tølt
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-07-02 16:19

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-07-02 17:57

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-07-02 19:26

Fra : Holm

Dato : 06-07-02 07:35

Galop !

Holm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-02 10:00

In article <3d25cfc9$0$16791$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:
> Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev:
>>Findes der højre og venstre tølt?
>
> Nej - tölt er ikke voltespecifik.

Er den ikke ? hvordan er det lige at benene bevæger sig ??

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Heidi Falch

Dato : 06-07-02 16:11

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:

>Er den ikke ? hvordan er det lige at
>benene bevæger sig ??

Et ben i jorden til alle tider, men der er ingen regler for at man
skal starte med et bestemt ben alt efter hvilken volte man er på, som

det er tilfældet med galop. Tölt har heller ingen svævefase som fx.
trav.

Tölt kan være pasagtig eller 4-taktet - sidstnævnte foretrækkes
ihvertfald til konkurrencer.

Jeg fandt en tysk side, hvor der står lidt om tölt
(http://www.islandpferdetraining-muehlenhof.de/Tolt-
_was_ist_das_/tolt-_was_ist_das_.html ):

"Im Tölt hingegen bewegt das Pferd immer ein Bein nach dem anderen.
Es hat keine Sprungphase, sondern bewegt seine Beine in der
Reihenfolge: hinten links, vorne links, hinten rechts, vorne rechts"

Jeg har dog ikke selv hørt noget om, at det *skal* være på den måde
man starter tölten (muligvis fordi den hest jeg pt rider først er ved

at lære hele ideen med den gangart , men det kan mere rutinerede
islænderryttere sikkert sige ja eller nej til.

--
Knus,

Trolden, som nu for 4. gang prøver at sende indlæg...og håber det da
for syvsøren går igennem....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-02 16:26

In article <3d270886$0$16817$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:

> [...]
> trav.
>
> Tölt kan være pasagtig eller 4-taktet - sidstnævnte foretrækkes

Well, sådan som jeg vist nok engang fik det fortalt, så var det noget
med at den "galloperede" på foråparten, og travede på bagparten.
Eller omvendt.

> [...]
> Es hat keine Sprungphase, sondern bewegt seine Beine in der
> Reihenfolge: hinten links, vorne links, hinten rechts, vorne rechts"

ja tak, på tysk, heeeelt ærligt ;-D

Fra : Heidi Falch

Dato : 06-07-02 22:04

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:

> [...]

Nu har vi tilfældigvis en hest ude hos os, der vitterligt kan gøre
det du beskriver - og det ligner overhovedet ikke tölt, det der
kommer ud af det *G*

Det man gerne vil have dog, er et højt løft fortil, lidt ala det man
har når hesten galopere. Sikkert derfor vedkommende har sagt det med
galoppen

"rode efter et billede i den ca 1 GB jeg har taget med digicam" Hmm,
jeg *må* da have eet ordentligt af en, der tölter...

Jeps - her kan du se en, der tölter:
http://www.troldepower.dk/pics/helle/heiti/heiti10.jpg

(og ja - hesten er en kende beskidt

Det løft der lavet med forbenene - helt op i vandret - er det man
gerne ser til konkurrencer.

>ja tak, på tysk, heeeelt ærligt ;-D

Beklager, det var det bedste, jeg kunne finde på kort tid - ved godt,

du er bedre til Svensk ;oP~

--
Knus,

Trolden, som undrer sig over måden, dens seneste indlæg var delt op
på...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-02 23:22

In article <3d275b31$0$16797$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:

> Nu har vi tilfældigvis en hest ude hos os, der vitterligt kan gøre
> det du beskriver - og det ligner overhovedet ikke tölt, det der
> kommer ud af det *G*

jeg må have misforstået noget

> [...]
>
> "rode efter et billede i den ca 1 GB jeg har taget med digicam" Hmm,
> jeg *må* da have eet ordentligt af en, der tölter...

åååårh, det er da ikke være end min, den er helt plettet ;-D

> Det løft der lavet med forbenene - helt op i vandret - er det man
> gerne ser til konkurrencer.

okay, det ser lidt anstrengende ud.

> Beklager, det var det bedste, jeg kunne finde på kort tid - ved godt,
> du er bedre til Svensk ;oP~

nja, jeg kan da læse det, men jeg foretrækker dansk, eller engelsk.

Fra : Heidi Falch

Dato : 07-07-02 00:34

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:

<snippesnip>

>åååårh, det er da ikke være end min,
>den er helt plettet ;-D

Sidst jeg checkede *skulle* din være plettet ;oP

>okay, det ser lidt anstrengende ud.

Man venter som regel med at lære dem at tölte, da de først lige skal
have musklerne i ryg og lænd til det.

>nja, jeg kan da læse det, men jeg
>foretrækker dansk, eller engelsk.

