/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Yndlings finesse
Fra : Troels


Dato : 08-07-02 13:42

Hej
Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:

Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44
Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
utroligt

Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

/Troels


--





 
 
Jakob Møbjerg Nielse~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 08-07-02 14:16

Troels wrote:
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

Malk de Koijn - Radioen ska' kneppas: 1:19
"Jeg snupper en cigabøjser - puuuuust"

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man


-V- (08-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 08-07-02 15:39


"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:

Et par af mine:
Kashmir: akkordskiftet i Art of Me
ABBA: akkordskiftet i slutningen af Lay All Our Your Love On Me.
Eros R.: det store synthorgel og kor i slutningen af A Mezza Via
Anthrax: Scott Ians indianerhyl i Among the Living
Bomb the Bass: introen til Bug Powder Dust (et i øvrigt suverænt nummer)



-V-



zcully (08-07-2002)
Kommentar
Fra : zcully


Dato : 08-07-02 21:41

Jaaa Bug Powder dust introen rykker


"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d29a42a$0$16792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> > Hej
> > Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> > fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige
den
> > lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Et par af mine:
> Kashmir: akkordskiftet i Art of Me
> ABBA: akkordskiftet i slutningen af Lay All Our Your Love On Me.
> Eros R.: det store synthorgel og kor i slutningen af A Mezza Via
> Anthrax: Scott Ians indianerhyl i Among the Living
> Bomb the Bass: introen til Bug Powder Dust (et i øvrigt suverænt nummer)
>
>
>
> -V
-
>
>



Ulrik Magnusson (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Magnusson


Dato : 08-07-02 21:52

zcully wrote:

> Jaaa Bug Powder dust introen rykker

Så kan Meat Beat Manifesto vist udemærket anbefales -
prøv "Edge of No Control" (ligger på AudioGalaxy - jeg
har ikke prøvet at hente den)

Ulrik Magnusson


-V- (08-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 08-07-02 22:22


"Ulrik Magnusson" <ulrikm@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:3D29FB5C.6C10EE5E@yahoo.com...
> zcully wrote:
> > Jaaa Bug Powder dust introen rykker
> Så kan Meat Beat Manifesto vist udemærket anbefales -
> prøv "Edge of No Control" (ligger på AudioGalaxy - jeg
> har ikke prøvet at hente den)

Men Ulrik: Audio Galaxy er jo lukket. Har jeg hørt....
Den ligger pt. ikke på KaZaA, goddamn lorteprogram.



-V-



Ulrik Magnusson (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Magnusson


Dato : 08-07-02 23:27

-V- wrote:

> "Ulrik Magnusson" <ulrikm@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:3D29FB5C.6C10EE5E@yahoo.com...
> > zcully wrote:
> > > Jaaa Bug Powder dust introen rykker
> > Så kan Meat Beat Manifesto vist udemærket anbefales -
> > prøv "Edge of No Control" (ligger på AudioGalaxy - jeg
> > har ikke prøvet at hente den)
> Men Ulrik: Audio Galaxy er jo lukket. Har jeg hørt....

Hmm det er vist gået over hovedet på mig. Nå, men det
er alligevel aldrig lykkedes mig at hente noget..

> Den ligger pt. ikke på KaZaA, goddamn lorteprogram.

Den dukker op en gang i mellem på Kazaa. Ellers ligger der nogle
clips her: <http://www.brainwashed.com/mbm/audio.html>
- bl.a. 1/2 minuts Edge of No Control video

Ulrik Magnusson


Johan S. Jensen (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Johan S. Jensen


Dato : 13-07-02 21:27


"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:3d29a42a$0$16792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> > Hej
> > Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> > fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige
den
> > lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Et par af mine:
> Kashmir: akkordskiftet i Art of Me

Jeg skal lige være helt sikker - mener du akkordskiftet i verset (fra E til
Fmaj7b5, så vidt jeg husker)? Det er for så vidt meget klassisk
spansk-agtigt, men lyder helt kanon. Eller hvad?

MVH
Johan



-V- (14-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 14-07-02 23:54


"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> skrev i en meddelelse
news:410Y8.2615$Yf1.185673@news010.worldonline.dk...
> > Et par af mine:
> > Kashmir: akkordskiftet i Art of Me
>
> Jeg skal lige være helt sikker - mener du akkordskiftet i verset (fra E
til
> Fmaj7b5, så vidt jeg husker)? Det er for så vidt meget klassisk
> spansk-agtigt, men lyder helt kanon. Eller hvad?

Nej, da. Det klassisk 'spanske' stykke er da i orden, men det er først i
rundgangen med den overstyrede guitar før omkvædet, at det bliver rigtig
godt.
I powerakkorder går den vist i noget der ligner E - G# - A - B - C - D# -
C - B etc etc.

