Zonealarm -virker den som den skal?
Fra : Barney

Dato : 05-07-02 17:14

Hejsa

Jeg har to kollegaer som begge har installeret ZoneAlarm på deres hjemme-pc.
Begge har ADSL hos TDC.

Men de har vidt forskellige erfaringer med programmet. Den ene siger at han
næsten konstant bliver fortalt at der er forsøg på indtrængen gennem hans
port, mens den anden ikke har modtaget en eneste sådan besked. Begge har
installeret programmet og derefter ikke ændret i standardopsætningen.

Mine spørgsmål er nu:
1) Er det muligt at den ene person har en port der ikke findes så let/ved et
tilfælde ikke bliver fundet?
2) Kan der uden at ændre opsætningen have været forskel på hvordan
programmet installeres?
3) Andre grunde til en sådan forskel?

Kenneth

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 17:17

Barney <barney@post.com> wrote:
> [...]
> port, mens den anden ikke har modtaget en eneste sådan besked. Begge har
> installeret programmet og derefter ikke ændret i standardopsætningen.
[...]

OSS'en indeholder et par svar til dine spoergsmaal:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Barney

Dato : 05-07-02 17:55

> OSS'en indeholder et par svar til dine spoergsmaal:
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/

OSS indeholder sikkert mange svar, men et hurtigt kig på
indholdsfortegnelsen hjalp mig ikke spor videre.
Hvis I hele tiden henviser folk til OSS'en kan I så ikke gøre det mere
specifikt? Ellers kunne jeg lige så godt bruge timer på at lede på nettet
efter noget der måske kunne give mig et svar.

Nu spurgte jeg fordi der måske var en her der kendte problemet.

Kenneth

Fra : Henning Lund

Dato : 05-07-02 18:02

Barney skrev:

> OSS indeholder sikkert mange svar, men et hurtigt kig på
> indholdsfortegnelsen hjalp mig ikke spor videre.

Nej men det er desvære et standard svar han fyrer af hver gang en
spørger her i gruppen, jeg kan ikke forstå at han ikke bare sætter sig
ned og kigger på sine kære muppets og så lader andre svare , gruppen er
til for at hjælpe hinanden, sq ikke for at sætte autosvar som henviser
til OSSén

> Hvis I hele tiden henviser folk til OSS'en kan I så ikke gøre det mere
> specifikt? Ellers kunne jeg lige så godt bruge timer på at lede på
> nettet efter noget der måske kunne give mig et svar.

Rigtigt.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-02 18:20

Henning Lund wrote:

> [...]
> ned og kigger på sine kære muppets og så lader andre svare , gruppen er
> til for at hjælpe hinanden, sq ikke for at sætte autosvar som henviser

Sådan!
Men der er da heldigvis længere mellem det standardsvar mange fik, når
de her i gruppen spurgte, hvordan de sikrer sig bedst muligt på
internettet. Standardsvaret var: "installer Linux" (disclaimer: jeg kan
ikke huske, om Alex var en af dem, der fyrede det af).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-07-02 18:31

On Fri, 05 Jul 2002 19:20:26 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Standardsvaret var: "installer Linux" (disclaimer: jeg kan
>ikke huske, om Alex var en af dem, der fyrede det af).

Næppe. Jeg kan ikke forestille mig at Alex anbefaler vilkårlige
værktøjer fremfor viden/fornuft.

Det er dog stadigvæk relevant at nævne, at mange blot anskaffer sig et
værktøj uden at vide hvad, det skulle hjælpe på. Det kan give ulykker,
der kunne være undgået ved god opdragelse (der har fx været indlæg i
stil med "Jeg har fået virus på mit system - hvordan kan det lade sig
gøre, når jeg har en firewall?").

--
- Peter Brodersen

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 22:01

> [...]
> internettet. Standardsvaret var: "installer Linux" (disclaimer: jeg kan
> ikke huske, om Alex var en af dem, der fyrede det af).

Maa jeg vaere fri. Jeg har stoerre tankevirksomhed end som saa. Kent
Friis plejer at komme med det svar (samtidigt med at han sviner Cisco
PIX til uden noget grundlag), og Daniel Blakensteiner plejer at raade
folk til at installere FreeBSD.

Gaet hvorfor jeg ikke laeser deres indlaeg laengere.

Kan vi saa droppe denne lortetraad medmindre folk har konkrete, brugbare
forslag til forbedrning af OSS'en (Hint: jeg kan ikke bruge "OSS'en er
noget lort" til ret meget).

Fra : F.Larsen

Dato : 07-07-02 13:06

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> Kan vi saa droppe denne lortetraad medmindre folk har konkrete, brugbare
> forslag til forbedrning af OSS'en (Hint: jeg kan ikke bruge "OSS'en er
> noget lort" til ret meget).

