Spiderman - dementi (spoiler)
Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 04-07-02 19:02

Jeg så Spiderman på et tidligt tidspunkt før biopremieren i DK og dengang
skrev jeg en post og svinede den til. Herefter blev jeg selv svinet til i en
sådan grad at jeg på et tidspunkt blev i tvivl. Var det mig der var
fuldstændig galt på den? Kort historie, valgte jeg at bruge en ekstra
skilling på at se den en gang til.

Nu må jeg indrømme at jeg er vendt på en tallerken. Nogen lortefilm er den
ikke. Det tager jeg hermed tilbage.
Der er en fed underhistorie med den kiksede teenager der er håbløst
forelsket i pigen han ikke kan eller tør få. Det virker. Der er en fed
underhistorie med forretningsmanden, der går fuldstændig ned med flaget og
påvirker sin krop med kemikalier til han bliver sindssyg. Det virker. Der er
en fed underhistorie med den uduelige rigmandssøn der ikke kan leve op til
sin fars navn. Det virker.

Jeg skrev noget helt andet i sin tid. Jeg skrev at intet virkede i denne
film. Filmens kvaliteter blev mig forblændet af et par enkelte scener, hvor
Amerikana-følelsen går over gevind. Sådan noget hader jeg som filmelsker.
Men selv det kan ikke ødelægge en film af denne skuffe. Som heltefortælling
er Spiderman uovertruffen, i og med at den reelt er så pragtfuldt opdragende
i sit epos. Det virker fint uden at kamme over.
Skurkehistorien fungerer lige så godt som i Batman og X-men. Den er
troværdig.
Skuespillerne er pragtfulde. Tobey er perfekt, lige den rette kropspositur,
lige den rette måde at servere replikkerne på. Willem er cool (ligegyldig
hvad fanden han gør). Kirsten er perfekt, hun er så pragtfuldt...sårbar (ja,
så er jeg måske sexist, skyd mig). Avisredaktøren er ubetalelig...

Effekterne hikker, især i badutsekvensen hvor han springer mellem
bygningerne. Flyveturene funker dog udmærket. Spiderman-dragten synes jeg
faktisk er fed. Måske dog ikke lige the Green Goblins suit (hvorfor faen
skal han have kæften åben hele tiden?), men den er stadig ok.
Manuskriptet er lidt utroværdigt her og der. Hvis han havde stillet op til
en wrestling turnering som Spiderman med spind og det hele, og der senere
var en ukendt gut der rendte rundt med spind ud af armene og kanøflede
skurke, mon ikke så et par tilskuere til den wrestling kamp havde lagt to og
to sammen? (Ok, måske er wrestling tilskuere ikke for kloge i forvejen...)
Der er par flere tilfælde i manuskriptet.

MEN, jeg kan stadig ikke lide scenen med folkene på broen der angriber the
Green Goblin. Mest pga. af deres replikker med at stå sammen og New York og
alt det der. Den scene må simpelthen være tilføjet efter 11. september. Den
har tilsyneladende ødelagt hele filmen for mig første gang jeg så den.
Afslutningen med Stars & Stripes er også totalt kikset i mine øjne. Gid faen
havde McCarthy...
Men jeg ved ikke...måske forlanger jeg for meget, 11. september gjorde
allerhelvedes ondt på amerikanerne, og det skal Hollywood selvfølgelig
dulme, det har de gjort før.

Nu glæder jeg mig dog til en to'er, men de må gerne vare sig så de ikke
falder igennem som andre gjorde med Batman. Spiderman-historien kan sagtens
fortælle en rigtig fed pointe, men de skal sgu varte sig for spinaten...

Ok, jeg var en idiot da jeg skrev den første post, filmen er så absolut ikke
dårlig. Det største bevis for at Spiderman velsagtens alligevel er en fed
film er vel at jeg tog ind og så den en gang til samme dag.

Go figure...