I slutningen af sangen, efter sidste omkvæd er der samme rundgang, men denne
gang med en anden rytme (og ikke et akkordskifte, som jeg forhastet og
fejlagtigt skrev første gang.), hvor Kaspers riff lyder anerleds (og
bedre!). Det sidste riff af den type er totaaaaaal kanon [udtales på
skånsk].
Jeg ved godt at det ikke er korrekt noteret, så spar venligst på kritikken

Hjalp det på forståelsen?

I øvrigt er jeg lige kommet i tanke om en mere:
De første trommer i Drop Dead Legs fra Van Halens '1984'. Super-duper.



-V-




Johan S. Jensen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Johan S. Jensen


Dato : 15-07-02 11:21


> Nej, da. Det klassisk 'spanske' stykke er da i orden, men det er først i
> rundgangen med den overstyrede guitar før omkvædet, at det bliver rigtig
> godt.
> I powerakkorder går den vist i noget der ligner E - G# - A - B - C - D# -
> C - B etc etc.

Godt, vi forstår hinanden. Det minder rigtig meget om Dizzy Mizz Lizzy's
klassiske Waterline-riff, eller også er det omvendt. De to plader udkom da
vist på nogenlunde samme tidspunkt. Bortset fra D#'et er det også der
rigtige akkorder du har skrevet op. Men nu vi er ved Art of Me, så synes jeg
næsten det fedeste ved det nummer er introen... :)

> I slutningen af sangen, efter sidste omkvæd er der samme rundgang, men
denne
> gang med en anden rytme (og ikke et akkordskifte, som jeg forhastet og
> fejlagtigt skrev første gang.), hvor Kaspers riff lyder anerleds (og
> bedre!). Det sidste riff af den type er totaaaaaal kanon [udtales på
> skånsk].
> Jeg ved godt at det ikke er korrekt noteret, så spar venligst på kritikken

Ja, til sidst kører det næsten bare på autopilot i et halvt minut, og
afsluttes så meget elegant.

> Hjalp det på forståelsen?

Jep.

MVH
Johan



-V- (15-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 15-07-02 11:40


"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> skrev i en meddelelse
news:zkxY8.4987$Yf1.391306@news010.worldonline.dk...
>
> > Nej, da. Det klassisk 'spanske' stykke er da i orden, men det er først i
> > rundgangen med den overstyrede guitar før omkvædet, at det bliver rigtig
> > godt.
> > I powerakkorder går den vist i noget der ligner E - G# - A - B - C -
D# -
> > C - B etc etc.
>
> Godt, vi forstår hinanden. Det minder rigtig meget om Dizzy Mizz Lizzy's
> klassiske Waterline-riff, eller også er det omvendt. De to plader udkom da
> vist på nogenlunde samme tidspunkt. Bortset fra D#'et er det også der
> rigtige akkorder du har skrevet op. Men nu vi er ved Art of Me, så synes
jeg
> næsten det fedeste ved det nummer er introen... :)

Jeg er godt klar over at jeg nu er ved at begå kongemord, men jeg synes
faktisk at Travelogue er en langt mere helstøbt og som konsekvens, bedre
plade end DML.
Indrømmet, DML har nogle højdepunkter som Kashmir ikke når, men som helhed
overstiger den ikke Travelogue.

Har set Kashmir en del gange og kun DML en enkelt, men også live er de imho
bedre. Kashmir er mere afslappede og selvironiske mht. deres materiale
(tager fx. dybt pis på deres egne sange, ved at spille 'covernumre' af dem
selv....).
Tim C. er rent teknisk dog en *langt* bedre guitarist, end Kasper
nogensinde bliver.



-V-



Nikolaj Borg (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 15-07-02 12:20

-V- wrote:
> Jeg er godt klar over at jeg nu er ved at begå kongemord, men jeg
> synes faktisk at Travelogue er en langt mere helstøbt og som
> konsekvens, bedre plade end DML.

Jeg kan huske, at jeg købte de to plader samtidig. I starten hørte jeg
primært DML; Travelogue havde lidt sværere ved at "trænge ind". Men lidt
efter lidt blev jeg træt at DML, mens Travelogue stadig holder den dag i
dag, selvom der godt kan gå lidt tid mellem lytningerne.

> Indrømmet, DML har nogle højdepunkter som Kashmir ikke når, men som
> helhed overstiger den ikke Travelogue.

Tjah, man kan godt høre, at Travelogue blev indspillet på et minimalt
budget, men det er også med til at give den noget umiddelbart og en energi,
som ellers godt kan mangle på de senere Kashmir-plader. Til gengæld mener
jeg stadig, at Cruzential er den fedeste plade, men det er jo en anden sag.

> Har set Kashmir en del gange og kun DML en enkelt, men også live er
> de imho bedre. Kashmir er mere afslappede og selvironiske mht. deres
> materiale (tager fx. dybt pis på deres egne sange, ved at spille
> 'covernumre' af dem selv....).