God ide.

Hvad så med at skrive noget konkret om zonealarm når der nu kommer så mange
spørgsmål.

Hvis jeg f.eks. søger på goggle på på artikler med ordet "zonealarm" for
denne nyhedsgruppe får jeg 1780 artikler. Søger jeg på ordet "zonealarm" i
OSS får jeg 0 hits.

men se selv:
http://groups.google.com/groups?q=dk.edb.sikkerhed+zonealarm&ie=UTF-8&oe=UTF
-8&hl=en

--
Flemming

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 07-07-02 16:09

On 07 jul 2002 F.Larsen enriched usenet with:

> God ide.
>
> Hvad så med at skrive noget konkret om zonealarm når der nu kommer
> så mange spørgsmål.

Det skal jo helst være dem, der kender til Zonealarm, der skal skrive
det pågældende afsnit

> Hvis jeg f.eks. søger på goggle på på artikler med ordet
> "zonealarm" for denne nyhedsgruppe får jeg 1780 artikler. Søger
> jeg på ordet "zonealarm" i OSS får jeg 0 hits.

Der er jo åbenbart rigeligt med materiale til et afsnit i OSS'en

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

All, most, or some of the above may or may not work yet.

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-07-02 18:55

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Det skal jo helst være dem, der kender til Zonealarm, der skal skrive
>det pågældende afsnit

Saa vidt jeg kan se, gaar nogle af spoergsmaalene igen paa tvaers
af de forskellige firewalls. Jeg tror egentlig godt, man kunne
beskrive hvert af spoergsmaalene saa praecist, at de umiddelbart
kunne genkendes, uanset om man bruger ZA, Blackice, Tiny eller
hvad jeg ellers har set omtalt. Klassikerne er:

- "Angreb" fra dns-server.

- "Angreb" fra dhcp-server. (Eller den omvendte version: DHCP
fungerer ikke, naar firewallen er aktiv.)

- "Angreb" fra en server, som man har haft kontakt til, og hvor
der kommer forsinkede pakker retur, som firewallen opfatter
som nye forsoeg paa forbindelse udefra.

- "Angreb" fra personer, der forsoeger at forbinde sig til det
peer2peer-program, man selv (eller evt. den tidligere
indehaver af ip-adressen) har startet.

Hvis man saa i umiddelbar sammenhaeng med dette afsnit naevner
navnene paa de forskellige firewalls, saa folk foeler, at der er
noget, de kan genkende, er man kommet langt.

Jeg kunne godt selv finde paa at skrive et afsnit til OSS'en, men
jeg ved desvaerre af erfaring, at jeg ikke faar ting gjort, saa
jeg vil ikke love noget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 21:44

Henning Lund <nospam@lund.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> ned og kigger på sine kære muppets og så lader andre svare , gruppen er
> til for at hjælpe hinanden, sq ikke for at sætte autosvar som henviser

OSS'en er skrevet for at drive kedelige og let besvarede spoergmaal vaek
fra gruppen saa vi kan beskaeftige os med noget mere interessant. Du og
andre som ikke er i stand til at levere en tilstraekkeligt interessant
diskussion maa fatte sig med taalmodighed.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-07-02 22:02

Alex Holst skrev:

> OSS'en er skrevet for at drive kedelige og let besvarede spoergmaal
> vaek fra gruppen

For pokker, der er da nybegyndere som gerne vil have hjælp, i stedet for
en OSS som kan være svær at gennemskue.

saa vi kan beskaeftige os med noget mere
> interessant.

Hvad?

Du og andre som ikke er i stand til at levere en
> tilstraekkeligt interessant diskussion maa fatte sig med taalmodighed.

Ikke alle har den samme viden om firewall mm som dig, tænk på det, der
er sikkert ting jeg kan bedre end dig, men derfor ville jeg aldrig
fremføre mig på din arrogante måde, jøsses!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-07-02 22:47

In article <ag51g2$it6k4$1@ID-138513.news.dfncis.de>, Henning Lund wrote:

> Ikke alle har den samme viden om firewall mm som dig, tænk på det, der
> er sikkert ting jeg kan bedre end dig, men derfor ville jeg aldrig
> fremføre mig på din arrogante måde, jøsses!

Og det er ikke arrogant at stille spørgsmål der er stillet massevis af
gange før dig?

--
Andreas Plesner Jacobsen | To downgrade the human mind is bad theology.

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-02 02:03

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Og det er ikke arrogant at stille spørgsmål der er stillet massevis af
> gange før dig?

