MS Windows
briani 27239
Hukommelses problemer i XP
Fra : Kleves

Dato : 06-07-02 23:09

Hejsa.

Jeg havde fået nogle svar for et par dage siden men de hjalp desværre ikke
derfor:

Jeg har et problem med hukommelsen i XP.
Efter boot ligger forbruget på ca. 200 Mb. Når jeg har kikket på en AVI fil
i Mediaplayer og så lukker den ned er forbruget pludselig oppe på 500-600
Mb. Jeg kan se at det er Explorer som bruger al hukommelse. Lige nu hvor jeg
skriver er forbruget 1014 Mb - ja det er til at blive helt svimmel af.

Efter jeg skrev dette i den første mail har jeg prøvet at den allokeret
hukommelse var oppe på 1,9 Gb ???

Er der nogle som kan hjælpe?? - Please

Mine *.avi filer er ikke i stykker - tror jeg ikke

Jeg har 640 Mb ram.

Mvh Klaus

Fra : Kleves

Dato : 07-07-02 00:04

Kleves skrev:
> [...]
> skriver er forbruget 1014 Mb - ja det er til at blive helt svimmel af.
>
> Efter jeg skrev dette i den første mail har jeg prøvet at den allokeret

Problemet starter på denne måde:

Jeg starter explorer eller stifinder som den hedder på dansk, der er
hukommelses-forbruget på ca 120 Mb, derefter når jeg går ind i mit bibliotek
hvor nogle af mine *.avi filer ligger stiger forbruget ganske betragteligt,
op til ca 900 Mb. Jeg behøves altså ikke en gang at starte en avi film inden
forbruget stiger??

> Er der nogle som kan hjælpe?? - Please

Håber stadig

Mvh Kleves

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 00:34

Kleves skrev:

> PS jeg vil lige afprøve det som PI svarede - jeg vender tilbage
> med svar

Ok. :)

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 08-07-02 20:29

Har nu afprøvet det og der hjælper ikke

MEN jeg tror jeg har fundet ud af problemet alligevel og jeg kan ikke gøre
noget ved det andet en at købe en ny HD

Problemet er at jeg HAVDE et krypteret drev som var åbent når jeg hentede
fra Edonkey(til deling). Jeg har endnu et problem med min PC som gør den
nogle gange slukker(ligesom man bare slukker for stikkontakten). Når den
slukkede og det krypterede drev var åbent ødelagde den mine AVI filer og
åbenbart også nogle sektorer på min HD. Det kan jeg se efter jeg har fjernet
krypteringen og formateret drevet er der stadig problemer med nogle enkelte
filer Disse filer øger forbruget af RAM og allokeret hukommelse når
jeg går ind i mappen hvor de ligger.

Håber det kan forstås.

Det eneste jeg kan gøre er vel at købe ny HD eller hvad?

Har i oplevet mit andet problem at den bare slukker??

Mvh Kleves

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 20:41

Kleves skrev:

> Det eneste jeg kan gøre er vel at købe ny HD eller hvad?

Det må kunne lade sig gøre at fjerne krypteringen på en mappe i
WinXP. Hvordan man gør aner jeg ikke, da jeg ikke kører NTFS, men
det er der andre i gruppen der må vide. Det skulle i hvert tilfælde
ikke være nødvendigt at købe en ny harddisk. Mon ikke en formatering
sletter krypterede mapper også, hvis man ikke kan slippe af med dem
på andre måder?

> Har i oplevet mit andet problem at den bare slukker??

Det kan være uhyre mange ting. WinXP er som standard stillet til at
genstarte hvis noget går galt. Den funktion kan man slå fra, hvilket
vil resultere i at du får en fejlmeddelelse på en blå skærm i
stedet. Den fejlmeddelelse kan så muligvis hjælpe med til at snævre
sig ind på problemet.

Du slår automatisk genstart fra inde i Kontrolpanel > System >
Avanceret > Start og genoprettelse.

