MS Windows
briani 27239
Trenger Experter
Fra : Roger

Dato : 06-07-02 22:51

Jeg må si at jeg lurer noe helt inn i H#%¤¤% på hvorfor min Xp Pro Fryser
når jeg spiller spill. Den fryser også under 3d mark test.Har testet med
Windows 2000 frøs også der Har nå lastet ned og installert den nyeste
offisielle bios
Jeg har den nyeste 4.1 driver til hovedkortet pluss den nyeste driver til
min AGP port Nyeste driver til mitt skjermkort Winfast Geforce3 Ti 500
Prøvd mange drivere??
Cpu temp ligger stødig på 59 grader system temp på 49 grader Jeg har
original 256 ddr ram Mitt hoved kort er abit kg7-Raid.
Min strømforsyning er ny den er på 300w.Den er testet den er ok.
Mitt skjermkort er testet i min andre pc med operativ system millennium
fungerer fint som bare det.Har lastet ned alt som er til Windows uppdate
over 20Mb.
Har sett hardware-akselerasjonen ned et hakk, skrudd av fastwrite i
innstillingene har prøvd med og slå av å på video og bios shadowing for
skjermkortet..
Har testet noen instillinger i Agp menyen.Samme dritten.Nesten Alt er
XP-kompatibelt ? .Det varierer når xp fryser.
Så jeg har kommet til at det må vere mitt hovedkort eller Ram. Men jeg
finner ingen plass hvor jeg kan teste min ram om det er noe feil på den Jeg
finner plasser men det koster flesk
Ikke kjenner jeg noen som har DDram de har SDRAM.
Jeg kom til og tenke på noe Er 256 for lite til å kjøre XP????Det ser jo ut
til at xp låser seg når jeg er inne i open gl ting 2d 3d
Så om noen har et Abit KG7 som kjører fint under xp hadde det vert fint om
jeg kunne funnet ut deres instillinger eller noen andre som har noen gode
råd
Jeg har prøvd mye hvorfor ikke kjøre løpet ut å prøve alt

Alle innspill mottas med stor Takk

Mvh Roger

Fra : Roger

Dato : 06-07-02 23:04

Glemte og si at jeg harbyttet plass og fjernet alt som kan fjernes av kort i
pc'n prøvd

Fra : Madsen

Dato : 06-07-02 23:21

Roger skrev:

> [...]
> feil på den Jeg finner plasser men det koster flesk
> Ikke kjenner jeg noen som har DDram de har SDRAM.

Har du prøvet programmet Memtest86?
Så vidt jeg ved skulle det også kunne teste DDR-ram. Programmet
laver en bootdiskette som du kan starte pc'en med. Testen går selv
i gang helt automatisk når du booter på disketten. Der foretages ti
tests og når den tiende er færdig, starter programmet forfra.
Hvis det når til og med tiende test uden at finde fejl, er dine ram
temmelig sikkert ok. Hvis ikke, så er det sikkert årsagen til at
Windows kører dårligt.

http://www.memtest86.com/memt30.zip

Madsen.

Fra : Roger

Dato : 07-07-02 01:07

Har testet nå kan noen si meg om hva dette betyr.

MEMTEST -86.v3.0 : Pass 56%##################
AMD Atlon 1402 Mhz : Test 0%
L1 Cache 128K 8598MB/s :Test #[Blockmove,64 Move cached]
L2Cache 256K 2854MB/s : Testing 69K-256M 256M
Memory 256M 588MB/s : Pattern
Chipset AMD 761 Detect-Correct-

Walltime :0:06:33
Cached :256M
RsvdMem: 76K
Mem Map :e820-std
Cache : On
ECC : Off
Test : Std
Pass :0
Errors :0
ECC Errs :0

Det ser ut for meg som den stoppet men jeg kan ikke si med sikkerhet jeg
måtte resette Pc for å komme inn igjen

Mvh Roger

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 01:14

Roger skrev:

> [...]
>
> Det ser ut for meg som den stoppet men jeg kan ikke si med
> sikkerhet jeg måtte resette Pc for å komme inn igjen

Den har ikke fundet fejl. (Errors :0), men den skulle ikke gerne fryse
midt i det hele. Det undrer mig hvorfor den gør det.

Madsen.

Fra : Roger

Dato : 07-07-02 12:13

Den har ikke fundet fejl. (Errors :0), men den skulle ikke gerne fryse
> midt i det hele. Det undrer mig hvorfor den gør det.

> [...]

Jeg har nå testet den mange ganger ser ut for meg som den fryser på samme
plass????
Kjørte testen i en annen pc fungerte fint kjørte igjennom hele testen
Prøvde så i min klokken stoppet og alt frøs på starten av test 5??
Kjørte så windows pakke program, pakket 3 Gb cpu varierte mellom 44%-80%
Det gikk greit.
Finnes det et program hvor man kan teste sin cpu om den blir for varm??

Mvh Roger

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 13:52

Roger skrev:

> Finnes det et program hvor man kan teste sin cpu om den blir for
> varm??

Det skal nok findes et sted, men egentlig tror jeg ikke det er et
Windows-problem du har. Det tyder på at du har hardwareproblemer, så
måske du har større chance for hjælp i news:dk.edb.hardware eller

Madsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-07-02 00:33

"Roger" skrev bl.a.:

> [...]
> test.

> Cpu temp ligger stødig på 59 grader system temp på 49 grader

Næsten 60 grader ved "idle" er i den høje ende. Husk på at temperaturen let
stiger 5-10 grader ved 100% CPU load, som fx. ved spil.

Prøv at lade CPU'en køre med 100% i Windows. Pak fx. 2-3 GB filer... det
skal nok varme CPU'en lidt. Hvis den klarer det, er CPU'en nok ikke _for_
varm.

De 49 grader som sys-temp virker ikke rigtigt. Den føler må sidde tæt på
noget varmt, for der kommer vel ikke 49 grader varmt luft ud af
strømforsyningen?

> [...]
> Min strømforsyning er ny den er på 300w.Den er testet den er ok.
> Mitt skjermkort er testet i min andre pc med operativ system

Prøv at lade grafikkortet køre 2xAGP og slå "side band" og "fast write" fra
i BIOS og sæt "graphics aperture" til 64MB. (det har du vel prøvet?)

> Så jeg har kommet til at det må vere mitt hovedkort eller Ram.

Prøv MemTest som Madsen skriver.

> Jeg kom til og tenke på noe Er 256 for lite til å kjøre XP????

Nej, 256MB er fint. Jeg har selv lige opgraderet RAM i dag (256 -> 512) man
kan ikke mærke nogen særlig forskel med XP. (KDE i Linux var dog glad for
det)

--
Lars