Hvorfor spiser alle i højtuddannede ikke brød til en gang imellem? Hvad
f..... skulle vi med en gruppe hvor alle vidste det hele i forvejen? En gang
imellem dukker der også nogle op som aldrig har været her før, og som måske
heller ikke kender så meget til nyhedsgrupper. Take it easy, er vi her ikke
for at hjælpe hinanden? Man kan også "opdrage" på en venlig måde.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-07-02 11:52

Jeg er ikke højtuddannet, jvf http://mason.nerd.dk/resume

> f..... skulle vi med en gruppe hvor alle vidste det hele i forvejen? En gang

Det gør alle heller ikke. Men husk at disse grupper er DEBATfora, ikke
lektiehjælp. Eric S. Raymond har formuleret nogle smukke ord om dette:
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

> imellem dukker der også nogle op som aldrig har været her før, og som måske
> heller ikke kender så meget til nyhedsgrupper. Take it easy, er vi her ikke
> for at hjælpe hinanden? Man kan også "opdrage" på en venlig måde.

Jeg synes ikke der er noget uvenligt over at henvise til OSSen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "I didn't know it was impossible when I did it."

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-02 12:56

> Jeg synes ikke der er noget uvenligt over at henvise til OSSen.

Selvfølgelig er det heller ikke lige det jeg hentyder til, det er mere en af
og til herværende lidt nedladende attitude overfor andre med ringe eller
måske ingen erfaringer indenfor sikkerhed/firewall mm.. Vi skal alle starte
et eller andet sted. Jeg er selv newbie på området.

Fra : Barney

Dato : 06-07-02 05:05

> Og det er ikke arrogant at stille spørgsmål der er stillet massevis af
> gange før dig?

Siden mit spørgsmål åbenbart var så hamrende almindeligt at alle I åh så
kloge folk er trætte af det, hvorfor er der så ikke én af jer der kan
henvise til et relevant svar i de gamle beskeder????

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-07-02 11:53

In article <3d266b12$0$41346$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Barney wrote:

> Siden mit spørgsmål åbenbart var så hamrende almindeligt at alle I åh så
> kloge folk er trætte af det, hvorfor er der så ikke én af jer der kan
> henvise til et relevant svar i de gamle beskeder????

Jeg synes http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall beskriver
problematikken udemærket.

--
Andreas Plesner Jacobsen | And that's the way it is...

Fra : Henning Lund

Dato : 06-07-02 08:35

Følg med i tråden, jeg stillede _ikke_ spørgsmålet.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-07-02 11:48

In article <ag66nf$j9bps$1@ID-138513.news.dfncis.de>, Henning Lund wrote:

> Følg med i tråden, jeg stillede _ikke_ spørgsmålet.

Irrelevant, det var en hypotetisk situation.

--
Andreas Plesner Jacobsen | There's no saint like a reformed sinner.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-07-02 12:01

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Irrelevant, det var en hypotetisk situation.

Den redde du på stregen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 07-07-02 14:08

Henning Lund wrote:

> For pokker, der er da nybegyndere som gerne vil have hjælp, i stedet for
> en OSS som kan være svær at gennemskue.

Jeg er sikker paa at alle er interesserede i dine forslag til hvordan
den kan goeres nemmere at gennemskue (jeg mener det!).

VH,

Ole

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 21:39

> OSS indeholder sikkert mange svar, men et hurtigt kig på
> indholdsfortegnelsen hjalp mig ikke spor videre.

Blandt andet "Hvad er en firewall" og "Jeg har installeret en personlig
firewall, hvad skal jeg vide?"

As in: hvis du (din ven) ikke forstaar firewallen nok til at kunne
forklare opfoerslen, boer du (han) afinstallere produktet.

> Hvis I hele tiden henviser folk til OSS'en kan I så ikke gøre det mere
> specifikt? Ellers kunne jeg lige så godt bruge timer på at lede på nettet
> efter noget der måske kunne give mig et svar.

Hvis du vil have lette svar skal du blot fortaelle mig hvilken adresse
jeg skal sende kontrakten og fakturaen til. Ellers maa jeg desvaerre
bede dig om at bruge den tid det tager at laese det materiale der er dig
frit tilgaengeligt.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-07-02 21:57

Alex Holst skrev:

> As in: hvis du (din ven) ikke forstaar firewallen nok til at kunne
> forklare opfoerslen, boer du (han) afinstallere produktet.

Dooh! ikke alle forstår at formulere sig korrekt, hvad med at give
folk en hjælpende hånd til at forklare sig, istedet for den upersonlige
og nedladende tiltaleform, at du nok ved en masse om firewall, kan man
ganske udemærket føle, men hvorfor spilde din tid med at skrive den
slags svar, i stedet for at give ud af din viden?

> Hvis du vil have lette svar skal du blot fortaelle mig hvilken adresse
> jeg skal sende kontrakten og fakturaen til.

Sikke da noget vrøvl, skulle man ikke formode at brugerne i div grupper
kunne hjælpe hinanden, det er da bla. derfor at grupperne er her.

