Campingpas
Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-07-02 17:02

Jeg skal have mig et campingpas, det skal bruges til en uge på en
Dansk campingplas her om et par uger, og så en enkelt nat i Tyskland,
kan det samme campingpas bruges begge steder?

Hvis ikke, hvad koster det så i Tyskland, man kan vel få et
transitpas?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Michael Larsen

Dato : 08-07-02 01:44

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan det samme campingpas bruges begge steder?
>
> Hvis ikke, hvad koster det så i Tyskland, man kan vel få et

Du køber bare en Skandinavisk Campingpas på den første danske campingplads
du kommer på.

De er ligeglade med campingpas i Tyskland, dog er der nogle der giver rabat
til folk med et internationalt campingpas.

Det kan du købe hos din lokale turistforening.

Det første er dog billigst _kun_ 80 kr. danske forstås.

Venligst

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 10-07-02 18:59

> [...]
> Dansk campingplas her om et par uger, og så en enkelt nat i Tyskland,
> kan det samme campingpas bruges begge steder?

Hvis du, som Michael Larsen nævner, køber en Camping Card Scandinavia ved
den første campingplads du kommer til i Danmark, koster det dig 80 DKR. Det
er gyldigt i 1 år i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Hvis du skal til Tyskland skal du have et internationalt Campingpas. Som
medlem af FDM kan man for eksempel få det for 70 DKR.
Hvis man ikke lige er medlem af nogen klub eller lignende, der sælger
internationale campingpas, kan det købes på dit lokale turistbureau eller en
forening, der er medlem af en af følgende internationale organisationer:
FICC, FIA eller AIT.

Michael Larsen skrev, at de i Tyskland var ligeglade med campingpasset. Det
vil jeg da ikke håbe. Og heller ikke regne med. Jeg har endnu ikke været på
en tysk camingplads, hvor de ikke ville se campingpasset. Og i øvrigt er det
jo ris til egen r**, hvis de ikke tager imod det. Der er jo en
ansvarsforsikring med campingpasset.
Jeg er ikke helt klar over reglerne i Tyskland, men jeg ved, at det i
Danmark er lovpligtigt, at campingpladserne *skal* have et campingpas (=navn
og adresse) på alle pladsens enheder.

> Hvis ikke, hvad koster det så i Tyskland, man kan vel få et
> transitpas?

I Danmark kan man i hvert fald. Det koster 20/døgn. Vil da tro, at de har
noget tilsvarende i Tyskland. Men ved det faktisk ikke rigtig. Men hvis du
køber et internationalt campingkort, så er det jo ikke noget problem.

God tur!

Ida Maria Kiefer
www.vammencamping.dk/dk/

Fra : PHK

Dato : 10-07-02 19:02

"Ida Maria Kiefer" <atter@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Og i øvrigt er det
> jo ris til egen r**, hvis de ikke tager imod det. Der er jo en
> ansvarsforsikring med campingpasset.

Hvornår dækker denne ansvarsforsikring noget?

Hvor mange penge har denne ansvarsforsikring ialt udbetalt f.eks. sidste år?

Bliver denne ansvarsforsikring ikke nærmere brugt som en slags reklame for
bl.a. indmeldninger i DCU frem for til udbetalinger på skader?

Ikke dit bord, jeg ved det, men hvis ikke branchen er skeptisk, - så er
forbrugerne!

--
_
|_|

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 10-07-02 19:33

PHK <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår dækker denne ansvarsforsikring noget?

Den dækker foreksempel, hvis en campist rejser fra regningen. Så kan
pladsejeren få dækket op til 14 dages ophold for en familie.

Den dækker også skader som du evt. forvolder over for en 3. person, såfremt
du ikke selv har en ansvarsforsikring. Og det kan pladsejeren jo principielt
ikke vide, om du har.

> Hvor mange penge har denne ansvarsforsikring ialt udbetalt f.eks. sidste
år?

Øeh... aner det ikke!
Men det er da et interessant spørgsmål, så det vil jeg da prøve at kigge
lidt på.

