Norge og desinficering af grej
Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 04-07-02 12:25

Jeg skal på laksetur til Norge i næste uge, men er lidt usikker på reglerne
for desinficering af grej. Og når man læser artiklen i seneste nummer af
Sportsfiskeren får man indtryk af, at også de norske myndigheder er usikre!
Jeg bliver heller ikke meget klogere af at følge det link til
Dyrevernstilsynet, der er givet i Sportsfiskeren.

Mit spørgsmål er derfor: er der nogen der allerede har været i Norge i år,
og kan give frontberetning om hvorledes reglerne håndteres. Specielt er jeg
jo interesseret i at vide om grejet skal desinficeres hjemmefra, og ledsages
af dyrlæge-attest.

MVH

Christian

Fra : HENRIK PEDERSEN

Dato : 04-07-02 14:10

Reglerne har så vidt jeg ved ændret sig, fiskegrej skal stadig desinficeres,
men det skal gøres ved det fiskevand hvor du vil fiske. stedet hvor de
desinficerer udsteder en attest der skal bæres og fremvises sammen med
fisketegn (pris for en attest er ca. 100,- kr). Ring dog til
Dyreverntilsynet og få helt klar besked så er du på den sikre side.

Knæk og bræk

MVH
Henrik

Christian Skjærbæk <csk@dadlnet.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7nWU8.60$ZL2.1495@news.get2net.dk...

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 04-07-02 16:00

De har tidligere diskuteret det i den norske gruppe no.fritid.fiske, det kan
være at de kan hjælpe dig..

Hvis du ikke har desinficeret dit grej inden ankomst (eller har kvittering
på det) kan du vist vente en forholdsvis hårdhændet behandling/desinficering
af det. De kommer det i et heftigt bad af en slags, jeg mener at det var
formaldehyd, men stoler ikke for godt på hukommelsen lige nu.

K.

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 14-07-02 19:05

Ja, så kan jeg selv oplyse, at der ikke var det mindste kontrol hverken ved
grænsen, eller elvene. Og da slet ikke nogen, der spurgte efter attest. Så
det er altså helt unødvendigt.

En anden ting er at man ved opslag opfordres til at desinficere sit grej,
hvis man har fisket i udlandet eller i Gyrodactylos-ramte elve, men det kan
formentlig gøres ganske billigt.

Christian