TDC Pro@ccess - Med FreeBSD som router / N~
Fra : Troels Thomsen

Dato : 05-07-02 13:17

Hellow! :)

Lige nu har jeg en Pro@ccess linje med TDC's standard SpeedStream router.

Jeg har denne router forbundet med en FreeBSD 4.6 som kører DHCP og gateway
for mit lokale LAN, idet jeg benytter et andet internt IP-net.

Jeg ønsker nu at fjerne hele det led der hedder "standard router" så jeg
kommer ud over restriktionerne med der kun er 6 indgående porte åbent, og
kun på forud derfinerede IP-adresser.

Spørgsmålet lyder derfor, hvordan laver jeg denne sammenkobling fysisk, er
det blot et straight CAT(5)-kabel fra modem til ethernet-kort. Samt hvilke
ændringer skal der foretages på FreeBSD maskinen, idet den eksterne IP,
subnet osv angiveligt skal indstilles anderledes.

På forhånd mange tak for svaret :)

Mvh

Troels Thomsen, troels(@)judoo(prik)dk

Fra : Heini Guttesen

Dato : 06-07-02 22:29

> [...]
> kort. Samt hvilke ændringer skal der foretages på FreeBSD maskinen,
> idet den eksterne IP, subnet osv angiveligt skal indstilles

Jeg er 99% sikker op at det er et "lige" kabel fra modem til netkort, - det
er i hvertfald det modsatte af hvad der i dag går fra modem til router.

Jeg ved ikke helt hvordan du gør det i BSD'en, men den eksterne IP adresse
er den som du har fået opgevet fra teledanmark. Du har også her fået oplyst
subnetmask, (255.255.255.252) er vist standard hvis du har en IP. Gateway er
den samme som din IP adresse.

Håber det hjalp

/Heini Guttesen