Gør jeg som regel også

--
Knus,

Trolden

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-07-02 10:03

In article <3d277e73$0$16805$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:
> bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:
>
><snippesnip>

> Sidst jeg checkede *skulle* din være plettet ;oP

ja, det skal den da :)

> Man venter som regel med at lære dem at tölte, da de først lige skal
> have musklerne i ryg og lænd til det.

Det jeg mente var at tølt jo er en rejse gangart, derfor kan jeg
ikke forstå hvorfor at hesten skal løfte benene højere end nødvendigt
bare fordi nogle mennesker synes det er pænere.

Fra : Heidi Falch

Dato : 07-07-02 19:06

> [...]

>ikke forstå hvorfor at hesten skal
>løfte benene højere end nødvendigt
>bare fordi nogle mennesker synes det er pænere.

Tja - Heitis løft er kommet af sig selv (Heiti er hesten på det
billede jeg gav et link til tidligere), der er ingen der har
*tvunget* ham til at løfte sådan.

Hvorfor lærer man nogen heste at lave piaff mv? Fordi man kan

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-07-02 01:09

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[snip]

> Det jeg mente var at tølt jo er en rejse gangart, derfor kan jeg
> ikke forstå hvorfor at hesten skal løfte benene højere end nødvendigt
> bare fordi nogle mennesker synes det er pænere.

Tjah, man vil jo heller ikke gerne have at heste slæber fusserne hen ad
jorden i trav. Det viser tydeligere, at hesten har viljen til at arbejde.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-07-02 22:13

Heidi Falch wrote:

> [...]
>
> Sidst jeg checkede *skulle* din være plettet ;oP

> Man venter som regel med at lære dem at tölte, da de først lige skal

Øe jeg troede at det var medfødt, og
at det faktisk var mindre anstrengende for hesten
at bære rytteren i tølt, da rytteren ikke hopper op og ned.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-07-02 01:07

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Øe jeg troede at det var medfødt, og

Jeg har en veninde, hvis hest lige er ved at lære at tölte. Det ser
kanonsjovt ud; den hopper næsten ligesom hvis mennesker forsøger at gå i
takt. Den anstrenger sig virkelig for at gøre det rigtigt.

> at det faktisk var mindre anstrengende for hesten
> at bære rytteren i tølt, da rytteren ikke hopper op og ned.

Det er det nok - det er i hvert fald mindre anstrengende for rytteren.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 08-07-02 09:12

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:

>In article
><3d25cfc9$0$16791$edfadb0f@dspool01.new

>Er den ikke ? hvordan er det lige at
>benene bevæger sig ??

Nu har jeg konsulteret min ridelære Og hun siger, at tölt IKKE er

voltespecifik, og hun burde vide det, hun har arbejdet med islændere
i 15 år eller noget i den stil

--
Knus,

Trolden

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-07-02 04:00

trold@troldepus.dk writes:

>Et ben i jorden til alle tider

Eller to.

Hilsen Sverre.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-07-02 07:18

Nej, men hestene har oftest en side de gør bedst på.

Det betyder, at man typisk lettere kan få dem til at vise en god tölt på
den gode volte, eller hvis man stiller hesten til den gode side.

Man taler om, at heste "stiver sig" på den anden/dårlige side, og det er
ofte det der skal arbejdes med for at få hesten til at gå en stabil og
god tölt.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-07-02 07:19

Nej, vores heste kan ikke gø. Det var en tyrkfelj.

-dennis

Fra : Heidi Falch

Dato : 08-07-02 09:27

Dennis Thrysøe <dt@netnord.dk> skrev:

>Nej, men hestene har oftest en side
>de gør bedst på.

Men det er vel ikke kun i tölten. Jeg rider ihvertfald på en hest pt.

(ja, altså ikke lige nu, der skriver jeg jo dette her, og jeg må
tilstå at computeren slæber jeg godt nok alligevel ikke med ud i
stalden ))

Nårh - det var hesten vi kom fra, jo altså, han er meget stiv (føles
det for mig) på højre volte, måske fordi jeg selv er bedst på
venstre.

Heste har vel i det hele taget en god og en dårlig side, lidt ala
vores højre- og/eller venstrehåndethed (hedder det sådan?). Vi skal
også arbejde extra med den hånd, vi ikke er vant til at bruge, hvis
vi vil fx skrive med "den forkerte hånd"

--
Knus,

Trolden

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-07-02 11:48

trold@troldepus.dk writes:

>Nårh - det var hesten vi kom fra, jo altså, han er meget stiv (føles
>det for mig) på højre volte, måske fordi jeg selv er bedst på
>venstre.
De fleste mennesker er 'højre-orinterede' og løber derfor bedst venstre om
- den stærkeste side er yderst og gør det største arbejde.

