Øjeblikkets favoritter 1-20 - dansk top fr~
Fra : Henrik Andersen

Dato : 07-07-02 20:38

Hej
I 60'erne og 70'erne blev der udgivet en serie med opsamlinger af dansk top
musik. De hed Øjeblikkets favoritter. Serien omfatter som minimum 1-20. Er
der nogen, der ved om der er udgivet mere end 20 i serien?

Med venlig hilsen

Henrik Andersen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-07-02 20:44

Henrik Andersen <peter900000@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:NV%V8.9875$I52.345388@news010.worldonline.dk...
> [...]
> musik. De hed Øjeblikkets favoritter. Serien omfatter som minimum 1-20. Er
> der nogen, der ved om der er udgivet mere end 20 i serien?

______

Jeg husker godt denne udmærkede serie. Prøv at skrive et e-brev til
nedenstående side. Det er Danmarks absolut førende musikside indenfor
populærmusik. Hvis ikke de kan hjælpe dig, så tror jeg ingen kan:

http://www.dansktoppensubnet.subnet.dk/index.html

men som sidste chance kunne du prøve: http://www.dansktop.dk/

Hilsen Åge

Fra : zcully

Dato : 07-07-02 22:12

Et e-brev *GG*

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-07-02 23:10

zcully <zcully@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d28aec3$0$398$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Et e-brev *GG*
_______

Vi bringer en oversættelse til nørde-engelsk, beregnet for nørder og
engelsktalende personer: "En e-mail"

Fra : Rene S

Dato : 08-07-02 01:31

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> Vi bringer en oversættelse til nørde-engelsk, beregnet for nørder og
> engelsktalende personer: "En e-mail"

Hvis "e-mail" kun er beregnet for nørder og engelsktalende personer, kan du
så forklare hvorfor det figurere i Dansk Sprognævns retskrivningsordbog?

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=e-mail&S.x=37&S.y=6

-René

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-07-02 07:51

Rene S <den.er@fortrolig.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d28dd6e$0$54713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
du
> så forklare hvorfor det figurere i Dansk Sprognævns retskrivningsordbog?

__________

Ja, det ser mystisk ud. Jeg ved det ikke. Men der står også e-brev. Se her:

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=e-brev

Hilsen Åge fra Danmark

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 09-07-02 04:13

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i
> _______
>
> Vi bringer en oversættelse til nørde-engelsk, beregnet for
> nørder og engelsktalende personer: "En e-mail"

Ja, lad os gøre det:

brev = letter
post = mail

Hvad mon så "e-mail" vil blive til?

--
B-)
Ting til salg: http://salg.4952.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-07-02 07:56

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2a54d6@news.securix.dk...

> Ja, lad os gøre det:
>
> brev = letter
> post = mail
>
> Hvad mon så "e-mail" vil blive til?
_______________

Tjahhh. Hvad med:

post = mail

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 09-07-02 13:03

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i news:3d2a86e7$0
$54708$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> _______________
>
> Tjahhh. Hvad med:
>
> post = mail

Din IQ er enestående - kunne du ikke lige forklare hvad forskellen
er på denne definition, den jeg gav ovenfor, og så den du kom med
tidligere (som var "e-mail = e-brev")?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-07-02 13:29

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2ad0f2$1@news.securix.dk...

> Din IQ er enestående - kunne du ikke lige forklare hvad forskellen
> er på denne definition, den jeg gav ovenfor, og så den du kom med
> tidligere (som var "e-mail = e-brev")?
_________

Tak skal du have, Bjørn.

Jeg sendte et brev. E = Elektronisk, og jeg sendte et brev. Derfor "E-brev".
Altså "Elektronisk brev". Men o.k., jeg kunne da også have skrevet at jeg
sender e-post.
E-mail er udenlandsk, så det er der vel ingen grund til at skrive. Jeg
bor jo i Danmark. Jeg skal nok gøre dig glad og skrive E-post næste gang. er
du så glad?.
I retskrivningsordbogen står der forresten også e-brev.

Hilsen Åge

Fra : Lars B.

Dato : 09-07-02 22:05

In article <3d2ad4fc$0$41355$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...

> [...]
> du så glad?.
> I retskrivningsordbogen står der forresten også e-brev.

Har du så også en e-brev adresse, hvor vi andre har en e-mail adresse ???

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-07-02 23:20

Jeg regner stærkt med at jeg har en e-post-adresse. I engelsktalende lande:
e-mail-adresse.

Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17956e64ae8f150698989f@news.inet.tele.dk...

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 10-07-02 00:04

> Jeg regner stærkt med at jeg har en e-post-adresse. I engelsktalende
lande:
> e-mail-adresse.

