Tvivl om kattetilføjelse
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 08-07-02 10:14

Hejsa
Jeg går rundt og er lidt forvirret lige for tiden og kunne nok godt bruge et
par kloge ord.

Sagen er den at vi jo fik to dejlige huskatte (en af hvert køn) i december
sidste år (som nu er 2 år gamle) og de trives meget fint. De er udekatte, og
har det egentlg fint med det, bortset fra at de tager nogen ture med naboens
hunkat. Men sådan er det jo bare. De kommer trods alt aldrig noget til, så
jeg ved ikke om det bare er leg.

Menmen, sagen er jo den at når man læser herinde så får man jo en vældig
trang til at få flere misser *g*. Specielt kunne jeg godt tænke mig en Maine
Coon.

Jeg havde overvejet om det ikke skulle være en hankat, da det virker som om
det mest er min hun som er oppe at toppes med naboens hun. Men jeg ved ikke
om det bare netop er de to som ikke har det så godt med hinanden.

Menmen, ville det være synd for de to jeg har nu at jeg anskaffer mig en kat
til? (De er søskende og har altid boet sammen, dog det første 1½ år hos
nogen andre)

Og vil det være et problem at have en Maine Coon ude?

Det er ikke fordi problemet er helt aktuelt, da dels kærresten ikke syntes
vi skal have nogen lige nu (meeen sådan nogen kan jo altid overtales), og
dels så er pengene heller ikke lige til en rasekat (er på su, og skal snart
på demintenssats, dvs 2 mrd uden penge til mig) så det varer nok et par mrd
(der er jo næppe nogen som har lyst til at forærre en væk).

En anden ting er om det vil være nemmest for en killing - eller en lidt mere
voksen kat at komme ind i flokken. Og også... vil det være et problem at vi
har kattelem? Altså så katten med det samme kan komme ud? (man læser jo tit
herinde at man skal holde en kat inde de første 14 dage).
Og hvad gør man egentlig med en killing som skal være udekat? Når man nu
allerede har et par udekatte?

Ørhm, jeg håber der er nogen som kan hjælpe med svar på bare nogen af
spørgsmålene.

Mvh
Vibeke J

Fra : Jette

Dato : 09-07-02 00:36

"Vibeke Jørgensen" skrev:
> [...]
en kat
> til? (De er søskende og har altid boet sammen, dog det første 1½ år

Nej, synd ville det ikke være ... Som du jo selv er inde på, kan man let
få lyst til flere katte, og et af de meget stillede spørgsmål herinde,
går netop på sammenføring af katte. Man kender jo de katte man allerede
har, og kan nok langt hen ad vejen vurdere om de ville kunne acceptere
en ny kat, men det er jo altid en chance man ta'r.

Du skal naturligvis gøre alt hvad du kan for at lette sammenføringen,
men resten er op til misserne. Jeg tror nok erfaringen herinde er, at
det går godt de fleste gange, men man kan selvfølgelig være uheldig, at
en kat ser sig alvorligt sur på den nyankomne.

> Og vil det være et problem at have en Maine Coon ude?

Ja, det ved jeg ikke... sådan nogen har jeg kun set på billeder , men
det er der nok en Maine Coon -slave der kan svare på

> En anden ting er om det vil være nemmest for en killing - eller en
lidt mere
> voksen kat at komme ind i flokken.

Jeg har en teori om at det nok er nemmest med killinger, da de ikke
bliver opfattet som en trussel af de "gamle" katte. En killing har jo
heller ikke dannet personlighed i samme grad som en voksen kat, og vil
derfor i højere grad være i stand til at tilpasse sig i flokken.

> [...]
> herinde at man skal holde en kat inde de første 14 dage).
> Og hvad gør man egentlig med en killing som skal være udekat? Når man

Du er i hvert fald nød til at holde katten inde i de først uger. Bliver
den lukket ud for tidligt, vil den søge tilbage hvor den kom fra.

> Ørhm, jeg håber der er nogen som kan hjælpe med svar på bare nogen af
> spørgsmålene.

Se'fø'li... det er jo det vi er her for, hi! Det var i hvert fald mit
bud ... og så vil jeg kryds fingre for at du kan blive enig med
økonomien og kæresten om at få en ny miver

Mvh. Jette