"Brother" om "bold ej mand" (Japansk mafia~
Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-02 11:31

"Brother" om "bold ej mand" (Japansk mafia-film)

Kampen om narko-territorier i Los Angeles fører til total krig mellem
japansk yakuza og italienske gangstere.

Man er langt mere vold end virkelighedens mafia og yakuza står bag i årtier
i virkelighedens verden

Et BBC-program hævdede fornylig at disciplinær-straffen "at afskære yderste
led på egen venstrelillefinger" er gået helt af mode i Japan, og de der har
måtte udføre den, har plastisk operation så det ikke ses nu.

En sådan repareret lillefinger ses i filmen, hvor dog to gange udføres den
barbariske (selv)straf. Politiken har oplyst at vold fra mafia-side har
længe været stort set ukendt i Italien - men pistolglade Californien er
noget andet, og denne - ultra-realistiske - film er nærest en
science-fiction om hvordan der kan tænkes krig-i-fredstid.

Som Hanz Magnus Enzenberger skriver i sin 1995-bog "Midt i en borgerkrig" så
har storkriminalitet, helligkrig og terrorisme erstattet nationale og
verdens-krige, i vor tid.

Hovedpersonen er ultra-cool yakuza-bos med Zen-koncentration og laid back
samurai-vaner - spillet af samme berømte komiker, nu politi-skuespiller, der
havde hovedrolle sammen med Davie Bowie i "Merry Christmas, mr Lawrence".

Hvor Hollywood-film aldrig er realistiske og svælger i følelser, så ses her
den ægte resultatsøgende magthaver, der går efter resultaterne og kan
undertrykke smerte og andet usagligt. Uden at gå ind for den vold, som
filmen har et neutralt forhold til(udover at den gør filmen salgbar) så kan
man lære meget af japansk målrettethed og tekniske saglighed.

Også på internettet er det læseværdige ikke fra klynkere og hævngerrige, men
fra de der tænker langt ud i fremtiden og ser på praktiske konsekvenser af
ny love og nytænkning om privat moral.

Machiavelli var en stor samfundsforsker, der beskrev tingene som de var. Han
anbefalede ikke fyrsternes svig og populisme. Men dømmesyge vil gøre de der
taler sandt til "onde kynikere" - altid uberettiget (kynikere ser mennesker
som dyriske materialister)..

Det ægte broderlige venskab mellem en sort mafiaven og den japanske
hovedperson er extremt rørende - uden at blive sentimentalt-utroværdigt.

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Sogaard

Dato : 04-07-02 18:54

Tænk, jeg tolkede den nu mere som en stor joke fra Kitanos side, som om han
var blevet træt af at lave stille følsomme film..

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-02 06:19

"Sogaard" <sogaard76@hotmail.com> wrote in message
> Tænk, jeg tolkede den nu mere som en stor joke fra Kitanos side, som om
han
> var blevet træt af at lave stille følsomme film..

Den der kun tar spøg for spøg
og alvor kun alvorligt
han har fattet begge ting dårligt, skrev Piet Hein.

Fjernøsten søger nye veje, og selvom intertiens kraft gør USA filmvinder i
lang tid, så er asiatiske film som denne kunst, der snart kan overskygge
Vestens.

Selvfølgeligt er der salg i voldsfilm og denne supplerer det gængse
massemord-film markedet med kreativitet og fornyelse.

Den er ikke Hollywoodsk, masseproduceret, semtimental, god-ond-forenklende,
hadefuld, urealistisk

Den kan ses som en allegori til WW2 hvor også to lige barbariske parter
sloges - om Stillehavsdominans, ikke narkomarked.

Yakuzaerne trækkes af ind i konflikt, så sindrigt som Tojo&Co lokkedes til
det af amerikanerne ønskede Pearl Habour overfald

Eksistentialismens og Nietzsches idealer realiseres på tankevækkende måde
af samurai-ånd, og der er ingen nemme løsninger - men hovedparten af de
dræbte er mænd, og dem har verden jo nok af.

"Der ville ikke eksisterer krige, hvis ikke kvinder så til" D. H. Lawrence