Fra : Barney

Dato : 05-07-02 22:26

> [...]
> jeg skal sende kontrakten og fakturaen til. Ellers maa jeg desvaerre
> bede dig om at bruge den tid det tager at laese det materiale der er dig

Betale dig for et svar i en nyhedsgruppe???? In your dreams.

Du er vist gået helt forkert i byen.

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 22:26

> Betale dig for et svar i en nyhedsgruppe???? In your dreams.
>
> Du er vist gået helt forkert i byen.

Der var en smule sarkasme i mit indlaeg. Hvis du vil have gratis hjaelp
maa det forventes at du selv udviser et minimum af tankevirksomhed. Hvis
du vil have et fuldkomment svar uden at loefte en finger koster det
penge. Velkommen til den virkelige verden.

Fra : Barney

Dato : 06-07-02 05:33

On 05 Jul 2002 21:25:32 GMT, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> [...]
>du vil have et fuldkomment svar uden at loefte en finger koster det
>penge. Velkommen til den virkelige verden.

1) Som nævnt andetsteds har jeg læst OSS, læst de sidste 2000+
beskeder her og kigget på Zonealarms hjemmeside, alt sammen uden
resultat. Hvis det ikke er "et minimum af tankevirksomhed", hvad er
så?

2) Citat fra fundatsen til denne gruppe:
"Emner man bl.a. kunne forestille sig debatteret:
* Hjælp til opsætning i forskellige programmer."

Men der mangler åbenbart noget i fundatsen:
hvis du gider betale for det.

3)
> [...]
>du vil have et fuldkomment svar uden at loefte en finger koster det
>penge. Velkommen til den virkelige verden.

I den virkelige verden jeg kender findes der nyhedsgrupper med masser
af kompetente venlige mennesker der gerne vil hjælpe andre folk med
deres problemer. Men det var selvfølgelig før jeg fandt denne
nyhedsgruppe.

Fra : Morten

Dato : 06-07-02 10:01

> [...]
> af kompetente venlige mennesker der gerne vil hjælpe andre folk med
> deres problemer. Men det var selvfølgelig før jeg fandt denne

Mvh.
Morten

Fra : Henrik Daae

Dato : 09-07-02 08:22

"Barney" <barney@barney.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskeder her og kigget på Zonealarms hjemmeside, alt sammen uden
> resultat. Hvis det ikke er "et minimum af tankevirksomhed", hvad er

Barney, hvis du nu havde skrevet dette i dit første indlæg var folk måske
mere villige til at hjælpe, når de kunne se at du selv havde gjort en
indsats for at løse problemet.

Læs evt. denne guide til at stille spørgsmål på usenet:

http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

(snuppet fra http://a.area51.dk/muppets/20020627-corgi-2-response).

--
Mvh. Henrik

Fjern 'ingenreklamer' fra min mailadresse.

Fra : Barney

Dato : 05-07-02 22:39

Citat fra http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html :

"Hvis en gruppe har en OSS, så kig i den, for du stiller spørgsmål i
gruppen. Kig ligeledes gruppen igennem for at se om andre har haft samme
problemer som dig."

Jeg har kigget i OSS'en og den besvarer ikke spørgsmålet. Jeg har hentet de
2000+ sidste beskeder der kom da jeg abonnerede på nyhedsgruppen og læst
alle beskeder der omhandlede firewall/zonealarm mv og fandt ikke svaret.

Derfor var jeg i min fulde ret til at stille spørgsmålet!!

Og ud fra din filosofi ville nyhedsgrupperne slet ikke eksistere, da man kan
finde svaret på 99% af alle stillede spørgsmål her ved at læse tusindvis af
sider manualer og andre sider på internettet.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-07-02 17:56

Du hører Alex Holst automatiske news svarer

> OSS'en indeholder et par svar til dine spoergsmaal:
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Kan du ikke andet og bedre?

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 22:03

Henning Lund <nospam@lund.tdcadsl.dk> wrote:
> Du hører Alex Holst automatiske news svarer

> Kan du ikke andet og bedre?

Jeg har ledt min inbox igennem, og det lader desvaerre til, at jeg er
kommet til at slette de utallige tilfoejelser og forbedringer du har
sendt mig via email, ligesom OSS'en opfordrer til.

Vil du venligst sende dem igen.

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 22:22

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 22:22

Henning Lund <nospam@lund.tdcadsl.dk> wrote:

> Nej der er grænser for hvem jeg hjælper uden vederlag.

Jeg har det paa samme maade.

For de som evt. ikke fangede sarkasmen, Henning Lund har ikke bidraget
med noget som helst til OSS'en hvorved jeg har svaert ved at tage hans
kritik alvorligt. Giv mig noget jeg kan arbejde med eller ti stille.

