Problemer med meget lille killing
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 06-07-02 21:07

Vi har netop fået en meget lille killing fra en person som havde mange
katte, og hvor det vel egentlig betegnes som en vildkat. Derfor kender vi
ikke dens alder, men den er vel lige knap 8 uger.

Den har meget dårlig mave, hvilket resulterer i gulvvask hele dagen, samt at
dens endetarm er hævet og meget rød. Endvidere har den betændelse i det ene
øje.

Den får killingemad i form af dåsemad til killinger samt noget mælk som også
skulle være til killinger. Til øjet har jeg været på apoteket, hvor jeg dels
fik det råd at rengøre dens øje med afkølet kamilliethe samt med noget
saltvand som jeg købte på apoteket.

Hvad kan vi ellers gøre? (maveproblemet er nok det største)

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-07-02 21:16

On 06/07/2002 22:07, in article
Y4IV8.7842$I52.223995@news010.worldonline.dk, "Nyhedsgruppens@"
<fjernNyhedsgruppens@get2net.dk> wrote:

> [...]
> saltvand som jeg købte på apoteket.
>
> Hvad kan vi ellers gøre? (maveproblemet er nok det største)

Fjern mælken - "kattemælk" er ikke til killinger. Prøv at skaffe noget
mælkeerstatning I stedet.
Prøv med killingetørfoder - killingedåsemad kan give diare.
For at normalisere tarmfloraen er surmælksprodukter nyttige - plus det er
mælkeprodukter som kattene kan tåle.
Tag til dyrlægen og se efter om den lille muligvis har orm eller noget andet
der kunne forårsage diare.

Held og lykke med den lille!

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Linda

Dato : 06-07-02 21:22

Hej
Et råd jeg fik af min dyrlæge, mod tynd mave var kogte ris blandet med tun,
og det virkede, der gik ikke lang tid før hendes mave var i orden igen, og
ikke haft problemer med den siden. Men mit råd er en tur til dyrlæge med
den, især da du skriver at endentarmen er rød og hævet, der kan være
betændelse, eller noget andet .

mvh
Linda

Fra : Cathrine Mejse

Dato : 07-07-02 03:32

Til øjet har jeg været på apoteket, hvor jeg
dels fik det råd at rengøre dens øje med afkølet kamilliethe samt med noget
saltvand som jeg købte på apoteket.

Hej med dig

Vi havde samme problem med vores kat, da vi fik hende: øjenbetændelse i stor
stil. Min dyrlæge fortalte, at Man har fundet ud af, at tricket med
kamillete ikke virker, men tvært imod kan forværre tilstanden. Du skal
hellere kontakte din dyrlæge og få ham til at give jer nogle relevante
øjendråber/-salve. Vi prøvede 2 forskellige salver og måtte også få hende
skrabet under øjenlågene (noget med nogle betændte kirtler eller sådan
noget, - det er længe siden, har glemt det) før det gik væk.

Held og lykke med det lille pus.

Mvh Cat. :)

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-07-02 08:32

Cat skrev
<Man har fundet ud af, at tricket med kamillete ikke virker, men tvært imod
kan forværre tilstanden>

Jeg har aldrig hørt at Kamillethe kan "forværre" det,
men der kommer et tidspunkt hvor Kamille ikke er
"stærkt" nok til at hjælpe, og hvis man så ikke får noget
stærkere vil det selvfølgelig bare blive værre og værre,
Kamille er suverænt godt i opstart, et af naturens aller-
bedste "helt ufarlige" midler, men selvfølgelig kan det ikke kurere "hvad
som helst" (en panodil kurere jo heller ikke
migræne) Penicilin er en god opfindelse, men den har
sandelig sine "bagsider" også, og jeg vil til en hver tid
prøve først med Kamille, før jeg vælger penicilinen.

Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Birgitte

Dato : 07-07-02 07:54

> [...]
> saltvand som jeg købte på apoteket.
> Hvad kan vi ellers gøre? (maveproblemet er nok det største)

Noget af det værste for så ungt et dyr er selvmedicinering.
En tur til dyrlægen for at få det rigtige at behandle med, er det eneste
rigtige.
Killingen kan lide af flere forskellige tarmforstyrrelser, som kræver vidt
forskellige behandlinger.
Men alligevel, vil jeg råde dig til at få købt "Zolac" en pasta du køber hos
dyrlægen, den reetablere tarmfloraen, i løbet af 1-2 dage.
Tørkost til killing samt modermælkserstatning, pulver købes på apotek eller
dyrlæge.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-07-02 14:12

Efter natten og mange ganges øjevask med kamillethe og saltvand ser dens øje
nu ud til at være næsten normalt. Det er stadig lidt rødt, men helt klart
meget bedre.

Jeg har givet den lidt mere tørfodder, og er nu spændt på om maveproblemerne
også stopper.

Forløbig tak for de hurtige svar.

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-07-02 15:11

> [...]
> katte, og hvor det vel egentlig betegnes som en vildkat. Derfor kender vi
> ikke dens alder, men den er vel lige knap 8 uger.

Nu har jeg lige haft besøg af en ven med et digital kamera.

Uden at have forstand på hjemmesider, er det lykkedes at smide billederne
ind på en side. Kan nogen af Jer erfarne katteelskere se hvor gammel den mon
er?

Linket til siden er: http://home.tiscali.dk/isl33392/index.htm

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-07-02 15:56

hmm mit bud er 8 - 10 uger, den ser rigtig sød ud jeg håber at I får rigtig
meget fornøjelse af hinanden

Fra : Birgitte

Dato : 07-07-02 22:07

Ihh hvor ser han sød ud Jeg håber I får bugt med øjne og tarme, og får
et langt liv med kæledækken
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 07-07-02 23:38

Den er da bare noget af det mest nuttede og så smuk rød *S*

Ellers vil jeg tilslutte mig rådet med Zolac, det har virket her i hvert
fald, og kattene elsker at slubre det i sig.

M.v.h.
Lise (der bliver ved med at sige til sig selv, at hun IKKE skal have flere
katte, 7 er rigeligt *G*)

Fra : Eva

Dato : 07-07-02 22:30

Hej
Kan desværre ikke hjælpe med et svar, men håber i kommer problemerne til
livs. Godt det går bedre med øjnene, men går det med maven ikke over rimelig
hurtigt, ville jeg foreslå og gå til en dyrlæge
Det er godt nok en sød lille en.
Håber det bedste for det lille pus.
Hilsen Eva
Nyhedsgruppens@ <(fjern)Nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i en