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-07-02 19:55

C.H.Engelbrecht skrev:

> [...]
> absolut ikke dårlig. Det største bevis for at Spiderman velsagtens
> alligevel er en fed film er vel at jeg tog ind og så den en gang til

Det er bestemt positivt, at du er mand nok til at undskylde for en fejl.
Men selvom du nu finder, at filmen er god, var der stadig noget, der
gjorde, at du i første omgang hadede den. Og det er jo helt legitimt.
Amerikanske film er først og fremmest lavet til amerikanerne, og det må
man tage med, når man ser disse film. Danske film er jo også mest
henvendt til et dansk publikum, indiske film til inderne, hongkongfilm
til kineserne osv.

I øvrigt kan jeg ikke huske, at en eneste ligefrem svinede dig til for
din holdning, men det er klart, din skarpe afstandtagen til filmen fik
modspil.

--
Mvh. Peter
"Du må ikke ta' Pelles ko!"

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-07-02 10:28

> [...]
> man tage med, når man ser disse film. Danske film er jo også mest
> henvendt til et dansk publikum, indiske film til inderne, hongkongfilm

Ja jo, det er selvfølgelig fuldstændig rigtigt, men jeg har det bare sådan
med det at filmbranchen og især Hollywood skal fungere som verdens
klasselokale og bør udtrykke sig til en planet og ikke kun det land filmen
bliver lavet i. Men sådan funker det selvfølgelig ikke. En Hollywood film
bliver lavet for US Dollars og skal sælge i USA før resten af verden. Så jeg
forlanger vel for meget af Hollywood-branchen. De kan i og for sig tillade
sig at være ligeglade med hvad vi synes i Europa, når bare skidtet sælger
derhjemme. C'est la business.

Så jo, du har ret. Jeg drømmer bare om at det er benhård idealisme der
styrer showet. Og alt i alt kunne det være langt værre med Hollywood.
Goebbels døde ikke forgæves.

Fra : Per Kristensen

Dato : 08-07-02 07:37

Jeg så lige filmen igen i går i biffen og syntes det er en ganske god film,
som dog bliver trukket ned af dårlige effekter og simple fejl.

Fra : No Humor Man

Dato : 04-07-02 22:33

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> [...]
> to sammen? (Ok, måske er wrestling tilskuere ikke for kloge i forvejen...)
> Der er par flere tilfælde i manuskriptet.
Måske stillede han op under sit kunstnernavn: The Human Spider!?

> [...]
> Men jeg ved ikke...måske forlanger jeg for meget, 11. september gjorde
> allerhelvedes ondt på amerikanerne, og det skal Hollywood selvfølgelig
[snip]
Hmm... ville du have følt anderledes hvis filmen var lavet før 11. september
med den samme scene? Der er sgu mange film der har sådanne scener i sig -
se bare Independence Day. Det eneste der er ændret er din egen holdning til
film - det er dig der lægger vægt på den 11. september, det er dig der
tillægger det den betydning. Hvad nu hvis scenen var skrevet før den 11.
september?

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-07-02 09:42

> [...]
> film - det er dig der lægger vægt på den 11. september, det er dig der
> tillægger det den betydning. Hvad nu hvis scenen var skrevet før den 11.

Knaldgodt spørgsmål, jeg vil sige så meget at Independence Day kan jeg
heller ikke fordrage, selv om Will Smith er totalt cool i den. Jeg ser den
ikke i dag. Amerikana-propaganda (og al anden type propaganda) kan ødelægge
en hel film for mig.
Hvis 11. september aldrig havde fundet sted (...tankestreg...) og omtalte
scene alligevel var inkluderet i Spiderman, ville jeg nok have fundet den
underlig og malplaceret, eller jeg ville have rynket på næsen over the Big
Apple's selvhøjtidelighed. Men jeg er nu engang overbevist om at scenen har
direkte reference til WTC. Om 50 år når 3. verdenskrig er slut og der er
fred og stabilitet i verden (...tankestreg...) og folk ser filmen igen, må
de have fat i historiebøgerne for at fatte pointen. Deeet synes jeg en
eviggyldig heltehistorie som Spiderman bør sætte sig udover. Men det er
måske for meget at forlange...

