Lanterneføring på mindre sejlbåd
Fra : Fly

Dato : 07-07-02 19:28

Min båd er under 7 meter lang, og derfor har jeg kun en 360 grader hvid
(anker)lanterne i toppen af masten. Dette regner jeg nu med at forbedre af
hensyn til andre både, og i sidste ende måske mig selv

Hvis jeg monterer en rød OG en grøn eller en kombineret rød/grøn tæt på
mastefoden og en hvid agterlanterne midt på agterspejlet, så er mit
spørgsmål:

Når jeg ligger for anker natten over, hvilke lanterner skal da være tændt?
1) Alle inkl. toplanternen
2) Kun toplanternen
3) Kun de "nye" lanterner = skal aldrig mere bruge den hvide 360-graders

Når jeg monterer den rød/grønne i stævnen eller ved mastefoden og en
agterlanterne, hvad så med toplanterne? Skal der være denne hvide lanterne,
som typisk er placeret nogle meter oppe i masten - og hvilket formål har den
egentlig, når man også kan se den rød/grønne. Nogen fornuftig forklaring?

-Eller skal jeg bare lade det hele være ved den ene 360-graders
ankerlanterne i toppen for ikke at forvirre andre både, som tror at jeg er
større end jeg egentlig er?

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 07-07-02 19:40

Kære Fly

Når du ligger for anker skal du om dagen sætte en ankerkugle og om natten
tænde ankerlanternen. Du skal kun tænde dine sidelanterner når du er let.

Iøvrigt vil jeg anbefale dig at tage et duelighedsbevis i sejlads. Du kan
sikkert få plads på et hold i din sejlklub, men ellers kan du tage det på
aftenskolen (FOF etc.).

M.v.h.
Søren

Fra : Fly

Dato : 07-07-02 20:07

Jeg er med på det med duelighedsbeviset, og er allerede indstillet på dette,
men det bliver tidligst til efteråret. Jeg har dog sejlet i en del år, dog
kun sejlbåde uden lanterner (optimist, europajolle m.m.). Det med vigeregler
m.m. er jeg med på, og også alt det med færdsel på vandet generelt

Forstår jeg det rigtigt, når du skriver at jeg når jeg sejler skal tænde
rød, grøn og agterlanterne. Når jeg ligger for anker skal disse så SLUKKES
og ankerlanternen i toppen af masten tændes?

Og hvad med en toplanterne? Skal den også monteres, for at gøre min nye
lanterneføring "færdig" - altså rød, grøn agter OG så en toplanterne?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-07-02 20:20

De røde og grønne må kun være tændt når båden er "let". Lige så snart
ankeret rør bunden skal de rød/grønne sidelys og agterlanternen slukkes og
afløses enten af mørke (det må du fordi den er under 7 meter, men det er
ikke tilrådeligt) eller et hvidt lys der kan ses i alle retninger
(ankerlys).

Bjarke

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 07-07-02 21:33

Kære Fly

Generelt er det korrekt forstået. Dog gælder det ikke bare når du sejler.
Det gælder når du er "let", hvilket vil sige at når ankeret er løftet fra
bunden eller fortøjningen til land er sluppet. For at gøre det lidt mere
kompliceret skal du kun føre sidelanterner og agterlanterne når du sejler
for sejl. Hvis du går for motor skal du også tænde sidelanternerne og
toplanternen og agterlanternen. Når du er under 7 meter kan du nøjes med at
føre et hvidt lys, ligesom dette ikke er et krav at du tænder
ankerlanternen. Men det er tilrådeligt at føre sidelanterner og ankerlys,
således andre kan se dig.

Held og lykke med duelighedsbeviset. Det er ikke så svært, selv om noget af
pensummet er lidt tørt!

Fra : @ndersson

Dato : 08-07-02 00:05

> [...]
> føre et hvidt lys, ligesom dette ikke er et krav at du tænder
> ankerlanternen. Men det er tilrådeligt at føre sidelanterner og ankerlys,

Klip

Det er måske lidt nemmere at forstå hvis du kikke på din båd ude fra...

En sejlbåd har RØD og GRØN lys fremad og til siden

Og hvidt bagud

Hvis du ser grønt lys på en båd har den vigepligt
Ser du rødt lys har du vigepligt
ser du hvidt lys ved du at du ser den bagfra og har således ingen vigepligt
fordi den er jo på vej væk..

Hvis du ser et grønt lys og der ikke er et hvidt lys ovenover så ved du at
det er en sejlbåd og du skal så vige alligevel hvis du selv sejler i en
motorbåd..