Næ; i engelsktalende lande hedder det " an e-mail address"

Mvh. Camilla

--
Bøger til salg: http://camilla.londahl.dk

Fra : dumdum

Dato : 10-07-02 15:05

Hva' Åge, kalder du så også din computer din data maskine?
Jeg går ind for at der oprettes en eller anden national/dansktops
nyhedsgruppe til Åge!

Mvh. fra Louise!

--
Masser af online spil, chat, sjov og konkurrencer på:
http://www.neopets.com/refer.phtml?username=nulre

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-07-02 15:10

dumdum wrote:
> Hva' Åge, kalder du så også din computer din data maskine?
> Jeg går ind for at der oprettes en eller anden national/dansktops
> nyhedsgruppe til Åge!

Eller måske en "datamat" eller "edb-anlæg" eller sågar "elektronhjerne"?

/David

Fra : John K

Dato : 10-07-02 15:46

> Eller måske en "datamat" eller "edb-anlæg" eller sågar "elektronhjerne"?

tAage kalder det ved stadig Elektronisk Data Behandlings anlæg og
Elektronisk Tekst Behandlings anlæg

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-07-02 17:10

dumdum <no-priv@te-answe.rs> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aghf1t$gf3$1@sunsite.dk...
> Hva' Åge, kalder du så også din computer din data maskine?
________

Rolig nu.

Jeg bruger den almn. betegnelse i Danmark: Hjemmecomputer

Da jeg har fornemmet at der er en del nørder til stede her bringer vi lige
et par oversættelser som bruges blandt personer som taler dansk (altså minus
nørderisterne): Værsågod:

Homepaige = Hjemmeside

Sites = side

Dot = Komma

Keyboard = Tastatur

Joystick = Styrepind

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-02 17:50

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
>
> Da jeg har fornemmet at der er en del nørder til stede her bringer vi
> lige et par oversættelser som bruges blandt personer som taler dansk

Det staves "page".

> Sites = side
>
> Dot = Komma

Nej - punktum.

> Keyboard = Tastatur
>
> Joystick = Styrepind

Argh.."Styrepind" i det mindste er det ikke lige så grimt som på svensk
(eller er det norsk) hvor det hedder "Styrespak". Hvad helvede er en "spak"
for noget.......

Hvad hedder et "Gamepad" så? En "Spilleplade"?! BANKO!!

Så læser du vel også "Kompjuter for alle" he he

-Sune

Fra : dumdum

Dato : 10-07-02 17:58

Hej igen!

>Jeg bruger den almn. betegnelse i Danmark: Hjemmecomputer
Uhhh du er en nørd! Computer er ikke et dansk ord! Hvis du slår det op i
Engelsk-Dansk ordbogen finder du ordet data maskine! Nørd nørd nørd nørd!!!
Hvis du ikke er en nørd bør du fra nu af kalde din såkaldte "Hjemmecomputer"
for en "Hjemme data-maskine"... det lyder da også herre lækkert!

>Hvad hedder et "Gamepad" så? En "Spilleplade"?! BANKO!!
Hihihi

>Så læser du vel også "Kompjuter for alle" he he
Hehehe

Hvordan oversætter du egentlig chat? Sludder?

Mvh. fra Louise

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-02 18:15

dumdum wrote:
> [...]
> nørd nørd!!! Hvis du ikke er en nørd bør du fra nu af kalde din
> såkaldte "Hjemmecomputer" for en "Hjemme data-maskine"... det lyder

I 80'erne hed det en "Hjemmedatamat". På dansk hedder Computer "Komputer".
Det har jeg selv set på forsiden af et blad ovre i DSB kiosken.

-Sune

Fra : dumdum

Dato : 10-07-02 18:16

Mjello!

>På dansk hedder Computer "Komputer".
>Det har jeg selv set på forsiden af et blad ovre i DSB kiosken.

Ja jow ja jow... Jeg gætter på at det er en fri oversættelse for folk som
fortabte Åger ;)

Mvh fra Louise

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-02 18:29

dumdum wrote:
> Mjello!

> Ja jow ja jow... Jeg gætter på at det er en fri oversættelse for folk
> som fortabte Åger ;)
>
> Mvh fra Louise

Ja det tror jeg også. Og i den forbindelse vil jeg gerne indskyde, at alle
der kalder SCSI for "SKASI" skal DØ!!!

Til alle interesserede/forvirrede, prøv at søge på "SCSI Pronounced" på
google, så kan i se hvordan det skal udtales.

-Sune

Fra : dumdum

Dato : 10-07-02 18:33

Hejsa!
>Ja det tror jeg også. Og i den forbindelse vil jeg gerne indskyde, at alle
>der kalder SCSI for "SKASI" skal DØ!!!