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 08-07-02 21:02

Madsen skrev:
> [...]
> ikke være nødvendigt at købe en ny harddisk. Mon ikke en formatering
> sletter krypterede mapper også, hvis man ikke kan slippe af med dem

Jeg har fjernet krypteringen. Den kryptering jeg brugte var fra BestCrypt.
Den laver en container som man selv bestemmer størrelsen på. Så kan man
ellers putte ligeså mange filer i som man har lyst. Så det er ikke der
problemet ligger. Jeg tror den har ødelagt nogle sektorer på min HD eller ?
for jeg kan godt ligge filer der men ikke slette dem igen. Jeg formaterede
filerne væk men problemet kom igen da jeg lagde filerne der igen??

> [...]
> sig ind på problemet.
>
> Du slår automatisk genstart fra inde i Kontrolpanel > System >

Det vil jeg prøve - så må jeg bare vente til det sker igen.

Mvh Kleves

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 21:19

Kleves skrev:

[BestCrypt]

> Jeg tror den har ødelagt nogle sektorer på min HD eller ?

Det er muligt.
Har du prøvet at tjekke disken efter for fejl?

> for jeg kan godt ligge filer der men ikke slette dem igen. Jeg
> formaterede filerne væk men problemet kom igen da jeg lagde
> filerne der igen??

Der kunne godt tyde på at være fejl i filsystemet.

> Det vil jeg prøve - så må jeg bare vente til det sker igen.

Jeps.

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 08-07-02 21:48

Madsen skrev:
> Har du prøvet at tjekke disken efter for fejl?

Nej. Jeg er ikke helt sikker på hvordan og hvilket program. Mine HD's er
alle IBM

> Der kunne godt tyde på at være fejl i filsystemet.

Øhh, hvordan finder jeg ud af det?

Mvh Kleves

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 22:12

Kleves skrev:

> Øhh, hvordan finder jeg ud af det?

Du kan prøve at starte en kommandoprompt og skrive: chkdsk /f /r
(Efterfulgt af et tryk på Enter-tasten.)

Du får sikkert at vide at drevet er låst og om du vil foretage
kontrollen ved næste genstart. Det kan du så sige ja til og derefter
genstarte.

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 08-07-02 23:38

> Du kan prøve at starte en kommandoprompt og skrive: chkdsk /f /r

Har jeg gjort nu. Hvor kan man se resultatet???
Jeg fulgte ikke med da den stod på 0% i ret lang tid

Mvh Klaus

Fra : Kleves

Dato : 08-07-02 23:44

Vil lige sige at: Nu ser det ud til at jeg IKKE har problemer mere.

Har prøvet at gøre det jeg plejer OG der skete ingenting. SKØNT

Så håber jeg bare det er vedvarende )

Jeg takker mange gange for hjælpen Madsen

Mvh Kleves

Fra : Madsen

Dato : 09-07-02 02:12

Kleves skrev:

> Har jeg gjort nu. Hvor kan man se resultatet???
> Jeg fulgte ikke med da den stod på 0% i ret lang tid

Du brugte to parametre med chkdsk /f og /r.
/F reparerer automatisk fejl på disken.
/R finder dårlige sektorer på disken, men det tror jeg nu ikke den
har fundet. Den har sikkert kun fundet fejl i nogle filer og rettet
dem.

Prøv at starte en kommandoprompt og skriv så blot chkdsk [Enter]
Den kan godt køres imens Windows kører og giver her følgende resultat:

d:\>chkdsk

bla.
bla.
bla.
Windows is verifying files and folders...
File and folder verification is complete.
Windows has checked the file system and found no problems.
bla.
bla.
bla.

'Windows has checked the file system and found no problems' er et
godt tegn. :)

Du kan opnå det samme ved at gå ind i My Computer, højreklikke på din
harddisk og vælge Properties. Vælg så fanebladet Tools og derefter
Error-checking.

