regionskrigen er tabt
Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-07-02 09:01

Hvis I ikke allerede ved et, så bliver det fra slutningen af december
ulovligt for forretningerne herhjemme at sælge DVDer fra andre regioner
end 2.

Vh Henrik

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 04-07-02 09:06

Henrik Larsen wrote:

> Hvis I ikke allerede ved et, så bliver det fra slutningen af december
> ulovligt for forretningerne herhjemme at sælge DVDer fra andre regioner
> end 2.
>
> Vh Henrik
Kilde ?

--
Magnus Pedersen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-07-02 09:09

http://www.kum.dk/kum.asp?lang=1&color=32&file=/./dk/32_STD_858.asp

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 04-07-02 09:26

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> wrote in message news:ag0vr8$hs5rs$1@ID-114566.news.dfncis.de...
> "Magnus Pedersen" <tux@magnus-pedersen.dk> skrev i en meddelelse

> december
> regioner

> http://www.kum.dk/kum.asp?lang=1&color=32&file=/./dk/32_STD_858.asp

På det link kan man da ikke umiddelbart finde det du snakker om?

En søgning på DVD på samme side gav ikke resultater som havde med emnet at gøre.

Kan du ikke kopiere teksten og poste den?

Anders Hyltoft

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-07-02 09:48

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke kopiere teksten og poste den?

Det tog lidt tid at lokalisere, men her er den relevante passage.

Vh Henrik

Til nr. 17 (§ 19, stk. 1)

Forslaget indebærer en ændring af ophavsretslovens § 19, stk. 1.

Formålet er at gennemføre infosoc-direktivets art. 4 i dansk ret.

Efter denne bestemmelse udtømmes (konsumeres) spredningsretten kun, når
et værkseksemplar sælges eller på anden måde overdrages inden for
Fællesskabet af rettighedshaveren eller med dennes samtykke. Med
Fællesskabet sidestilles andre lande inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS), der ud over EU-landene tæller Norge, Island og
Liechtenstein.

Den gældende lovs § 19, stk. 1, giver ret til fri viderespredning af et
eksemplar af et værk, uanset hvor i verden salget - eller anden form for
overdragelse af ejendomsretten - har fundet sted. Dette kaldes
international konsumption. For så vidt angår udøvende kunstnere,
producenter af lyd- og billedoptagelser samt radio- og tv-foretagender
er der dog på baggrund af et EU-direktiv fra 1992 allerede gennemført
regler om regional konsumption, således at kun salg m.v. i et EØS-land
udløser konsumption; dette fremgår af de særlige bestemmelser i den
gældende lovs § 65, stk. 4, § 66, stk. 2, § 67, stk. 2, og § 69, stk. 3.

Under forhandlingerne i Bruxelles om infosoc-direktivet indtog Danmark
det standpunkt, at art. 4 burde tillade medlemsstaterne at have regler
om international konsumption af spredningsretten. Et stort flertal af
EU-landene gik modsat ind for, at medlemsstaterne i national lovgivning
ikke må tillade mere end EØS-konsumption. I forbindelse med direktivets
vedtagelse blev der optaget en erklæring i rådsprotokollen om, at
Danmark, Irland, Luxembourg, Holland, Finland og Sverige er tilhængere
af international konsumption, og at disse lande vil understrege behovet
for at genoverveje spørgsmålet om konsumption i lyset af den
internationale udvikling og løbende debat om international konsumption
på varemærkeområdet.

For at overholde forpligtelserne i infosoc-direktivet er det imidlertid
nødvendigt at ændre § 19, stk. 1, således at kun salg m.v. af
værkseksemplarer i et EØS-land medfører konsumption og dermed ret til at
videresprede eksemplaret i form af salg, gave og lign. Det er herefter
en forudsætning, at rettighedshaveren ikke alene har givet samtykke til,
at eksemplaret bliver solgt eller på anden måde overdraget, men også at
eksemplaret er bragt på markedet i et EØS-land.