Tak for informationen! Jeg kender en der udtaler det som "skasi" og han skal
sættes på plads, for han tror han ved (næsten) alt om computere... det er
godt nok en lille ting, men det er bedre end intet. Jeg tror bare jeg holder
mig til at lade være med at udtale det over hovedet for jeg ved ikke noget
om det udover at det har noget med computere at gøre :)

Mvh. fra Louise

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-02 18:45

dumdum wrote:
> [...]
> intet. Jeg tror bare jeg holder mig til at lade være med at udtale
> det over hovedet for jeg ved ikke noget om det udover at det har

Det udtales "Scuzzy".

Hvis han arbejder hos Zitech på Frederiksberg, så glem det
De siger allesammen SKASI derinde.

-Sune

Fra : dumdum

Dato : 10-07-02 18:40

>Hvis han arbejder hos Zitech på Frederiksberg, så glem det
>De siger allesammen SKASI derinde.

*G* Nej det gør han godt nok ikke :) Han går i min klasse...
Hov vi kom vidst lidt OT!

Anyway, Åge din fortabte sjæl! En dag opdager du nok at året er 2002 og at
vi lever i et internationalt samfund!

Mvh. fra Louise

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 10-07-02 18:04

Således skrev "Sune Mika Salminen" <salminen@doktor.dk> i
dk.kultur.musik Wed, 10 Jul 2002 18:49:30 +0200:

>Argh.."Styrepind" i det mindste er det ikke lige så grimt som på svensk
>(eller er det norsk) hvor det hedder "Styrespak". Hvad helvede er en "spak"
>for noget.......

Et håndtag.

Knud
--
I think it's wrong that only one
company makes Monopoly...

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 10-07-02 18:14

Knud Winckelmann wrote:
> Således skrev "Sune Mika Salminen" <salminen@doktor.dk> i
> dk.kultur.musik Wed, 10 Jul 2002 18:49:30 +0200:

> Et håndtag.
>
> Knud

A-haaa. Tak Knud

-Sune

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-07-02 20:30

Sune Mika Salminen <salminen@doktor.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:agho9p$aff$1@news.cybercity.dk...

> Nej - punktum.
______

Upsa da. Vi bringer en rettelse:

Dot = punktum

og så dermed PUNKTUM, hahaha

Fra : Lars B.

Dato : 10-07-02 20:52

In article <3d2c5a2d$0$54752$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]
> et par oversættelser som bruges blandt personer som taler dansk (altså minus

Næh nej! Sites = Sider

> Dot = Komma
>
> Keyboard = Tastatur
>
> Joystick = Styrepind

hmmm.. så kalder du vel også din harddisk for et "fastpladelager" ??

Og mon du bruger de der kæmpe floppydiske som jeg morer mig over hver
gang jeg ser "Wargames".

og for at komme on topic (på emnet på Åge Sprog)

Gad vide hvad du kalder en Sequencer for....?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-07-02 22:13

Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.1796aedd4fac56d59898a2@news.inet.tele.dk...

> hmmm.. så kalder du vel også din harddisk for et "fastpladelager" ??
SVAR: Det var da egentlig et rimeligt godt navn, du der fandt på. Hvorfor
søger du ikke ind på Dansk Sprognævn?

> Og mon du bruger de der kæmpe floppydiske som jeg morer mig over hver
> gang jeg ser "Wargames".
SVAR: Ved det ikke. Aner ikke hvad det er for noget

> Gad vide hvad du kalder en Sequencer for....?
SVAR: Det kommer an på hvad det er for noget

Fra : Lars B.

Dato : 11-07-02 16:30

In article <3d2ca147$0$63582$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]
> nyhedsmeddelelse:MPG.1796aedd4fac56d59898a2@news.inet.tele.dk...

> SVAR: Det var da egentlig et rimeligt godt navn, du der fandt på. Hvorfor

Nej tak, det er en samling af forstokkede gamle mænd der ikke kan lide at
sproget udvikler sig.

Og desuden er Fastpladelager det svenske ord for Harddisk.

> SVAR: Ved det ikke. Aner ikke hvad det er for noget

en disk der er floppy selvfølgelig !!!!

> SVAR: Det kommer an på hvad det er for noget

Den burde du ellers kende. Det er sådan en alle dine ynglingmusikere
bruger når de skal lave deres "musik".. hvis de altså ikke bare nøjes med
at trykke på "demo" knappen på deres keyboard.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-07-02 16:34

"Lars B." wrote:

> [...]
> sproget udvikler sig.
>
> Og desuden er Fastpladelager det svenske ord for Harddisk.

Iøvrigt også det gamle danske.
Engang; For så længe siden at snart ingen kan huske det mere hed en
harddisk nemlig "Magnetisk fastpladelager".
En matrixprinter var en "punktmatriceskriver" og en computer var en
"datamat".

