvordan - og om man kan sætte et billede ind som baggrund i en css fil? Jeg
bruger FP2000. Lad mig lige gøre opmærksom på, at jeg er totalt på herrens
mark hvad ang. css filer meget let forståelig forklaring - P l e a s e
!!!

Jimi

Fra : Broxgaard

Dato : 08-07-02 18:52

Har du tjet http://html.dk/tutorials/css/ ??

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-07-02 19:07

Mon, 8 Jul 2002 19:52:10 +0200, skrev "Broxgaard"
<broxgaard@yahoo.dk>:

>Har du tjet http://html.dk/tutorials/css/ ?

Flasher vil sikkert gerne vide, hvordan man laver det direkte i
FP og det kan html.dk ikke klare.

Men ønsker flasher en forklaring, hvordan det laves i
html(visning), så vil jeg da gerne sende den.

Hvordan man laver det direkte i FP 2000 har jeg ingen anelse om.

Fra : Flasher

Dato : 08-07-02 18:23

> Flasher vil sikkert gerne vide, hvordan man laver det direkte i
> FP og det kan html.dk ikke klare.
>
> Men ønsker flasher en forklaring, hvordan det laves i
> html(visning), så vil jeg da gerne sende den.

Hej Knud Gert,
Jeg vil blive kanon glad for en forklaring (husk nu at jeg ikke fatter ret
meget af det ) Lykkedes det at forklare det så jeg kan fatte det - så
har du sgu fortjent en kold pils eller to

På forhånd tak,
Jimi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-02 15:51

Mon, 8 Jul 2002 19:22:50 +0200, skrev "Flasher"
<flasher@oncable.dk>:

>Jeg vil blive kanon glad for en forklaring (husk nu at jeg ikke fatter ret
>meget af det )

Det er nu ikke så svært, går ud fra at det er på et særskilt
cssark, det skal stå og i <body>.

body   {background: red url(mappenavn/billede.gif) center center
no-repeat fixed}

Her er baggrundsfarven sat til rød, det kan self. være alle
farver eller transparent, hvis man skriver farven et andet.

url er stien til billedet.

center center
betyder, at det bliver placeret midt på siden, det kan også være
top/center/bottom left/center/right
hvor det så vil blive placeret henhv. i top, midten eller
nederst, til venstre, i midten eller til højre.
F.eks. bottom right er nederst til højre.

Man kan også angive en absolut placering, 200px 50px, henhv.
200px fra venstre og 50px fra toppen.

Eller relativ: 10% 20%, så vil det være 10% fra venstre og 20%
fra toppen.

no-repeat betyder, at baggrundsbilledet ikke gentages.
repeat-x/repeat-y betyder at det gentages vertikalt eller
horisontalt.

Skal baggrundsbilledet gentages, så skriver man ikke noget.

fixed betyder, at baggrundsbilledet ikke skroller med og sidens
indhold scroller ovenpå.
Slettes, hvis det skal skrolle med.

Håber, det er forståeligt.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-07-02 03:05

Jeg går ud fra at du i virkeligheden ønsker baggrunden på den html
side hvor du anvender CSS filen.
Der er ingen måde at lave dette via FP så du må ind og gøre det
manuelt. Du kan bruge noget lignende dette:

BODY {
   background-image : url(/images/mybackground.gif);
}

Fra : Martin

Dato : 09-07-02 10:14

Flasher har brug for Leksion 3: Baggrunds billeder i CSS tutorials. (tror jeg)
Jeg har lige læst alle leksionerne og ville lige fortælle at jeg lærte noget af
dem, jeg har ikke lavet mange sider og heller ikke store så derfor har det
aldrig rigtigt været et problem.
Jeg tror at html.dk kan hjælpe mig med at højne mit niveau i det hele taget.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Flasher

Dato : 09-07-02 17:57

"Flasher" <flasher@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Okay, nu erklærer jeg mig selv for at at være total "evnesvag"? hvad er
pointen i at bruge css, når det er lige så besværligt at bruge, som "den
hårde måde" .. sætte hver enkelt side op, 1 ad gangen???

Er det virkelig så svært at lave en css med få informationer? Jeg vil blive
kanon glad hvis der er en eller anden der gider at prøve at lave en css
fil - bare så jeg kan se hvordan den er bygget op ... somme tider er det
lidt lettere at se det først - og så sætte sig ind i det .. (Det er så her I
gerne må synge "Malerhjerne")

Den skal kun indeholde en enkelt skrift type - i en enkelt størrelse og 1
enkelt farve + et baggrunds billede ..

Jimi

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-07-02 21:24

> [...]
> pointen i at bruge css, når det er lige så besværligt at bruge, som "den
> hårde måde" .. sætte hver enkelt side op, 1 ad gangen???

Hej Jimi

Jeg synes også, at du skulle kigge lidt på www.html.dk - der er en tutorial
med beskrivelse af, hvad CSS kan, hvad det bruges til og - ikke mindst -
hvordan man griber det an.

Prøv at kigge dér - og evt. også i FAQ'en, hvis du skulle støde på nogle
spørgsmål, som andre måske allerede har fået svar på.

Mvh. Camilla

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-02 21:29

Tue, 9 Jul 2002 18:56:38 +0200, skrev "Flasher"
<flasher@oncable.dk>:

>Den skal kun indeholde en enkelt skrift type - i en enkelt størrelse og 1
>enkelt farve + et baggrunds billede ..

Sådan:

body   {color: black; background: white url(billede.gif) center
center no-repeat fixed; font: Verdana; font-size: 12px}

Såfremt du kun skal disse oplysninger stående, så er det relativ
begrænset, hvad fordel, der er placere det i et særskilt cssark,
så kan det næsten lige så godt stå i head på de enkelte sider.

Fordelen ved css er jo, hvis man skal have mange forskellige ting
stående, så skal det gå kun stå et sted og vil man rette det, så
skal der kun rettes et sted.

Fordelen ved css er ho også, at man præcist kan styre, hvor man
f.eks. vil have sit baggrundsbillede placeret eller enkelte ting
som placeres i en <div> kanplaceres efter ønske.

Fra : Broxgaard

Dato : 10-07-02 14:55

> Den skal kun indeholde en enkelt skrift type - i en enkelt størrelse og 1
> enkelt farve + et baggrunds billede ..

Sådan her ser en af mine css filer ud
det er dog ude et billede i!!

body {