2 internetforbindelser. Hvilken bruges?
Fra : Jonas

Dato : 13-02-01 19:44

Jeg har et lille problem, som jeg håber nogen kan hjælpe med?

Det drejer sig om en computer der kører win98 og har 2 netkort installeret.
Begge netkort benytter tcp/ip protokollen og får tildelt hver sin ip af 2
forskellige dhcp servere. På begge netværk er der adgang til internettet via
hver sin router. Den ene internetforbindelse er dog væsentlig hurtigere end
den anden.

Hvordan kan jeg vælge hvilken internetforbindelse der skal bruges?

Med venlig hilsen

Jonas.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 13-02-01 19:50

Hej Jonas

"Jonas" <svar@ikke.via.mail.tak> skrev i en meddelelse news:Tffi6.3840$7Q5.135907@news101.telia.com...
> [...]
> den anden.
>
> Hvordan kan jeg vælge hvilken internetforbindelse der skal bruges?

Din default gateway (IPCONFIG) burde fortælle dig hvilket kort
du benytter, evt. i sammenhæng med ROUTE PRINT.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Bootable CD-ROM, Fjernstyring med VNC m.m.:

Fra : Jonas

Dato : 13-02-01 19:58

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jonas
> Din default gateway (IPCONFIG) burde fortælle dig hvilket kort
> du benytter, evt. i sammenhæng med ROUTE PRINT.

Okay, men det giver mig vel ikke mulighed for at vælge den ene eller den
anden?

Tak for det hurtige svar

Jonas.

Fra : Christian Mygind

Dato : 13-02-01 20:02

> Okay, men det giver mig vel ikke mulighed for at vælge den ene eller den
> anden?

Jo - for gatewayen er netop til den forbindelse du vælger - enten gateway a
eller b!

/Chr

Fra : Jonas

Dato : 13-02-01 20:03

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - for gatewayen er netop til den forbindelse du vælger - enten gateway
> eller b!

Mange tak til jer begge. Det vil jeg prøve.

Jonas.

Fra : Jonas

Dato : 15-02-01 15:54

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Din default gateway (IPCONFIG) burde fortælle dig hvilket kort
> du benytter, evt. i sammenhæng med ROUTE PRINT.

Nu har jeg så fået kigget lidt på det i dag. Når jeg kigger på ipconfig
eller wipipcfg, så er der jo en default gateway til hvert netkort. Det synes
jeg ikke rigtigt jeg så bliver klogere af. Den ene hedder 10.12.1.1 og den
anden 192.168.1.1. Den der benyttes til internet trafik er i øjeblikket
10.12.1.1. Hvordan tvinger jeg den til at bruge den anden?

Skal jeg evt. indtaste flere gateways under tcp/ip indstillinger?

Med venlig hilsen

Jonas.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 15-02-01 19:06

Hej Jonas

"Jonas" <svar@ikke.via.mail.tak> skrev i en meddelelse news:j4Si6.448$ct2.26627@news101.telia.com...
> [...]
> anden 192.168.1.1. Den der benyttes til internet trafik er i øjeblikket
> 10.12.1.1. Hvordan tvinger jeg den til at bruge den anden?

Hvad siger ROUTE PRINT ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-02-01 22:37

On Thu, 15 Feb 2001 15:54:08 +0100, "Jonas"
<svar@ikke.via.mail.tak> wrote:

> Nu har jeg så fået kigget lidt på det i dag. Når jeg kigger på ipconfig
> eller wipipcfg, så er der jo en default gateway til hvert netkort. Det
> synes jeg ikke rigtigt jeg så bliver klogere af.

Det bliver du faktisk meget klogere af. Man kan ikke i Windows
have mere end en default gateway, og slet ikke på forskellige
net. (Man kan som du har set godt lægge det ind, men det virker
ikke).

Hvis du ønsker, at maskinen skal bruge en given adresse til al
Internet-trafik, så skal du sørge for, at den (og kun den)
adresse er default gateway på maskinen.

Hvis du på et andet net, har en router, som du kan nå andre
netværk via, så er du nødt til at sætte noget statisk routing op,
der fortæller serveren det.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-02-01 22:48

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> [...]
>have mere end en default gateway, og slet ikke på forskellige
>net. (Man kan som du har set godt lægge det ind, men det virker

Det er også et problem med dial-up networking, hvor det er min
erfaring at Windows laver to default gateways til både LAN interfacet
og det virtuelle dial-up interface.

>Hvis du på et andet net, har en router, som du kan nå andre
>netværk via, så er du nødt til at sætte noget statisk routing op,
>der fortæller serveren det.

På maskinen at forstå, se route /?

--
Lars Kim Lund