Må Osamas skæg blive fuld af orme...

Fra : No Humor Man

Dato : 05-07-02 11:22

> [...]
> de have fat i historiebøgerne for at fatte pointen. Deeet synes jeg en
> eviggyldig heltehistorie som Spiderman bør sætte sig udover. Men det er
Derudover undrede det mig også lidt at Gnomen bare fandt sig i at blive
svinet til af menneskemængden. Jeg ville da have skudt dem alle i smadder,
sådan nogle selvhøjtidelige kujoner! .)
Og så ville Edderkoppen få skylden fordi han ikke hjalp dem. Ville passe
glimrende ind i den samtale Edderkoppen og Gnomen havde tidligere i filmen
at uanset hvad Edderkoppen gjorde så ville de alle hade ham til sidst.
Passer også fint ind i tegneseriens historie...

--
From Carsten

Fra : Jeppe Møller

Dato : 05-07-02 13:26

> Derudover undrede det mig også lidt at Gnomen bare fandt sig i at blive
> svinet til af menneskemængden. Jeg ville da have skudt dem alle i
smadder,
> sådan nogle selvhøjtidelige kujoner! .)

*cut*

RIGHT ON!!

Det er (for) få film man ser skurkene tage skridtet fuldt ud...

/Jeppe

Fra : No Humor Man

Dato : 06-07-02 00:32

"Jeppe Møller" <jeppem@groenjord.dk> wrote in message
> *cut*
> RIGHT ON!!
> Det er (for) få film man ser skurkene tage skridtet fuldt ud...
Jeps, men det ville jo også rykke ved ratingen af filmen, så de små poder
ikke kan komme ind og se den, hvilket de jo gør alligevel! .)

--
From Carsten

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 12:40

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-07-02 12:40

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> faen
>
> Hvis jeg husker ret, så slutter Superman (1978 udgaven) også med at
Superman
> flyver rundt med Stars and Stripes. Det er da ikke så mærkeligt,
superhelte
> er jo noget af det mest ærkeamerikanske der findes.

> Gid faen havde Janteloven.

LOL. Ok, fair nok. Jeg synes dog stadig de godt må udvikle heltene lidt bort
fra det ærkeamerikanske og til det mere globale, men deeeet...man kan så
diskutere om Batman og især X-men havde fat i noget af det rigtige her.

Fra : MHP

Dato : 05-07-02 08:18

> [...]

> faktisk er fed. Måske dog ikke lige the Green Goblins suit (hvorfor faen
> skal han have kæften åben hele tiden?), men den er stadig ok.

Hvis hans maske havde bevægelige dele, ville det alvorligt ødelægge en af de
fede scener i filmen, hvor Norman nærmest fører en samtale med sit
alter-ego,
suberbt subjektiveret i Goblin-masken. Hvis masken bevægede sig når han
havde den på, ville samtalen med en ubevægelig maske virke forstyrrende.

> [...]
og
> to sammen? (Ok, måske er wrestling tilskuere ikke for kloge i forvejen...)

Hey!

> [...]
> Men jeg ved ikke...måske forlanger jeg for meget, 11. september gjorde
> allerhelvedes ondt på amerikanerne, og det skal Hollywood selvfølgelig

Tænk, jeg synes det virker som en rimelig sandsynlig (film-universmæssigt)
New York'er opførsel netop efter 11. september. Jeg ville finde det
underligt
hvis en film helt ignorerede ulykkens effekt...

--

Fra lillebrors konto...

