Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital Kamera
Fra : JK

Dato : 13-02-01 17:23

Hej gruppe.

Dette er nok et svært spørgsmål at stille da der jo nok er mange svar, men
jeg prøver nu alligevel.

Hvilket digital kamera skal jeg vælge

Det skal bruges til alm dagligdags brug.
Være let at tilslutte sin computer
Tage gode billeder som man både kan redigere i og skrive ud til venner og
bekendte.

Hilsen
JK

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-02-01 17:53

On Tue, 13 Feb 2001 16:22:33 GMT, "JK" <packer@forum.dk> wrote:

>Hvilket digital kamera skal jeg vælge

Tjaaa, det der bedst kan tilfredsstille dine behov inden for dine
økonomiske rammer. Jeg er selv midt i en købsproces, og har læst
en hulens masse tests osv.

>Det skal bruges til alm dagligdags brug.

Tjaaa... Hvad er det?

>Være let at tilslutte sin computer

De fleste nye kameraer tilsluttes med USB, og det er ret let (har selv
et par Kodak'er på arbejdet).

>Tage gode billeder som man både kan redigere i og skrive ud til venner og
>bekendte.

Se, det er her fårene skilles fra bukkene. Hvis man tager og
"fremkalder" et billede i et alm. fotolab, eller skriver ud med en
knivskarp fotoprinter, så kan man efter min mening se meget stor
forskel på et 2 og 3 Mp kamera.

Derfor VIL jeg have et 3 Mp kamera, og min kritiske grænse er ca.
7000. Jeg har kig på Epson PC3000z og Olympus 3040, og det ender nok
med Olympus'en, da denne har et bedre hus (titaniumslegering, hvor
Epson er plast). Men rygterne siger, at der er Carl Zeiss optik i
Epson (ligesom Sony).

Hvad er din prisgrænse?

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Flemming

Dato : 13-02-01 20:49

Også jeg er stærkt på udkig efter digitalcamera og mener også, man i dag bør
købe 3 Mp.
Et af de cameras, der frister mig lige nu er SONY DSC-P1 til ca kr. 8200.-
Dette camear har 3,34 Mp, 3 x optisk zoom samt en MPEG moviefunktion + en
ClipMotion, hvor man kan kombinere en række billeder til en kort
GIF-animation. Det har indbyggede højttalere og mikrofon.
Kort sagt alt det, jeg kan ønske mig + et fint, lækkert og kompakt design.

http://www.cyberphoto.se/ er der en test, og på
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp1/ er der en sammenligning af de to
Sony camera.

Det SONY camera, som Hans Pedersen omtaler med Carl Zeiss optik hedder: Sony
DSC-S70 og koster ca. det samme.
Det er næsten ellers identisk med DSC-P1 dog ikke clipMotion funktionen, men
til gengæld, som nævnt, 35 mm? Zeiss optik, som vel giver lidt bedre
billeder. Hvor megen vægt man skal lægge i Zeiss optikken til alm. brug, ved
jeg ikke - og kunne godt tænke mig en vurdering heraf.
Venlig hilsen
Flemming Reintoft

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-02-01 22:01

On Tue, 13 Feb 2001 19:49:14 GMT, "Flemming" <flre@post2.tele.dk>
wrote:

>Hvor megen vægt man skal lægge i Zeiss optikken til alm. brug, ved
>jeg ikke - og kunne godt tænke mig en vurdering heraf.

Ved det ikke, men mon ikke det er for os, der kan huske de gode
Leica'er med Zeiss objektiver?

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-02-01 21:01

"JK" <packer@forum.dk> wrote in message

> Hvilket digital kamera skal jeg vælge
>
> Det skal bruges til alm dagligdags brug.

Sørg for at du kan tilslutte en extern blitz - det gør glæden ved kameraet
langt langt større end med den indbyggede 3-meters blits. Zoom er også
sjovt, men ikke noget du nødvendigvis finder u-undværligt.

> Tage gode billeder som man både kan redigere i og skrive ud til venner og
> bekendte.