> [...]
>også arbejde extra med den hånd, vi ikke er vant til at bruge, hvis
>vi vil fx skrive med "den forkerte hånd"
For heste er det omvendt, og derfor er de fleste heste bedst på højre
volte. Jeg tror også at de fleste galop-løb foregår højre om, mens travløb
- hvorfor ved jeg ikke - foregår venstre om.

Både heste og mennesker kan træne den dårlige side op til at blive næsten
lige så god som den dårlige. Men den side, der fra starten er dominerende,
vil altid være dominerende.

Hilsen Sverre.

Fra : Winther

Dato : 08-07-02 12:57

> Findes der højre og venstre tølt?
Den rene tølt er en 4-takstgangart, men vis snakker både om at travtøltere,
pastøltere og naturtøltere. Især hos naturtøltere ser man ikke det høje
løft. Det er hestens foretrukne gangart i stedet for trav, måske derfor må
den rationere kræfterne.
Vh. Winther

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-07-02 22:16

Winther wrote:

> [...]
> løft. Det er hestens foretrukne gangart i stedet for trav, måske derfor må

Kan det ikke være noget med tempoet?

Fra : Winther

Dato : 20-07-02 22:30

> Kan det ikke være noget med tempoet?

Nej ikke bare tempo. Travtøltere har ofte den største løft.

Vh Winther

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-07-02 22:23

Winther wrote:

> [...]
> løft. Det er hestens foretrukne gangart i stedet for trav, måske derfor må

Er pastøltere ikke en slags langsom galop?
Er naturtølteres tølt ikke en slags skrit og ikke trav?
De høje ben-løft er jo for at det skal gå hurtiger.

Fra : Winther

Dato : 20-07-02 22:46

> Er pastøltere ikke en slags langsom galop?
Nej, tølten er pasagtig. Der findes også pasagtig galop. Ses ofte ved
grisepassere, d.v.s. heste som foretrækker at gå pas i stedet for tølt eller
trav på marken.

> Er naturtølteres tølt ikke en slags skrit og ikke trav?
Jo, tølt er faktisk skridt, men i hurtig tempo.

> De høje ben-løft er jo for at det skal gå hurtiger.
Nej, der er mest løft i langsom og middel tempo, afhængig af hvor meget
hesten er samlet, samt hest og rytters talent.

Vh. Winther, som selv har tre isbukke.

Fra : Winther

Dato : 20-07-02 22:52

> Jo, tølt er faktisk skridt, men i hurtig tempo.

Når en hest traver, går den højt med ryggen, men når den tølter, sænkes ryg
og bagpart, så det er forskellige muskler der bruges.

Vh. Winther

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-07-02 00:32

trold@troldepus.dk writes:
>Tror nok, at min stærkeste side er venstre (jeg er venstrehåndet),
>men kan altså bedst lide at ride venstre volte (men hva, nogle af os
>skal vel også være lidt på tværs
Kan du også bedst li' at løbe venstre om ?

>Det er vel også et spørgsmål om, hvilken volte rytteren rider mest
>på. Den der rides mest på, vil også blive trænet mest og dermed blive

>bedst i det lange løb?
Både og Hvis den dominerende slet ikke bliver trænet, vil den blive
næsten ubrugelig. Men den vil stadig være den dominerende - det er noget
neurologisk (eller noget i den retning).

>Hvordan ser man hvilken side, der er dominerende på fx. en unghest?

Der bliver jeg dig svar skyldig, for jeg har altid først bemærket det, når
jeg sad på hesten.
Nu er det mange år siden jeg red islandske heste, men jeg mener at kunne
huske at der var nogen gangartskonkurrencer med frit voltevalg. Og så
måtte man satse - for den ene gangart kunne det være en fordel med fx
højre volte, mens det kunne gøre en anden gangart dårligere.

Hilsen Sverre.

Fra : skenkur

Dato : 22-02-03 17:18

"Peter Ole Kvint" skrev d. 05-07-02 16:19 dette indlæg :
> Findes der højre og venstre tølt?
På adressen
http://www.eidfaxi.is/fraedsla/eindex.php?fraedsla=gangtegundir kan du
se en glimrende tegnefilm, der viser tölt - og i øvrigt også skridt,
trav, pas og galop.

Venlig hilsen Skenkur

http://www.kandu.dk/

Fra : JN

Dato : 22-02-03 18:22

"skenkur" <skenkur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.eidfaxi.is/fraedsla/eindex.php?fraedsla=gangtegundir kan du
> se en glimrende tegnefilm, der viser tölt - og i øvrigt også skridt,

KANON!! Er tilføjet til mine favoritter.

Lisbeth

Fra : Anet

Dato : 22-02-03 19:11

> På adressen
> http://www.eidfaxi.is/fraedsla/eindex.php?fraedsla=gangtegundir kan du
> se en glimrende tegnefilm, der viser tölt - og i øvrigt også skridt,
> trav, pas og galop.