Fra : Christian Andersen

Dato : 05-07-02 23:49

Alex Holst wrote:

> Giv mig noget jeg kan arbejde med eller ti stille.

Nu vi er på emnet...

Er der en status på det afsnit om message digests som Jesper og jeg lavede
engang i maj?

--
..signature

Fra : Henning Lund

Dato : 06-07-02 08:50

Alex Holst skrev:

>. Giv mig noget jeg kan arbejde med eller ti stille.

Det er jo lige det du netop ikke vil, hvis ikke det er specielle ting
fra folk med samme erfaring som du, det skrev du før i tråden.

Fra : Gevaldi

Dato : 05-07-02 20:13

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse news:3d25c696$0$54723

> OSS'en indeholder et par svar til dine spoergsmaal:
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Det er jo dybt go'nat med et sådant intetsigende
svar.
Når spørgeren stiller et spørgsmål gående på
Zonealarm, og du henviser til OSS'en som ikke
et eneste sted har bare skyggen af ordet Zonealam,
hvordan vil du så have at han skal finde hoved og
hale i det.
Når man som ny bruger af OSS'en kommer ind på
siden, må man da kunne forlange at man ved at
bruge funktionen "Søg på denne side" kan finde
bare noget af det som du henviser til, og det var
i dette tilfælde Zonealarm.

OSS'en er faktisk kun noget værd for den erfarne
bruger, der ved hvad han/hun leder efter ellers er
den mere vildledende end vejledende.

Der har nu været syv indlæg (otte med mit) som
har været spild af båndbredde i forhold til det
stillede spørgsmål.

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 05-07-02 21:07

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail_.com_> wrote in message
> OSS'en er faktisk kun noget værd for den erfarne
> bruger, der ved hvad han/hun leder efter ellers er
> den mere vildledende end vejledende.

Pas på, da jeg forsvarede at nybegyndere ikke hele tiden skulle have
smidt OSS'en i hovedet skete dette:
http://a.area51.dk/muppets/20020105-usenet-1
Desuden er det helt forkert af Alex at skrive "Daniel Blankensteiner vil
hellere mades med ske end tænke selv. " som link til ovenstående side,
da det ikke var mig der stilte et OSS.
Dog kan jeg godt se det trælse i alle de Zonealarm spørgsmål, så måske
nogle ny nyhedsgrupper som følgende vil være på sin plads:
dk.edb.sikkerhed.firewall
dk.edb.sikkerhed.logfiler

og så at folk ikke skriver herind vedrørende virus spørgsmål.

mvh
db

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 21:51

> Det er jo dybt go'nat med et sådant intetsigende
> svar.

Nej, han skal laese sig til, at hvis han ikke selv kan finde svaret ved
at laese manualen og bruge sin viden om firewalls, burde han slet ikke
havde noget med personlige firewalls at goere.

> [...]
> i dette tilfælde Zonealarm.
>
> OSS'en er faktisk kun noget værd for den erfarne
> bruger, der ved hvad han/hun leder efter ellers er

Du mener ikke at begyndere kan faa noget ud af at laese den fra naesten
ende til anden? Hvis du laeser indledningen til OSS'en vil du forstaa at
jeg mener den stort set skal laeses fra ende til anden, hvorved en
soegefunktion ikke er saerlig nyttig.

Derudover kan du bruge google's advancerede funktioner til at soege paa
kun <http://a.area51.dk/sikkerhed/>.

Med din holdning kommer du nok aldrig til at laere noget af OSS'en.

Fra : Gevaldi

Dato : 05-07-02 22:24

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse news:3d2606a0$0$13981

> Derudover kan du bruge google's advancerede funktioner til at soege paa
> kun <http://a.area51.dk/sikkerhed/>.

Det handler ikke om hvordan jeg læser og bruger
søgefunktioner, men hvordan nyankomne og
nye brugere af nyhedsgruppen og opfatter de
svar de får.

> Med din holdning kommer du nok aldrig til at laere noget af OSS'en.

Jeg forstår nok mindst ligeså meget som dig, men
magen til arrogante holdning over for nye brugere
og for vi andre for den sags skyld skal man fandme
lede længe efter.

Hvorfor ikke berige denne ng med det bedste
du kan tilbyde: Bliv væk.

Fra : Alex Holst

Dato : 05-07-02 22:35

Gevaldi <georg_valdi@hotmail_.com_> wrote:
> Hvorfor ikke berige denne ng med det bedste
> du kan tilbyde: Bliv væk.

Fordi.

Fra : Gevaldi

Dato : 05-07-02 22:49

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse news:3d261110$0$13981$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Fordi.

Fordi dine svar altid kun giver anledning til en
masse OT, og det kan vi godt være foruden.

