Mikrospopiske flåter
Fra : Kitty Leopold

Dato : 04-07-02 20:18

Hej alle, vi blev for et par dage siden opmærksom at min lille Felix havde
nogle ganske små lysegrå prikker på begge sine ører. Prikkerne var på
størrelse med sukkerkorn. De så ikke ud til at genere ham, men alligevel
generede det os, da han ikke havde haft disse prikker før. Det skal siges,
at han selv er lysegrå, så de var lidt vanskelige at se.

I dag var vi hos dyrlægen der mente, at det måtte være en slags små frø,
indtil at fik en af dem under et mikroskop.

Det viste sig, at det var minimale flåter, som han påstod at han aldrig i de
20 år ham havde praktiseret havde set før, han fik fisket et par stykker han
ville sende til Landbohøjskolen for at artsbestemme.

Felix blev behandlet med en indsprøjtning for kløe og vi fik en salve vi
skal smøre ham med 2 gange dagligt.

Er der nogen af jer der har hørt om disse miniflåter før, ellers er i nu
advaret om at man virkelig skal se godt efter.

Hilsen Kitty

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 04-07-02 23:36

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen af jer der har hørt om disse miniflåter før, ellers er i nu
> advaret om at man virkelig skal se godt efter.

Det lyder sq da ikke så rart.

Bob får flåter hele tiden, hvis også jeg skal holde øje med mini-flåter....

Hvor i landet bor du? ..og i hvilken fauna?

Kenneth
...og Bob

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-07-02 23:43

Jeg synes det virker som almindelige flåter, som lige har sat sig og endnu
ikke har haft tid til at suge blod.

De "nye" flåter, jeg har set, har ikke været større end knappenålshoveder.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-07-02 06:19

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
endnu
> ikke har haft tid til at suge blod.
>
> De "nye" flåter, jeg har set, har ikke været større end

Tja det var egentlig også min tanke .. men det burde en dyrlæge da
vide og ikke reagere som om det var noget helt specielt .. eller hva??
Havengodfredagshils fra Ami

Fra : Niels Peter

Dato : 05-07-02 08:17

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> Tja det var egentlig også min tanke .. men det burde en dyrlæge da
> vide og ikke reagere som om det var noget helt specielt .. eller hva??
> Havengodfredagshils fra Ami

Tja - på den anden side er en god dyrlæge vel også én, som ikke er alt for
sikker på sig selv og hellere checker en gang for meget end en gang for
lidt?

Niels Peter

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-07-02 09:50

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

alt for
> sikker på sig selv og hellere checker en gang for meget end en gang

Ja da .. de der skråsikre dyrlæger kan vi da hurtigt blive enige om
ikke er de bedste ... åbenhed og tjek er altid godt ..

Havengodweekendhils fra Ami

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 07-07-02 11:25

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Jeg synes det virker som almindelige flåter, som lige har sat sig og endnu
> ikke har haft tid til at suge blod.
>
> De "nye" flåter, jeg har set, har ikke været større end knappenålshoveder.

Nye flåter, er vel 1-1.5 mm store, men det blev beskrevet som på størrelse
med sukkerkorn, og dem har jeg da ikke observeret før.

Kenneth
...og Bob

Fra : Heidi Høegh

Dato : 05-07-02 08:18

Kitty Leopold <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d249f86$0$41314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen af jer der har hørt om disse miniflåter før, ellers er i nu
> advaret om at man virkelig skal se godt efter.

Hej

Her på landet hvor vi bor, bor der også rigtig mange pindsvin, og for at
gøre en meget lang historie kort, har vi altså nogle gange været ude for at
vi har måttet pleje en del pindsvin i gennem vintermånederne. Jeg plejer
(når jeg finder et lille pindsvin) at bade det og i forbindelse med det har
jeg flere gange stødt på mikroskopiske tæger, der har været hvide. De har
som regel siddet på pindsvinenes snuder, og er som du beskriver det ikke
større end sukkerkorn.
Sidste år blev vores kat Dumle også angrebet af disse små bæster, og man
skal altså virkelig tage de stærke briller på for at kunne se dem

Jeg ved godt at de almindelige tæger ikke er særlig store inden de begynder
at suge blod, men dem som jeg har set af de her hvide bæster, ligner altså
ikke tilnærmelsesvis de almindelige tæger.

Du må meget gerne skrive hvad din dyrlæge får af svar på hvad disse
mærkelige tæger er for nogle

God weekend
Heidi Høegh

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-07-02 09:16

Kitty Leopold wrote:
> Hej alle, vi blev for et par dage siden opmærksom at min lille Felix havde
> nogle ganske små lysegrå prikker på begge sine ører.
[snip]
> Det viste sig, at det var minimale flåter, som han påstod at han aldrig i de
> 20 år ham havde praktiseret havde set før, han fik fisket et par stykker han
> ville sende til Landbohøjskolen for at artsbestemme.

Da jeg sidst var hos dyrlægen (vaccination af Pogara og Ce'Nedra) sad
jeg i venteværelset og så på en plakat hvor en medicinalproducent havde
gjort rede for hele den frygtelige livscyklus som de væmmelige flåter
holder sig, og som deres produkt skulle kunne redde vores katte og hunde
fra (frit citeret fra det indtryk jeg fik af, hvad man ville fortælle
mig med plakaten )

Det korte af det lange er: tæger angriber 3 gange i deres livscyklus:
som (her kunne jeg ikke huske at det hed "nymfe, så jeg gik på google og
fandt flg artikler som nok er bedre til at forklare end mig )

<http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Skovflaat/tema_skovflaat.html>

En omfattende side med et par (ikke fantastiske) tegninger
<http://www.ecol.kvl.dk/common/publications/ixodes_ricinus/>

og derfra en folder om flåter
<http://www.ecol.kvl.dk/common/publications/ixodes_ricinus/inxodes_ricinus_folder/folder.pdf>

Jeg tror at det er nymfer der er tale om - men det er bare mit gæt

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Kitty Leopold

Dato : 05-07-02 16:20

Hej igen.

Da jeg kan se af alle svarene at der er stor interesse for emnet flåter,
skal jeg gerne melde tilbage hvad dyrlægen finder ud af. Men vil lige gøre
opmærksom på en ting til. I min kattebog "politikens" står der at katte i
modsætning til mennesker ikke kan blive syge efter bid af flåter. Det gjorde
dyrlægen opmærksom på, at det passede ikke mere, det var noget der måske
gjaldt for 20-30 år siden. Dyr kan lige så vel som vi andre blive syge af
det.

I kan ellers tro der var en lille fyr med varme ører i går aftes

Hilsen Kitty

Fra : Brian Olsen

Dato : 06-07-02 18:39

HEJ
Laban havde slæbt 4 flåter med ind her sidste morgen, men selv den mindste
som endnu ikke havde suget noget var meget mindre end de andre, men
alligevel en del større en I beskriver de små der.

er det i grunden farligt for katten når den kradser flåter til døde?????
der var åbenbart en der generede ham for den var flået op da jeg fandt den
tør og død under halsbåndet.

Bente