Mailserver problem med Netexpress
Fra : Brian Nielsen

Dato : 08-07-02 10:25

Hej,

jeg har en netexpress linie med en speedstream 2601 router. Jeg har en
mailserver stående på LAN. Jeg har konfigureret:

mitdomain.dk MX 10 mail.mitdomain.dk
mitdomain.dk MX 20 backup-mx.post.tele.dk

Mit problem er at det kun virker når jeg sætter NAT til i min router. Jeg
ville jo gerne at det kun var nødvendigt at forwarde port 25 og evt. 110
vha. NAPT og ikke NAT da der jo så bliver en hel bunke porte der står åbne.
Er der nogen der kender til dette problem?

Problem nr. 2 er at jeg gerne vil kunne connecte med en klient udefra. Jeg
har derfor lavet NAPT fra port 10025 på WAN siden til port 25 på LAN siden.
Det virker også fint indtil jeg slår NAT til!

Er der nogen der kan hjælpe vil jeg blive glad.

Mvh.

Brian

Fra : Gevaldi

Dato : 08-07-02 10:43

Brian Nielsen skrev:

> [...]
> evt. 110 vha. NAPT og ikke NAT da der jo så bliver en hel bunke porte
> der står åbne. Er der nogen der kender til dette problem?

Det gør de garanteret her:
news:tele.internet.adsl som er TDC interne ADSL gruppe.

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-07-02 14:13

Hej!

Gevaldi wrote:

> Det gør de garanteret her:
> news:tele.internet.adsl som er TDC interne ADSL gruppe.

Det må være en joke, den har været nede i en uges tid

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Endelig ny bopæl _og_ internetforbindelse

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-07-02 14:54

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det må være en joke, den har været nede i en uges tid

Nej, serveren var nede 2 dage i sidste uge

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-07-02 15:43

Hej!

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Nej, serveren var nede 2 dage i sidste uge

Virker stadig ikke herude i Birkerød, jeg får request timeout på at ping'e
news.inet.tele.dk... Så ehh.

FUT dk.edb.internet.udbydere.xdsl

Fra : John Hinge

Dato : 08-07-02 16:03

On 08 jul 2002 Kim Voss Schrader was heard to say:

> Virker stadig ikke herude i Birkerød, jeg får request timeout på
> at ping'e news.inet.tele.dk... Så ehh.

Tænk det gør jeg også.. Men :
Prøv engang at checke i mine headere hvilken newsserver jeg bruger..

Og prøv så engang at forsigtig gætte på følgende :
a) newsserveren er nede
eller
b) newsserveren har andet at tage sig til end at svare på et ping.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-07-02 19:11

Hej!

John Hinge wrote:

> b) newsserveren har andet at tage sig til end at svare på et ping.

Det var lige godt sørens, troede da ikke i 1000 år, at man kunne forhindre een i
at ping'e servere :-/

Nu virker newsserveren pludseligt ;)

Fra : Gustaf Serve

Dato : 08-07-02 19:55

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Det var lige godt sørens, troede da ikke i 1000 år, at man kunne forhindre een i
>at ping'e servere :-/

Det gør man ved at blokere ICMP Echo.

<URL:http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=icmp>
<URL:http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ping>

--
Gustaf Serve

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-07-02 21:01

On Mon, 08 Jul 2002 20:11:12 +0200, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Det var lige godt sørens, troede da ikke i 1000 år, at man kunne forhindre een i
>at ping'e servere :-/

Der er mange der har blokket for ping.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 08-07-02 15:52

On Mon, 08 Jul 2002 16:42:37 +0200, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Virker stadig ikke herude i Birkerød, jeg får request timeout på at ping'e
>news.inet.tele.dk... Så ehh.

Så serveren kan ikke pinges. Og hvad så?
Den tager da fint imod på port 119.

Prøv enten med en newsreader, eller med "telnet news.inet.tele.dk 119"
--
Per K. Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-07-02 16:26

> Virker stadig ikke herude i Birkerød, jeg får request timeout på at
ping'e
> news.inet.tele.dk... Så ehh.

Som Hinge siger.. At du ikke kan pinge serveren fortæller dig ingenting.
Hvis du stadig har problemer er det lokalt

Fra : Gevaldi

Dato : 08-07-02 21:09

Kim Voss Schrader skrev:

> Virker stadig ikke herude i Birkerød, jeg får request timeout på at
> ping'e news.inet.tele.dk... Så ehh.

Birkerød er det ikke der hvor der stadig er en omstillingsdame på centralen.....Så du skal huske at bede hende om at komme online

Så ehh, kunne du jo prøve.
news.tele.dk som har de binære grupper eller dtext.news.tele.dk hvor du kun har tekst grupperne.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-07-02 21:32

On Mon, 8 Jul 2002 22:08:54 +0200, "Gevaldi"
<georg_valdi369@hotmail.com> wrote:

> [...]

>Så ehh, kunne du jo prøve.
>news.tele.dk som har de binære grupper eller dtext.news.tele.dk hvor du kun har tekst grupperne.

news.inet.tele.dk og news.tele.dk peger på samme IP. Men da serveren
er overbelastet nok iforvejen, så har de blokket for ping til
serveren.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 08-07-02 23:09

On Mon, 08 Jul 2002 22:31:35 +0200, Ivar Madsen wrote:

> news.inet.tele.dk og news.tele.dk peger på samme IP. Men da serveren
> er overbelastet nok iforvejen, så har de blokket for ping til
> serveren.

Det har nu bestemt aldrig argumentet for at blokere icmp echo.

Noget andet er så, at det er loadbalanceren folk pinger,
hvis de forsøger mod news.tele.dk.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Brian Nielsen

Dato : 09-07-02 07:13

Hej,

jeg har selv fundet ud af det - det er åbenbart nødvendigt at lave NAPT i
routeren både port 25/25 og fx port 10025/10025 og ligeledes oprette begge
porte på mailserveren.

Så virker det. Mailen til domænet kommer igennem via backup-mx og man kan
via port 10025 connecte fra en klient udefra. Men porten skal oprettes på
serveren.

-Brian