Mener du ikke du kan/vil give andet svar end
at henvise til OSS'en, så undlad at blande dig
og lad dem svare der vil svare.

Du kunne for den sags skyld jo også komme med
et kvalificeret svar på de stillede spørgsmål:
Link til OSS og "cut & paste" så den del du mener
er det rette svar, for så for vi jo at se hvor DYGTIG
du er.

>I prefer the dark of the night

Så må jeg jo hellere hjælpe dig > kilfilteret

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-07-02 01:39

Gevaldi wrote:
> Fordi dine svar altid kun giver anledning til en
> masse OT, og det kan vi godt være foruden.

Kan du ikke give nogle på noget OT Alex har skrevet, jeg kan ikke finde det.

> Mener du ikke du kan/vil give andet svar end
> at henvise til OSS'en, så undlad at blande dig
> og lad dem svare der vil svare.

Er det ikke det en OSS bruges til, at give svar på almindelige spørgsmål?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-07-02 23:19

Hej "Gevaldi" <georg_valdi@hotmail_.com_>

>Hvorfor ikke berige denne ng med det bedste du kan tilbyde: Bliv væk.

Helt enig. Lad os få fjernet alle de grimme mennesker der ved hvad de
taler om. De kan ødelægge enhver god diskussion.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 05-07-02 23:27

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message

> Helt enig. Lad os få fjernet alle de grimme mennesker der ved hvad de
> taler om. De kan ødelægge enhver god diskussion.

Der kommer mere og mere fokus på sikkerhed og folk strømmer til
dk.edb.sikkerhed, fordi nu har de hørt at en firewall kan holde alle
hackere ude og lave din morgenmad. Der kommer meget tit zonealarm
spørgsmål, så at bede nybegyndere om at læse OSS'en er helt fino, man
skal bare passe på hvordan man siger det til dem. Men skal vi ikke
hellere lave en
dk.edb.sikkerhed.newbies
Hvor alle hvad-står-der-i-min-log og zonealarm-blokker-for-bla-bla-bla
spørgsmål kan stilles.

mvh
db

Fra : N/A

Dato : 06-07-02 00:05

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-07-02 00:05

Lars Kim Lund wrote:

> Hvis man kan finde en fordelingsnøgle, således at man kan isolere
> spørgsmål vedr. personlige firewalls, sikkerhed i SOHO miljø så var
> det måske en idé. F.eks. virker opdelingen i dk.edb.netvaerk i det
> store hele ganske udmærket.

Mængden af spørgsmål/debatter der handler om andet end personlige
firewalls og "lette" emner, er efter min mening for lille til at
retfærdiggøre en opsplitning.

Det ville betyde en stor, uoverskuelig gruppe med spørgsmål om personlige
firewalls og en lille, næsten død gruppe for de "større" spørgsmål.

Det er i hvert fald min vurdering.

--
..signature

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-02 00:26

Hej Christian Andersen <tcd977fzm1001@sneakemail.com>

>Mængden af spørgsmål/debatter der handler om andet end personlige
>firewalls og "lette" emner, er efter min mening for lille til at
>retfærdiggøre en opsplitning.

Som jeg ser det er problemet at spørgsmålene ofte afføder lange og
forudsigelige diskussioner. Som denne.

Jeg synes det er helt i orden at henvise til OSS'en hvis spørgsmålet
er besvarer der - men hvis det giver brok, så tror jeg en bedre
strategi var at ignorere det end partout skulle have det sidste ord.

Det ville også være en fordel hvis folk kunne begrave deres
antipartier og fordomme.

>Det ville betyde en stor, uoverskuelig gruppe med spørgsmål om personlige
>firewalls og en lille, næsten død gruppe for de "større" spørgsmål.

Der er der en del snak om andet end personlige firewalls. Og en god
gruppe behøver ikke nødvendigvis have mange indlæg.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-07-02 11:06

Lars Kim Lund wrote:

> Der er der en del snak om andet end personlige firewalls. Og en god
> gruppe behøver ikke nødvendigvis have mange indlæg.

Du har ret. Jeg har netop givet forslaget min støtte.

--
..signature

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-07-02 01:11

In article <3d260e5b$0$16781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Gevaldi wrote:

> Jeg forstår nok mindst ligeså meget som dig, men
> magen til arrogante holdning over for nye brugere
> og for vi andre for den sags skyld skal man fandme
> lede længe efter.

Er man arrogant bare fordi man beder folk om at læse en smugle tekst?

Kan du ikke se at du gør folk en bjørnetjeneste når du explicit giver
dem svaret når du spørger?

Altså der var jo ingen grund til at gå i skole, hvis vi bare kunne
spørge en person, hverken der var noget vi var i tvivl om.