(klip)

fint link med tydelige forskelle

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 22-02-03 20:45

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (klip)
>
> fint link med tydelige forskelle

Det er der bestemt også, når man rider. Skridt er jo let, tølt er
dejligt -man sidder som i en lænestol, galop er sjovt -både langsomt og
hurtigt. Ved trav er der dømt bordtennisbold.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 18:40

> [...]
> dejligt -man sidder som i en lænestol, galop er sjovt -både langsomt og
> hurtigt. Ved trav er der dømt bordtennisbold.

Joh, men for mig der forhåbentlig snart får mig en islænder da er det da rart at se hvordan deres benaktivitet er i de forskellige
gangarter. Islænderen har jo 2 mere end andre heste.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-02-03 17:01

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

> [...]

Det kan det også i uheldige tilfælde være når man rider tölt.

- hvis man er heldig.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz B.

Dato : 25-02-03 22:03

> [...]

rart at se hvordan deres benaktivitet er i de forskellige
> gangarter. Islænderen har jo 2 mere end andre heste.

Hej Anet,
Du glemmer vist at arabere kan også en af de ekstra skridt. Faktisk er der
flere heste der kan det!

Hilsen Liz ( der ikke lige kan huske hvilket en, men tror at det er pas!)
Og undskyld hvis dette her kommer 2 gang!

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 22:56

> Hej Anet,
> Du glemmer vist at arabere kan også en af de ekstra skridt. Faktisk er der
> flere heste der kan det!

(klip)

Vores araber kan kun de tre gængse gangarter. Derimod min connemarepony som jeg havde som barn/ung hun kunne pas så hun kunne følge
med selv de største heste på ture....var specielt at sidde på men rart nok når man vænnede sig til det.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-02-03 23:49

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote in message news:b3glls$of2$1@sunsite.dk...

> Du glemmer vist at arabere kan også en af de ekstra skridt. Faktisk er
der
> flere heste der kan det!

Der er faktisk mange heste når man lige tæller lidt sammen på det. Både mht.
pas og tölt. Men jeg ved ikke om der lige er andre end islænderen, der har
begge. Det kunne man nu godt forestille sig; pas har jo indflydelse på
tölten, som de kloge siger, og begge gangarter er vel laterale (samsidige
(?)).

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-02-03 08:36

Trond Øyvind Hermansen wrote:

> [...]
> begge. Det kunne man nu godt forestille sig; pas har jo indflydelse på
> tölten, som de kloge siger, og begge gangarter er vel laterale (samsidige

Ja, præcis. Men jeg har hørt at mange af de andre heste der kan tölte
ikke går en gangart som man indenfor islandsheste ville kalde 'ren
tölt'. Måske nærmere 'grisepas'.

Det samme gælder for 'rigtig' pas som - i samme omgangskredse - omfatter
en tydelig svævefase.

Der er også noget med at Tennesee walking horses kan gå en eller anden
speciel gangart, men det er vist mest fordi de skor dem helt åndsvagt
(med vilje).

-dennis

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-02-03 13:30

On Wed, 26 Feb 2003 08:35:59 +0100 Dennis Thrysøe wrote:

> [...]
> tölt'. Måske nærmere 'grisepas'.
>
> Det samme gælder for 'rigtig' pas som - i samme omgangskredse - omfatter

Svarer pas til tølt i løb?

Jeg går ud fra at hesten skal have en pæn hastighed, for ikke at vælte
til den ene side? Eller kan den forskyde vægten så meget at det ikke er
nødvendigt?

Hvordan skifter rytteren i mellem gangarterne?

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-02-03 14:36

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Svarer pas til tølt i løb?

Nej. Pas er helt lateral - begge ben i samme sider bevæger sig framad på
samme tid. (Det må jo så være to-taktet?)

Tölt er 4-taktet, og uanset hastighed (som kan være *meget* høj for gode
heste) har hesten altid mindst et ben i jorden.

> Jeg går ud fra at hesten skal have en pæn hastighed, for ikke at vælte
> til den ene side? Eller kan den forskyde vægten så meget at det ikke er
> nødvendigt?

Pas-gang kan sagtens være langsom. Det er det der oftest forveksles med
tölt, og kaldes grisepas.

> Hvordan skifter rytteren i mellem gangarterne?

Det afhænger af hesten. For tölt kommer det an på hvor samlet, og evt.
stillet, hesten er. Men oftest løfter man hestens hoved lidt.

Pas tager man ofte ved at samle hesten (løfte hovedet) fra galop. Men
mange heste kan også sagtens 'rides op' i pas fra f.eks. tölt. Faktisk
går det oftest i den retning for 5-gængere når det begynder at går for
stærkt til tölten. 4-gængere går ofte mod trav eller galop i stedet.

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 25-02-03 21:35

Fra : Tine Gade