2mp er alt rigeligt til det behov - 1.5 ligeså.

Jeg vil endnu engang anbefale at kigge lidt nærmere på modellen "C-2100"
fra Olympus.

mvh Steffen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 13-02-01 21:33

Kik in hos Steve
http://www.steves-digicams.com/
og kik på Nikon 880, jeg har indtil dato, ikke set bedre (både nær og fjern) fotos fra et digitalt kamera

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-01 21:41

"JK" <packer@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Være let at tilslutte sin computer
> Tage gode billeder som man både kan redigere i og skrive ud til venner og
____________________________

Du skal blot passe på een ting..MegaPixels koster..og det KOSTER...

Dvs. du er rimelig kørende med alt fra 1.3 til ca. 2.3 Megapixels...det er
her
du får en fornuftig opløsning, prisen taget i betragtning.

Skal du derimod printe "ÆGTE" billeder i størrelser over 13X18, så
skal du satse på kameraer på +3 Megapixels...men det sjove er så,
at så nærmer vi os hastigt de 8-10.000 kroner....og jeg synes
det er ALT for dyrt..det er jo trods alt et fotografi-apparat...og ville
du ofre 8000 kroner på fotoudstyr i "gamle" dage ???

Hvis jeg var dig, så ville jeg gå efter Olympus' billigere modeller,
eks. Camedia C-860L som er set til priser lige under kr. 4000,-.

Det har 1.3 MegaPixels, og godt gennemprøvet elektronik.
Olympus modellerne i Camedia-serien har været med rigtig
mange år, og er konstant blevet forfinet.

Ellers er HP's nyeste også et ret godt bud. Pænt og
solidt design, og prissat næsten som Olympusserne...

Håber du finder et godt kompromis mellem MegaPixels og pris,
for det er der de vigtigste parametre er.

MVH

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-01 21:49

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> "JK" <packer@forum.dk> skrev i en meddelelse

> ____________________________

> Ellers er HP's nyeste også et ret godt bud. Pænt og
> solidt design, og prissat næsten som Olympusserne...
________________________

http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C8452A

Det her ser abs. fornuftigt ud...

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-02-01 22:00

On Tue, 13 Feb 2001 21:48:59 +0100, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Det her ser abs. fornuftigt ud...

Her er det bare værd at have for øje, at digital zoom er meget ringere
end et godt optisk zoom.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-01 22:23

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Her er det bare værd at have for øje, at digital zoom er meget ringere
> end et godt optisk zoom.
_____________________

Zoom har aldrig hørt hjemme i compact cameraer, analoge
som digitale..."alle" linser tar' for meget lys,
og et camera med optisk zoom vil altid i teorien og
ofte i praksis være mere slørret.

MVH

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-02-01 23:13

On Tue, 13 Feb 2001 22:23:11 +0100, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Zoom har aldrig hørt hjemme i compact cameraer, analoge
>som digitale..."alle" linser tar' for meget lys,

Javel... På Olympus 3040 er der altså et f/1,8 objektiv. Meget bedre
kan det vidst ikke blive...

Og ligegyldig hvad du siger, så er optisk zoom til enhver tid at
foretrække frem for digital zoom, der blot "forstørrer" de enkelte
pixels.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : JK

Dato : 14-02-01 10:17

Tak for alle de gode råd.

Nu har jeg da noget at gå ud fra.

JK

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 14-02-01 13:00

Jeg har efter lang tids søgen fundet "mit DC". Det blev et Canon Powershot
G1. Det er bestil og nu venter jeg spændt. Hvor er der ingen der forslår
dette camera ? Efter hvad jeg kan læse mig til på nettet er det et kanon DC.

/bj

Fra : Hans Pedersen

Dato : 14-02-01 14:18

On Wed, 14 Feb 2001 13:00:14 +0100, "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote:

>Hvor er der ingen der forslår
>dette camera ?

