Opsvulmede gæller, hvorfor
Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 13-02-01 15:05

Muligvis kan nogen hjælpe?

Efterhånden svømmer alle mine guppyer rundt med nogle ret opsvulmede gæller.
Først regnede jeg med at det blot skyldtes indavl, men så begyndte mine blå
neon også. Mærkeligt nok har ingen af mine mange maller eller smerlinger
noget (endnu forstås). Det har vel været sådan en måneds tid.

Har mikroskopieret gæller tarm og halefinne men har ikke umiddelbart kunne
se encellede organismer eller andet som kunne give en årsag hertil. Det
eneste for mig noget atypiske er at gællerne ikke er blodfyldte og røde men
stort set gennemsigtige.

Hvad hulen mon dette skyldes og hvad kan jeg gøre?

Fik det råd af en anden akvariemand at jeg skulle hælde salt i vandet en
dags tid og så skifte vandet. Guppyer skulle kunne tåle 1 %, men da jeg
havde andre typer fisk (mest maller og smerlinger) skulle jeg nok kun
anvende ½ %. Har ikke umiddelbart villet dette da jeg er notorisk modstander
at salt til ferskvandsfisk. -Men måske skal jeg revurdere min opfattelse????

Svar udbedes
mvh Alle fiskene (især os guppyer)

Fra : Kent Christensen

Dato : 13-02-01 23:25

Hej

Det lyder godt nok som et noget mystisk problem, men fiskene kan
evt. være udsat for en langsom forgiftning eller evt. iltmangel.

Det udelukker mange sygdomme, at du ikke kan finde snyltere på fiskene,
og samtidig vil de fleste sygdomme have udviklet sig yderlige i løbet af den
måned, som du siger, at du har observeret fænomenet.

Symptomerne ved forgiftning og iltmangel ligner hinanden meget. Der kan
være tale om rødsprængte gæller, som du siger, at fiskene har, eller evt.
direkte blødende gæller. Har du også observeret sløvhed og/eller hurtige
gællebevægelser?

I har vel ikke lige malet i nærheden af fiskene? Er det et selv-bygget
akvarium, som du har (forket type silicone)?. Har du købt nye ting
at plastik af den ene eller den anden art: Spande til vandskift, plastikrør
og andet? Mange plastikprodukter indeholder fenoler, som er meget
giftige stoffer. Hvis ikke plastikprodukterne skylles grundigt, før de
tages i brug for første gang, kan man komme til at forgifte sine fisk.

Mit råd til dig er at skifte 50% af vandet omgående. Derefter kan du
holde godt øje med fiskene for at se, om der sker en bedring.

Rådet med at putte en mængde salt i akvarievandet kan muligvis have
en vis effekt overfor nogle sygdomme. Et saltbad, altså en fisk ned i lille
mænge vand med et højt saltindhold i nogle minutter, kan få nogle snyltere
til at slippe deres tag i fisken. Det har jeg selv prøvet med held. En lille
mænge salt i vandet til ungefødende fisk skulle kunne nedsætte risikoen
for sygdomme, men det er kun noget, jeg engang har hørt.

Jeg har aldrig selv kommet salt i akvarievandet, men der er da nogle, der
gør det.

Vh
Kent

"Terrarieforeningen AHS - Aktive Herpetologers Sammenslutning, box 121, DK- 9400 Nr. Sundby" <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev i en