hor + ver centreret tabel
Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 04-07-02 20:06

DAvs NG!

I stedet for at anvende frames, så ønsker jeg at lave en
horisontal samt vertikal centreret tabel, hvor scrollbaren er
inde i den ene celle istedet for at tabellen vokser og at
scrollbaren er helt ude i håjre side.

Jeg meder at Rune (hedder han vist) engang havde et link i et
indlæg, der redegør for dette problem...

Er der nogle der kan hjælpe mig?

---
Hilsen - Henrik Dvoracek

www.supplier.dk
-Stedet, hvor kunder og leverandører mødes!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 04-07-02 21:46

"Henrik Dvoracek" <hd@supplier.dk> skrev

http://kaboom.dk/rodekassen/css/vcenter/

--
/Kasper

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-07-02 10:59

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote in news:3d24b38a$0$12672
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> http://kaboom.dk/rodekassen/css/vcenter/

Jeg har lige fedtet Kaspers negative marginer ind i et eksempel jeg har
leget lidt med på det sidste. Det er en boks der er centreret horisontalt
og vertikalt, og så er scrollbaren "flyttet over på den anden side" af
menuen...

.... men det bedste er nu alligevel at det er valid HTML :) (som dog ser
bedst ud i Mozilla).

HTML og CSS ses herunder:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
8859-1" />
   <title>Centreret horisontalt og vertikalt</title>
   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
</head>

         <h1>Centreret horisontalt og vertikalt</h1>

            <a name="top"></a>
               Her kan man skrive en masse indhold - prøv
selv...

         Så er bunden vist nået

BODY {
   text-align: center; background-color: #808080;
}
DIV {
   font-family: Verdana; text-align: left;
}
H1 {
   margin: 0em; font-size: 1.5em;
}
A {
   color: #334549;
   text-decoration: none;
   font-weight: bold;
}
A:hover {
   text-decoration: underline;
}
#menu A {
   display: block;
   width: 100%;
   padding-bottom: 10px;
}
#main {
   position: absolute;
   top: 50%; left: 50%;
   width: 70%; min-width: 700px; height: 35em;
   margin-top: -17em; margin-left: -35%;;
   background-color: #FFFFFF;
   border: 1px solid #000000;
   font-size: smaller;
}
#top {
   top: 0%; width: 99%;
   height: 2em; padding: 0.5em 0.5%;
   background-color: #345678; color: #FFFFFF;
}
#menu {
   position: absolute;
   top: 4.5em; left: 65%; width: 28%;
   overflow: hidden;
   z-index: 2;
   qborder: 1px solid blue;
}
#nested {
   padding: 1em 0em 2em 1em;
   height: 27em;
   overflow: auto;
   z-index: 1;
   qborder: 1px solid red;
}
#bottom {
   position: absolute;
   bottom: 0%;
   width: 99%; height: 1em;
   padding: 0.5em 0.5%; margin: 0em;
   background-color: #334549; color: #FFFFFF;
}
#content {
   width: 57%;
}

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 05-07-02 14:53

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev
> "Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote

> Jeg har lige fedtet Kaspers negative marginer ind i et eksempel [...]

Jeg har ikke æren for eksemplet. Den er udviklet af Rune Glerup, som var det
eksempel spørgeren ønskede (som jeg forstod på ham).

--
/Kasper

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 08-07-02 10:47

> Jeg har ikke ‘ren for eksemplet. Den er udviklet af Rune Glerup, som

Så Runes marginer da - æres den som æres bør :)

.... men alt andet lige, så er det da meget smart med de negative marginer.

Mvh.
/Thomas

Fra : Claus Jensen

Dato : 05-07-02 10:08

Henrik Dvoracek <hd@supplier.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ag269u$grv$1@sunsite.dk...
> [...]
> scrollbaren er helt ude i håjre side.
>
> Jeg meder at Rune (hedder han vist) engang havde et link i et
> indlæg, der redegør for dette problem...

En måde at centrere vertikalt på:
http://www.cludi.dk/eks/css/div/div3.htm

Med venlig hilsen
Claus Jensen
http://www.cludi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-07-02 10:19

Fri, 5 Jul 2002 11:07:52 +0200, "Claus Jensen" <info@cludi.dk> wrote:

>En måde at centrere vertikalt på:
>http://www.cludi.dk/eks/css/div/div3.htm

Hos mig virker det kun i ie6, hverken i opera6 eller mozilla1.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-07-02 10:42

On Fri, 05 Jul 2002 11:18:48 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Hos mig virker det kun i ie6, hverken i opera6 eller mozilla1.

Her bliver det kun centreret horisontalt i IE6, og hverken vertikalt i
IE6 eller Mozilla1.1a

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-07-02 10:31

"Claus Jensen" <info@cludi.dk> wrote in news:3d2561d8$0$12681
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> En m†de at centrere vertikalt p†:
> http://www.cludi.dk/eks/css/div/div3.htm

Ikke for at brokke mig, men den boks er hverken centreret horisontalt eller
vertikalt i min Mozilla-browser :)

For at centrere den horisontalt i browsere der følger standarden, skal man
bruge "margin-left: auto; margin-right: auto" på den centrerede boks - det
er en fejl fra Microsofts side, at IE centrerer bokse hvis der i den
omkringliggende boks (her BODY) er defineret "text-align: center" (text-
align skal _kun_ centrere teksten).

Der er så vidt jeg kan se slet ikke gjort noget for at centrere den
vertikalt.

/Thomas

Fra : Henrik Dvoracek

Dato : 05-07-02 23:33

---
Takker mange gange - jeg vil prøve at gå videre med dette. Tabellen ser
ihvertfald centreret ud for mit vedkommende...

Hvis scrollbaren skal over i den anden side, hvordan gør man det?

---
Hilsen

Henrik Dvoracek

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 08-07-02 10:35

Henrik Dvoracek <hd@supplier.dk> wrote in news:ag56qj$2h9$1@sunsite.dk:

> Hvis scrollbaren skal over i den anden side, hvordan g›r man det?

Det gør man ikke :) - jeg tvivler på at det er muligt.

Mvh.
/Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-07-02 13:29

Mon, 8 Jul 2002 09:34:41 +0000 (UTC), skrev Thomas Lindgaard
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>:

>Det gør man ikke :) - jeg tvivler på at det er muligt.

Det er nu ikke så svært, men vil kun virke i IE.

body   {direction: rtl}
..indhold   {direction: ltr}
</head>
sidens indhold