"Betjening" af Apache/PhP?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-02 10:43

Efter installation af Apache og PhP er jeg nu gået igang med
tutorials. Jeg finder det imidlertid bøwlet at afvikle selv den
simpleste test.

Først skriver jeg koden. Dernæst skal jeg navigere over på en anden
harddisk og klikke mig ned i undermappen C:\Programmer\Apache
Group\Apache\htdocs og gemme filen der.

Dernæst skal jeg i browseren skrive http://127.0.0.1/test1.php for at
få det afviklet.

Der må være en mere gelinde måde? Default-mappen må kunne ændres, men
hvor og hvordan?

Det duer ikke at dobbeltklikke på test1.php, da browseren så bare
viser kildekoden. Jeg har også prøvet at trække filen fra Stifinder og
over i browserwinduet, men det duer heller ikke. Altsammen vel fordi
at "systemet" ikke ved, at det er Apache-serveren der skal stå for
afviklingen?

Jeg kører Windows XP Pro på dansk.
Jeg har installeret Apache 1.3.26 og PhP 4.2.1
Indtil videre bruger jeg NotePad som "editor".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Regin Larsen

Dato : 04-07-02 12:31

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> få det afviklet.
> Der må være en mere gelinde måde? Default-mappen må kunne ændres, men

Kig en tur forbi din httpd.conf, og kig nærmere på DocumentRoot.

--
Regin

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-02 13:13

On Thu, 04 Jul 2002 13:31:03 +0200, Regin Larsen wrote:

>Kig en tur forbi din httpd.conf, og kig nærmere på DocumentRoot.

Genialt, så mangler jeg bare at få svar på det andet spørgsmål om
hvordan man nemmest eksekverer en fil i browseren

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Janus Høi

Dato : 04-07-02 13:34

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Genialt, så mangler jeg bare at få svar på det andet spørgsmål om
> hvordan man nemmest eksekverer en fil i browseren

Det er faktisk måden at gøre det på.

Du kalder siden fra din egen apache-server på samme måde som hvis den havde
stået i et rum hos en webhost på den anden side af jorden.

Du er nødt til at 'gå igennem' din browser.

Men hvis siden kører og du er inde på http://127.0.0.1/test1.php og du der
har et link til /test2.php , altså det der så er http://127.0.0.1/test2.php,
klikker du bare videre til den. Ligesom på 'det rigtige' net.

Din side er formentlig også tilgængelig udefra på
http://din.ip.adresse.her/test1.php, medmindre du har router eller firewall
eller noget. Og der fungerer din computer ligesom andre webservere.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-07-02 14:52

On Thu, 4 Jul 2002 14:34:06 +0200, Janus Høi wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Det er faktisk måden at gøre det på.

Gulp! Man skal passe på med hvordan man formulerer sig. Hvis jeg
forstår dit udsagn ret, har jeg simpelthen bare været heldig med
udtrykket 'eksekverer en fil i browseren'

>Du kalder siden fra din egen apache-server på samme måde som hvis den havde
>stået i et rum hos en webhost på den anden side af jorden.
>
>Du er nødt til at 'gå igennem' din browser.

Øhhh, jeg bliver vist nødt til at forklare igen:
1. Jeg har kun få timers erfaring udi Apache/PhP.
2. Jeg har en Apache, PhP og en IE6 webbrowser.

Jeg skriver en fil, som jeg gemmer på harddisken og nu skal jeg have
den vist (eksekveret så den bliver vist) i webbrowseren. I modsætning
til en HTML-fil, som jeg bare kan dobbeltklikke på, kan jeg ikke
hverken dobbeltklikke eller drag-and-droppe en *.php fil til IE6. Jeg
er nødt til at skrive den nøjagtige adresse
(http://127.0.0.1/test1.php) hver gang og det er DET jeg er træt af.
Der må være en anden måde.

>Men hvis siden kører og du er inde på http://127.0.0.1/test1.php og du der
>har et link til /test2.php , altså det der så er http://127.0.0.1/test2.php,
>klikker du bare videre til den. Ligesom på 'det rigtige' net.

Klart nok - ingen problemos der.

