hjælp..
Fra : Martin

Dato : 06-07-02 23:46

Vores hund har ondt i maven, hun er blevet meget tyk efter hun har fået
aftensmad og vil ikke gøre sig ren, hvad kan vi gøre, før vi styrter til
dyrelægen ?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-07-02 10:14

"Martin" <minizoo@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fået
> aftensmad og vil ikke gøre sig ren, hvad kan vi gøre, før vi styrter

Det eneste rigtige er som du skriver at styrte til dyrlægen .. og min
første tanke var ganske som Trines .. mavedrejning .. og var det
tilfældet skal det bare gå hurtigere end hurtigt .. så selv det at
skrive et indlæg i nyhedsgruppen inden man styrter til dyrlæge kan
gøre udslaget til at man kommer for sent ...

Hvordan gik det vovse .. nåede du til dyrlægen .. var det mavedrejning
og hvordan har vovse det nu

godbedringhils fra Ami

Fra : Winther

Dato : 07-07-02 11:33

> Vores hund har ondt i maven, hun er blevet meget tyk efter hun har fået
> aftensmad og vil ikke gøre sig ren, hvad kan vi gøre, før vi styrter til
> dyrelægen ?

Hvis hunde spiser tørfoder for hurtigt kan det også ske. Min hund forsluger
sig hvis der ikke er blandet rigelig vand i. Jeg ved ikke om det er spiserør
eller eller længere nede det sætter sig, men brystkassen bliver helt
udspilet. Jeg har også set det hos en hest, der fik græspiller der ikke var
opblødt.
Jeg tror ikke rigtig på mavedrejning når det er umiddelbart efter den har
spist. Lad os høre hvordan det går.
Vh. Winther>

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-07-02 12:23

..
> Jeg tror ikke rigtig på mavedrejning når det er umiddelbart efter den har
> spist. Lad os høre hvordan det går.
> Vh. Winther>

Hej Winther

Mavedrejning kommer netop umiddelbart efter at hunden har spist. Hvis hunden
har spist en stor portion mad og derefter motionerer eller leger meget, er
risikoen for mavedrejning øget,

Hilsen

Merete

Fra : B. Byskov

Dato : 07-07-02 12:30

Hej
Har i overvejet at det muligvis kan være stress
mvh. Brian B

Fra : Martin

Dato : 07-07-02 16:16

Hun har det fint nu, hun har skidt op til flere gange i dag, men det er
meget tyndt... Vi vil lige se tiden lidt an, og hvis det går galt igen så
køre vi til dyrelægen.. Og nej jeg tror virkelig ik på at det er stress, hun
bruger det meste af dagen på at lege og sove.. Jeg skal nok skrive i morgen
middag, så i kan høre hvordan det går.. Det er forresten en lille schæfer
hvalp på 13 uger..

Fra : J Hansen

Dato : 07-07-02 21:29

Hej
Tynd mave kan også være forstoppelse, dvs der kan være et eller andet dër
stopper så kun det tynde kommer ud, har hun slugt noget?
Jytte

Fra : Martin

Dato : 07-07-02 21:25

Vi havde selv en mistanke om at hun kunne have slugt noget, men da vi er
meget påpasselig med hvad vi har liggende rundt omkring, var muligheden ik
så stor. Hun har nu fået det godt igen, så vi håber at det bare var fordi
hun slugte sin mad.. Hun er lidt forslugen
PS. Hun har heller ik tynd mave mere, nærmest tvært imod..

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-07-02 22:02

> [...]
fordi
> hun slugte sin mad.. Hun er lidt forslugen
> PS. Hun har heller ik tynd mave mere, nærmest tvært imod..

Da hunden jo er ganske ung og det åbenbart skifter lidt mellem at hun
har tynd mave og noget i stil med modsatte ... ville jeg helt sikkert
kontakte dyrlægen i morgen .. i første omgang kan du jo ringe og
forklare ham situationen så kan han selv tage stilling til om et tjek
ville være på sin plads ..

Godbedringhils fra Ami

Fra : Winther

Dato : 08-07-02 12:43

> så stor. Hun har nu fået det godt igen, så vi håber at det bare var fordi
> hun slugte sin mad.. Hun er lidt forslugen
> PS. Hun har heller ik tynd mave mere, nærmest tvært imod..

Det lyder som om jeg havde ret i, at hun spiste for hurtig. Det ser voldsomt
ud når det kommer. Det er især ved hunde som hugger maden i sig det sker.
Gør som jeg, bland rigelig vand i tørfoderet, så sker det ikke. Mavedrejning
kommer ikke lige efter den har spist, først når maden har haft tid til at
svulme/gære i maven. Mht. dyrlæge, brug din sunde fornuft og vurder hundens
almentilstand. Dyrlæger har det helt fint med besøg fordi hunden slår en
prut forkert, det er jo det han skal leve af.
Vh. Winther

Fra : Martin

Dato : 08-07-02 13:40

Der er overhovedet ingenting i dag.. Hun leger og spiser og ski... fint,
ikke tyndt eller noget som helst. Men hold kæft det går stærkt med at
spise..

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-07-02 13:50

Martin skriver:

> Der er overhovedet ingenting i dag.. Hun leger og spiser og ski... fint,
> ikke tyndt eller noget som helst. Men hold kæft det går stærkt med at
> spise..

Hej Martin
Måske du allerede har fået dette råd, men hvad med at fordele foderet lidt på
gulvet/græsplænen, så hun skal bruge lidt mere tid på at få det hele spist, og
ikke kan "indhalere" store mundfulde på en gang?
Da vores hund var lille hvalp, fik han sit mad i flere, mindre portioner,
for ikke at blive oppustet (en sankt b. skal have ret meget tørfoder pr. dag!)
Hilsen Dorthe
www.kishka.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-07-02 13:50

minizoo@obel.auc.dk writes:
>Men hold kæft det går stærkt med at
>spise..

Hvis I har praktisk mulighed for det så kyl al tørfoderet ud i haven. Det
praktiserer jeg lejlighedsvis. Og jeg bløder det aldrig op - hvorfor skal
man det ? En hund er vel i stand til selv at regulere sin væskeindtagelse.

Hilsen Sverre.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-07-02 15:19

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skal
> man det ? En hund er vel i stand til selv at regulere sin

Ja du har helt ret .. mine hunde har gennem de sidste maaaange år
altid fået deres mad serveret enten strøet ud i haven .. i
busterterning eller dogpyramide .. en plastic sodavandsflaske eller
lagt som et regulært spor .. og det er helt igennem sundt for hunden
at arbejde for føden .. og ja .. selvfølgelig kan en hund .. hvis den
har fri adgang til væske selv regulere væskeindtagelse ...

hejhils fra Ami