Aluminiumssvejsning
Fra : Ulrik Smed

Dato : 07-07-02 23:38

Hej.

Min 'papfar' er ved at svejse i aluminium. Han har et almindeligt
CO2 svejseanlæg med variabel fremføring og strøm, som han har sat
en argonflaske og alu-tråd på. Han kan lave nogle OK svejsninger
på en prøveplade, men når han skal svejse nogle 'kløer' på nogle
stilads-stænger har han store problemer med at få det til at se
ordentligt ud. Han har fået at vide at den svejser han har ikke
er beregnet til aluminium, og så er spørgsmålet hvad det er for
en egenskab en svejser skal ha' for at være egnet til det?

Jeg har desuden en lille mistanke om at disse kløer er af et
andet materiale, det er støbegods af en art, men han mener
bestemt de er af aluminium også. Nogen der ved hvad sådan nogle
er lavet af.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-02 00:31

klip
> [...]
> andet materiale, det er støbegods af en art, men han mener
> bestemt de er af aluminium også. Nogen der ved hvad sådan nogle

Det burde en smed, Ulrik, jo vide.... Jeg tror heller ikke det er alu. Mener
at alusvejsning kun udføres korrekt når man kender blandingen 100 % og
bruger højfrekvent svejseapparat, uden jeg dog taler af egen erfaring. Men
at svejse på et stillads hvor det drejer sig om sikkerhed, ville jeg holde
mig langt fra, det er desuden med sikkerhed af samme grund forbudt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-07-02 11:26

In article <3d28cf69$0$12677$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> Det burde en smed, Ulrik, jo vide....

Hehe, nåh ja!

> Jeg tror heller ikke det er alu. Mener
> at alusvejsning kun udføres korrekt når man kender blandingen 100 % og
> bruger højfrekvent svejseapparat, uden jeg dog taler af egen erfaring.

Aha, højfrekvens! Det er måske den egenskab jeg leder efter, som
en alu-svejser har.

> Men
> at svejse på et stillads hvor det drejer sig om sikkerhed, ville jeg holde
> mig langt fra, det er desuden med sikkerhed af samme grund forbudt.

Hm, ja jeg har faktisk også tænkt på om man overhovedet må... men
årsagen til han gør det er faktisk at han var ved at falde ned
pga. de gamle kløers alt for dårlige låsesystem.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Michael Petersen

Dato : 08-07-02 19:29

Ulrik Smed skrev i meddelelsen <4b52858592ulsm@post1.tele.dk>...
> [...]
>andet materiale, det er støbegods af en art, men han mener
>bestemt de er af aluminium også. Nogen der ved hvad sådan nogle

har han + polen i pistolen, eller - polen i pistolen ?

jeg sidder lige og bladrer i ESAB´s "Svejs håndbogen"

pistolen skal have + der benyttes rigtigt nok Argon som beskyttelsesgas

aluminiumen (det der skal ristes sammen) skal være metalisk rent, afrenses
med rustfaste værktøjer (fx. RF stålbørste) og ristes sammen inden for 1
time.

men aluminium, er ikke bare aluminium..
og der vælges trådtype, efter indholdet (i aluminiumen) af silicium, og
magnesium

med andre ord, det er temmeligt vanskeligt at svejse alu. med mindre man ved
hvad det er for en legering, man har med at gøre..

de beslag du nævner, er formodentlig støbte, og dermed fremstillet af en
blanding af gamle støvsugere, fælge, og cykler.. :-/

i jeres tilfælde, er der ikke ret meget andet at gøre, end at
eksperimenterer i første omgang, med strømstyrke, og trådhastighed, dernæst
med tråd typen..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-07-02 11:14

In article <3d29da39$0$12694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Michael Petersen <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote:

> har han + polen i pistolen, eller - polen i pistolen ?

Jeg mener bestemt det er plus.

> de beslag du nævner, er formodentlig støbte, og dermed fremstillet af en
> blanding af gamle støvsugere, fælge, og cykler.. :-/

Ja de er støbte... lyder ikke betryggende at de skulle være
lavet af så tilfældig en legering! Men tak for advarslen og
info'en.

> i jeres tilfælde, er der ikke ret meget andet at gøre, end at
> eksperimenterer i første omgang, med strømstyrke, og trådhastighed, dernæst
> med tråd typen..

Ja, det er han godt i gang med. I aftes lavede vi et lille nummer
med maskinen, som umiddelbart ser ud til at forbedre resultatet
ganske meget. Maskinen starter normalt gas og strøm og fremføring
med det samme, når man trykker på knappen. Så vi satte et lille
forsinkelseskredsløb ind i styringen til fremføringen, så gassen
kommer at lille sekund før svejsningen starter. Det giver nogle
meget mere 'rene' starter, uden så meget sort 'krudtslam' rundt
om startstedet.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Fie & Erik

Dato : 08-07-02 22:36

Hej Smed og andre.