Hvis du ser en sejlbåd med sejl oppe og grønt lys samt hvidt lys, ved du at
den også går for motor og derfor har samme vigeregler som en motor båd..

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-07-02 20:17

Du kan gøre den nemmere ved at montere en kombineret 3 farvet lanterne i
mastetoppen. Den kan det hele og måske kan du genbruge ledningen i masten
(hvis du kan undvære ankerlys)

Hvis du montere et 2 farvet kombineret med en hvid på agterspejlet, så vil
jeg anbefale at du sætter den aller forrest på båden. Sætter du den på
mastefoden, kan den ikke ses ordentligt for forsejlet.

Fra : Fly

Dato : 07-07-02 22:16

"Bjarke Christensen" skrev:
[...]

-------------------------------------

Da båden kun er 18 fod, og rullestaget er fastgjort helt ude i stævnen, kan
jeg ikke umiddelbart montere en dobbeltlanterne helt ude i stævnen. Der er
ikke ret meget plads i forvejen, og den vil komme til at sidde lige dér,
hvor man træder for at gå ombord. Så skulle jeg lave et beslag, men det er
ikke sådan ligetil, da forstaget som sagt sidder lidt i vejen for dén
løsning.

En anden mulighed er at montere to enkeltfarvede på hver side af
prædikestolen, men det vil også kræve en del svejsearbejde m.m. og trække
ledninger gennem rørene. På denne måde vil forsejlet også komme til at
skygge for den ene af lanterne uanset hvad.

Den nok bedste mulighed er at montere dem på hver side af kahytten (selvom
de nok kommer til at sidde lidt udsat), men den placering har jeg ikke set
på andre både. Hvor langt "tilbage" på båden må de sidde? Det vil blive
cirka midt på båden.

Jeg tror mest på løsningen med enten at sejle videre som hidtil med kun én
360-graders hvis lanterne i mastetoppen, eller også lave en "mellemløsning"
med de to (eller én kombineret) sidelanterner lige foran mastefoden. Det vil
stadig komme til at blive skygget af forsejlet, men er det OK eller er det
så bedre at lade være? Jeg har lanternerne, og rent kabelmæssigt er det nemt
at montere dem lige foran mastefoden, da der allerede går et kabel op i
masten.

Jeg har ikke agterlanternen og toplanternen, men det må skaffes. Er det
rigtigt forstået at toplanternen KUN skal bruges, når jeg sejler for motor?
Og kan jeg undlade at montere denne - min båd er jo trods alt ikke større
end at jeg kan "nøjes" med én hvid 360-graders, men jeg vil gerne supplere.
Lidt ligesom cyklisten, der fører de lovpligtige cykellygter, men som OGSÅ
har masser af reflekser på tøjet og en blinkende baglygte for bedre at blive
set

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-07-02 23:27

Ja, toplanternen skal lyse fremad, men kun når du går for motor.

Ja, jeg kan godt høre du gerne vil genbruge noget udstyr du har liggende, og
der er også mange måder at gøre det på. Husk bare på at det handler om
sikkerhed og jeg synes det er noget kløjs, hvis man laver huller i båden til
noget der alligevel ikke er helt godt.

Søsportens sikkerhedsråd har lavet en oversigt i en af deres små foldere.
Jeg har scannet den og lagt den på
http://www.maximalt.dk/artikler/lanterner.jpg
Det er fig 6 jeg ville gå efter, men nu kan du jo sidde og kigge lidt på
det.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-02 00:33

> [...]

nemt
> at montere dem lige foran mastefoden, da der allerede går et kabel op i

Den bedste løsning for dig, er at montere en tredelt lanterne i mastetoppen,
og så glemme alt om motorlanterne. Grunden til det er, at hvis
motorlanternen skal monteres korrekt, så _skal_ den sidde en meter over
navigationslysene..

Det er der ikke mange sejlbåde, som efterlever, da de typist har motorlyset
til at sidde under navigationslysene.

Din lanterneføring er således både strømbesparende og korrekt, bortset fra,
når du sejler for motor. Alternativt må du montere todelt navigations i
masten en meter under motorlys, og en agterlanterne på hækken.

Claus

Fra : Fly

Dato : 08-07-02 16:34

Hej alle sammen!

Tak for de mange gode svar, som gør at jeg nu har endnu mere mod på at tage
det duelighedsbevis til efteråret, og nu ved jeg på hvilke måder jeg kan
gribe sagen an, og dermed få det installeret rigtigt fra starten af.

Fra : Aksel Sonne

Dato : 15-07-02 09:42

www.svendborg-sejlerskole.dk/
der fik jeg mit duelighedsbevis i lørdags. Alletiders oplevelses uge.

/aksel