Er maskinen for hurtig???
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 12:03

Hej

Efter en opgradering fra en AMD K6-III 400Mhz maskine til en P4 2Ghz
Northwood vil spillene "De alfabetiske lege" og "Talbutikken" i Magnus
og Myggen serien ikke køre mere.

Fejlen udarter sig i at XP låser totalt!!!! Hvis jeg sætter spillene til
at køre som win9x-kompatible så "nøjes" den med at genere en fejlrapport.

Jeg har overfor Ivanoff Software påstået, at de ikke helt havde styr på
timingen og at jeg mente, at min maskine er blevet "for hurtig".

Det afviste de og mente, at min hardware ikke fungerede, meget skulle
passe sammen bla bla bla bla bla......

Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har samme opsætning som
mig der gerne vil prøve sig ad.

Det skal lige siges at ALT ANDET fungerer 100%.

Min maskine er:
Asus P4S533 beta 1.08 bios. Har prøvet 1.06 og 1.07
P4 2Ghz Northwood
Dane Elec 1x512Mb DDR333 ram
Asus v8170DDR GF4 MX440 - har også prøvet med GF2mx
C-Media 8738 lydkort - indbygget på mb - prøvede løst SB64PCI
Harddisken sidder på en Promise Ultra TX2

Maskinen er ikke overclocket ej heller er der problemer med varme.

Jeg vil gerne høre om der er nogen med en hurtigere maskine som kan køre
spillene eller om der måske ligefrem er nogen med en løsning på problemet.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 08-07-02 12:13

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Fejlen udarter sig i at XP låser totalt!!!! Hvis jeg sætter spillene til
> at køre som win9x-kompatible så "nøjes" den med at genere en fejlrapport.

Det kan være at det er XP, som er noget lort, til netop dette program ?

Prøv med Win2000 ; Stor success hos mig, med alle mine spil og programmer,
på min Athlon XP 1700+

Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 12:25

Thomas Mouritsen wrote:

> Det kan være at det er XP, som er noget lort, til netop dette program ?

Den holder ikke. På 400Mhz kørte spillet fortrinligt under XP. Faktisk
bedre end under Win98.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 08-07-02 12:59

> Den holder ikke. På 400Mhz kørte spillet fortrinligt under XP. Faktisk
> bedre end under Win98.

Nu var det Win2000, og ikke Win98, jeg tænkte på

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 13:14

Thomas Mouritsen wrote:

> Nu var det Win2000, og ikke Win98, jeg tænkte på

Tanken er meget nærliggende, men siden spillet fungerede optimalt inden
jeg skiftede bundkort, ram og CPU så undrer det mig meget hvis det
skulle ligge i OS.

Jeg hælder mere til enten, at noget af det nye hardware er inkompatibelt
eller, at det er for hurtigt. Ivanoff mente, at mit hardware var
inkompatibelt med DirectX og indrømmet så har jeg svært ved at tro at
noget nyt hardware fra Asus ikke vil være kompatibelt med gængse
standarder. Desuden virker samtlige andre Directx krævende spil UNDTAGEN
dem fra Ivanoff Software.

Men det kan da godt være at jeg skal bide i det sure æble og anskaffe en
gammel disk så det også kan prøves på andre OS'er .

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : DWM

Dato : 08-07-02 15:45

> Tanken er meget nærliggende, men siden spillet fungerede optimalt inden
> jeg skiftede bundkort, ram og CPU så undrer det mig meget hvis det
> skulle ligge i OS.

Geninstallerede du da du skiftede det ud?

> Men det kan da godt være at jeg skal bide i det sure æble og anskaffe en
> gammel disk så det også kan prøves på andre OS'er .

Du kunne jo lave en dualboot sammen med Win98SE eller lign.

/Kenneth Iversen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 16:35

Nope

DWM wrote:
> Geninstallerede du da du skiftede det ud?

Nope, men jeg har været hele registry databasen igennem sidenhen for at
sikre at der ikke var gamle drivere eller ligende som stadig lå derinde.

Desuden er alle drivere opdateret til nyest.

> Du kunne jo lave en dualboot sammen med Win98SE eller lign.