>Din side er formentlig også tilgængelig udefra på
>http://din.ip.adresse.her/test1.php, medmindre du har router eller firewall
>eller noget. Og der fungerer din computer ligesom andre webservere.

Uha-da, grissefy-nejda. Jeg har installeret Apache/PhP til brug for
offline-udvikling. Når det hele er klappet og klart, lægges det over
på et webhotel.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-07-02 15:47

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote in

> [...]
> kan jeg ikke hverken dobbeltklikke eller drag-and-droppe en
> *.php fil til IE6. Jeg er nødt til at skrive den nøjagtige

Det er der ikke umidelbart - jeg er dog ikke sikker på om ikke der
findes udviklingsværktøjer der kan fortolke PHP og dermed vise, i
programmet, hvordan siden kommer til at se ud

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : -Martin-

Dato : 04-07-02 20:25

On Thu, 4 Jul 2002 14:46:45 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

>Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote in

>Det er der ikke umidelbart - jeg er dog ikke sikker på om ikke der
>findes udviklingsværktøjer der kan fortolke PHP og dermed vise, i
>programmet, hvordan siden kommer til at se ud

De FLESTE (med respekt for sig selv) html editore (ja faktisk også
gode freeware TSW Webcoder International <www.tsw.dk>) har faktisk
indbygget "server adgang" det foregår ved at man indtaster hvilken
fortolker (altså Apache eller IIS osv) der ska bruges ... også
indtaster man diverse ting og sager ... og BUM så kan man trykke på
"preview" i programmet og se siden som den kommer til at se ud med PHP

DOG har jeg kun prøvet det FÅ gange, da jeg bedre kan lide resultatet
i goe gamle IE :)

Fra : Janus Høi

Dato : 04-07-02 16:37

> [...]

> forstår dit udsagn ret, har jeg simpelthen bare været heldig med
> udtrykket 'eksekverer en fil i browseren'

Næhhh... Nu henholdte jeg mig bare til din begyndelse af denne tråd og
udledte derfra, at det nok var den arbejdsgang du henviste til.
Men hvis du ikke kan følge med og samtidig holde styr på hvad du selv har
skrevet, kan vi da godt sætte tempoet lidt ned.

> Øhhh, jeg bliver vist nødt til at forklare igen:
> 1. Jeg har kun få timers erfaring udi Apache/PhP.

Det ændrer ikke på at det er en server du har installeret. Og at det svarer
til at du kobler op til en fremmed server et tilfældigt sted i verden.
Nu har du serveren liggende på samme maskine som du arbejder ved. Du kobler,
så at sige, direkte ind i apacheserveren når du skriver http://127.0.0.1/
eller http://localhost/ i browseren. Som det sidste antyder bliver du lokalt
på maskinen, men virkningen er den samme som hvis du havde været ude af
huset.

> [...]
> hverken dobbeltklikke eller drag-and-droppe en *.php fil til IE6. Jeg
> er nødt til at skrive den nøjagtige adresse

Det er fordi HTML kan afvikles direkte.
Men PHP er et serverside-sprog. Du skal bruge en APACHE-server til at
behandle informationerne inden de kan laves om til den HTML-kode du får frem
i browseren når du skriver http://127.0.0.1/test1.php i adresselinien.

> Der må være en anden måde.

Det er der altså ikke.
Hvis du nu gemmer http://127.0.0.1/test1.php som 'foretrukne' eller som
'startside' minimerer du problemet en smule.

Jeg synes ikke selv det volder de store problemer. Det er vel kun når man
begynder kodningen og man åbner browseren i den forbindelse, at man selv
skriver adressen. Ellers har man da bare browservinduet stående åbent og
opdaterer løbende.

> Uha-da, grissefy-nejda. Jeg har installeret Apache/PhP til brug for
> offline-udvikling. Når det hele er klappet og klart, lægges det over
> på et webhotel.

Klart, klart.

Men lur mig om jeg ikke har ret.
Prøv engang at gå ind i browseren og skriv din ip-adresse i adressefeltet
mens APACHE-serveren kører.

At det så ikke er meningen din computer skal bruges som offentlig server er
en anden sag.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside: