Killingemad / Voksenmad
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 01:24

Hej alle,

hvad sker der egentlig ved at en killing spiser voksenmad, og omvendt ?
(Nej, ikke at voksenmaden spiser killingen )) ).

Djamal spiser hele tiden den lilles mad, og omvendt. Har det anden
effekt end at Scottie forhåbentlig bare spiser mere, og Djamal måske
bli'r lidt tyk med tiden ?

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Denise

Dato : 08-07-02 08:11

Hej Jacob
"
> Djamal spiser hele tiden den lilles mad, og omvendt. Har det anden
> effekt end at Scottie forhåbentlig bare spiser mere, og Djamal måske
> bli'r lidt tyk med tiden ?
Jeg ved ikke om Scottie spiser mere, men Djamal kan måske nok begynde og
blive lidt tykkere
Ellers kan du måske fodre Scottie et sted hvor Djamal ikke kan komme, f.eks.
lave et hul i en papkasse, hvor hullet er stort nok til Scottie og for lille
til Djamal. Så kan du sætte killingemaden derind. Så kan du give Scottie mad
først måske, så når Djamal får mad er bunden lagt lidt for Scottie så den
måske ikke har lyst til at spise så meget mere.
Eller måske fodre dem 2 forskellige steder.
Men der sker jo ikke noget, killinger har jo godt nok bedst af killingemad
til at vokse og styrke knogler.
Hilsen Denise

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-02 09:36

On 08/07/2002 02:24, in article
MPG.1792f9b13d3fd7239896d7@news.cybercity.dk, "Jacob Saaby Nielsen"
<jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:

> [...]
>
> Djamal spiser hele tiden den lilles mad, og omvendt. Har det anden
> effekt end at Scottie forhåbentlig bare spiser mere, og Djamal måske

Der sker som sådan ikke noget ved det, hvis maden er af en god kvalitet.
Djamal bliver muligvis en anelse rund om bugen på et tidspunkt (dette kan
være sværere at komme af med igen), Scottie skal nok klare sig. Jeg har haft
hele kuld der voksede op på voksenfoder fordi de nægtede at spise
killingefoder - de blev store og sunde alligevel.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 09:50

In article <B94F1B7E.592F%mail@korat.dk>, mail@korat.dk says...

> [...]
> hele kuld der voksede op på voksenfoder fordi de nægtede at spise
> killingefoder - de blev store og sunde alligevel.

Kunne det så ikke være en ide bare at købe nøjagtigt samme foder til
dem, i bund og grund ? Så burde Scottie vel bare spise det mere hvis han
synes han har brug for det, og Djamal undgår samme problemer som sin
far... nemlig at blive en anelse rund om bugen ? ))

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-02 09:54

On 08/07/2002 10:49, in article
MPG.17937099d94fb2439896dc@news.cybercity.dk, "Jacob Saaby Nielsen"
> [...]

> synes han har brug for det, og Djamal undgår samme problemer som sin
> far... nemlig at blive en anelse rund om bugen ? ))

Jo, de kan begge spise voksenfoder.
Hvor gammel er Scottie nu? Mine 4 mdrs killinger spiser det mine voksne
katte spiser - light foder. Det er muligvis ikke at anbefale at give
killinger light foder, men mine killinger vælger det frem for det andet
voksen foder der står fremme...

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 10:18

In article <B94F1FDA.5967%mail@korat.dk>, mail@korat.dk says...

> [...]
> katte spiser - light foder. Det er muligvis ikke at anbefale at give
> killinger light foder, men mine killinger vælger det frem for det andet

Scottie er også lige omkring de 4 måneder. Og han vælger bare Djamal's
mad, whatever det så er. Men Djamal's er i hvert fald konsekvent mere
spændende end hans eget UANSET hvilket smag jeg prøver at købe til
Scottie, er Djamal's bare bedre.

Jeg har prøvet med kylling, tun og kanin-smag. Det samme med dåsemaden.
Djamal's er bedre. *g* Forstå det hvem der kan Djamal har det
iøvrigt lige omvendt. Scottie's er bedst, sådan er det bare for ham

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Pia J

Dato : 08-07-02 10:25

Jeg kender nogen der blander. En stor skål med det hele som altid står
fremme. Ikke killing og kat, men HUND og kat!! Da de alligevel spiste
hinandens. Det skal siges, at deres dyr så også får vådfoder som passer til
respektive art.

Så det kunne du i princippet gøre, og når de så har spist op, kan du bare
overgå til voksenfoder.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-02 10:23

On 08/07/2002 11:17, in article
MPG.1793771e75e179209896e0@news.cybercity.dk, "Jacob Saaby Nielsen"
> [...]

> Djamal's er bedre. *g* Forstå det hvem der kan Djamal har det
> iøvrigt lige omvendt. Scottie's er bedst, sådan er det bare for ham

Giv dem det samme - et lødigt voksentørfoder.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-07-02 15:53

> [...]
> mad, whatever det så er. Men Djamal's er i hvert fald konsekvent mere
> spændende end hans eget UANSET hvilket smag jeg prøver at købe til

Hvorfor ER det bare sådan?
Mine 4-måneders killinger synes også, at alt, hvad den gamle får, er bedre
end deres eget - og den gamle ville vælge Baby-cat hvis hun fik lov. Men jeg
synes altså, at de skal spise deres egen mad, for killingefoder og
seniorditto er vel ernæringsmæssigt så langt fra hinanden, som det kan være.

Mine killinger var de mindste i deres kuld, og samtidig af en race, der
helst skal blive stor, så jeg vil gerne give dem noget rigtigt vækstfoder,
og seniorfoder er jo ikke beregnet til at vokse af. Omvendt blev den gamle,
der altid har været en slank dame, tyk efter få dage på killingefoder. Så
jeg kæmper en hård kamp for at holde dem til deres egne madskåle - det
involverer bl.a. (som jeg vist har skrevet i en anden tråd) at fodre
killingerne øverst i klatretræet *S*

Her på det seneste lader det dog til, at de små er blevet mindre
interesserede i den gamles mad, så jeg i det mindste kan lade den stå
fremme.

Hvis det er ligemeget hvad de får, hvorfor er der så lavet så utrolig mange
varianter (små killinger / større killinger / alm. voksne / udendørs /
indendørs / light / oral care / hårboller / gamle katte / meget gamle etc.
etc. etc.)??

Mvh. Else - der bestemt synes, det ville være meget nemmere at fodre alle 3
med det samme foder *S*

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-07-02 19:15

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varianter (små killinger / større killinger / alm. voksne / udendørs /
> indendørs / light / oral care / hårboller / gamle katte / meget gamle etc.

Det er altså heller ikke helt lige meget hvad de spiser. Killingerfoder
indeholder langt flere mineraler end voksenfoder og det sikrer
killingerne de optimale betingelser i deres udvikling. Så her i huset får
en killing killingefoder til den er mindst 8 måneder gammel.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-07-02 11:13

Hej Jacob,

tjaeh...vi har to misser på 11 måneder og en på 4, og jeg ORKER ganske
simpelt ikke at give dem forskelligt foder. Så vi fodrer efter
"tønde-princippet" - i en fodertønde har jeg en herlig blanding af
Babycat (til killinger under 4 måneder), killingefoder og voksenfoder
som de allesammen spiser. Indtil videre er der ikke nogen der ser
hverken forsultede eller overflæskede ud *G*. Dåsefoder bruger vi ikke
så tit - men jeg fik en hel del dåser med hjem efter sidste udstilling,
så de deler en halv af de små dåser pr. dag som "guf" og det er de vist
godt tilfredse med.

/Pernille (og de tre madører der troligt står foran køleskabet hver gang
det åbnes)

Fra : Kate

Dato : 08-07-02 20:34

Nu har jeg jo ikke killinger, men Johan får seniormad, eller rettere
nærmest skånekost pga lidt svage nyrer, Sofie og Lante får alm. Hill's
R/D (slankekost), lige da Lante flyttede ind fik han RC. Tro mig det
var et hyr at holde styr på 3 slags kattemad, med samme antal katte som
absolut hellere ville ha' de andres mad...*suk*. Lante skiftede sig
selv over på Sofies foder, fint nok, men han vil nu gerne smage Johans,
som samtidig meget gerne vil ha' Lantes mad...*dybt suk*....Jeg har så
valgt metoden med at blive i køkkenet mens de spiser på den måde kan
jeg holde dem til deres egne madskåle og så fjerner jeg skålene når de
er færdige med at spise. Sidstnævnte er ikke specielt populært, men
Lante får udslæt ved ørerne når han spiser af Johans mad, det går væk
efter få dage når jeg har været skrap omkring foderet.

Kate