php i mysql upload af filer??
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 31-01-01 03:04

Hej NG (og dejligt at der er kommet en php NG

Jeg har en del spørgsmål, nogle også lidt med mysql, så undskyld på forhånd.

Jeg vil gerne lave sådan at man kan uploade et billede (max 150 x 150px og
100kb) fra min hjemmeside, for senere at blive vist sammen med en historie
på selv samme hjemmeside. Jeg har læst, at det er en dårlig ide at putte
selve billedet i databasen, og at det er bedre at putte et link i databasen
og billedet i en mappe på serveren. Men:

hvordan gør jeg det?
er det smart at omdøbe billedet til "id.jpg" hvor id er den row det hører
til?

Jeg har glemt de sidste ?, de kommer senere, men her er vel også nok

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 31-01-01 11:46

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> wrote:

> hvordan gør jeg det?
> er det smart at omdøbe billedet til "id.jpg" hvor id er den row det hører
> til?

du tager filnavnet på den uploadede fil og putter det i et felt i
databasen samt et unikt id felt og når du skal så skal vise det på din
side kan du fx have en page tabel der siger hvilke id'er i billed tabellen
der hører til den pågældende side og hente dem og vise dem, samt
hvilke id'er fra andre tabeller der også hører til dem.

du skal nok læse mere om at joine tabeller.

--
Henrik Hansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-02-01 11:56

> hvordan gør jeg det?

Tag det ét skridt af gangen. :)

1) Modtag filen, flyt den til et passende sted.
2) Skab "forbindelsen" mellem billedet og teksten det hører til.

> er det smart at omdøbe billedet til "id.jpg" hvor id er den row det hører
> til?

Jeg synes det lyder som en meget god ide. To personer kunne jo sagtens bruge
det samme filnavn, det problem undgår du på denne måde.

Mvh.

Niels Andersen