Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon CanoScan D1250U2F Flatbed: Scanne~
Fra : Jesper Brogaard

Dato : 04-07-02 11:07

Jeg overvejer at investere i Canons flatbedscanner CanoScan D1250U2F.
http://www.canon.dk/bodyframes/scan_c2_d0_p12.htm

Den skal bruges til privat/hobby - primært til indscanning af fotografier.
Med scanneren leveres en 35mm filmadapter til diasscanning. Jeg tager ikke
dias, men kan adapteren og scanneren bruges til at scanne 35mm negativer
(s/h ell. farve). Kræver dette særligt software?

Kommentarer til valget af scanner modtages i øvrigt gerne. Har også set lidt
på HP scannere.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Per Sørensen

Dato : 07-07-02 16:19

> [...]

> dias, men kan adapteren og scanneren bruges til at scanne 35mm negativer
> (s/h ell. farve). Kræver dette særligt software?

Jeg har set at denne scanner er blevet omtalt ganske godt. Alle scannere som
kan scanne dias kan også scanne negativer. Som du sikkert vil se hvis du
læser andre indlæg her om samme emne vil du næsten aldrig få nogen til at
anbefale at bruge en flatbedscanner til at scanne dias/negativer. Desuden er
negativer sværere at scanne end dias pga. farvekonverteringen.

Det er dog muligt at du vil blive tilfreds med kvaliteten til internet-brug
og små udskrifter, men forstørrelser vil du næppe få gode. De fleste
flatbedscannere idag har stor nok opløsning, men det er jo ikke alt.
Skarpheden og farvenøjagtigheden er simpelthen ikke god nok i højeste
opløsning.

Per

Fra : Lyrik

Dato : 11-07-02 11:23

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
> dias, men kan adapteren og scanneren bruges til at scanne 35mm negativer
> (s/h ell. farve). Kræver dette særligt software?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvis det er den samme løsning som på min svigerfaders Cannoscanner så er den
helt og aldeles UBRUGELIG til det formål.
Den eneste flatbedscanner jeg har set som kunne scanne negativer var en Agfa
som vist nok hed 50, og som en på gruppen her, havde. I nogenlunde brugbar
kvalitet.
Hvis der er en "adapter" så skal den kunne slukke for det lys som kommer
nedefra i scanneren. Og adapteren skal have sin egen lyskilde som kommer
ovenfra.
I min svigerfaders- lægger man en papplade i med en udskæring som skal lede
det lys der kommer nedefra op ovenpå!
Det er så latterligt at det kun kan betegnes som en gimmick!
I praksis er det meget nemmere at scanne fotografier fra en flatbedscanner.
Er du helt overdådig seriøs med negativscanning så kommer du ikke uden om en
negativscanner.

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 12-07-02 11:02

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
flatbedscanner.
> Er du helt overdådig seriøs med negativscanning så kommer du ikke uden om

Tak for svarene til jer begge. Efter at have læst nogle anmeldelser af Canon
scanneren, har jeg besluttet at droppe den. Jeg har i stedet bestilt HP's
ScanJet 5470c med aktiv transparantadapter.
http://hjemme.hp.dk/prod_detail.php3?prodnum=C9857A Om den så er bedre til
negativer en Canons ved jeg ikke, men jeg har altid været glad for HP's
kvalitet i andre sammenhænge. Adapteren er "aktiv", mon ikke det betyder at
der er lyskilde i den? Jeg køber i øvrigt scanneren til at scanne dokumenter
og fotografier. Negativ-scanning ku' bare være en smart sidegevinst.

(Hvilken tilslutning bør jeg i øvrigt benytte: USB eller parallel?)