Udslip i Tryggevælde å !!!
Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 08-07-02 13:28

Hej NG.
Det er min fødselsdag idag, og jeg forkælede mig selv med en morgentur til
Tryggevælde å, hvor jeg har adgang til et godt stykke i nærheden af Karise.
Så sent som for 10 dage siden fik jeg en smuk bækørred på 1,3 kg her.

Jeg gik hele stykket uden at se en eneste fisk - ikke engang de flokke af
småskaller, der plejer at vise sig meget tydeligt. Jeg fandt 5 - 6 døde ål
og blev efterhånden klar over, at noget måtte være galt. Jeg satte mig for
at undersøge bunden nærmere og prøve at finde en vårfluelarve eller
lignende. Men ak - bunden var dækket med døde gammarusser (tanglopper). Jeg
ringede strax til alarmcentralen, miljøvagten og fik denne sørgelige besked:
Det har vi vidst siden i fredags. Danisco's spritfabrik i Dalby har lukket
38.000 liter gammel dansk ud i klaokken ved en fejl. Det har fået
rensningsanlægget til at bryde sammen og sende 40.000 liter urenset
spildevand/gammel dansk ud i åen. Mens jeg gik der kom åmanden for at slå
grøde og på de ca. 30 meter jeg talte med ham, vippede han 1 lille gedde, en
lille ørred og to ørreder over kilo'et op.

Hvordan fanden kan sådan noget ske ? hvorfor bliver det ikke opdaget med det
samme ?

...........og så er det endda min fødselsdag - øv

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-07-02 14:53

"Anne Bordum & Jesper Hansen" <bordum.hansen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:UtfW8.74$s76.15324@news010.worldonline.dk...
> [...]
det
> samme ?
>
> ..........og så er det endda min fødselsdag - øv

Den 24. april lukkede Århus Kommunale Værker ca. 175 tons gylle ud i
Spørring Å, og derved døde i Spørring Å ca. 5.000 - 8.000 ørreder, og i
Lilleåen døde ca. 20.000 og 30.000 ørreder.

Nu slås amtet med kommunen om omfanget etc.

se www.lilleaaen.dk

Det er s**** træls når sådant noget sker.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Anders og Berit

Dato : 08-07-02 17:46

Og i Slagelse forårsagede en brand i en el-tavle stop på renseanlægget i 3
døgn. Et af provinsens 10 mest belastede anlæg havde ikke engang back-up
eller nødprocedure så man kunne have kørt nødtørftigt hurtigt.

Det kræver ellers ikke alverden at holde fjernelse af orginisk stof og
ammonium i gang. Men man skal selvfølgelig lige have forudset at noget kan
gå galt.

De nederste 10 km af Tude Å fik et chok med fiskedød en masse til følge, men
der har været forbavsende stille om den sag i pressen.

Pengene har det bedst i borgernes lommer, og derfor må vi have
decentraliseret miljømyndighederne, så vi bedre kan spare på området.

Mvh
Anders

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d299943$0$12721$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-02 17:53

"Anders og Berit" <beritpost@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> De nederste 10 km af Tude Å fik et chok med fiskedød en masse til følge,
men
> der har været forbavsende stille om den sag i pressen.

Kære Anders

Hvorfor tror du, der har været stille om sagen? Mit bud er, at mange
sportsfiskere ikke har erfaring med at gå til medierne (læs forholde sig
offensivt i sådanne sager). Og derfor bliver oplagte kioskbaskere på
miljøområdet - som den du omtaler - alt for ringe behandlet.

Hilsen
Per Gade

Fra : Anders og Berit

Dato : 08-07-02 19:15

Ja mange af os er ikke rutinerede skribenter, og derfor håber jeg bare hver
gang på at der er en miljøinteresseret journalist, som kan få lov at
forfølge sagen.

Det skal nok blive en kioskbasker i hænderne på en prof.

Anders

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-02 20:08

> [...]
> forfølge sagen.
>
> Det skal nok blive en kioskbasker i hænderne på en prof.

Det kræver, at proffen ved, at der er sket noget, der er værd at tage op.
Man behøver jo ikke skrive en pressemeddelelse - man kan bare ringe til
redaktionerne. Hvilket jeg hermed vil opfordre til, hvis man kommer ud for
en større forurening (efter at amtets miljøvagt er alarmeret, selvfølgelig

Hilsen
Per Gade, som selv har bragt masser af nyheder om Tryggevælde-forureningen
her i eftermiddag.

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 09-07-02 10:48

Vedr. sagen om Tude Å har der været sendt pressemeddelelser til aviser, TV,
sportsfiskerblade m.v. TV2 Øst behandlede sagen seriøst, men interessen dør
jo desværre hurtigt. Der har nu været stille om sagen i lang tid, og
udsætningsforeningen afventer stadig svar på deres erstatningskrav til Slagelse
Kommune.
Når svaret kommer, kommer der helt sikkert en opfølgning.

Det er altså ikke, fordi medierne ikke har været bombarderet med pressemeddelelser
i denne sag.

Men den vinkel, der handler om at sikre, at sådan noget ikke kan ske igen, har der
ikke været fokuseret meget på.

Og det er frygteligt at høre, at det nu også er sket i Tryggevælde Å. Det bomber
projektet med udsætning af Kolding-fisk år tilbage.

mvh
DOrte (Gift med formanden for Udsætningsforeningen UFV95)

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-02 21:25

> [...]
> Hej NG.
> Det er min fødselsdag idag, og jeg forkælede mig selv med en morgentur til

Tillykke med fødselsdagen. Men GAVEN - den var vist ikke den ønskede......

Ifølge Køge Sportsfiskerforening går der fem år, før bestanden er
retableret. Ak..

Hilsen
Per Gade

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 08-07-02 23:21

Når det så ofte kan gå galt mht. udledning i åer, lader det til at der er en
mangel i lovgivningen på området.
Selvom det vil kræve enorme reservoirer kunne det fx. være et krav at kunne
oplagre svarende til en dags kapacitet på anlægget, for på den måde at kunne
reducere et evt. udslip.

Og æv for alle de gode fisk.

Jakob

Fra : Jane Nielsen

Dato : 11-07-02 20:55

> [...]
det
>samme ?
>
>..........og så er det endda min fødselsdag - øv

Det er svært at sige hvordan det er sket , men nu er det sket igen denne
gang "bare" med 6000 liter Whisky

Leif

Fra : M:-

Dato : 14-07-02 21:55

det handler om penge penge og atter penge.. en billig måde at komme af med
en fejlproduktion..!!