Jeg fik aldrig oplevet DML live, men har hørt Kashmir 4-5 gange eller noget
i den stil, fordelt over det meste af deres karriere. Jeg savner lidt
tosserierne fra de unge år med covers af film-temaer m.v., men de er stadig
et fremragende liveband.

> Tim C. er rent teknisk dog en *langt* bedre guitarist, end Kasper
> nogensinde bliver.

Man kommer ikke uden om, at Tim C er en dygtig musiker, men der skal trods
alt lidt mere til, før han bliver spændende. Hans soloproduktioner har
ihvertfald ikke sagt mig så meget. Om han ligefrem er en *langt* bedre
guitarist end Kasper har jeg svært ved at sige. IMØ er akkordgangen i f.eks.
Stand en genialitet. De har begge lavet nogle sager, som er fremragende
fingertræning for en vordende guitarist, for Tim C's vedkommende f.eks.
introen til silverflame.

/Nikolaj



Johan S. Jensen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Johan S. Jensen


Dato : 16-07-02 00:19


"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
news:R9yY8.5221$Yf1.396681@news010.worldonline.dk...
> -V- wrote:
> Jeg kan huske, at jeg købte de to plader samtidig. I starten hørte jeg
> primært DML; Travelogue havde lidt sværere ved at "trænge ind". Men lidt
> efter lidt blev jeg træt at DML, mens Travelogue stadig holder den dag i
> dag, selvom der godt kan gå lidt tid mellem lytningerne.

Jeg har det sådan lidt - hver ting til sin tid...

> > Indrømmet, DML har nogle højdepunkter som Kashmir ikke når, men som
> > helhed overstiger den ikke Travelogue.

Det glemte jeg at sige tidligere - jeg vil foretrække DML frem for
Travelogue, da den plade var grunden til, at jeg begyndte at spille guitar,
hvilket giver en vis forkærlighed...

> Tjah, man kan godt høre, at Travelogue blev indspillet på et minimalt
> budget, men det er også med til at give den noget umiddelbart og en
energi,
> som ellers godt kan mangle på de senere Kashmir-plader. Til gengæld mener
> jeg stadig, at Cruzential er den fedeste plade, men det er jo en anden
sag.

Cruzential styrer!

> Man kommer ikke uden om, at Tim C er en dygtig musiker, men der skal trods
> alt lidt mere til, før han bliver spændende. Hans soloproduktioner har
> ihvertfald ikke sagt mig så meget. Om han ligefrem er en *langt* bedre
> guitarist end Kasper har jeg svært ved at sige.

Jeg så ham til Grøn Kocert i fredags, og han er en proffesionel mand, men
noget revolutionerende laver han ikke, rent teknikmæssigt, så vidt jeg, fra
forreste række, kunne vurdere. Men det fungerer til gengæld upåklageligt det
han laver. Jeg bemærkede ikke en eneste fejl.

IMØ er akkordgangen i f.eks.
> Stand en genialitet.

Hvilket vel mere er et spørgsmål om intelligent sangskrivning end teknik?
Det er nogle meget smukke akkorder, især i verset. Basnedgangen i omkvædet
er klassisk, men også smuk.


De har begge lavet nogle sager, som er fremragende
> fingertræning for en vordende guitarist, for Tim C's vedkommende f.eks.
> introen til silverflame.

Jeg har rent faktisk udviklet en alternativ måde at spille introen på. Lyder
(næsten) korrekt, gør ikke helt så ondt i fingrene...

MVH
Johan



Nikolaj Borg (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 16-07-02 08:28

Johan S. Jensen wrote:
>> IMØ er akkordgangen i f.eks.
>> Stand en genialitet.
>
> Hvilket vel mere er et spørgsmål om intelligent sangskrivning end
> teknik?

Jo, det er det vel.

>> De har begge lavet nogle sager, som er fremragende
>> fingertræning for en vordende guitarist, for Tim C's vedkommende
>> f.eks. introen til silverflame.
>
> Jeg har rent faktisk udviklet en alternativ måde at spille introen
> på. Lyder (næsten) korrekt, gør ikke helt så ondt i fingrene...

Forståeligt. Det tog også et par dage med fordømt ondt i fingrene, før jeg
fik det til at køre. Men bagefter kunne det mærkes, at det havde givet
noget. Iøvrigt et af de øjeblikke, hvor jeg overvejede det fornuftige i at
have 13'er-strenge på guitaren.

/Nikolaj



Sune Mika Salminen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Mika Salminen


Dato : 15-07-02 13:13

-V- wrote:
> "Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> skrev i en meddelelse
> news:zkxY8.4987$Yf1.391306@news010.worldonline.dk...

