Læukemi ?
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 06-07-02 11:27

Hejsa

Jeg er netop hjemkommet fra dyrlægen med en kat som var lidt sløj ..
Hun har tabt sig de sidste par dage og haft noget øre-infektion mv. I
morges synes jeg at hun så ud til at have det værre så jeg ringede
selvfølgelig til dyrlægen ..

Han fandt ud af at hendes lymfekirtler var meget hævede, hvilket jeg
også kunne mærke da han viste mig det .. Han sagde at det kunne enten
være en voldsom infektion ( katte influenza ) men det kunne også være
katte læukemi .. Og nu sidder jeg så her .. Tid til blodprøve på
mandag, selvfølgelig ..

Katten ( Trold ) er oprindelig en vildkat som blev taget ind sidste
efterår .. siden er den blevet mere og mere tillidsfuld, dog kan vi ikke
sådan tage hende op osv, og det må være derfor jeg ikke har opdaget
knuderne under halsen .. Jeg har det virkelig dårligt - både for ikke at
have opdaget det - men selvfølgelig i langt større grad fordi jeg nu har
fundet ud af at det er smitsomt !!!!! Trold er en dejlig kat - men ikke
en af dem vi har størst forhold til, fordi hun mest holder sig for sig
selv .. Men tanken om at nogle af vores andre elskede katte kan være
smittede er helt u-udholdelig .. Hvad er risikoen ? Dels for at det ER
læukemi - og dels for at de andre kan være smittede ..???

Jeg har selvfølgelig været radden rundt og befølt dem både her og der,
men der er ingen hævede kirtler eller knuder hos nogle af de andre ..
Hvor tidligt begynder de at komme ??? Åh .. der er så mange spørgsmål -
og jeg ved endda ikke om det bare er en infektion eller hvad det er ..

Alle kattene er indendørs men med udedørs løbegård. Ingen er vaccinerede
( ja jeg ved det godt .. men sådan er det altså !! )

Nu er der ikke andet at gøre end at vente på mandag - og der efter
vente på svar af blodprøve ... suk ..

Knus fra Pia

Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :
http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-07-02 13:41

Hej Pia

Føler med dig; jeg har været i samme situation som dig, men det var
heldigvis ikke felin leukemivirus, så mine andre katte fejlede ikke noget.

Katte kan ud over den smitsomme felin leukemivirus få alle andre former for
leukæmi.

Felin leukemivirus smitter fortrinsvis gennem spyt, dvs. kattene kan smitte
hinanden fx. ved at bruge samme vandskål eller hvæse ad hinanden.

Det er meget få dyrlæger, der bruger kemoterapi, så normalt er det bedste
for katten at blive aflivet. (jeg tror heller ikke, jeg ville udsætte mine
katte for kemo)

Da der er rigtig mange forvildede katte der er felin leukemivirus positive,
skal du få testet dine andre katte på mandag. Er de positive kan de leve
flere år uden at blive syge, så du behøver altså ikke at aflive alle, men du
skal ikke anskaffe nye katte før alle de positive er døde.

Jeg er ked af, at jeg ikke kan være opmuntrende, men jeg krydser alle
fingre, tæer og poter for at det ikke er felin leukemivirus.

Hold os underrettet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 06-07-02 21:17

Hej Nina

Tak for dit svar, selvom den ikke var voldtsom opmundrene ..

Trolden har fået det noget bedre, den spiser sin tun med
pencillin-pulveret uden problemer, og ser i det hele taget ud til at
have det lidt bedre .. Men jeg ved jo stadig ikke om vi evt. har begge
problemer ( BÅDE katte influenza OG læukemi ) her .. ? Der er nok ikke
andet at gøre end at vente til mandag og så ta' den derfra ..

Hvis Trolden har læukemi bliver hun nok aflivet med det samme ( snøft )
... jeg håber bare inderligt at der ikke er andre som er smittede ( er
det utopi at tro, hvis een af flokken er smittet ????? ) .. Jeg læste
på en hjemmeside at kattene kunne have smitten i kroppen i 2 - 3 måneder
uden at have symptomer .. Alle vores andre katte har det bemærkelsvis
fint i øjeblikket; Klare øjne, flot pels, godt i stand .. Heldigvis -
for hvis bare een af dem så ud til at skrænte ville jeg da blive
fuldstændig paranoid .. Kender I det ? At man pludselig synes de
ser frygtelig syge ud ????

Nej - jeg må vente .. og håbe .. og krydse hvad krydses kan .. God
weekend til jer allesammen ..

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-07-02 01:23

Hej Pia

Nej der er ikke meget opmuntrende ved leukæmi, men måske er det slet ikke
Leukæmi, man kan da altid håbe.

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 07-07-02 08:09

Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Pia
>
> Nej der er ikke meget opmuntrende ved leukæmi, men måske er det slet
> [...]

Hejsa Nina

Næh, uff .. opmundring er der ikke meget at spore, når man kigger
hjemmesider .. Jeg fandt endda een som skrev at hvis en kat var smittet
var der mellem 60% og 80% risiko for at andre katte i huset også var det
... NU stopper jeg med at læse, for ellers er jeg da selv klar til en
indlæggelse på den lukkede inden det dumme dyr overhovedet får taget en
blodprøve ..

Knus - og god søndag - fra Pia