Jeg vil også gerne til en start advare mod at svejse på et stillads, når i
ikke er sikre på hvad det er for materialer i har med at gøre. Også selvom
begge emner er af aluminium kan det snyde. Man kan komme ud for at emnerne
tilsyneladende er sammensvejst, uden at der er nogen binding overhovedet.
Det er noget rigtigt lumsk noget.

Aluminium danner en slags hinde (hedder den ikke oxidhinde eller ilthinde).
Hvor underligt det end måtte forekomme, er det muligt at varme materialet
op, så man kan se det smelte inde bag hinden, men man kan ikke få 2 emner
til at hænge sammen. Derfor skal hinden skrubbes af inden svejsningen.

Aluminium er helt fantastisk til at transportere varme. Dette medfører at
det er vanskeligt at få skabt et smeltebad. Man står og varmer og varmer
uden at der sker en skid - og når så endelig det er blevet varmt nok, er det
over alt for stort et område og kan være svært at styre. Start med
"overlegen" varme og skru så ned efterhånden som emnet bliver varmt - ellers
klapper det hele måske sammen.

Mvh. Erik D.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-02 00:28

Fie & Erik <fie.hermansen@tdcadsl.dk> skrev

>- ellers
> klapper det hele måske sammen.
>
> Mvh. Erik D.

Nej, det gør det først når den stolte svejser står i anden sals højde og
læner sig op ad resultatet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-07-02 11:18

In article <3d2a0482$0$41351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Fie & Erik <fie.hermansen@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]

> tilsyneladende er sammensvejst, uden at der er nogen binding overhovedet.

Det lyder faktisk lidt bekendt. For han rykkede jo de gamle kløer
af, og konstaterede i den forbindelse at nogle af dem faktisk
ikke sad spor godt fast! Selvom svejsningerne så nydelige ud (og
formodentlig er blevet godkendt efter ret strenge regler), så var
nogle af dem faktisk svage. Skal nok lige nævne vigtigheden af
rensning før svejsning for ham!

> [...]
> over alt for stort et område og kan være svært at styre. Start med
> "overlegen" varme og skru så ned efterhånden som emnet bliver varmt - ellers

Det lyder mere som om det er svejsning med gasflamme du nævner
her. Med MIG svejsning er det ikke et problem vi er stødt på.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Fie & Erik

Dato : 09-07-02 11:26

Nej jeg snakker ikke om gassvejsning. Når jeg siger smeltebad mener jeg
smeltebad = det område hvor de 2 emner + tilsatsmaterialet er flydende pga.
varmen fra lysbuen.

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 12-07-02 14:05

Hej.

Normalt vil man bruge en TIG-svejser til formålet. Grunden er at alu skal
svejses med vekselstrøm med en skæv kurve... Det forholder sig sådan at for
at løsrive den tynde oxidhinde på overfladen giver man ca 30-45 % af lysbuen
minus på "håndtaget" og 55-70 % af lysbuen plus, for at opvarme
smeltebadet...

I kan have problemer med støbegods pga. at der tit forekommer gaslommer i
"billige" støbninger, når i så opvarmer ved svejsning vil det gøre at det
"sprutter" og laver huller i godset. Det eneste støbegods der er ok at
svejse er det der er vakuumstøbt - og det anvendes sjældent til den type
gods som i har fat i, mit gæt er at det er sprøjtestøbt gods - det
fremstilles ved at man opvarmer en tyk stang alu til det bliver blødt og
derefter sprøjter/trykker det ind i en metalform. Det er ikke det værste at
svejse, men som i har oplevet kan det give problemer...

Ang. gas/tilsats så er det også meget almindeligt at man bruger et mix af
argron og CO2, såvel som en ren agron. Der findes næsten lige så mange slags
tilsats-tråd til alu som der findes svejseelektroder til elektrodesvejsning.
Jeg vil anbefale at i prøver at snakke med et specialfirma der svejser alu -
de vil tit være behjælpelige med gode råd, og så ved de sikkert også hvordan
det forholder sig med reglerne om svejsning af stiladser...

Har i tænkt på om emnerne egner sig til limning? Hvis f.eks. røret skubbes
ind i et hul i kloen ville jeg da overveje limning stærkt... Det er muligt
at lime alu meget nemt med tokomponent lim, så det er lige så stærkt (eller
stærkere) end svejdsning. Jeg kender ikke så meget specifikt til produkter
osv. Men, processen er som regel at man afrenser/primer med en væske og
derefter limer med en tokomponent epoxylim (speciallim). Lotus sportsvogne
og F16 fly er f.eks. limede... Når jeg høre om de problemer i har med
svejningen og ingen TIG-svejser, så kunne det måske være et billigt og godt
alternativ? Men det kræver som antydet at emnerne har en egnet facon, limen
holder fantastisk hvis man hmm, f.eks vil lime to tændstikker sammen så man
har dem mod hinanden. Skal man lægger dem så de overlapper og ikke så de kun
røre i spidserne... altså en stor limflade... lidt svært at forklare, men
hvis jeres rør skal sættes på så det kun er kanten der er i kontakt med
kloen, så dur limning ikke.. (og jeg ville nok heller ikke stole på sådan en
svejsning hvis det var mig der var jer, men det er det jo heller ikke

Mvh osv

/ZIGGE

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 12-07-02 18:31

> [...]
> er beregnet til aluminium,
> og så er spørgsmålet hvad det er for
> en egenskab en svejser skal ha' for at være egnet til det?

