Dato
Fra : Peter Buch

Dato : 08-07-02 11:54

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe?

Datum anno dr. MCDLXXX qvarto feria sekunda post Dominicam Palmarum Loko Ut
supra.

Ovenstående stammer fra et dokument ang. jorder tilhørende Skanderup kirke.

Hvilket år står der? For det er vel datoen, der står skrevet?

På forhånd tak

Peter Buch

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 08-07-02 11:15

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> skrev i melding
> [...]
kirke.

> Hvilket år står der? For det er vel datoen, der står skrevet?

Tror året skal være 1480. Dominicam Palmarum tror jeg er palmesøndag.
Både Dominica og feria har med søndag å gjøre. Når det gjelder Supra, så
er det nærmeste jeg finner ordet supremati, som betyr overherredømme.
Det nærmeste jeg kommer når det gjelder loko er ordet loco, som betyr
segl. Ordet lokum betyr do(det samme som?). Ordene qarto og sekunda
finner jeg ikke.

Kanskje det skal være: Noen søndager(feria) etter palmesøndag 1780,
var det noen som fikk overherredømme over noen jorder, som til da
hadde tilhørt Skanderup kirke?

Anne Lise Hovdal

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 08-07-02 11:21

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i melding

> Kanskje det skal være: Noen søndager(feria) etter palmesøndag 1780,
> var det noen som fikk overherredømme over noen jorder, som til da
> hadde tilhørt Skanderup kirke?

Året skal være 1480, og ikke 1780.

Anne Lise Hovdal

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-07-02 11:28

On Mon, 08 Jul 2002 10:20:58 GMT, "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no>
wrote:

>"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i melding

>Året skal være 1480, og ikke 1780.
>
>Anne Lise Hovdal

Jaåret et 1480, jeg havde glemt at trække 100 fra i stede laagde jeg
100 til.
Mvh
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-07-02 11:25

On Mon, 08 Jul 2002 10:14:43 GMT, "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no>
wrote:

> [...]
> finner jeg ikke.
>
>Kanskje det skal være: Noen søndager(feria) etter palmesøndag 1780,

Jeg vil da mene det skal være en onsdag ( feria sekunda)

Kun et gæt =

Onsdag efter Palmesøndag 1680
7. april 1680

Mvh
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-07-02 11:36

On Mon, 08 Jul 2002 10:25:24 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

>Kun et gæt =
>
>Onsdag efter Palmesøndag 1680
>7. april 1680

Undskyld rettelse

År 1580
måske onsdag den 30. marts.

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-07-02 11:43

On Mon, 08 Jul 2002 10:35:52 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

Nu er det på høje tider jeg tager MIN middags-LUR.
UNDSKYLD MIT VRØVL.

Årt er 1480
mit bud onsdag den 29 marts.

mvh
K. Thidemann

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-07-02 13:29

K. Thidemann skrev:

> Onsdag efter Palmesøndag 1680

Er det ikke *anden* onsdag efter palmesøndag 1480.

Qvarto Feria = onsdag
Sekunda = anden
Post Dominicam Palmarum = efter palmesøndag

TT

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-07-02 13:48

Peter Buch skrev:

> Datum anno dr. MCDLXXX qvarto feria sekunda post Dominicam Palmarum Loko
Ut
> supra.

Vi skal jo helst have tal, køn og kasus til at passe, så qvarto kan gå på
anno:

Anno dr. (hvad betyder "dr."? - jeg ville forvente en forkortelse af
"domini") MCDLXXX qvarto = 1484 (således stemmer anno og qvarto overens i
tal, køn og kasus)

Feria sekunda = mandag (således stemmer faria og sekunda overens i tal, køn
og kasus)

Post Dominicam Palmarum = palmesøndag

Dvs. mandag efter palmesøndag 1484.

TT

Fra : K. Thidemann

Dato : 09-07-02 08:41

On Mon, 8 Jul 2002 14:47:57 +0200, "Thomas Thorsen"
<tt1@thomasthorsen.dk> wrote:

>Anno dr. (hvad betyder "dr."? - jeg ville forvente en forkortelse af
>"domini") MCDLXXX qvarto = 1484 (således stemmer anno og qvarto overens i
>tal, køn og kasus)

Jeg har aldrig set man bruger romertal og latinske bogstaver samtidig
i årstal.
Jeg mener stadig året er 1480

dato onsdag den 29 marts.

qvarto = 4 dag
feria sekunda = den stille uge (ugen før påske)
post Dominicam Palmarum = efter palme søndag
Ketty Thidemann

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 10-07-02 22:41

Man kan ofte i middelalder dokumenter se en sammenstilling af romertal og
latinske bogstaver.
Thomas Thorsen har den rigtige dato:
Mandag efter Palmesøndag 1484.
Dokumentet findes forøvrigt aftrykt i "Fortegnelse over Danmarks Breve fra
Middelalderen.
2. række, 3.bind, Kbh.1931, side 363-64. 12. april 1484 = mandag efter
Palmesøndag 1484.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 08-07-02 15:00

In article <IddW8.21$s76.3551@news010.worldonline.dk>, p.buch@mail.dk
says...
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe?
>
> Datum anno dr. MCDLXXX qvarto feria sekunda post Dominicam Palmarum Loko Ut
> supra.

Prøv at tage et kik på min side under ordbog, der kan du både finde
noget om romertal gamle betegnelser og andet.
http://www.saack.dk

MCDLXXX = 1480
Dominicam Palmarum = palmesøndag = 4. April 1480
Resten har jeg ingen bud på.

Bjarne Nørskov Saack
www.saack.dk