Thomas Hejl Pilgaard | Fenris{indsæt selv snabel-a her!}mail.tele.dk
Kollegievej 7 - 35 | ---------------------------------------------
4760 Vordingborg | "Don't fuck with a Jedi Master, son."
Denmark | Mark Hamill, - Jay and Silent Bob Strike Back

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-07-02 08:30

"MHP" <seether@ofir.dk> escribió

> [...]
> suberbt subjektiveret i Goblin-masken. Hvis masken bevægede sig når han
> havde den på, ville samtalen med en ubevægelig maske virke forstyrrende.

Masken kunne da bare have bevaeget sig da Norman snakkede med den. Det ville
maaske endda give den endnu mere personlighed.
btw. lagde i maerke til de nogle af de scener hvor Goblinens dialog var
aendret efter optagelse, og mundbevaegelserne ikke passede med dialogen? Der
var et par stykker.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter G.

Dato : 05-07-02 11:23

In article <ag3hvb$7n1$1@newsreader.mailgate.org>, Lars Hoffmann
<lars@hoffmann.ac> wrote...

Nu har jeg ikke set filmen endnu, så jeg vil undlade at kommentere selve
scenen.

Men hvor mange af jer har læst tegnesrien igennem længere tid?

At en superhelts by forsvarer deres "beskytter" er en nogenlunde normal
tegneserieopførsel (og sikkert også nogenlunde ægte opførsel for de
territoriale og patriotiske amerikanere). Der er et symbioseforhold
mellem en by og dens superhelte.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 05-07-02 11:37

"Peter G." <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> wrote in message
> [...]
> tegneserieopførsel (og sikkert også nogenlunde ægte opførsel for de
> territoriale og patriotiske amerikanere). Der er et symbioseforhold

Nu har jeg ikke læst tegneserien, men er alligevel fuldstændig enig. Det er
i mine øjne næsten direkte tåbeligt at blande de to ting sammen (9-11 og
scenen i Spiderman) Scenen passer ganske glimrende ind i filmen , og
tegneserie universet. Om halvtreds år vil man ikek have brug for at slå
noget som helst op i historiebøgerne for at forstå den scene. Den eneste
grund til at folk sætter en sammenhæng ind i det, er at det er så nyligt i
hukommelsen. Om noget, så viser 9-11 vel netop at denne opførsel ikek er
urealistisk men netop helt på sin plads, fordi at sådan reagere amerikanerne
når de udsættes for terror (uanset om det er fra arabiske fundamentalister
eller sindsyge forretningsmænd i kostume): De står sammen!

Joakim

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-07-02 12:46

> [...]
> når de udsættes for terror (uanset om det er fra arabiske fundamentalister
> eller sindsyge forretningsmænd i kostume): De står sammen!

Hmm. Umiddelbart kan du have fat i noget her. Det kan godt være jeg bare er
WTC-forskrækket.

Fra : No Humor Man

Dato : 06-07-02 00:36

> (9-11 og
> amerikanerne
> Hmm. Umiddelbart kan du have fat i noget her. Det kan godt være jeg bare
er
> WTC-forskrækket.
Yeps, men når man går ind og ser en film, skal man helst holde virkeligheden
udenfor så den ikke blander sig alt for meget. For film er netop en
virkelighedsflugt og burde opfattes sådan. Okay, ikke alle film er direkte
virkelighedsflugt-agtige, men alligevel... you get the drift...

--
From Carsten

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 05-07-02 18:42

Peter G. skrev:

> [...]
> tegneserieopførsel (og sikkert også nogenlunde ægte opførsel for de
> territoriale og patriotiske amerikanere). Der er et symbioseforhold

Nu er det et stykke tid siden jeg var trofast læser af superhelte-
tegneserier, men en af de historier, der løber under hele serien handler
om Daily Bugles antigonisering af Spiderman og den del af befolkningen der
ser ham mere som en egenrådig selvtægtsmand og kilde til yderligere
utryghed end som en vidunderlig superhelt. Det antydes også i filmen, at
han ikke har en samlet by bag sig.

Men i den konkrete scene i filmen er der nok ikke nogen tvivl for
tilskuerne om hvem de bør holde med og hvem skurken er...

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : Peter G.

Dato : 05-07-02 19:45

In article <Xns9242C807EADE2lasserimmer@212.242.40.196>, Lasse Rimmer
<lasse@evilpandapunktum.dk> wrote...

> [...]
> ser ham mere som en egenrådig selvtægtsmand og kilde til yderligere
> utryghed end som en vidunderlig superhelt. Det antydes også i filmen, at

Det er også et stykke tid siden jeg læste den flittigt. Måske skulle man
et smut på biblioteket.

Men denne holdning deles hovedsageligt af JJJ, som også (SVJH) udover at
være chefredaktør ejer avisen og derfor har det sidste ord. Det meste af
redaktionen støtter Edderkoppen, selvom dette ikke altid er noget de
ytrer højt foran manden med cigaren. Derimod prøver de at gyde olie på
vandene når JJJ nu og da går for meget i selvsving.
Jeg har altid opfattet avisen som sober og nogenlunde fornuftig, men
desværre skæmmet af en chefredaktør med et personligt korstog.

Nu kan man jo heller ikke vinde alle over til sin side, men mon ikke
majoriteten af beboerne i NYC er glade for deres superhelte, selvom de
måske ikke altid udviser den største tillid til dem?
Det er da også en mærkelig person, der hopper rundt i et farvestrålende
kostume og sætter livet på spil for andre uden at bede om penge for det.

> Men i den konkrete scene i filmen er der nok ikke nogen tvivl for
> tilskuerne om hvem de bør holde med og hvem skurken er...

Den søede unge mand med den sunde interesse for sin nabos datter, fede
stunts samt høj moral, eller en skizofren psykopat der har samtaler med
sin maske? Nok næppe.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-07-02 09:50

> [...]
> underligt
> hvis en film helt ignorerede ulykkens effekt...

Især når filmen foregår i New York. Ja måske, men jeg ville faktisk have
foretrukket at Hollywood helt ignorerede 11/9 i deres fortællinger, eller i
hvert fald refererede mere subtilt til den (det kan sagtens lade sig gøre så
det oveni er cool). Men nu er jeg ikke amerikaner og Bin Laden bombede ikke
Amalienborg...

Spørgsmålet er, hvor mange scener der måtte pilles ud eller efterbehandles,
fordi World Trade Center oprindelig var med?

Fra : izeqb

Dato : 05-07-02 22:40

On Fri, 5 Jul 2002 10:49:37 +0200, "C.H.Engelbrecht"
<chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

>Spørgsmålet er, hvor mange scener der måtte pilles ud eller efterbehandles,
>fordi World Trade Center oprindelig var med?

Der var ihvertilfald en trailer, hvor spiderman fanger nogle
bankrøvere i et kæmpe spindelvæv mellem WTC.

// Hjalte

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 05-07-02 22:27

"izeqb" <isak@city.dk> skrev i en meddelelse

> Der var ihvertilfald en trailer, hvor spiderman fanger nogle
> bankrøvere i et kæmpe spindelvæv mellem WTC.

Det var en teaser, og den var aldrig tænkt som en del af filmen. Spiderman
er 100% CGI teaseren, og Tobey var vidst ikke engang castet på det
tidspunkt.

Joakim

Fra : Brian Nielsen

Dato : 05-07-02 10:37

"MHP" <seether@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> underligt
> hvis en film helt ignorerede ulykkens effekt...

Men WTC var da med i filmen, ikke? Jeg lagde godt nok ikke lige mærke til
det,
men mener da at have læst et sted, at Sam Raimi netop ikke klippede WTC ud
af filmen.

Fra IMDB:
The World Trade Center Towers can be seen in the background of some scenes
and once in the reflection of Spider-Man's eye. The makers of the film chose
not to remove them digitally.

Så i filmens univers er angrebet ikke fundet sted.

/Brian