MS Windows
briani 27239
Kan man lave en startdiskette i WinXP
Fra : Salva

Dato : 07-07-02 15:13

Er det muligt at lave en startdiskette i WinXP. Ikke en DOS disk men sådan
en som er magen som den en win98/ME kan lave...
Jeg ved godt at der ikke er dos i NT og jeg har hentet filen fra
bootdisk.com ... Men til en anden gang og af ren nysgerrighed

-salva

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 15:20

Salva skrev:

> Er det muligt at lave en startdiskette i WinXP. Ikke en DOS disk
> men sådan en som er magen som den en win98/ME kan lave...

Smid en diskette i diskettedrevet, højreklik på drevet inde i Denne
Computer f.eks. og vælg punktet Formater og derefter 'Opret MS-DOS-
Disk', eller noget i den stil.

Det laver en bootdisk som i Win9X.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-07-02 15:33

Sun, 07 Jul 2002 16:20:06 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Det laver en bootdisk som i Win9X.

Nej, det er kun systemfiler.

Der er ikke cdromsupport, scandisk osv.

Den bruges mest i dag, når man skal opdatere sin bios, fordi det
ikke fylder ret meget, så der er plads til
biosopdateringsprogram.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 15:57

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej, det er kun systemfiler.

Jeg troede ikke der var behov for mere.

Madsen.

Fra : Salva

Dato : 08-07-02 17:06

> Smid en diskette i diskettedrevet, højreklik på drevet inde i Denne
> Computer f.eks. og vælg punktet Formater og derefter 'Opret MS-DOS-
> Disk', eller noget i den stil.
>
> Det laver en bootdisk som i Win9X.

Nej, det er desværre kun system filer :(
Det er sikkert ikke muligt når den ikke selv bruger DOS mere

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 17:14

Salva skrev:

> Nej, det er desværre kun system filer :(
> Det er sikkert ikke muligt når den ikke selv bruger DOS mere

Jamen, hvad skal du bruge bootdisken til da?

Madsen.

Fra : Salva

Dato : 08-07-02 21:03

> Jamen, hvad skal du bruge bootdisken til da?

Fik en maskine med hjem hvor HD'en skulle formatteres og installeres
forfra....

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 21:16

Salva skrev:

> Fik en maskine med hjem hvor HD'en skulle formatteres og installeres
> forfra.

Boot på WinXP-cd'en.
Alternativet er at hente de bootdisketter MS har liggende og dem kan
du ganske rigtigt ikke lave inde fra WinXP. Ikke mig bekendt i hvert
tilfælde.

<http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/310994/WIN98MeXP/EN-US/WinXP_EN_PRO_BF.EXE>
(WinXP Pro)

<http://download.microsoft.com/download/WinXPHome/Install/310994/WIN98MeXP/EN-US/WinXP_EN_HOM_BF.EXE>
(WinXP Home)

Madsen.

Fra : Salva

Dato : 08-07-02 23:30

> [...]
> Alternativet er at hente de bootdisketter MS har liggende og dem kan
> du ganske rigtigt ikke lave inde fra WinXP. Ikke mig bekendt i hvert

Det var en WinME jeg skulle installere... Hentede en EXE fil fra
bootdisk.com og pakkede den ud på en diskette. No problem. Meeen de kunne nu
godt ha' smidt en option i WinXP så man kunne lave en startdiskette. Det
havde ikke være det store arbejde.

-salva

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-02 01:20

Tue, 9 Jul 2002 00:29:36 +0200, skrev "Salva"
<salvanone@hotmail.com>:

>Meeen de kunne nu
>godt ha' smidt en option i WinXP så man kunne lave en startdiskette. Det
>havde ikke være det store arbejde.

Microsoft regnede med at XP kun skulle køre på maskiner, der kan
boote fra cd og derfor er startdisketter overflødige.

Og alle bundkort, som højst er tre år gamle kan boote fra cd og
har man et ældre bør man holde sig fra XP.