Snipz

Kashmir er mere afslappede og selvironiske mht. deres
> materiale (tager fx. dybt pis på deres egne sange, ved at spille
> 'covernumre' af dem selv....).

Jeg bliver nysgerrig.. kom lige med et eksempel eller to!

-Sune



-V- (15-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 15-07-02 13:48


"Sune Mika Salminen" <salminen@bite_me.doktor.dk> skrev i en meddelelse >
Kashmir er mere afslappede og selvironiske mht. deres
> > materiale (tager fx. dybt pis på deres egne sange, ved at spille
> > 'covernumre' af dem selv....).
>
> Jeg bliver nysgerrig.. kom lige med et eksempel eller to!

OK, vi skruer tiden tilbage til '96.
Scenen er Roskilde, nærmere bestemt festivalpladsens røde telt (tror jeg
nok).
Jeg er i en blanding af for meget øl, for lidt søvn, for meget tossetobak,
og komplet mangel på værdighed drattet omkring i en pause mellem to bands,
op af en teltstang i førnævnte telt.
Jeg vågner ved at en mandsperson, som jeg senere erfarede var Kasper E.,
råbte 'testing, testing' i en mikrofon, hvis primære udgang (en højttaler)
befandt sig ca. to meter fra mit højre øre.
Under netop Art of Me spillede Kashmir brudstykker af Waterline (i
reggea-version!), Black Night (Deep Purple), Star Wars Theme, og sluttede
medleyet af med en ska-udgave af Art of Me, hvorefter de genoptog slutningen
og spillede den 'rigtigt' - meget, meget morsomt.
Fed koncert.


-V-



Sune Mika Salminen (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Mika Salminen


Dato : 15-07-02 14:13

-V- wrote:
> "Sune Mika Salminen" <salminen@bite_me.doktor.dk> skrev i en
> meddelelse > Kashmir er mere afslappede og selvironiske mht. deres
>>> materiale (tager fx. dybt pis på deres egne sange, ved at spille
>>> 'covernumre' af dem selv....).
>>
>> Jeg bliver nysgerrig.. kom lige med et eksempel eller to!
>
> OK, vi skruer tiden tilbage til '96.
> Scenen er Roskilde, nærmere bestemt festivalpladsens røde telt (tror
> jeg nok).
> Jeg er i en blanding af for meget øl, for lidt søvn, for meget
> tossetobak, og komplet mangel på værdighed drattet omkring i en pause
> mellem to bands, op af en teltstang i førnævnte telt.
> Jeg vågner ved at en mandsperson, som jeg senere erfarede var Kasper
> E., råbte 'testing, testing' i en mikrofon, hvis primære udgang (en
> højttaler) befandt sig ca. to meter fra mit højre øre.
> Under netop Art of Me spillede Kashmir brudstykker af Waterline (i
> reggea-version!), Black Night (Deep Purple), Star Wars Theme, og
> sluttede medleyet af med en ska-udgave af Art of Me, hvorefter de
> genoptog slutningen og spillede den 'rigtigt' - meget, meget morsomt.
> Fed koncert.
>
>
> -V-

heh, det lyder rigtig fedt . De er nogle legebørn, det var de i hvert
fald i "gamle dage". Sidst jeg hørte dem, i Pumpehuset, var de ikke så
overskuds-agtige, men de har en herlig ironisk distance til det de gør. Jeg
kan ikke komme på andre danske bands der er lige så fantasifulde og
teknknisk dygtige på samme tid som Kashmir. De er virkelig et kapitel for
sig i dansk rockhistorie efter min mening...

Det er ærgeligt at de ikke spiller temaet fra "Ghostbusters" mere, det kom
rigtig godt op at koge )

-Sune



Christian Muus (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Christian Muus


Dato : 15-07-02 17:22

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse news:3d32c48a$0$16822
>
> OK, vi skruer tiden tilbage til '96.
> Scenen er Roskilde, nærmere bestemt festivalpladsens røde telt (tror jeg
> nok).
> Jeg er i en blanding af for meget øl, for lidt søvn, for meget tossetobak,
> og komplet mangel på værdighed drattet omkring i en pause mellem to bands,
> op af en teltstang i førnævnte telt.
> Jeg vågner ved at en mandsperson, som jeg senere erfarede var Kasper E.,
> råbte 'testing, testing' i en mikrofon, hvis primære udgang (en højttaler)
> befandt sig ca. to meter fra mit højre øre.
> Under netop Art of Me spillede Kashmir brudstykker af Waterline (i
> reggea-version!), Black Night (Deep Purple), Star Wars Theme, og sluttede
> medleyet af med en ska-udgave af Art of Me, hvorefter de genoptog
slutningen
> og spillede den 'rigtigt' - meget, meget morsomt.
> Fed koncert.
>

Ja, det ville jeg også gerne have oplevet!

