FTP-Server
Fra : Henrik Petersen

Dato : 06-07-02 08:25

Hej læser

Håber det er den rigtige news-gruppe...

En kammerat ville gerne have en FTP-server sat op, jeg satte en Bulle prof
2.15 Server op på hans pc, men jeg kan ikke fange den vi har prøvet med nye
password flere gange...
Han har Win XP og sidder i et TDC ASDL forbindelse(lokalt netværk med D-link
router fra TDC) de er 10 bruger...
har han IP og har jo fået navn og pass....er der noget man skal åbne for på
deres D-link router(firewall)
Jeg kan godt fange hans IP...men så går det galt...når den skriver "start
dir="

hjælp

henrik

Fra : Kim Monberg

Dato : 06-07-02 08:52

De TDC routere jeg har set, har videresendt port 21 pakker til en bestemt
IP, altså skal din kammerat have den ip på sin maskine, for at have
tilladelse til at sætte FTP server op på Internet.

--
Mvh:
Monberg PC Trading

Fra : Janus Høi

Dato : 06-07-02 09:04

"Kim Monberg" <news@monberg.dk> skrev i en meddelelse
> De TDC routere jeg har set, har videresendt port 21 pakker til en bestemt
> IP, altså skal din kammerat have den ip på sin maskine, for at have
> tilladelse til at sætte FTP server op på Internet.

Det skulle ikke være svært at sætte op i routeren.
http://192.168.0.1 så er man inde i routerens konfigurationsside.
Det bør man nok først aftale med den ansvarlige.

[Venlig påmindelse]
Læs lige
http://www.usenet.dk/netikette/udvidet.html
om signaturlængde og
om at svare nedenunder.
[/Venlig påmindelse]
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Henrik Petersen

Dato : 06-07-02 10:51

Bullet prof siger selv af den vil bruge poet 21, og det er der ok for, der
er ingen der bruger port 21....

henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-02 11:41

> Bullet prof siger selv af den vil bruge poet 21, og det er der ok for, der
> er ingen der bruger port 21....

Port 21 er den "normale" ftp-port.
Prøv at læse Kims svar igen: Hvis din kammerats router sender trafik på port
21 videre til en konkret IP-adresse på indersiden skal din kammerats maskine
have denne ip-adresse. Ellers "dør" trafikken i routeren. Når du logger på
din kammerats ftp-server (i en fungerende konfiguration) anvender du
_routerens_ ip-adresse, der så videresender ftp-trafik til den maskine, som
routeren er konfigureret til at sende denne trafik til.

/Chr

Fra : Henrik Petersen

Dato : 06-07-02 12:32

Tror det er ved at blive løst, han router er en d-link di-804 og der skal
man ind i softwaren og åbne for port21 og skrive den ip-adresse der skal
sendes til....tror jeg nok....**gg**

henrik

Fra : Henrik Petersen

Dato : 06-07-02 14:40

Det driller stadig, vi har skrevet internet port 21 og local port 21 og
protocol TCP/IP samt den ip adresse som ftp serveren har.....og vi har været
inde og redirecte den oxo.....

henirk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-02 11:15

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> crashed Echelon writing

> Det driller stadig, vi har skrevet internet port 21 og local port 21
> og protocol TCP/IP samt den ip adresse som ftp serveren har.....og vi
> har været inde og redirecte den oxo.....

Tjek om det funker på det lokale net, altså en anden maskine prøver at
logge på FTP serverens LAN adresse.

I routeren skal du redigere via webinterfacet.

Ind i Basic Setup->Specific Application Support og sørge for der er hak i
FTP

Herefter skal du ind og lave NAT entry'en først i Advanced Features->Open
Ports.

Her skal du lave en regel med hak i Enable Open Ports
I comment evt. skrive FTP
Local computer skriver du så FTP serverens lokale ip adresse
Protocol er TCP start port 21 slut port 21 (evt. udvid den med slut port
til 22, da det på nogen FTP servere også bruges)

Klik ok til den config.

Du skulle evt. kunne lave den samme config via Advanced Features->Port
Redirection.

Her indfører du blot port 21 på internet port samt local port, protocol TCP
og den lokale IP-adresse på FTP serveren.