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/chkdsk.png

Fluebenet i 'Automatically fix file system errors' svarer til /F-
parameteret i en kommandoprompt. 'Scan for and attempt recovery...'
svarer til /R. Har du et flueben i dem, kan testen (chkdsk) ikke køre
imens Windows kører og spørger derfor også om du vil udføre testen ved
næste genstart. Har du ikke et flueben, kan det normalt godt udføres
imens Windows kører.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-07-02 02:12

Kleves skrev:

> Vil lige sige at: Nu ser det ud til at jeg IKKE har problemer mere.
>
> Har prøvet at gøre det jeg plejer OG der skete ingenting. SKØNT

Ja, det er jo et godt tegn. :)

Du bør nok lige tjekke om der ligger nogle mapper ved navn Found000,
Found001, Found002 osv. på din harddisk. Du kan ikke se mapperne
medmindre du går op i Funktioner > Mappeindstillinger > Vis i en
tilfældig mappe og vælger 'Vis skjulte mapper og filer' og samtidig
fjerner fluebenet ved 'Skjul vigtige systemfiler'. Hvis du stadig
ikke kan se mapper med det navn på harddisken, så burde alt være fryd
og gammen hvad filsystemet angår. Finder du derimod nogle mapper med
det navn, så kyler du dem bare ud. Du kan alligevel sjældent bruge dem
til noget. (Det er "filfragmenter" fra de eventuelle fejl som chkdsk
har fundet i filsystemet).

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 09-07-02 15:09

Hjælp

Hvad er der nu sket????

Idag kunne jeg ikke åbne Excel - den finder en fejl og lukker. ZoneAlarm
Pro lukker ned ved opstart også med en fejl. ?????

Kan chkdsk gøre det??? Det vil jeg da ikke mene men ??

Jeg har også prøvet at køre chkdsk efter fejlen men det hjalp ikke.

Mvh Klaus

Fra : Madsen

Dato : 09-07-02 16:15

Kleves skrev:

> Idag kunne jeg ikke åbne Excel - den finder en fejl og lukker.
> ZoneAlarm
> Pro lukker ned ved opstart også med en fejl. ?????
>
> Kan chkdsk gøre det??? Det vil jeg da ikke mene men ??

Ja, det kan chkdsk godt hvis den finder fejl på et område af disken
og laver de filfragmenter jeg tidligere omtalte. Jeg har dog aldrig
oplevet at programmer efterfølgende ikke kan starte op, men det kan
ske. Geninstaller Excel og Zonealarm.

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 09-07-02 19:58

> Geninstaller Excel og Zonealarm.

Jeg får en hel bunke fejl

Jeg formaterer hele lortet og starter fra bunden

Mvh Klaus

Fra : Madsen

Dato : 09-07-02 20:09

Kleves skrev:

> Jeg får en hel bunke fejl

Sikke noget shit.

> Jeg formaterer hele lortet og starter fra bunden

Ok.
Det ville nok være en god idé at holde dig fra det BestCrypt,
hvis du mener at det er det program der har lavet koks i filsystemet.

Jeg kan anbefale dig at lave et image af installationen med et program
som Norton Ghost eller DriveImage fra PowerQuest når det hele kører som
det skal. Så er du fri for nogensinde at skulle formatere igen.

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 09-07-02 20:33

Madsen skrev:

> Det ville nok være en god idé at holde dig fra det BestCrypt,
> hvis du mener at det er det program der har lavet koks i filsystemet.

Ok - det vil jeg gøre, mén det kan være svært hvis man har noget at skjule
for APG

> Jeg kan anbefale dig at lave et image af installationen med et program
> som Norton Ghost eller DriveImage fra PowerQuest når det hele kører som
> det skal. Så er du fri for nogensinde at skulle formatere igen.