Det kunne jeg godt, men det skal være sådan at børnene selv skal kunne
finde ud af at starte PC'en og komme igang.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : DWM

Dato : 08-07-02 16:53

> Nope, men jeg har været hele registry databasen igennem sidenhen for at
> sikre at der ikke var gamle drivere eller ligende som stadig lå derinde.
> Desuden er alle drivere opdateret til nyest.

Ok. Jeg gør det nu altid når jeg skifter bundkort for at sikre
at det får en ordenlig ydelse.

> Det kunne jeg godt, men det skal være sådan at børnene selv skal kunne
> finde ud af at starte PC'en og komme igang.

Mon ikke de hurtig får det suget til sig. :)
Vil forøvrigt vove at påstå at børn vil kunne lære det hurtigere
end voksne. Det er ihvertfald min erfaring.

/Kenneth Iversen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 17:16

Hej

DWM wrote:
> Ok. Jeg gør det nu altid når jeg skifter bundkort for at sikre
> at det får en ordenlig ydelse.

Det var egentlig også tanken, men siden det gik så godt som det gjorde -
ca 10 minutters opdatering og alt spillede. Lige undtagen omtalte spil.

> Mon ikke de hurtig får det suget til sig. :)

Den lille er 3 år. Men ellers har du ret.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-07-02 12:16

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> timingen og at jeg mente, at min maskine er blevet "for hurtig".
>
> Det afviste de og mente, at min hardware ikke fungerede, meget skulle

Det har de da også helt ret i.

Har du prøvet med noget andet end Windows XP?

Det at maskinen låser helt tyder mere på et driver/OS problem end et
hastighedsproblem, faktisk så har jeg aldrig oplevet et spil som ikke
virkede på en hurtigerer maskine blot fordi den var hurtigerer.

Mvh

Bruno

Fra : DWM

Dato : 08-07-02 12:25

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3D297487.1010202@worldonline.dk...
> Det har de da også helt ret i.

Ikke helt da det nok nærmere er OS der er problemet.

> Det at maskinen låser helt tyder mere på et driver/OS problem end et
> hastighedsproblem, faktisk så har jeg aldrig oplevet et spil som ikke
> virkede på en hurtigerer maskine blot fordi den var hurtigerer.

Samme her. Jeg mindes Test Drive 3 som kørte bare lidt for hurtigt :)

/Kenneth Iversen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 12:27

Hej

iddqd@worldonline.dk wrote:
> Har du prøvet med noget andet end Windows XP?

Nej, men det skyldes at det kørte fint under XP med det gamle hardware
setup.

> Det at maskinen låser helt tyder mere på et driver/OS problem end et
> hastighedsproblem, faktisk så har jeg aldrig oplevet et spil som ikke
> virkede på en hurtigerer maskine blot fordi den var hurtigerer.

Prøv Test Drive 3 . Ellers vil dem der kan huske tilbage til de
første 100Mhz maskiner kunne huske at WordPerfect og diverse
testprogrammer ikke kunne fungere fordi man havde ændret timingen i CPU'en.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-07-02 20:46

Hej

Karsten Feddersen wrote:
> Fejlen udarter sig i at XP låser totalt!!!! Hvis jeg sætter spillene til
> at køre som win9x-kompatible så "nøjes" den med at genere en fejlrapport.

Problemet er løst. Jeg bruger to controllere - én til harddisken og én
til 2 cd-rom + 1 brænder. Både den indbyggede og en ekstra Promise Ultra
TX2. Promise controlleren "conflictede" med mit lydkort hvilket åbenbart
har forårsaget at Ivanoff's sikkerhedskopicheck ikke fungerede mens alle
CD'erne sad derpå.

Sidenhen er CD'erne kommet over på den indbyggede controller (det var de
også i den gamle maskine) og harddisken er kommet over på Promisen.
Derudover er Promisen flyttet til en anden PCI holder så den nu
"conflicter" med min USB controller. Jeg kan simpelthen ikke finde en
slot hvor den ikke conflicter.

Denne omrokering løste problemet.

Som en sidegevindst, hvilket måske kan hjælpe andre, så viser det sig at
når jeg satte den i en eller anden form for kompatibiletsmode så
generede den en fejlrapport. Det gør den stadigvæk selv om spillet
fungerer i XP-mode. Så vær blot ops på at det kan være to vidt
forskellige ting.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk