Børn og "Intet skal være mig fremmed"sloga~
Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-02 21:11

Min mor var skilsmissebarn og havde meget ondt af sig selv, fordi hun som
teenager gjordes til dele-barn og måtte høre på min morfars tilsværtning af
mormor, når hun var sammen med ham.

Jeg tror, hun blev et helt og rigt menneske, ved at han ikke skjulte for sin
ældste datter, at han følte sig svigtet af en snerpet ex-kone, der ikke
kunne tåle et par sidespring.

Når jeg besøgte min morfars hjem, fyldtes det af eder og forbandelser over
overfladiske, snobbede kvindfolk og han docerede forskruede "visdomsord" om
at "det er sgu skilsmissegrund, hvis konen sidder og fnidrer med
korsstingsbroderi hele tiden" og lignende.

Kan børn tage skade at af man ikke skjuler for dem, de ægte følelser (incl
had) man har og de fordomme, livsløgne, selvbedrag, som de voksne indhyller
sig i? Selvfølgelig er det sundt at få indsigt i at voksne har fejl, og
præcis hvor usympatiske - og tilgivelige - disse er. Lys over land.

I modsætning til de orientalske patriarkater, der forgudede
slægtsoverhovedet, var romerne (og grækerne) sandhedsssøgende og Cicero (og
Terents) er kendt for at gentage som motto "Intet skal være mig fremmed". De
slibrigste, nederdrægtigste, ulækreste - netop det bør man aldrig lukke
øjnene for. Fortrængninger er kortsigtede. Poul Henningsen gjorde dette
motto til kernen i Vestlig civilisation, og hans søn Sten Hegeler fører
frihedsbanneret videre.

Når jeg som teenager kom ind i dagligstuen, efter at være gået i seng,
oplevede jeg ofte at jeg afbrød et skænderi og der blev mærkelig tavshed.

Mange år senere fik jeg indsigt i de store og væsentlige skænderier der
havde været mellem min far og mor, og jeg tænkte at det var fejt at skjule
disse realiteter for sine børn, og har altid i mine parforhold stræbt efter
at "et godt skænderi renser luften" - og er mere spændende end en
fodboldskamp for trediemand der er tilhører.

At børn skulle tage skade af at afbryde deres forældre i et samleje, er der
vist stadig færre danskere der mener. En 4 årig datter skal da have lov at
blive mystificeret over at moderen stønner som om det gør ondt, og så siden
få at vide at det gør godt . Paradokser er lærerige.

Selvfølgelig er der rollespil, der er forvirrende og komplicerede og
uoverkommelige udfordringer, og lad dog endelig børnene indse, at de voksnes
pjat er ikke altid værd at tænke dybt over. Men hemmelighedskræmmeri er
livet for kort til, og "Det man ikke dør af , bliver man stærkere af."

Ære, stolthed, forfængelighed - at kunne se sig selv i spejlet - er
kæmpekræfter. At være slave af dem, er ofte uundgåeligt - men lettest
undgåeligt når men har sund nysgerrighed og tabu-modvilje og overvejer
rationelt: "Intet bør være mig fremmed".

Godt venskab er at "der skal aldrig være hemmeligheder mellem os" og et
smukt ideal er at man skal søge at opføre sig, som om man boede i et
glashus. Registreringsfobi a la Orwells "Big brother is watching you" er
ikke for intelligente mennesker. Diktatorers overvågning er ikke det værste
ved diktatorer. Echelon, cookies, brevåbning er til at leve med hvis man kan
stå ved hvad man gør.

I Afrika fornemmede min kone, at når jeg skulle på arbejdsrejse til
hovedstaden, så var der risiko for erotiske sidespring, og hun sagde en gang
"Kan du ikke nøjes med at prøve det een gang", og det er jo en mere og mere
udbredt holdning, at når det ikke truer parforholdet er det OK. Inge og Sten
Hegeler docerede på den tid, at man ikke skulle såre sin samlever ved
unødigt at fortælle om sine eventyr - der er meget balancegang i livet og
god dynamik - tingene flytter sig. Nietzsches ord om at sex er et
overfladisk symbol på viljen til magt, er svært at forstå for de uerfarne,
men hvis man ikke er blevet er blevet pakket ind i vat, er man tidligere
hårdfør og rustet til ikke at blive hylet ud af den, af livets mysterier.
-------------
Alle virkelige kvinner føler seg skamfulle overfor vitenskapen. Den
irriterer dem som om den ville kikke dem under huden, - eller enda verre!
Under kjolen eller stasen.Nietzsche

"Nok er man bange for at partneren er en utro, men man er mere bange for at
partneren ses som så lidt attraktiv, at ingen har lyst til at forføre.
Nietzsche

OM RETTEN TIL AT FORTIE: Kvinden vil, jo mere hun er kvinde, værge sig med
hænder of fødder mod "rettigheder" overhovedet - naturtilstanden, den evige
krig mellem kønnene, giver hende jo langt den første rang.Nietzsche

"Når man ikke længere kan elske, bør man _gå forbi_. Nietzsche (stemme med
fødderne?)

"Den dårligt-parrede er den mest hævngerrige. De får alle til at lide for
den ulykke, at de ikke længere er single. Nietzsche

At prædike kyskhed er en offentlig tilskyndelse til naturstridighed. enhver
foragt for kønslivet , enhver forurening af selvsamme ved hjælp af
begrebet "uren" er selve forbrydelsen mod livet - er den egentlige synd mod
livets hellige ånd. Nietzsche

"A marriage proves itself a good marriage by enduring an occasional
'exception'. Nietzsche

When marrying, one should ask oneself this question: Do you belive that you
will be able to converse well with this woman into your old age?Nietzsche

I hevn som i kjærlighet er kvinnene mer barbariske enn mennene.Nietzsche

Kvinnene lærer å hate i samme grad som de - glemmer å fortrylle.Nietzsche

Mands væsen er vilje, kvindevæsen er villighed - således er kønnenes lov.
Sandelig! en hård lov for kvinden. Nietzsche

Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 001 815 364 4235
http://www.glistrup.com

Fra : Janner

Dato : 06-07-02 22:19

Plonk efter geninstallation ...............

Hygge

Janner