MS Windows
briani 27239
xp vs. win98 ? ?
Fra : eh

Dato : 05-07-02 11:22

Hej. Kan nogen sige mig om windows xp er så meget mere stabilt end win98,
som er ved at drive mig til vanvid med sine evindelige 'fryseture' og nye
'sjove' måder at gøre tingene på?
og er det et stort arbejde at finde ud af at opdatere, uden at det går ud
over
indholdet i mine forskellige programmer?

Venlig hilsen
Erling

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-07-02 11:31

Fri, 5 Jul 2002 12:22:18 +0200, "eh" <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

>Hej. Kan nogen sige mig om windows xp er så meget mere stabilt end win98,

Det er den ganske bestemt her. Men det kommer nok noget an på din
hardware.

>som er ved at drive mig til vanvid med sine evindelige 'fryseture' og nye
>'sjove' måder at gøre tingene på?

Jeg havde det på samme måde.

>og er det et stort arbejde at finde ud af at opdatere, uden at det går ud
>over
>indholdet i mine forskellige programmer?

Mjaeh - nu ved jeg ikke, hvordan du har partitioneret din HD. Men
generelt er en "ren" install, altså på formateret drev, altid langt at
foretrække. Derfor kan du alligevel godt bruge en opgraderingsversion,
som er noget billigere. Men det betyder jo, at du også skal
geninstallere (de fleste af) dine programmer.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin K

Dato : 05-07-02 11:34

eh wrote:
> [...]
> og er det et stort arbejde at finde ud af at opdatere, uden at det
> går ud over
> indholdet i mine forskellige programmer?

WinXP eller Win2000 er klart mere stabile end Win98, men denne diskussion
har vi taget før. Se også news:dk.spil.computer, hvor dette også diskuteres.

Hvis du vil slippe af med dit ustabile system kan ud sjældent opgradere dig
ud af det. Du må helt forfra med en frisk installation af XP eller 2000.

--
Martin K

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 05-07-02 11:36

"eh" <erling.korsoer@mail.dk> wrote in message
> [...]
> over
> indholdet i mine forskellige programmer?

Hmmm... min 98SE kører nu temmeligt stabilt. Hvis din ustabilitet skyldes
hardwareproblemer vil du intet opnå.
Vær opmærksom på at visse programmer ikke vil køre under XP. Fx. Adaptecs
brænderprogrammer virker kun i nyeste version, og der findes ingen 'fixes',
der skal en opgradering til, ligesom der kan være hardware hvortil der ikke
findes drivere. Alt dette bør du checke inden du køber.

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 800 vitser!!!)

Fra : Pico

Dato : 05-07-02 17:21

Peter Brandt Jørgensen wrote:
> "eh" <erling.korsoer@mail.dk> wrote in message

Jeg kørte i over 2 år med den samme Win 98 uden nogen problemer
overhovedet, den blev ganske vist "plejet og passet", men jeg tror
det har mere at sige hvordan hardvaren er/passer sammen.
Børnene har nu fået den gamle maskine og der er installeret
Win 98 på den igen, det køre fint selvom de roder meget

Jeg har nu en nyere PC som kører XP og meget stabilt så jeg
har svært ved at sammenligne, men efter min mening er noget
af det vigtigste at hardwaren passer sammen, derfor går jeg
som regel ned til en mindre forhandler og køber det jeg vil have
og siger til ham at det skal virke sammen. Når jeg så skal have
noget nyt går jeg igen til ham og køber, på den måde er han
på en eller anden måde indvolveret i at det er nogle ordentlige
dele der sider i PC.

Det med at købe de billigste ting mange forskellige steder
over nettet spare måske nogle få hundrede kr. når man skal
have en ny PC, men der er også store chancher for at få en
ustabil maskine.

Softwaren skal man også være opmærksom på og ikke
bare installere på må og få. Det bedste hvis man vil rode
med meget software er nok at sætte en maskine op fra
bunden og så lægge det ind som skal være der, tage et
image og så først begynde at lege. Når det så er gået galt
ryger imaget ind igen.

Sikke en lang smøre, hvad spurgte du egentlig om
Pico

Fra : Olsen

Dato : 05-07-02 19:32

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det med at købe de billigste ting mange forskellige steder
> over nettet spare måske nogle få hundrede kr. når man skal
> have en ny PC, men der er også store chancher for at få en
> ustabil maskine.

Fordelen ved at købe pr. net er man kan få mærkevarer ofte
til ganske overkommelige priser, kontra normal butik..

Prisen i sig selv har ikke noget med stabiliteten at gøre.

Jeg kender flere eks. på, at både 98 og ME køre
ganske fortrinligt, hvorimod
XP er en bøvl uden lige, da den er en slags
BIG BROTHER IS WATCHING YOU mht.
drivere og alt andet, og den med tiden blir'
langsom og kræver mere og mere ram,
og der indimellem opstår, ikke blå skærme,
men sære "warnings" mv....

MVH

Fra : Pico

Dato : 05-07-02 22:30

Olsen wrote:
> "Pico" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fordelen ved at købe pr. net er man kan få mærkevarer ofte
> til ganske overkommelige priser, kontra normal butik..

Nu køber jeg hos www.hkautomation.dk der er en lille butik i
nærheden af hvor jeg bor (Østerbro København) hvor jeg også
får mærkevare til en fornuftig pris. Han sælger også på nettet, men
jeg kan godt lide at "se" de folk jeg handler med, det er ligesom
det giver bedre kommunikation og er der problemer har man en
at henvende sig til.

> Prisen i sig selv har ikke noget med stabiliteten at gøre.

Det har du så evigt ret i, min point var også at tingene skal passe
sammen, hvis de gør det køber man selvfølgelig så fornuftigt som
muligt.

> [...]
> XP er en bøvl uden lige, da den er en slags
> BIG BROTHER IS WATCHING YOU mht.
> drivere og alt andet, og den med tiden blir'

Så lægger man vel bare sit image ind og er igang med en frisk
Jeg kan ikke genkende det du skriver, nu har min da kørt i over ½ år
med kun 512 MB ram og er da ikke blevet langsommer og mit
image er stadig ikke brugt.

> og der indimellem opstår, ikke blå skærme,
> men sære "warnings" mv....

Jeg får ikke blå skærm eller warnings. Selvfølgelig fik jeg at vide at
driverne til mine 2 gamle printere og skanneren ikke var godkendt
af MS, men det køre da udemærket. Nogle af mine programmer er
da også rimelige gamle, aligevel køre de ikke i kombi....., hvad det
nu heder når man lader som om det er Win 3.11 eller Win 95.
Det gamle dos spil Wolfstein lagde jeg for sjovt ind forleden dag,
det køre uden nogen problemer eller specielle indstillinger med
lyd osv.

Pico

Fra : eh

Dato : 06-07-02 07:45

Hej, og tusind tak for de mange gode råd.
Jeg er blevet opmærksom på, at mine irritationer måske skyldes hardware?
Har lyttet lidt mere til 'dyret', og er blevet opmærksom på, at harddisken
måske ikke er helt OK. Somme tider er den lidt længe om at løbe i gang, og
jeg synes også den går 'ujævnt' - det ved jeg ikke om den må - og
støjmæssigt er der ikke noget at tage fejl af, når den kører.
Hele systemet er købt færdigt som det er hos Banzhaf - for et par år
siden. HD er en 13 GB.

Måske skulle jeg få det checket hos den lokale.

Med venlig hilsen
Erling Hansen