Ny liste om skabelse og evolution
Fra : Andreas

Dato : 04-07-02 18:41

Forum,

Mit navn er Andreas Peterson, og jeg er en kristen biologi-studerende,
der støtter bevægelsen for intelligent design. Jeg har netop oprettet
en email-liste ved navn Skabelse_Evolution, hvor disse to emner vil
blive diskuteret.

Hér er beskrivelsen af listen fra dens hjemmeside:

Denne liste er beregnet til at diskutere skabelse og evolution på
dansk. Alle meninger omkring skabelse og evolution er velkomne.

Jeg har opdaget, at det er utroligt svært at finde steder, hvor man
som dansker kan diskutere skabelse og evolution, da meget af
materialet er og diskuteres på engelsk. Desuden er det ofte tilfældet,
at diskussionen (hvadenten den er på dansk eller engelsk) ofte er af
ringe kvalitet, og præges af meget "fnidder" og person-angreb ("ad
hominem").

Jeg har haft en vision om et forum, hvor der hersker en behagelig
omgangstone, i hvilket man frit kan diskutere de forskellige emner.
Jeg har derfor oprettet denne liste, så jeg selv kan skabe et sådant
forum. Reglerne for medlemmer er:

Person-angreb, banden, trusler og blasfemi vil ikke blive tolereret,
og kan føre til moderering og/eller udelukkelse på ubestemt tid.
Vi er her for at diskutere *holdninger*, så hvis du ikke ønsker at
dine meninger skal blive diskuteret, er dette ikke en liste for dig.
Men angreb på *personer* er ikke velkomne og vil blive slået hårdt ned
på.
Selvom der endnu ikke er nogen begrænsninger på, hvor mange mails man
må sende, opfordres medlemmer til at sætte indhold over mængde.
Lange diskussioner, der kun har interesse for nogle få medlemmer, er
man opfordret til at genoptage uden for listen (f.eks. gennem
almindelig e-mail).
Pseudonymer er tilladte, men rigtige navne foretrækkes. Det er forbudt
at lade som om, man er en anden, ligesom det heller ikke er tilladt at
være tilmeldt under flere navne.
Frem for alt opfordres medlemmer til at udvise respekt og forståelse
for hinanden, og i det hele taget gøre deres ypperste for, at denne
liste bliver så behagelig som muligt at diskutere i.

Andreas Peterson
ADMINISTRATOR

Jeg har nogle gange læst indlæggene i denne NG, og har bemærket et
interessant mønster: Det hænder, at der er en eller anden, der
kritiserer darwinismen. Mange af de regulære medlemmer vil for det
meste gå ud fra, at vedkommende er religiøst motiveret, og henviser
ham til dk.livssyn.kristendom. På dlk, derimod, mener man, at en
videnskabelig diskussion af, hvad der gerne skulle være en
videnskabelig teori, hører hjemme på en videnskabelig NG, og futter
vedkommende tilbage hertil.

I stedet for at sende folk frem og tilbage mellem NGerne, vil jeg
derfor foreslå, at man for fremtiden henviser dem til
Skabelse_Evolution, hvor emnet er mere end velkomment. Og da der vil
blive diskuteret videnskabelige emner, er forskere og andre
videnskabeligt interesserede naturligvis velkommen til at følge med.

Guds fred,
Andreas

"Biology is the study of complicated things that give the appearance
of having been designed for a purpose." (Dawkins R., 1996, "The Blind
Watchmaker: Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe Without
Design", W. W. Norton: NY, p. 1)
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/