Han skal sandsynligvis bruge tigsvejs.

> Jeg har desuden en lille mistanke om at disse kløer er af et
> andet materiale, det er støbegods af en art<
Hvis det er rimeligt nyt stillads, så er det alu, men hvis det er mere end
ca. 6 år gammelt så kan det være lavet af rør i støbegods, men du vil kunne
mærke forskel i vægten med det samme.
Prøv og file på det og tænde en ligther under,hvis det gnister som en
stjernekaster så er det støbegods.I givet fald er det (næsten) umuligt at
svejse sammen med alu. da det kraver væsentlig højre temperature.

MVH. Kim

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-07-02 18:10

In article <agn3e7$1l2r$1@news.cybercity.dk>,
K.B. Steffensen <vildsi@hotmail.com> wrote:

> Prøv og file på det og tænde en ligther under,hvis det gnister som en
> stjernekaster så er det støbegods.I givet fald er det (næsten) umuligt at
> svejse sammen med alu. da det kraver væsentlig højre temperature.

Tak for info, også til Jens. Det med at file og checke gnister
skal jeg lige nævne, det var en fin lille fidus. Og det med
gaslommerne i støbningen ku' også være aktuelt, for svejsningen
bliver kun ujævn her, men ikke i selve alu-rørene, det ku' godt
være pga. 'sprutten'. Vi har desværre ikke adgang til en TIG
maskine med vekselstrømsoverlejring.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 13-07-02 21:26

Har du overvejet limning?

/ZIGGE

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-07-02 22:55

In article <3d308c93$0$13965$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Jens Sigurdson <zigge@privat.dk> wrote:
> Har du overvejet limning?

Nej, jeg har faktisk ikke endnu set hvor meget overflade der er
at gøre med. Kløerne skal godt nok ind i rørene, men jeg ved ikke
hvor langt de går ind, har kun set dem i samlet tilstand. Vi
bruger ellers noget alu-lim på mit arbejde, det er sådan noget
hvidt siliconeagtigt noget, der dog bliver hårdere end silicone,
men ikke helt hårdt. Vi har haft tilfælde hvor det slap, men det
kan bare være pga. dårlig rensning. Det er dog ikke to-komponent,
og der skal heller ikke primes. Men bare rolig, det var ikke
stilladser, bare nogle kabinetter til elektronik.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 14-07-02 02:24

Prøv evt. at se:
http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserver.dyn?wwwwwwecoHKwQ&xw3&xwwwdaVgs
WWWW7-#xml=http://search.3m.com/search.dyn?request=findPdfInfo&query=alumini
um+glue&k2docKey=http%3A%2F%2Fmultimedia.mmm.com%2Fmws%2Fmediawebserver.dyn%
3FwwwwwwecoHKwQ%26xw3%26xwwwdaVgsWWWW7-%40usenglish.dmr

/ZIGGE

Fra : Jørgen Koefoed

Dato : 23-08-02 21:26

> [...]
> andet materiale, det er støbegods af en art, men han mener
> bestemt de er af aluminium også. Nogen der ved hvad sådan nogle

Jeg talte engang med en smed, han havde lært af bitter erfaring at man ikke
kan svejse fx aluminium og stål sammen, for at løse sådanne opgaver brugte
han enten nitter, eller lavede samlinger hvor han opvarmede et hul af fx
stål og satte en aluminiumstangen ind når stålet kølede præssede det sammen
om stangen og blev umuligt at fjerne igen

Jørgen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-08-02 21:54

In article <2Tw99.12777$ww6.1745658@news010.worldonline.dk>,
Jørgen Koefoed <fnyx@hotmail.com> wrote:

> [...]
> stål og satte en aluminiumstangen ind når stålet kølede præssede det sammen
> om stangen og blev umuligt at fjerne igen

Ja, den metode har jeg hørt om. Mener også man bruger den til
f.eks. at sætte en messing-pulley på en stålaksel. Det er faktisk
smart, for selvom man bagefter køler eller varmer samlingen
holden den stadig, da den store varmeoverførsel mellem emnerne
forhindre at de får ret stor temperaturforskel. Metoden kan vel
også bruges selvom emnerne er af det samme metal. Da vil den
identiske udvidelsescoefficient kunne få samlingen til at holde
over et endnu større temperaturområde.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jørgen Koefoed

Dato : 25-08-02 01:15

> Ja, den metode har jeg hørt om. Mener også man bruger den til
> f.eks. at sætte en messing-pulley på en stålaksel.

metoden er jo ikke serlig hi-tec da man også brugte den i den sene middel
alder til at sætte et slidlag af stål på træ-vognhjul... men der er
varmeudvækslingen mindre så der vil man også kunne fjerne det igen..

Jørgen