Håber du kan se hvor jeg vil hen.

Desuden synes jeg Alex har gjort et godt arbejde, med hensyn til
OSS'en, det er skrevet i et let forståeligt sporg, og der er jordnære
eksempler i denne.

Så hvorfor skulle vi ikke bruge OSS'en når den nu er lavet?

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Gevaldi

Dato : 06-07-02 09:59

Bo Simonsen skrev:

> Altså der var jo ingen grund til at gå i skole, hvis vi bare kunne
> spørge en person, hver gang der var noget vi var i tvivl om.

Nåe, det er da ellers det folkeskolelærerne lever af, men
vi skal måske bare spare dem væk så kan dem der
gik i første klasse sidste år undervise de nye elever.

> Håber du kan se hvor jeg vil hen.

Det kan jeg ikke

> Desuden synes jeg Alex har gjort et godt arbejde, med hensyn til
> OSS'en, det er skrevet i et let forståeligt sprog, og der er jordnære
> eksempler i denne.

Det fornægter jeg heller ikke, men en nybegynder eller en der
ikke har den mindste forstand på sikkerhed og firewalls bliver
kun mere forvirret over det korte og arrogante svar som Alex
(Mr. Perfect) kommer med.

Alex kunne jo også bare lige skrive at svar på Zonealarm
spørgsmål findes ved at læse FAQ på:
http://www.zonelabs.com/store/content/support/support.jsp

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-07-02 12:23

In article <3d26b171$0$16781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Gevaldi wrote:

> [...]
> ikke har den mindste forstand på sikkerhed og firewalls bliver
> kun mere forvirret over det korte og arrogante svar som Alex

Lugter jeg misundelse?

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-07-02 23:39

> Nej, han skal laese sig til, at hvis han ikke selv kan finde svaret ved
> at laese manualen og bruge sin viden om firewalls, burde han slet ikke
> havde noget med personlige firewalls at goere.

Helt enig, men det fremgik ikke særligt tydeligt. Vi er jo desværre også
oppe mod kommercielle kræfter, da TDC som bekendt reklamerer for
firewall i sin sikkerhedspakke. Suk.

> [...]
> ende til anden? Hvis du laeser indledningen til OSS'en vil du forstaa at
> jeg mener den stort set skal laeses fra ende til anden, hvorved en

Jeg satte et damebekendtskab til at læse i OSSen, da jeg blev træt af at
forsøge at forklare, hvordan ting hænger sammen. Særligt afsnittet om
personlige firewalls har aflivet en del diskussioner før deres opståen.
Tak for det.

Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-02 17:20

Den Fri, 5 Jul 2002 18:14:08 +0200 skrev Barney:
> [...]
>port, mens den anden ikke har modtaget en eneste sådan besked. Begge har
>installeret programmet og derefter ikke ændret i standardopsætningen.

1. ZoneAlarm stinker

2. TDC har flere forskellige ADSL-løsninger, med forskellig grad af
"åbenhed". Jeg har fx. måttet smide min ProAccess router ad h*lvede
til[1], før linien var åben nok til mig.

Mvh
Kent

[1] Ok, den ligger under sengen, for TDC skal have den tilbage den dag
jeg ikke gider handle med dem mere.
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Morten

Dato : 05-07-02 18:19

> [...]
> port, mens den anden ikke har modtaget en eneste sådan besked. Begge har
> installeret programmet og derefter ikke ændret i standardopsætningen.

Et langskud: Ham uden meldinger har måske fået fjernet fluebenet ved 'Show the
alert popup window' i menuen Alerts? Så kommer de gule huskesedler ikke frem,
men vises dog som et blinkende miniatureikon oven på ZA-logoet i systray.
Jeg har flere gange oplevet at ZA selv har valgt at fjerne fluebenet.

Mvh.
Morten

Fra : Barney

Dato : 06-07-02 05:36

On Fri, 5 Jul 2002 19:19:00 +0200, "Morten" <morten789@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>men vises dog som et blinkende miniatureikon oven på ZA-logoet i systray.
>Jeg har flere gange oplevet at ZA selv har valgt at fjerne fluebenet.

Rart at se et reelt svar her.

Men nej, jeg fik fat i ham og spurgte, men det var ikke problemet, der
var hakket af i den rubrik.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 06-07-02 07:30

Barney skrev:

> [...]

> at han næsten konstant bliver fortalt at der er forsøg på indtrængen
> gennem hans port, mens den anden ikke har modtaget en eneste sådan

Tjah, nu kender jeg ikke til TDCs ADSL løsninger, eller Zone Alarm for
den sags skyld. Min opkobling til arbejdet sker via Stofanet og noget
VPN-sjov videre til netværket.