Det var hvad jeg lige ku huske fra historietimerne ;)

/Robert

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-07-02 19:59

Lars B. skrev:

> Nej tak, det er en samling af forstokkede gamle mænd der ikke kan lide at
> sproget udvikler sig.

Hæhæ, de kritiseres lige så tit for at ville ændre alt for meget. Bare
tænk på majonæse-"krigen" for slet ikke at tale om den igangværende
kommastrid.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Lars B.

Dato : 12-07-02 14:44

In article <1ff6ct9.1trj4bf100w3baN%jjj@cyrk.dk>, jjj@cyrk.dk says...

> Hæhæ, de kritiseres lige så tit for at ville ændre alt for meget. Bare
> tænk på majonæse-"krigen" for slet ikke at tale om den igangværende
> kommastrid.

Ja det er virkelig agurketid.. sikke noget pjat at noget sin tid på, jeg
personligt er græsk katolsk om jeg sætter deres det ene eller sted, så
længe jeg fatter meningen. (hvilket vist nok er et af argumenterne for en
af komma måderne!!! *G*)

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-07-02 01:02

Lars B. wrote:
> In article <3d2ca147$0$63582$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> halldorsson@post.tele.dk says...

> Nej tak, det er en samling af forstokkede gamle mænd der ikke kan lide at
> sproget udvikler sig.

Hvad mener du med det? De har da netop tilladt masser af sproglige
misfostre i de sidste 15 år, som jeg går ud fra er det du kalder udvikling.

> Og desuden er Fastpladelager det svenske ord for Harddisk.

Og det gamle danske ord for det samme.

/David

Fra : Lars B.

Dato : 12-07-02 14:47

In article <3D2E1C85.4090706@yahoo.com>, pinkfloydhomer@yahoo.com says...

> Hvad mener du med det? De har da netop tilladt masser af sproglige
> misfostre i de sidste 15 år, som jeg går ud fra er det du kalder udvikling.

sikkert... men de stritter jo imod med arme og ben hver gang der kommer
et nyt ord ind i det danske sprog, især hvis det er et engelsk ord... de
er nemlig særligt fæle.

> Og det gamle danske ord for det samme.

Ja hvis du sætter magnetisk foran.

og så hedder det da vist festplatte et-eller-andet på tysk.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-07-02 13:26

"Lars B." skrev:

[Dansk Sprognævn]
> sikkert... men de stritter jo imod med arme og ben hver gang der kommer
> et nyt ord ind i det danske sprog, især hvis det er et engelsk ord... de
> er nemlig særligt fæle.

Vrøvl. Sprognævnet accepterer uden videre masser af engelske
ord, som finder vej til det danske sprog. Men i nogle tilfælde
foreslår eller accepterer de også mere danskklingende erstatninger,
f.eks. "et e-brev" eller "e-post". Begge disse ord er med i
Retskrivningsordbogen og er fuldstændig logiske og anvendelige
danske ord, og jeg synes ikke, det er berettiget at gøre nar af
dem, der bruger dem.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-07-02 13:54

Lars B. wrote:
> [...]
>

> sikkert... men de stritter jo imod med arme og ben hver gang der kommer
> et nyt ord ind i det danske sprog, især hvis det er et engelsk ord... de

Hvor har du den fordom fra?

> Ja hvis du sætter magnetisk foran.

Det er nu ikke nødvendigt.

/David

Fra : Lars B.

Dato : 14-07-02 16:39

In article <3D31746F.2000509@yahoo.com>, pinkfloydhomer@yahoo.com says...

> Hvor har du den fordom fra?

Samme sted fra som du har opfattelsen af at Saybia ikke eksisterer

> Det er nu ikke nødvendigt.

Næh, man kan bare sige Harddisk. Det er nemmere, og alle ved hvad man
taler om.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-07-02 16:49

Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.179bb971570433739898bf@news.inet.tele.dk...
> In article <3D31746F.2000509@yahoo.com>, pinkfloydhomer@yahoo.com says...
says...

SVAR: Oplysning: Det er jo nok fordi vi bor i Danmark og taler dansk, will
jeg thinke

SVA`R: Hvem er Saybia?

> Næh, man kan bare sige Harddisk. Det er nemmere, og alle ved hvad man
> taler om.
SVAR: Men man kan også bare sige fastpladelager (det er egentlig et godt
ord)

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-07-02 06:36

Lars B. skrev:

> Næh nej! Sites = Sider

Ikke helt. En/et "site" plejer at betegne en større samling af sider til
et helt "netsted" eller "websted".

En enkelt side hedder da på engelsk bare en "page".

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen