Finde ud af, om brugerens browser accepter~
Fra : Kenneth Jensen

Dato : 13-02-01 15:02

Jeg sidder i forbindelse med mit arbejde med et projekt, som udvikles i JSP.
For at det overhovedet kan bruges, skal brugerens browser acceptere cookies,
og det op til programmet at fortælle brugeren dette, hvis altså browseren
ikke accepterer cookies.

Hvordan finder jeg ud af, om brugerens browser understøtter cookies? Jeg har
prøvet at sætte en cookie og læse den igen for at finde ud af, om den er
sat, men da man jo ikke kan sende og modtage den samme cookie i én header,
er dette udelukket, idet brugeren så hver anden gang vil få at vide, at hans
browser ikke understøtter cookies Det kan heller ikke laves som et
client-side script, idet jeg skal bruge informationerne server-side...

På forhånd mange tak

/Kenneth

Fra : Morten Jensen

Dato : 13-02-01 16:41

Kenneth Jensen wrote:

> [...]
> browser ikke understøtter cookies Det kan heller ikke laves som et
> client-side script, idet jeg skal bruge informationerne server-side...

Den eneste måde - serverside - at finde ud af om browseren understøtter
cookies er, at prøve at sætte den og læse den igen i næste request.

En anden måde at håndtere problemet vil dog være at benytte
HttpServletResponse.encodeURL(String url). Alle URL'er på dine sider
skal køres igennem denne funktion. Hvis brugerens browser understøtter
cookies, så vil funktionen gøre ingenting, men gør den det ikke, så vil
funktionen sætte sessionid'et på URL'en som en normal urlparameter.

--
CAPUT A/S Morten Jensen Phone +45 70 12 24 42
Nygade 6 Senior Developer Fax +45 70 11 24 42

Fra : Morten Jensen

Dato : 14-02-01 10:56

Morten Jensen wrote:

> [...]
[snip]

> [...]
> cookies, så vil funktionen gøre ingenting, men gør den det ikke, så vil
> funktionen sætte sessionid'et på URL'en som en normal urlparameter.

Jeg glemte lige at sige, at ovennævnte metode blot gør at servlet
enginen kan holde styr på brugernes HttpSession objekt, selvom de evt.
ikke understøtter cookies. Det er ikke præcist det som du spørger om,
men måske du kan bruge det alligevel.