Hvis jeg opsætter en firewall, får jeg mange beskeder om at en anden
maskine gerne vil benytte BootP på min maskine, der sker ikke mere end
det. Min kollega, som har samme forbindelses-type, er udsat for port-
scans hele tiden.

Forskellen er, der hvor jeg bor har Stofa ikke ret mange kunder, det
har de hvor min kollega bor.

Jeg forestiller mig, at det ovennævnte stort set matcher dine kolle-
gaers situation (forskellen i antal opkoblede i lokalområdet).
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Barney

Dato : 06-07-02 13:39

> [...]
>
> Jeg forestiller mig, at det ovennævnte stort set matcher dine kolle-
> gaers situation (forskellen i antal opkoblede i lokalområdet).

Ok, lyder som en mulig forklaring, der sikkert også beroliger kollega 2 (ham
uden advarsler) da han ellers var overbevist om at hans program ikke
virkede.

Fra : Søren

Dato : 06-07-02 20:34

> Ok, lyder som en mulig forklaring, der sikkert også beroliger kollega 2 (ham
> uden advarsler) da han ellers var overbevist om at hans program ikke
> virkede.

Beroligende links.
http://www.google.com/search?q=scan+firewall&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

M,v,h Søren

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 14-07-02 22:59

"Barney" <barney@post.com> skrev i en meddelelse
> [...]
let/ved et
> tilfælde ikke bliver fundet?
> 2) Kan der uden at ændre opsætningen have været forskel på hvordan

Ja ZoneAlarm virker.
1: Det er muligt der er åbnet for nogle flere porte i routeren -
derfor en god idé med softwarefirewall som ZA der kan skjule dem
(stealth).
2: Hvis ikke er jeg sikker på den ene har fjernet fluebenet i "show
the alert popup window" i fanen Alerts.
3: Internetvaner - hvilke programmer der gives adgang osv. Ofte er
meddelserne afledt af cookies der vil hente trivielle informationer.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Keld Sørensen

Dato : 02-08-02 06:51

Nu kommer jeg hovedkuls ind i denne tråd, men NETOP med problemet
at ZA tilsyneladende ikke virker efter hensigten - den blokkerer LAN'et
selv om jeg har defineret en lokalzone.
HELE diskussionen i denne tråd viser, at 'nørderne' en gang i mellem har
brug for at 'snakke' med andre - men desværre ved arrogante 'henvisninger.
Opret en gruppe til filosofiske arrogante 'afvisninger' og brug den i
stedet.

Som flere har sagt - grupperne er her for at hjælpe !

Så STOP denne nørdede diskussion og hold jer
til EMNET - hvorfor virker ZA tilsyneladende ikke.
Henvis evt til et KONKRET artikkel.

Det var bare det.

Keld Sørensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-02 08:28

"Keld Sørensen" <KS@KS-DATA.DK> writes:

>Som flere har sagt - grupperne er her for at hjælpe !

Øh, nej.

|3. Fundats:
|Gruppen har til formål at stille et forum til rådighed for dem,
|der ønsker at debattere problematik og aspekter vedrørende
|edb-sikkerhed. Herunder både sikkerhed for ikke utilsigtet at
|miste data, og sikkerhed for at data ikke falder i uvedkommendes
|hænder.

Der står ikke noget om, at alle skal smide, hvad de har i hænderne,
for at løse et eller andet (for de flestes vedkommende) uinteressant
problem.

Så er det meget sjovere at diskutere defekter og fordele ved selve
konceptet "personal firewalls".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bachelor

Dato : 22-08-02 23:38

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote in news:aianuk$4vn$1
@katie.ellegaard.dk:noget der ligner dette

> Øh, nej.

Godt svaret. Uvis af hvilken grund tror 9 ud af 10, at
nyhedgrupperne er lavet lige netop for dem så de kan få
hjælp til alt muligt lige her og nu.
Det har aldrig været grundideen med grupperne.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-08-02 07:13

"Keld Sørensen" <KS@KS-DATA.DK> writes:

> Som flere har sagt - grupperne er her for at hjælpe !

Bare for at være pedant...: Nej! Grupperne er her for at folk kan
diskuttere det der interesserer dem. Hvis det er til hjælp for andre,
så er det da godt, men det er ikke hovedopgaven. Det er et
diskussionsforum.

> Så STOP denne nørdede diskussion og hold jer til EMNET -

Og bare for at være fræk: Det bestemmer du da ikke.

Hvis du så har problemer med tonen fra folk der ser ud som om det selv
mener de hjælper, det er så noget helt andet. Antag at det er fordi de
ikke kender svaret at de ikke siger det.

Men det her er ikke en sikkerhedsdiskussion, så forsættelse sættes
til dk.admin.netikette, hvor folk er hvis de vil diskutere hvordan
man opfører sig i grupperne.
-L