sammenføring af katte
Fra : Anne Manton

Dato : 08-07-02 17:10

Hej med jer

Selvom det er ved at være et par måneder siden, vi sidst var på banen med
spørgsmål, har vi ikke glemt jer - vi læser flittigt og bliver klogere, tak
for det

Vores dejlige og meget kærlige, kælne og legesyge hankat Freja er
efterhånden blevet 7 måneder. Han er stadig husets kæledægge og tager alle
gæster med storm. Som nævnt tidligere har vi leget med idéen om at lade
Freja blive storebror. Helt tilbage i april måned kom vi i kontakt med en
meget sød og meget katteglad familie, hvis kat d. 25. april fødte tre
bedårende killinger. Allerede få dage herefter blev det besluttet, at vi
skulle aftage den ene, når den blev gammel nok. Så vi har fulgt hyppigt med
i dens udvikling - herlig proces at følge

I morgen er det så en uge siden, at den lille ny Felix (ligeledes en hankat)
flyttede ind hos os. Vi havde tænkt over og snakket om, at det nok ikke
ville blive helt problemfrit for Freja at blive storebror. Og vi fik bestemt
ret!!!!!! Faktisk er det noget sværere, end vi lige havde regnet med. Det
går dog heldigvis en smule bedre end de første dage.

Puha, sikke en lang smøre......, nu må jeg hellere komme til vores
spørgsmål:

Hvad er andres erfaringer med at føre to katte sammen, der ikke er fra samme
kuld og har et halvt år imellem sig?
Hvor længe skal man regne med, at de "farer i flæsket" på hinanden ved først
givne lejlighed?
Er det normalt, at de slås så voldsomt med skrig, skrål, bid og klør?
Hvor lang tid skal vi regne med, at det vil tage for dem at vende sig til
hinanden? - og hvornår må vi evt. vurdere, at det ikke går?

Vi har heldigvis en aftale med Felix's tidligere familie om, at vi kan
aflevere ham tilbage, hvis det ikke går. Men vi vil jo så forfærdeligt gerne
have det til at fungere. Felix er en utrolig dejlig, kælen, kærlig og
legesyg killing, og vi mener, at Freja vil have godt af lidt
artsfælleselskab. Det er dog vigtigt for os, at træffe den beslutning, der
er mest rigtig for kattene og ikke for os. Jeg må hellere sige, at vi
virklig er opmærksomme på at dele vejr og vind lige, ikke noget med
forskelsbehandling her!

Jeg er godt klar over, at der ikke findes nogle endegyldige svar, men håber
meget, at I vil dele jeres erfaringer og gode råd om sammenføring af katte
med os. På forhånd mange tak.

Mijav og ønsket om en fortsat god sommer til alle,
Henrik og Anne
Freja og Felix

Fra : Denise

Dato : 09-07-02 09:23

Hej Anne
Grunden til ingen har svaret dig endnu er nok, at vi lige har haft en tråd
om sammenføring af katte. Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, men kunne ikke
finde den, men prøv og søg på google.com.
Den røde tråd i sammenføring mener jeg ligger i, at man i en lille uge
holder kattene adskilt med en dør med krog i eller en trådnet mellem
rummene, (der var også et link fra Grit tror jeg med billede), så kattene
kan lære hinanden at kende UDEN at komme op og slås, for så bliver de
sværere at integrere. Og derefter introducere dem gradvis ved hjælp af
f.eks. mad. Nu er I jo kommet forbi sammenføringen, og de har været oppe og
toppes, så nu er jeg i tvivl om hvad I så skal gøre, måske begynde at
adskille når de slås for meget eller skælde ud.
Normalt er der ikke de store problemer med at sammenføre så unge katte, især
ikke når det er hankatte, så jeg synes absolut ikke I skal opgive. Er
problemet måske snarere at den ældste ikke er kastreret endnu, hvis den ikke
er det, vil det helt sikkert hjælpe.
Anyone ?
Hilsen Denise

Fra : Elwarth

Dato : 10-07-02 15:53

Hej Anne!
Nu er det jo gået lidt for vidt allerede, når de ligefrem har været oppe og
slås. Men jeg tror, jeg ville starte helt forfra, hvis jeg var jer. Altså
skille dem helt ad en dags tid eller noget, og så laaangsomt prøve igen. Som
Denise nævnte, noget med at holde dem adskilt, så de kan se, men ikke røre
hinanden. Det er godt nok trælst mens det står på, men jeg tror man får det
godt tilbage bagefter. Lad kattene bestemme hvor længe denne periode skal
vare, dvs. indtil de ikke længere hvæser af hinanden. Derefter kan I lukke
dem sammen under opsyn og gerne med noget mad og leg inde i billedet. Ved
det mindste optræk til ballade, skiller I dem ad igen, så de får fred lidt.
Så skulle det gerne ende med, at de kan holde hinanden ud med tiden. Det er
desværre ikke altid det ender med kærlig vask og sove-i-bunke, men mindre
kan jo også gøre det Jeg tror da vores Kitti egentlig har meget glæde af
de to andre, selvom hun ikke kan lide at være for tæt på dem. De er jo meget
sjove at kigge på
Held og lykke med det!

Venligst
Dorthe