Pelsmus
Fra : Eva

Dato : 08-07-02 11:07

Hej allesammen
Jeg modtager nyhedsbrevet Jubii kattenyt, hvor jeg faldt over nedenstående
indlæg.
Er der nogen andre der har gjort lignende erfaringer som personen der har
skrevet indlægget?
Jeg har ikke og køber selv ind imellem de små pelsmus, men kommer da
pludselig i tvivl om hvordan og hvorledes.
Det kan godt være jeg er naiv, men jeg kan næppe forestille mig, at de
skulle være lavet af kattepels, men hører gerne fra andre, der har mere
forstand på det end jeg.
Hilsen Eva

Indlæg:
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at advare mod brug af
de små dejlige pelsmus, som de fleste af os gladeligt køber
til vores elskede misser. De er faktisk så små, at din kat
kan få den ned i luftrøret og dermed blive kvalt eller den
kan sætte sig fast i spiserør og/eller tarm, hvilket ofte
kræver en operation. Noget andet og meget aktuelt er, at
der er stor risiko for, at det lille pelsdyr er lavet af
.... ja, kattepels!
Jeg har set flere eksempler fra dyrlæger, hvor katte
simpelthen er blevet kvalt af pelsmusene, men jeg har sat
mig for nu, at undersøge, hvor stort problemet er, så jeg
vil starte med en rundspørge til de storkøbenhavnske
dyrlæger for at få noget dokumentation. Jeg vil også
undersøge, hvor de bliver produceret, og evt. få
verificeret, at de kan være lavet af kattepels. Jeg har
kontaktet en journalist på Ekstra Bladet og regner med, at
få et interview i avisen hurtigst muligt. Jeg synes, at
alle glade katteejere skal gøres opmærksomme på problemet.
Mit håb er, at få forbudt salget af "musene".
Har du lyst, så fortæl gerne alle om farligheden af de små
legemus. Jeg håber, at du vil stoppe med at købe dem til
dit kæledyr! Jeg har allerede talt med Kattens Værn og jeg
håber, at de som de første stopper salget af dem.

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-07-02 11:19

Hej Eva
Jeg har haft en "seriøs" snak med dem i "min" dyrehandel
Poppi, i forbindelse med underskriftsindsamlingen mod
katte/hunde-pels, som de iøvrigt deltog energisk og
helhjertet i, og de siger at der er set pelsmus af katteskind,
så de køber kun fra en leverandør som de har fuld tillid til.

Ang. at katte skulle sluge pelsmusene, har jeg aldrig
hørt om det før nu, og alle mine katte har altid elsket
deres mus og haft rigeligt af dem, uden problemer.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-07-02 15:33

Gitte J L har bedt mig sende det her, hun har problemer
med at sende til NG'en lige nu

-->
En af mine bekendte havde nær mistet sin ene kat forleden, fordi den i løbet
af nattens mulm og mørke havde spist en hel pelsmus. En af de store pelsmus
.... og musen havde så sat sig fast i tarmsystemet. Katten havde tygget musen
i stykker og havde så slugt det hele (pels, plastik og hvad der ellers måtte
være i sådan een)....
Næste dag var katten meget stille og den gav tydeligt udtryk for, at hun
ikke skulle røre ved den (den skreg) ... den havde meget meget ondt! Nu er
hun gudskelov
typen der hellere tager til dyrlægen for ofte end for sjældent, så katten
overlevede ...
Det lykkedes nemlig dyrlægen at få delene til at passere tarmsystemet (han
gav vist katten en del forskelligt), men han var _meget_ tæt på at lægge
katten i narkose for at operere. Ved den slags operationer er chancerne vist
noget a la 50/50. Det kan altså gå grueligt galt.
-Gitte

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-07-02 13:40

"Eva" <eva@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> skulle være lavet af kattepels, men hører gerne fra andre, der har

Om en kat kan komme galt afsted med en pelsmus har jeg aldrig
overvejet men vil bestemt ikke udelukke det .. jeg har aldrig .. og
vil aldrig til mine katte eller hunde købe div. underlige
pelstingester da det nemlig netop .. hvilket blev bekræftet i
udsendelsen "flået levende" er lavet af katte eller hundepels .. og
selv de der pyntegenstande med pels på er lavet med pels fra
katte/hunde .. så kategorisk går jeg langt uden om slige ting ..
ligesom jeg ikke kunne drømme om at gå med pels selv ..

hejhils fra Ami

Fra : Denise

Dato : 08-07-02 14:34

Hej Gruppe
Der er også denne fremlysning fra nyhedsbrevet Jubii kattenyt, mere hvis der
er nogle fra Aalborg SØ her i gruppen.

//----------------------------------------------------------------
Hej, jeg bor i Aalborg SØ (nær Gug), og der er en kat, der bliver ved med at
rende rundt her omkring. I starten bekymrede det mig ikke, men nu er den der
også tidligt om morgenen, plus den er begyndt at tabe pels og få sår. Den
miaver også højt, som ville den kalde på nogen. Den er vel mellemstørrelse
(kender ikke så meget til katte), har grå/brun pels, hvide poter og et
sort/blåt halsbånd med farverige striber på plus en lille klokke. Den er
meget kælen. Der er ingen efterlysninger på den her i området og nul
øremærke, så jeg er lidt fortvivlet. Derfor håber jeg nogen genkender denne
beskrivelse og mailer mig via denne adresse: mailto:kiddypac@yahoo.dk

Jeg tjekker min e-mail hver dag. Håber at høre fra nogen, da jeg er ved at
få ondt af den lille ven.

Venlig hilsen

Sanne

//----------------------------------------------------------------

Hilsen Denise

Fra : Eva

Dato : 08-07-02 15:12

Hej Marianne
Det glæder Sacha og Tjalfe at høre, at du heller ikke har haft problemer med
pelsmus til dine katte. Så er der da chance for at vores "mor" stadig vil
købe de dejlige tingester til os, som vi elsker at kaste rundt med.

Hej Denise
God idé at sende den fremlysning herind også.
Så langt havde jeg ikke lige tænkt, men så er det da heldigt, at der er
andre der har.. Håber der er nogen der kender til den stakkels kat.

Hilsen Eva og miav fra Sacha og Tjalfe

Eva <eva@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d296438$0$16815$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 08-07-02 21:25

den pels mus vi havde var nu af kanin. det med at de er af katteskind er i
hvert fald ikke de pelsting der bliver lavet herhjemme.

pelskuglen er død nu, men det er nu fordi jeg kom til at vaske den og ikke
fordi laban åd den. han flår skindet af de der tingester så her holder vi os
til små bamser

Bente og laban