Og apropos; har i så hørt deres version af "Pas på svinget i Solrød" på
Gasolin-tributen? Soloen bliver nemlig kørt over et eller andet
Shu-Bi-Dua-nummer. Tror, at det er "Vuffe-li-vov"

/Christian


PS: Hvorfor har Roskilde ikke et rødt telt mere? Og så er både det gule og
grøne telt hvidt!



Johan S. Jensen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Johan S. Jensen


Dato : 16-07-02 00:11


"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:3d32a68c$0$16789$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg er godt klar over at jeg nu er ved at begå kongemord, men jeg synes
> faktisk at Travelogue er en langt mere helstøbt og som konsekvens, bedre
> plade end DML.
> Indrømmet, DML har nogle højdepunkter som Kashmir ikke når, men som helhed
> overstiger den ikke Travelogue.

På trods af store numre som Jamie Fame Flame, Art of Me og til dels Rose,
synes jeg ikke Travelogue kommer op på siden af Cruzential (hvor sangen
Travelogue er en af de bedste, ironisk nok). Ved umiddelbar sammenligning
af de to bands kommer jeg frem til at DML er en smule mere selvhøjtidelige
(stadig kanon) og Kashmir mere selvironiske af de to.

> Har set Kashmir en del gange og kun DML en enkelt, men også live er de
imho
> bedre. Kashmir er mere afslappede og selvironiske mht. deres materiale
> (tager fx. dybt pis på deres egne sange, ved at spille 'covernumre' af dem
> selv....).

Som en naturlig konsekvens af ovenstående, ja.


> Tim C. er rent teknisk dog en *langt* bedre guitarist, end Kasper
> nogensinde bliver.

Muligvis...hvilket jo heller ikke er afgørende. Jazz-soloen i Jamie Fame
Flame siger mig meget mere end Tim C.'s wah-wah-distorition soloer
(Silverflame og Brabedwired Baby's Dream er undtagelserne).

MVH
Johan






-V- (16-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 16-07-02 00:35


"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> skrev i en meddelelse
news:vCIY8.6817$Yf1.487233@news010.worldonline.dk...
> På trods af store numre som Jamie Fame Flame, Art of Me og til dels Rose,
> synes jeg ikke Travelogue kommer op på siden af Cruzential (hvor sangen
> Travelogue er en af de bedste, ironisk nok). Ved umiddelbar sammenligning
> af de to bands kommer jeg frem til at DML er en smule mere selvhøjtidelige
> (stadig kanon) og Kashmir mere selvironiske af de to.

Jeg må sige, at jeg er meget uenig med dig og Johan i jeres bedømmelse af de
to pladers respektive rangorden. Travelogue er for mig en væsentlig årsag
til den store kvalitets- og breddemæssige fremgang, som dansk rock havde i
starten-midten af 90'erne. Kashmir, Inside the Whale, Passion Orange og DML
var alle gode, men Kashmir bedst. Cruzential skuffede mig voldsomt, og er
stadig den af Kashmirs plader, som jeg lytter mindst til. Og ja, nummeret
Travelogue er det bedste på pladen, men det er også mere Travelogue'sk end
resten af materialet.
Resten af skiven bærer præg af, at de 'skulle prøve nogle ting af', og det
gør de ikke lige heldigt alle steder.
Det ændrer dog ikke ved det faktum, at deres bedste plade er The Good Life,
bedste nummer Lampshade.
Et af de ganske få numre, som har en påviselig effekt på mine tårekanaler
(andre eksempler på dét er Earth, Wind & Fire's "I'll Write a Song for You,
hvor patetisk den end er; Elvis' "Always On My Mind"; Beatles "For No One")



-V-



Ulrik Magnusson (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Magnusson


Dato : 08-07-02 16:15

Troels wrote:

> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

Se det var jo en sjov leg. Her et par bud:

douv..dou-de-douv (3.12 inde i "Policy of Truth" med Depeche Mode)

I liveversionen af "Haus der Lüge" med Einstürzende Neubauten hvor
DA DAK, DADAK (0:13) starter meget tidligere end i
albumversionen og før resten af muren bankes op.

David Bowies "Little Wonder": "You little wonder, little wonder you"
som i singleversionen (maxi?) synges umiddelbart efter en lille pause
- i albumversionen kommer pausen efter 5.27 - men "You little wonder,
little wonder you" er dér en smule forsinket (ca. 3 sekunder)

Når guitarerne kommer ind første gang på "Circuitry" med Front
Line Assembly (1.11) - sidste gang de kommer ind er så total
nedtur da de mudres helt til (3.44)

og en lidt anden genre: Steely Dans "Kid Charlemagne" 2:39 -
2:43 hvor versets melodi nærmest kommer ind og forstyrrer
guitarsoloen.

og man kunne blive ved..

