Drengebørn døbt med fremmede efternavne?
Fra : Svend Tingleff

Dato : 07-07-02 08:55

Århus Domsogns kirkebog viser fx i begyndelsen af 1800 tallet en hel del
drengebørn, der døbes med fornavne + et efternavn, der ikke er faderens
eller farfaderens. Hvad var årsagen til det? Og hvem fik drengen efternavnet
efter?

Venlig hilsen

Svend Tingleff

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-07-02 11:28

"Svend Tingleff" <Tingleff@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hel del drengebørn, der døbes med fornavne + et efternavn, der ikke
> er faderens eller farfaderens. Hvad var årsagen til det? Og hvem

Som jeg har forstået det var det ikke ualmindeligt at enker i nyt
ægteskab navngav den førstefødte i det nye ægteskab efter den afdøde
ægtefælle. Jeg har selv sådan et tilfælde som endda med efterslægt er
havnet i adelskalenderen. Det kan man så more sig lidt over.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Jeg glæder mig ikke til jeg bliver gammel. Jeg synes, det er sjovere

Fra : Ole Munk

Dato : 07-07-02 15:22

> [...]
| drengebørn, der døbes med fornavne + et efternavn, der ikke er faderens
| eller farfaderens. Hvad var årsagen til det? Og hvem fik drengen

En gang i mellem ser det ud til, at der sagtens kunne opkaldes børn efter
personer, man ikke er i familie med. Her er et eksempel fra Gammel Rye:

Først en lille bemærkning fra kirkebogen

Den 9.juli 1780:
Holdt vores Elskværdigste Præst Hr. Rørbye sin ovenbemeldte og høflig
væremåde, afsked og sidste prædiken her i Ry kirke, så den ganske menighed,
ved ludelig gråd, gav til kende, hvor nødig de havde vist ham. Hr. Jørgen
Halling Rørbye, blev fraflyttet fra et være Sognepræst i Ry, til her efter
at installeres til Præst ved Sct.Nicolaj kirke i København, en eksemplarisk
og en velfortjendt lærer, hos os var han på 7. År og imidlertid elsket og
æret af alle kvinder af dyd.-

Men der er måske noget om præsten virkelig havde været afholdt, se følgende
dåb:

Den 3.oktober 1784:
Niels Brødløs og hustru, en søn til dåben, kaldet - Jørgen Rørbye -,
frembåret af Madam Blok i Ry Mølle. Faddere: Søren Tolstrup, Peder Gjessø,
Povel Ebbesen, Maren Rasmusdatter, Hans Andreasens kone.

Nu kunne man tro, at Rørbye skulle opfattes som et mellemnavn, men se lige
ft-1787:

Rye by nr. 29:
Niels Jensen 44 gift 1 Huusmand og Træskoemand. Mand
Anne Katrine Niels Dr 42 gift 1 hans Kone
Jens Nielsen 7 Børn af 1ste Ægteskab
Jørgen Rørbye 3 Børn af 1ste Ægteskab

mvh Ole Munk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-07-02 18:45

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message
> [...]
>
> Rye by nr. 29:
> Niels Jensen 44 gift 1 Huusmand og Træskoemand. Mand
> Anne Katrine Niels Dr 42 gift 1 hans Kone

Det _er_ et mellemnavn, for den unge herre på 3 år
hedder jo i virkeligheden Jørgen Rørbye Nielsen,
ikke sandt?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Ole Munk

Dato : 07-07-02 19:07

> [...]
Gjessø,

| Det _er_ et mellemnavn, for den unge herre på 3 år
| hedder jo i virkeligheden Jørgen Rørbye Nielsen,

Du har muligvis ret, men så undrer det mig, at hans efternavn som det eneste
i husstanden ikke er angivet!

mvh Ole Munk
--
E-mail: ole@ole-munk.dk