> Bliver denne ansvarsforsikring ikke nærmere brugt som en slags reklame for
> bl.a. indmeldninger i DCU frem for til udbetalinger på skader?

Nope, det tror jeg da bestemt ikke. Jeg synes, at der er flere gode grunde
for både campist og pladsejer til, at et campingkort bør benyttes. Som jeg
nævnte før, så er en pladsejer jo også forpligtet til at have navn og
adresse på alle enheder på pladsen. Jeg vil da nødigt aflevere mit
sygesikringsbevis eller lignende ved ankomsten til en campingplads. Og
passet dur ikke, da der jo ikke står adresse i.

Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med reklame for DCU, for de har da intet
med campingpassets forsikring at gøre. De er da "bare" en campingforening,
der ligesom så mange andre, tilbyder deres kunder et billigere/gratis
campingpas. Det betyder jo ikke, at de ikke betaler til forsikringen, når de
udleverer et gratis campingkort. Så hvis alle de af campisterne indbetalte
forsikringspenge/campingpaspenge ikke bliver udbetalt, så er det altså ikke
penge, som DCU får gavn af.

> Ikke dit bord, jeg ved det, men hvis ikke branchen er skeptisk, - så er
> forbrugerne!

Klart, det skal man da også være.

Ida Maria Kiefer
www.vammencamping.dk/dk/

Fra : PHK

Dato : 03-08-02 13:15

> [...]
> med campingpassets forsikring at gøre. De er da "bare" en campingforening,
> der ligesom så mange andre, tilbyder deres kunder et billigere/gratis

Jeg er lige kommet hjem fra ferie og har ikke tid til det helt store, men
prøv at læse:

http://www.hanses-campingsider.dk/artikler.htm

Du skal ned at læse Camping Card Scandinavia.

Jeg vil af førnævnte årsag lade det skrevne i ovenstående tale for sig selv.

--
_
|_|

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 04-08-02 00:25

> [...]
>
> Du skal ned at læse Camping Card Scandinavia.
>
> Jeg vil af førnævnte årsag lade det skrevne i ovenstående tale for sig

Når engang du har tid igen, vil jeg da meget gerne have en forklaring på,
hvad du lige præcis mener med dit indlæg.

--
Venlig hilsen
Ida Maria Kiefer

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 10-07-02 21:19

> Hvor mange penge har denne ansvarsforsikring ialt udbetalt f.eks. sidste
år?

Nå, så er jeg blevet en lille smule klogere. Det er ikke alle pengene, som
går til denne ansvarsforsikring. En del af pengene (ved ikke hvormange) går
til Campingrådet, som er den overordnede myndighed for alle campingpladser i
Danmark. Det er dem, som godkender og kontrollerer campingpladser. Det er
også dem, der er campingpladsernes talerør overfor Staten (når der
eksempelvis indføres nye love).

Campingrådet har desværre en skod-hjemmeside. Jeg har skrevet til dem for >1
år siden. Da havde de slet ingen hjemmeside. Nu er der links til FDM, DCU,
TopCamp mm. Ikke videre imponerende. Måske man burde skrive igen..

Ida Maria Kiefer
www.vammencamping.dk/dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 19:45

On Wed, 10 Jul 2002 19:58:49 +0200, "Ida Maria Kiefer" <atter@jyde.dk>
wrote:

>I Danmark kan man i hvert fald. Det koster 20/døgn. Vil da tro, at de har
>noget tilsvarende i Tyskland. Men ved det faktisk ikke rigtig. Men hvis du
>køber et internationalt campingkort, så er det jo ikke noget problem.

Bare for at være sikker, det gælder også i DK?

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 11-07-02 23:51

> Bare for at være sikker, det gælder også i DK?

Hvis du mener Det internationale Campingkort, så ja.

Ida Maria Kiefer
www.ildstuen.dk

Fra : Klaus Kolle

Dato : 17-07-02 14:18

On Sun, 07 Jul 2002 18:01:46 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Jeg skal have mig et campingpas, det skal bruges til en uge på en
>Dansk campingplas her om et par uger, og så en enkelt nat i Tyskland,
>kan det samme campingpas bruges begge steder?