Ulrik Magnusson


Ulrik Magnusson (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Magnusson


Dato : 08-07-02 21:29



Ulrik Magnusson wrote:

> Troels wrote:
>
> > Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

[snip]

> og man kunne blive ved..

Jamen, så lige et par stykker mere:

Thin Lizzy "Genocide" - efter 2-3 minutter - umiddelbart efter
"so listen to my story of genocide" og lige inden " - How they
were hunted and slaughtered till there was no place left to hide".
BOEUV!! Phil spillede den ondeste bas.

Gangway "Never Turn" - 3:28 - 3:33 trommebreak - så kommer
det vist ikke til at svinge meget mere..

The Smiths "That Joke Isnt Funny Anymore" 1:02-1:03 - det lyder
som om der bliver kørt op til det store tema, men man bliver snydt
lige i dét øjeblik.

Ulrik Magnusson



zcully (08-07-2002)
Kommentar
Fra : zcully


Dato : 08-07-02 16:41

Jeg har 2.

Alanis Morrissette - You Outta know
1:46 inde i den hvor Fleas bas siger BAU....

Prodigy - Breathe
1:33 og 3:31 inde i sangen hvor mellemspillet er kan man høre en stemme
(sikkert Keith's) sige Prodigyyyyy.

/Zcully

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44
> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>
> /Troels
>
>
> --
>
>
>
>



Sune Mika Salminen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Mika Salminen


Dato : 08-07-02 23:37

zcully wrote:
> Jeg har 2.
>
> Alanis Morrissette - You Outta know
> 1:46 inde i den hvor Fleas bas siger BAU....

Er det der hvor hun synger "it was a SLAP in the face" ?

-Sune



zcully (09-07-2002)
Kommentar
Fra : zcully


Dato : 09-07-02 15:42

Jeps

"Sune Mika Salminen" <salminen@doktor.dk> skrev i en meddelelse
news:agd3tn$1u4o$1@news.cybercity.dk...
> zcully wrote:
> > Jeg har 2.
> >
> > Alanis Morrissette - You Outta know
> > 1:46 inde i den hvor Fleas bas siger BAU....
>
> Er det der hvor hun synger "it was a SLAP in the face" ?
>
> -Sune
>
>



Claus Jungersen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Jungersen


Dato : 08-07-02 18:34

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44
> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>
> /Troels

Keyboard soloen i "Love is a matter of difference" med Tim Christensen

Det lyder bare skønt.


Sincerly,
Claus Jungersen

www.electraum.com - my dynamic mp3-compilation
www.kunstner5.tk - my own tracks




Kasper Aae (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Kasper Aae


Dato : 08-07-02 20:52

On Mon, 8 Jul 2002 14:42:17 +0200, "Troels"
<tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote:

>Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

Massive Attack - Risingson. Når "koret" synger "dream on". Netop det
minder en del om Clannad's gamle Robin Hood tema.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Morten Bock Sørensen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bock Sørensen


Dato : 08-07-02 21:00

> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

Breaket i Michael Ruff's Once in a lifetime.....for fedt

/Morten



Astrid (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Astrid


Dato : 08-07-02 22:30


"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt.

Når det hurtige beat kommer i De-Phazz' "Little Company"
Når bass-sekvensen får lov til at stå helt alene i the Timewriters' "Back
From Exile"
Når hornene for alvor tager fat i David Bowies' "Let's Dance"
Når manden med guitaren går amok i Roger Waters' "What god Want Part III"
Når Ruben Gonzales fyrer den af på Buena Vista Social Clubs' "Pueblo Nuevo"
Når Aqua-Lene ... nej ligemeget, glem det

/astrid



David Rasmussen (09-07-2002)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-07-02 02:21

Astrid wrote:
> Når manden med guitaren går amok i Roger Waters' "What god Want Part III"

Det er Jeff Beck. Yeah, det er feeeedt...


Ole Thomsen (09-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Thomsen


Dato : 09-07-02 10:46

"Astrid" <astridity@dont.even.bother.tv> wrote
>
> Når manden med guitaren går amok i Roger Waters' "What god Want Part III"

Århhja, Jeff Beck kan få den der guitar til at jamre og tude så
hårene rejser sig.

Hvilket får mig til at tænke på David Gilmour og Comfortably Numb.
Numero uno.

Ole Thomsen




David Rasmussen (09-07-2002)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-07-02 12:14

Ole Thomsen wrote:
> "Astrid" <astridity@dont.even.bother.tv> wrote
>
>>Når manden med guitaren går amok i Roger Waters' "What god Want Part III"
>
>
> Århhja, Jeff Beck kan få den der guitar til at jamre og tude så
> hårene rejser sig.
>
> Hvilket får mig til at tænke på David Gilmour og Comfortably Numb.
> Numero uno.
>

Jeg _var_ ved at skrive:

Yndlingsfinesser: Samtlige David Gilmour guitarsoli.