Hvorfor D-link deler det op i 2 bidder ved jeg ikke, syntes det lyder som
dobbeltkonfekt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 12-07-02 18:57

nu kan jeg godt lokke på FTP-Serveren, men den kommer til down list, der
stopper den...kan du sige hvorfor...?

henrik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-07-02 17:13

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> writes:

> nu kan jeg godt lokke på FTP-Serveren, men den kommer til down list, der
> stopper den...kan du sige hvorfor...?

FTP-protokollen er lidt speciel i forhold til de fleste andre
protokoller i at den bruger *to* forbindelser, en til kommandoer og
en til at overføre data. Det lyder som om du har problemer med at
oprette data-forbindelsen.

Kontrol-forbindelsen laves ved at klienten forbinder til serveren på
port 21. Du beder så om en liste, og resultatet skal sendes som data.

Der er to måder at lave data-forbindelsen: Fra serverens side
eller fra klientens side, kaldet henholdsvis aktiv og passiv
opførsel for serveren. Default er oftest aktiv, men klienten
kan bede om at skifte til passiv.

Hvis serveren er aktiv, så sender klienten et portnummer med når
den spørger efter en fil (en list over filer behandles også som data).
Serveren forbinder så til denne port (traditionelt fra sin egen port 20)
og sender dataene.

Hvis serveren er passiv, så sender den et portnummer med tilbage når
klienten spørger efter en fil. Så laver klienten en ny forbindelse til
denne port på serveren og får tilsendt dataene. Browsere vælger oftest
at bruge passiv mode.

Da det ser ud til at du kan lave en forbindelse til serveren, men
at serveren ikke kan lave en forbindelse tilbage til dig, vil det
måske virke at bruge passiv mode, hvilket skal sættes et eller andet
sted i klienten (måske skrevet som "PASV" mode).

Det afhænger dog af hvad problemet er.

Hvis der er en firewall eller andre adgangsbegrænsninger foran
serverern, og der specifikt er åbnet adgang til port 21 for at
kunne have en FTP-server, så vil der måske alligevel ikke være adgang
til den data-port serveren vælger at lytte på i passiv mode.

Modsat er det ofte en firewall eller Network Address Translation på
klientens side der forhindrer at serveren laver en aktiv forbindelse
den anden vej. Jeg gætter på at browsere bruger passiv mode for at
undgå sådanne problemer.

Håber det hjælper
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Henrik Petersen

Dato : 12-07-02 19:15

Jeg bruger Windows Commander 5.0 og har prøvet med pasive mode og det er
sammen resultat, den står med download list "hent mappe" og der skar ikke
mere...med og uden passiv mode...

henrik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-07-02 23:01

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> writes:

> Jeg bruger Windows Commander 5.0

Også mig! Fantastisk program, alle burde købe det! :)

> og har prøvet med pasive mode og det er sammen resultat, den står
> med download list "hent mappe" og der skar ikke mere...med og uden
> passiv mode...

Ok, det er ikke det der er galt så. Så lyder det mere som en fejl i
server-enden.

Har du prøvet med andre ftp-programmer?

Der følger et med windows (uimponerende, men kan da flytte filer).
Start en DOS-prompt og skriv "ftp". Skriv så:
open <servernavn>
for at forbinde til serveren (tilføj portnummer bagefter hvis det ikke
er port 21). Den skulle så spørge efter brugernavn og password, og
derefter skulle du være logget på. Skriv så:
ls
eller
dir
for at få en oversigt over de tilgængelige filer.
Jeg vil gætte på at den går istå her også.
(Windowses ftp-program kan ikke bruge passiv mode, så der er ikke noget
at indstille).

Prøv f.eks. også en browser som ftp-klient. Skriv i adresselinjen:
for at forbinde til serveren. Drop evt. brugernavn og password,
så bliver du måske spurgt efter dem hvis det er nødvendigt.

Igen, hvis det er serveren der er noget galt med, så skulle dette
heller ikke virke, og hvis det ikke virkede så er det nok sikkert
at regne med at det er serveres ende man skal lede i.

Hvordan er server-maskinen sat op? Nogen personlig firewall, ekstern
firewall, Network Address Translation, eller andet der kan påvirke
forbindelser til eller fra maskinen?