Kan vi tage katten med i sommerhus?
Fra : Cathrine Mejse

Dato : 07-07-02 03:24

Hej med jer

Vi har en kat og har fået lov til at låne et sommerhus i to uger i august.
Nu er spørgsmålet, om vi bør/kan tage vores kat med derop? Hun er 1½ år og
er indekat. Vi klipper hendes klør, så de er ikke just egnede til udendørs
klatring m.v., men de ville godt kunne nå at vokse ud inden vi skal afsted.

Er der nogle her, der har erfaring med at tage deres kat med på ferie ... og
lade den komme ud i det fri, selvom den er indekat?

Vores primære bekymring er at hun løber væk eller farer vild ... og så er
der jo en masse andre farer, som hun aldrig har stødt på før ... f.eks.
biler.

Vi synes også, at det ville være synd at give hende smag for udendørslivet,
når hun skal direkte hjem i en lejlighed efter 2 uger. Og ville hun i
virkeligheden ikke være mest tryg og glad ved at være hjemme i vante
omgivelser, med en daglig katte-sitter, der kommer forbi og giver nus & mad?

Gode råd og erfaringer modtages med kyshånd!

Med venlig hilsen, Cat.

Fra : Pia J

Dato : 07-07-02 07:39

Man siger at, når man flytter en udekat skal den holdes inde et par uger så
den ved hvor den bor. Jeg tror slet ikke jeres mis vil kunne klare den
frihed, den vil måske oven i købet blive bange og gemme sig i flere dage
(under en busk hvor I aldrig finder den), den aner heller ikke hvordan man
undviger en bil. Det ved selv udekatte dårligt nok. Om den kan klatre i
træer eller ej er i den sammenhæng et mindre problem. Katten er ikke som en
hund, der automatisk vil holde sig tæt på ejeren hvis den er usikker.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-07-02 14:04

In article <ag88os$2h6t$1@news.cybercity.dk>, Cathrine Mejse
<cat@cat.dk> wrote:

> Er der nogle her, der har erfaring med at tage deres kat med på ferie ... og
> lade den komme ud i det fri, selvom den er indekat?

Ja, vi har haft vores to med i sommerhus..
Men - de er indekatte og det var de også i sommerhuset. Tanken om, at
de skulle blive væk i et stort skovområde som de ikke kendte, som jeg
heller ikke kendte og som jeg i øvrigt skulle forlade permanent efter
en uge... UHA! Så _ingen_ frihed til damerne.
Men bortset fra det var vi meget glade for at have dem med. De vænnede
sig hurtigt til det nye sted. Det første døgn var de lidt usikre, men
så tog de tingene i stiv pote. Vi havde nu også så meget bagage med til
dem, at det fyldte halvdelen af bilen Et lille kradsetræ,
kattebakke (naturligvis) grus, mad, græs, deres yndlingssoveplads og en
masse små puder, tæpper og lamme skind, som jeg fordelte rundt om på
sofaer og stole i det lejede (!) sommerhus, for at de ikke skulle synes
at det lugtede for fremmedartet og beslutte at mærke tingene, så de kom
til at virke mere hjemlige - jeg havde ikke lyst til at skulle erstatte
inventaret... Og så skyndte jeg mig at spraye hele huset med Feliway
lige efter ankomsten. Alt i alt var det en fin oplevelse, og jeg slap
for at spekulere på hvordan de havde det derhjemme eller i en pension.
At vi ret hurtigt opdagede at der lå et stort dyrehospital lige i
nærheden gjorde det jo bare endnu mere trygt
:Så - det kan anbefales, men behold missen inde..

--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 13-07-02 21:13

Vi har hver sommer - og indimellem - vores to katte med i en uge eller to ad
gangen, når vi er hos mine forældre med hus & have. Vi startede med korte
ture ud i sele, så havde vi vinduet åbent en dag, hvor kattens nysgerrighed
tog over og den sprang ud, hvorefter vi holdt øje med den og tog den ind ½-1
time efter. Senere er det så blevet til længere og længere ture. Der er
7-9-13 heldigvis ikke sket dem noget dernede endnu, og de har det herligt
ved at være ude, og kan godt indrette sig, når de kommer hjem igen. Men nu
kender de jo så stedet efterhånden, og ved hvilket vindue, der altid står
åbent, osv....jeg er ikke sikker på, jeg ville turde det samme, hvis jeg var
i et sommerhus, de ikke kendte. Jeg tror, det kræver lidt tilvænning.
Iøvrigt er det min erfaring (sparsom, indrømmet, den er bygget på 2 katte),
at indekatte, der kommer ud første gang, gerne holder sig på kaldeafstand af
deres mennesker (om de så kommer, hvis man kalder, er en anden sag, men den
ene af vores har det med at gå ind i huset en gagn imellem og kalde på _os_,
for at være sikker på, at vi nu også er der stadigvæk.
Ups...blev lidt langt. Kort sagt: Vær forsigtig, og hvis I vælger at tage
katten ud, gør det langsomt.

Hilsen Birgitte