Troels (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 15-07-02 09:29

Mange tak til alle dem der har lagt hjernerne i blød for at komme i tanke om
deres små yndlingsfinesser. Det var helt rart at se en tråd der handler om
hvad folk godt kan li' i stedet for hvad de ikke kan li

Jeg har ikke været så meget hjemme så jeg jeg har ikke haft tid til at
kommentere alle bidragene, men det har været rart at læse alle jeres
kommentarer alligevel.

Lad os få flere af sådanne tråde!

/Troels



Sune Mika Salminen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Sune Mika Salminen


Dato : 08-07-02 23:46


Når Herbie Hancock kommer ind på scenen og trykker det vildeste Clavinet af
på Spank A Lee (Skæring 3 på Flood - Herbie Hancock & The Headhunters Live i
Tokyo 1975) - Der går altid lidt længere tid end man tror før det kommer, og
det er med til at gøre det ekstreeemt funky.

Bare et ud af mange. Nu er jeg selvfølgelig nødt til at finde pladen og
sætte den på..... eeejjjjjj!!

-Sune



Rune Bjerregaard (09-07-2002)
Kommentar
Fra : Rune Bjerregaard


Dato : 09-07-02 00:17

> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?

Netop det øjeblik hvor trommerne laver deres entré på "Stairway to heaven",
selvfølgelig med Zeppelinerne!

Rune



Ukendt (09-07-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-02 08:37

overgangen fra guitar soloen til sang i

Dinosaur Jr - Keeblin' Australian Tour Bonus CD - What Else Is New (LIVE) ¨

Uha! det er til at få gåsehud over :D SKAL høres


"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44
> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>
> /Troels
>
>
> --
>
>
>
>



GH (09-07-2002)
Kommentar
Fra : GH


Dato : 09-07-02 16:22


"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44
> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>
> Hej!

Personligt kan jeg rigtig godt lide det punkt i Ministry's sang Psalm 69,
hvor en stemme siger "and now it's time for us to give a little love back
to God",og guitaren tager over med et riff,der er så voldsomt,
at man kun kan elske det.;)
I det hele taget er Ministry's guitar-power ikke overgået af andre
i mine øjne.

Mvh
>
>
> --
>
>
>
>



Kim Frederiksen (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 12-07-02 11:42

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
>
> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
Ja, og deres dejlige, voldsomme og dybe bas ... det klæder musikken godt

mvh
Kim Frederiksen



Martin Møller (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 13-07-02 14:13

[Yndlings finesse]

De ekstra slag på lilletrommen på Bathwater med No Doubt - 0:46

Klaveret på Closer med The Corrs og et lille trommetrick i samme
nummer - 2:50

--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Møller
E-mail: martinhm@spamfilter.dk

AJC (13-07-2002)
Kommentar
Fra : AJC


Dato : 13-07-02 14:30

"Martin Møller" <martinhm@spamfilter.dk> wrote in message
news:1890jukqcpm7jikh3sqpvvlletjlpenlfj@4ax.com...
> [Yndlings finesse]
> Klaveret på Closer med The Corrs og et lille trommetrick i samme
> nummer - 2:50
>

Oh, det løber mig koldt ned ad ryggen (af nydelse) bare af at tænke på det!


Mvh
AJC.




Lars Stokholm (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 14-07-02 00:28

In news:dk.kultur.musik AJC wrote:

>> [Yndlings finesse]
>> Klaveret på Closer med The Corrs og et lille trommetrick i samme
>> nummer - 2:50
>
>Oh, det løber mig koldt ned ad ryggen (af nydelse) bare af at tænke på det!

Også her. Caroline's trommesolo omkring 3:04 i Erin Shore er heller
ikke helt gal :) Den _skal_ høres højt. Hvad taler jeg om? Det skal
det hele *g*.

--
Lars Stokholm

Johan S. Jensen (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Johan S. Jensen


Dato : 13-07-02 22:36


"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message
news:agc1f3$d1e$1@sunsite.dk...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44

Enig. Det fungerer perfekt.

> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>
> /Troels

Outroen i Dizzy Mizz Lizzy's Barbedwirde Baby's Dream.

Den danske gruppe Baal's nummer "Violent and different". Fra start til slut
(varer 2:44). Kanon sjovt, vildt musikalsk.

Kan ikke lige komme på flere...

MVH
Johan





-V- (14-07-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 14-07-02 23:59


"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> skrev i en meddelelse
news:O11Y8.2650$Yf1.193721@news010.worldonline.dk...
> Den danske gruppe Baal's nummer "Violent and different". Fra start til
slut
> (varer 2:44). Kanon sjovt, vildt musikalsk.

Hørt!!!!!
Superfedt! Og så er der en meget traditionel guitarsolo med klassiske licks,
bare spillet på klaver.
Holder 100 P!