Der har i denne tråd været ytret mange meninger om campingpassets
kvalitet og duelighed. Jeg vil blot lige berette fra vores tur, som
sluttede i går. Turen gik til Narbonne i det sydlige Frankrig.
Undervej derned overnattede vi på to tilfældig valgte pladser i hhv.
Belgien og Midtfrankrig. Ingen steder krævede man campingpas, navn
eller noget ligenende - blot penge!

Anderledes var det da vi anløb Camping La Nautique i Narbonne. Her var
der styr på sagerne og campingpasset blev inddraget og opbevaret under
opholdet.

Efter Narbonne tog vi op til Lyon-kanten for at se (hmm... smage)
lidt på Beaujolais vinene, som er lidt lettere end de gode Corbieres
sydpå. Her valgt vi en plads, som var annonceret i Campingbogen -
vores version er fra 1999. Også her anvendte man campingpasset til at
notere navne og adresser - for øvrigt en fordel ikke at skulle
fortælle ignorante ikke jysktalende franskmænd hvorledes ens navn skal
staves

Videre gik det forleden op til Alsace, hvor vi fandt en plads
laaaaangt ude i skoven efter megen køren rundt i omegnen. Her var
campingpasset også et godt dokumentationsmiddel, for vi kom lidt sent
og mutti var sådan set gået hjem, men kom da lige ud af døren og sagde
vi blot kunne aflevere campingpasset og køre ind, så kunne vi ordne
papirarbejdet dagen efter. Som gjort så sagt - eller omvendt .

Sidst stop var i nærheden af Münster i Tyskland på en lille plads, som
var afmærket på vores vejkort. Hyggeligt lille sted med swimmingpool,
aldeles rene toiletter og egen kro. Her var det bare at slippe
slanterne til mutti så var den s k i d slået.

Så passet er godt nogle steder, men kræves ikke endnu alle steder
sydpå. Man skal nok forvente at på de større populære steder vil
passet være et krav. F.eks. i Narbonne reklamerede man kraftigt for
passet på kontoret.

Nå dette var blot lige mine betragtninger om campinpasset, som jeg
altid i de 20-30 år jeg har camperet altid har haft med i de
forskellige udforminger det nu har haft gennem tiderne.

Klaus Kolle

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-02 18:20

"Klaus Kolle" <dont-spam-me@ingnet.dk> wrote in message

> Der har i denne tråd været ytret mange meninger om campingpassets
> kvalitet og duelighed.

...så min mening skal da heller ikke mangle:

Efter i en årrække at have camperet i Frankrig eller Italien hver sommer har
jeg kun en gang fået lov til at vise et campingpas - nemlig ved den
kommunale campingplads i Beaune - hvor man var helt tilfreds med et dansk
(altså ikke det internationale) og med en kommentar om at de sådan set godt
kunne bruge et alm. pas i stedet.
I Italien glor de bare på en som var man åndssvag - og beder om 'rigtige'
pas.

Desværre er konen (altså min) noget af en kylling og meget autoritetstro, så
hun insisterede på at købe et internationalt campingpas hos den lokale
turistforening, der så supplerede tyveriet med et yderligere angreb på
likviditeten: vi blev aftvunget et totalt uønsket medlemsskab af denne
forening, der gud hjælpe mig vil have /mine/ penge for at fylde vores lokale
strand med endnu flere svenskere.

Så alt i alt er campingpasset IMHO en måde at lænse uskyldige campister for
penge for at en flok forretningsdrivende (campingpladsejerne) kan få nogle
andre til at forsikre sig samt åbenbart også et tilskud til turistforeninger
mv. Jeg har ikke været i stand til at finde ud af hvilken værdi /jeg/ har
fået for pengene (=jeg har intet fået).

Så næste år står jeg imod konens pres som en mand med rygrad: Intet
campingpas her!

vh
Jan