Der er to grunde til, at jeg IKKE har G1'eren med i betragtning:

1) Det er meget småt, og jeg vil gerne ha' noget "at holde ved"
(lissom med kvinder, du ved )

2) Jeg synes det for dyrt.

Men du har ret! De testfotos jeg har set, er fantastiske.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Volker Dawideit

Dato : 14-02-01 15:43

> Der er to grunde til, at jeg IKKE har G1'eren med i betragtning:
>
> 1) Det er meget småt, og jeg vil gerne ha' noget "at holde ved"
> (lissom med kvinder, du ved )
>
> 2) Jeg synes det for dyrt.<<<<<<

G1´eren er et hammergodt kamera, jeg er meget glad for mit: det har et hav
af indstillingsmuligheder (automatisk og manuelt), ISO 50, RAW format, en
rigtig god monitor, lang batterilevetid, mulighed for ekstern blitz.... og
jeg kan godt leve med, at det er lidt langsomt. Og jeg syns ikke at det er
for småt (i forhold til hvad forøvrigt?), prisen er også kommet ned i et
tåleligt leje. Jeg vil s´føli´ hellere ha´ mig et D1 (så kunne jeg bruge
mine Nikkor objektiver), men DET syns JEG er for dyrt, så....

Med venlig hilsen,
Volker

Fra : Hans Pedersen

Dato : 14-02-01 16:50

On Wed, 14 Feb 2001 15:43:13 +0100, "Volker Dawideit" <vd@c.dk> wrote:

>Og jeg syns ikke at det er
>for småt (i forhold til hvad forøvrigt?)

Her har jeg beskrevet nogle af de ting, jeg tænker på ifm. anskaffelse
af digi cam. Dvs. i forhold til Olympus 3040 og Epson PC3000z. Men det
er i virkeligheden nok ikke størrelsen, men snarere at udløseren
sidder ovenpå huset.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 14-02-01 18:00

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> dette camera ? Efter hvad jeg kan læse mig til på nettet er det et kanon DC.

Jeg har et Canon G1 og er virkelig godt tilfreds, så jeg kan kun
anbefale det!

Kjeld

Fra : P.K.

Dato : 15-02-01 18:54

"Bo Jørgensen" wrote:

> [...]
> dette camera ? Efter hvad jeg kan læse mig til på nettet er det et kanon DC.

Jeg kjøpte et G1 for ca. 1 måned siden, og er veldig godt fornøyd. Jeg vil
anbefale det meget sterkt!

PJK

Fra : Steffen Andersen

Dato : 25-02-01 18:09

Hvorfor er der ingen der har foreslået det....

Hvis du ser på de tests der er på nettet fx : www.dprevew.com eller
www.megapixel.net eller lign, hvor du kan se flere fotos i SERIER taget med
samme apparat, vil du ("måske?") bemærke klare karajteristika ved
kameraerne... Hér glimrer Canon ved at lave billeder, der er rilpas kedelige
til at kunnovicer kan finde glæde ved dem! uanset apparat! Måske lige
bortset fra Canons profmodeller!

Når samtlige billdere i en serie, uanset det er udendørs eller indedørs
fotos har den samme "karakteristik" er det KAMERAET der er årsag! I Canons
tilfælde er allae billeder "belagt" med en slags "gråtone"... der går igen..
Der er INGEN "smæld" eller "brillians" om du vil ovber nogen af Canon
apparaternes billeder!
Det finder du kun i (Mærkeligt nok??) KODAK!? eller NIKON!!!? Af og til, og
for nogle modellers vedkommende også I SONY og Olympus apparaterene Bare
ALDRIG i Canons!

Er DU imidlertid tilfreds!? Så er det op til DIG! See??
Hej

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-02-01 22:23

> [...]

> Og ligegyldig hvad du siger, så er optisk zoom til enhver tid at
> foretrække frem for digital zoom, der blot "forstørrer" de enkelte

Enig...netop dette princip bruges
af mange fabrikater til at frembringe data
med MANGE extra pixels...bl.a.
RICOH har derfor op til "7" Megapixels..