-V-



Ulrik Kold (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Kold


Dato : 14-07-02 00:15

On 7/8/2002 2:42 PM, Troels wrote:
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Plinget i Kashmirs Miss you ved 3:44
> Lilletrommelyden i Kents Music Non-stop, der er så tør at det er helt
> utroligt
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>
> /Troels
>

Uh, en lækker lille tråd, der er kommet gang i her. Det giver jo helt
lyst til at høre noget andet musik end det man plejer bare for at høre
noget af alt det andre folk glæder sig til.

Her er et par af mine yndlingstidspunkter/-finesser/det jeg glæder mig
til i et nummer:

Blink 182 "Mission: Impossible Theme" - Ca. 4 minutter henne, hvor
lilletrommen sætter gang i festen igen efter et længere break/bridge.

Prodigy "Break and Enter" - Sekvensen med den dyyybe bas og den tungt
åndende mand et par minutter inde.

God weekend,
..kold
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. -|- www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! -|- mig@ulrikkold.dk


Lars Kyndi Laursen (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 14-07-02 12:29

On 14 jul 2002 Ulrik Kold enriched usenet with:

> Blink 182 "Mission: Impossible Theme" - Ca. 4 minutter henne, hvor
> lilletrommen sætter gang i festen igen efter et længere break/bridge.

Er den ikke med Limb Bizkit og er det ikke Mission: Impossible 2 Theme?

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

All, most, or some of the above may or may not work yet.

Ulrik Kold (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Kold


Dato : 14-07-02 13:18

On 7/14/2002 1:28 PM, Lars Kyndi Laursen wrote:
> On 14 jul 2002 Ulrik Kold enriched usenet with:
>
>
>>Blink 182 "Mission: Impossible Theme" - Ca. 4 minutter henne, hvor
>>lilletrommen sætter gang i festen igen efter et længere break/bridge.
>
> Er den ikke med Limb Bizkit og er det ikke Mission: Impossible 2 Theme?

Puha! Næste gang skal jeg måske lige tjekke mine kilder inden jeg fyrer
op for nogle påstande. Jo, naturligvis. Tak for korrektionen.

..kold
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. -|- www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! -|- mig@ulrikkold.dk


Peter Brandt Nielsen (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 14-07-02 11:03

"Troels"
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt.

Whitney Houston: In My Business. Efter et slags mellemstykke går
sangen over i omkvædet igen ved, at Houston synger en fantastisk
lille linje med ordene "Why 'they all in my business". Dérfor er r&b
bedst, når den bliver sunget af rigtig gode sangere.

Aretha Franklin: Ain't No Way. Når hun godt inde i sangen synger
"Stop tryin' to be someone you're not" og lidt efter nogle fantastiske
"rolls", hvoraf især det højeste/stærkeste er en utroligt god finesse.


--
Peter Brandt Nielsen - http://brandtnielsen.adr.dk
Whitney Houstons kommende single er på nettet:
http://www.whitney-fan.com/music/audio/tracks/new_wla.ram


Peter G. (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter G.


Dato : 14-07-02 12:44

In article <agc1f3$d1e$1@sunsite.dk>, Troels
<tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote...
> Hej
> Har i det ikke sådan at der er nogle numre der indeholder en eller anden
> fancy finesse som man kan se frem til et helt nummer. Altså bare lige den
> lille ting der gør et nummer perfekt. Et par af mine yndlinger er:
>
> Hvilken lille finesse sidder i og ser frem til?
>

Denne tråd kommer ikke til at dø foreløbig. Og selv da vil den komme til
at lide af "Boogeyman"-syndromet. :)

Et par bud herfra:

Starten med "Hammond"-orglet i Afghan Whigs "Bulletproof". Desuden
slutningen af nummeret (5.50->) og især det sekund hvor Dulli siger "Here
we go".

Den yderst funky og truende "riff'ende"? soul-guitar i deres "Blame,
Etc.".

Det yders funky mellemstykke (1.49 - 2.20) i det Curtis Mayfield
inspirerede nummer "Liberate" med Remy Shand. Især det klassiske soul-
riff.

Prince "Anna Stesia". Guitaren. Desuden er Der er noget over det nummer
som altid får mig til at smile når "koret" begynder på deres "Love is
God...". Håndklappene er den sidste perfekte ting i det nummer. Aw, hele
nummeret er perfekt!

Afghan Whigs "John The Baptist". Da blæserne går i gang ca. 4.04 inde i
nummeret.

Arab Strap "Girls Of Summer" (live fra Mad For Sadness EP'en). Hele
optakten til crescendoet (2.09->). Selve cresecendoet, Især skiftet fra
"bidende" guitar til "glitrende" toner ca. 6.32 inde i nummeret.

Og så mange flere....


--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste