MS Windows
briani 27239
forkert ms-dos ver.
Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-07-02 17:34

Hejsa

Jeg har en ME pc, som jeg vil formattere og derefter installere W98. Jeg
isætter 98 startdiskette, lader indlæse og taster "format c:" hvorefter den
skriver:

forkert ms-dos version.

Hvad betyder det og hvordan slipper jeg videre med formatteringen af min HD?

MVH Søren/ Silkeborg

Fra : Gevaldi

Dato : 04-07-02 17:39

Søren Nielsen skrev:

> [...]
>
> Jeg har en ME pc, som jeg vil formattere og derefter installere W98.
> Jeg isætter 98 startdiskette, lader indlæse og taster "format c:"

Du skal også kun skrive format c:

Du kan med fordel udvide kommandoen
til format c:/u

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-07-02 17:47

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail_.com_> skrev i en meddelelse

> Du skal også kun skrive format c:
>
> Du kan med fordel udvide kommandoen
> til format c:/u
>

> Sorry, jeg har også skrevet format c: og ikke de to anførselstegn, de var
der bare for opremsningens skyld.
Hvad betyder /u?

MVH Søren

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 18:39

Fra : Gevaldi

Dato : 04-07-02 18:39

Mads Jensen skrev:

> Hej

> Læs:
> http://www.computerhope.com/formathl.htm#03
>
> Det er vel kun Gevaldi, der kan vide hvad /u betyder?

Nej da, det ved alle der bare har lidt forstand
på dos kommandoer, og som ikke kun har
beskæftiget sig med Windows.....Du ved i de
gode gamle dage:

Kilde:
http://2dos.homepage.dk/home.html

/U
Specifies an unconditional format of a disk.
Unconditional formatting destroys all existing
data on a disk and prevents you from later
"unformatting" the disk. You should use /U
if you have received read and write errors
during use of a disk. For information about
unformatting a disk, see the UNFORMAT command.

Det vil på godt gammeldags dansk sige:

Uden fortryd, da alle data bliver slettet, det
bliver de ikke ved en format c:

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-07-02 00:48

Gevaldi wrote:
> Uden fortryd, da alle data bliver slettet, det
> bliver de ikke ved en format c:

Nope. I de gode gamle dage var der en doskommando
for unformat. For at kunne tilbnage trække formatet blev
der gæmt noget af den gamlle formatering. Man kunne se,
især på disketter at størelsen blev mindre gang for gang.
Idag med fat32 har switchen /u ingen betydning.

Jeg har lige læst siden du linkede til. Der står det også
som jeg har beskervet at det gælder for floppydisker.

mvh
Henning