Det vil jeg gøre

Tak for hjælpen

Mvh Klaus

Fra : PI

Dato : 07-07-02 06:47

Hej Kleves

Kig her:
http://www.kandu.dk/dk/tip/1709

Mvh
PI

Fra : Kleves

Dato : 07-07-02 22:23

PI skrev:

> http://www.kandu.dk/dk/tip/1709

Jeg prøver lige

Mvh Kleves

Fra : Madsen

Dato : 08-07-02 13:45

Madsen skrev:

> Var det ikke en idé at henvise til en side som alle har adgang
> til, eller i stedet skrive hvad løsningsforslaget går ud på?

Ikke til mig privat, men til nyhedsgruppen.

Teksten fra Kandu kommer her:

Tip : "Sådan fjer du DLL'er fra hukommelsen i Win XP"

Win XP opbevarer DLL-filer i sysemhukommelsen i en tid,
efter at de programmer, der har brugt dem og er blevet afsluttet.

Det kan optage unødig megen plads i systemets hukommelse.

SÅDAN GØR DU:

Klik på start
klik kør
Indtaster du regedit ->
I mappen HKEY_LOCL_MACHINE
\SOFTWARE
\Microsoft
\Windows
\CurrentVersion
\Explorer
Højreklik i højre rude og vælg Ny så DWORD-værdi
Navngiv nu denne nøgle til AlwaysUnloadDLL
så dobbeltklik du på den indtast 1 i værdidata- feltet
klik på ok

luk registreingseditoren og genstart win xp
så ville win xp undlade at gemme dll- i hukommelsen

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 14:12

PI skrev:

> Kig her:
> http://www.kandu.dk/dk/tip/1709

Nu er det ikke alle der er medlem af Kandu. Var det ikke en idé at
henvise til en side som alle har adgang til, eller i stedet skrive
hvad løsningsforslaget går ud på?

Blot et forslag.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 14:12

Kleves skrev:

> [...]
> forbruget ganske betragteligt, op til ca 900 Mb. Jeg behøves altså
> ikke en gang at starte en avi film inden forbruget stiger??

Er det Explorer.exe der forbruger den mængde hukommelse, eller er
det det samlede hukommelsesforbrug du kigger på?

Jeg har lige tjekket forbruget på min Explorer.exe (stifinder) på
WinXP Pro. Hvis jeg blot åbner den, så bruger den lige omkring 34 MB
af hukommelsen. Går jeg ind i en mappe med en masse *.avi-filer, så
stiger forbruget overhovedet ikke, så det undrer mig lidt.

Du har lavet den ændring i registreringsdatabasen jeg tidligere
henviste til, ikke?
Altså http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=841

Madsen.

Fra : Kleves

Dato : 07-07-02 22:22

Jeg undskylder at jeg ikke har svaret før - har ikke været hjemme hele dagen

> Er det Explorer.exe der forbruger den mængde hukommelse, eller er
> det det samlede hukommelsesforbrug du kigger på?

Faktisk begge dele. Når jeg går ind i en mappe hvor der ligger mange *.avi
filer stiger forbruget i explorer og den allokerede hukommelse stiger
tilsvarende. Hvis jeg så går væk fra mappen igen og går ind i en anden mappe
hvor jeg også har *.avi filer liggende stiger den allokerede hukommelse
endnu mere - osv . Jeg har været over 2 Gb allokeret hukommelse. Men nu
har jeg prøvet det flere gange og det er IKKE altid den gør det??

> [...]
> af hukommelsen. Går jeg ind i en mappe med en masse *.avi-filer, så
> stiger forbruget overhovedet ikke, så det undrer mig lidt.

Bare det var hos mig

> Du har lavet den ændring i registreringsdatabasen jeg tidligere
> henviste til, ikke?
> Altså http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=841

Jo, og den hjalp desværre ikke

Mvh Kleves

PS jeg vil lige afprøve det som PI svarede - jeg vender tilbage med svar