Discus - sygdom el.
Fra : Inger Kaya

Dato : 06-07-02 10:17

Vi har et akvarie kørende med flere lidt ældre discus. I torsdags fik
vi så nogle nye små som vi har efter en ½ times tid i overfladen sat
i. Nu er det bare at de fleste af discus'ne også det "gamle" har lagt
den øverste rygfinne ned, de står meget på samme sted og svømmer
langtfra så meget rundt som før. De spiser godt nok. Til tider
krummer de kortvarig med halen (lidt ligesom en krampetrækning).

Det skal sige at vi har givet akvariet noget algefjerner - som
forhandleren sagde ville være udskadeligt både for fiskene og selve
planterne. Kan det alligevel være det ? Nogen gode råd til hvad vi kan
gøre, vi vil jo meget nødigt miste vores fisk.

Vi er igang med at forsøge med at give dem en mild varme kur ... vi
har forhøjet temperaturen med 1 gr. pr. døgn. men hvorlangt skal vi gå
op ? Og hvorlænge ?

I håb om at I derude kan hjælpe os.

/ Inger Kaya

Fra : Henrik Lohse

Dato : 06-07-02 20:59

Hej
Det kan jo tænkes at de nye små har været syge og dermed
smittet jeres gamle fisk. Så derfor bør i observere dem nøje de
næste par dage.
Men diskus er jo på den anden side af en sky natur, og nye fisk
vil oftest være lidt beklemt ved hele situasionen med flytning og
nye omgivelser. De plejer gerne at komme over denne "generthed"
i løbet af en god uges tid. Gamle fisk kan også blive utrygge ved
ændringer i deres omgivelser, såsom isætning af nye fisk.
Jeg tror ikke at i har noget at være bekymret for, men som sagt
kig ekstra til dem de næste par dage.

mvh
Henrik

Fra : Inger Kaya

Dato : 06-07-02 22:32

Hmm så har vi mistet den første fisk af de gamle. Det var den som så
mest syg ud og den døede her til aften. Surt ! Men hvad gør vi nu så
ikk også resten går samme vej. Det er klart at vi holder tæt øje med
dem - men kan man ikk give dem noget som helbreder ?

/ Inger Kaya

Fra : NG

Dato : 07-07-02 19:51

Hej,

Du kan finde en masse data om diskus på http://www.shm.dk/discus/

Mvh
Nikolaj

Fra : Inger Kaya

Dato : 07-07-02 20:14

Takker - det vil jeg prøve

Fra : cofi

Dato : 07-08-02 08:15

"Inger Kaya" skrev d. 06-07-02 10:17 dette indlæg :
> [...]
>
> Vi er igang med at forsøge med at give dem en mild varme kur ... vi
> har forhøjet temperaturen med 1 gr. pr. døgn. men hvorlangt skal vi gå

Varmekuren kan være udmærket, jeg har selv brugt den med succes flere
gange til mine discus, men har I planter i baljen så tag dem op i noget
andet, min erfaring med det er at planterne ikke tåler at komme op på
32-33 grader, læs evt .Discus af Dick Au! Mvh. Finn

http://www.kandu.dk/