Hvad angår viderespredning i form af udlån og udlejning foreslås det i §
19, stk. 1, 2. pkt., at gøre en undtagelse fra reglen om
EØS-konsumption; der henvises til lovforslagets nr. 18.

Den ændrede bestemmelse forhindrer viderespredning af værkseksemplarer,
der er erhvervet ved parallelimport eller anden form for import fra
lande uden for EØS. I sådanne tilfælde er viderespredning til almenheden
kun tilladt, hvis rettig, hedshaveren har givet samtykke. Det må dog
forventes, at rettighedshaveren - fx et forlag - normalt vil have
interesse i at give dette samtykke. Endvidere vil eksempelvis danske
boghandleres erhvervelse af bøger fra udlandet ofte ske direkte fra den
udenlandske forlægger; indhentelse af det fornødne samtykke kan således
foregå i forbindelse med bestillingen af bøgerne.

Eksemplarer af værker, der ikke nyder ophavsretlig beskyttelse, kan
under alle omstændigheder frit spredes videre.

Det følger af direktivets betragtning nr. 29, at konsumption kun er
relevant ved distribution af fysiske medier, ikke ved tjenester,
herunder onlinetjenester. Der indtræder heller ikke konsumption f.s.v.
angår eksemplarer, der med rettighedshaverens samtykke er fremstillet af
en bruger af en onlinetjeneste, fx en kopi af en database på
internettet; her beror adgangen til at sprede eksemplaret til almenheden
på aftalen mellem rettighedshaveren og brugeren. Dette svarer til
gældende dansk ret.

Fra : john

Dato : 04-07-02 09:50

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> wrote in message
> [...]

Her http://www.kum.dk/./dk/32_STD_2833.asp

Du finder ikke noget med DVD specifikt men der ingen tvivl om at det er hvad
det vil ramme.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-07-02 10:53

"john" <john@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Her http://www.kum.dk/./dk/32_STD_2833.asp
>
> Du finder ikke noget med DVD specifikt men der ingen tvivl om at det er
hvad
> det vil ramme.

Mon ikke det kun rammer decideret parallel-import (og dermed fysiske
forretninger som Laserdisken)?

Den tilsvarende britiske lovgivning tillader stadigvæk privat import,
hvilket firmaer som Future Entertainment benytter til konceptet 'import by
proxy'. Dvs. at de ikke importerer til lager, men juridisk fungerer som
agent i en handel mellem køber og et canadisk distributionsselskab.

Jeg tvivler på, at loven ville kunne bruges til at forbyde, at jeg som
privatperson bestiller en vare udenfor EU.

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 04-07-02 10:56

> [...]
> proxy'. Dvs. at de ikke importerer til lager, men juridisk fungerer som
> agent i en handel mellem køber og et canadisk distributionsselskab.

Der står i lovforslaget følgende:

"Den ændrede bestemmelse forhindrer viderespredning af værkseksemplarer,
der er erhvervet ved parallelimport eller anden form for import fra
lande uden for EØS."

Det er altså ikke kun parallelimport, der rammes, men jeg ved ikke præcist
hvad "anden form for import" dækker over, eller om det inkluderer Future
Entertainments måde at sælge på.

ML-78

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 04-07-02 11:08

"ML-78" <mhl78@NOSPAMobel.auc.dk> wrote in message
> Det er altså ikke kun parallelimport, der rammes, men jeg ved ikke præcist
> hvad "anden form for import" dækker over, eller om det inkluderer Future
> Entertainments måde at sælge på.

Kan vi blive enige om at denne lov er en dank lov, som kun gælder i DK. FE
ligger i et EØS land, og du kan derfor købe ind lige så tosset du vil.
Problemet kan dog opstå hvis England (tvinges til) strammer deres lovgivning
op også.

Uden at være jurist, så tror jeg ikke lovforslaget dækker personlig import.
Altså er der ikke noget i vejen for at du som privatperson bestiller ting
uden for EU. (andet at du skal betale told +moms+ div. gebyrer) Men jeg er
som sag tikek jurist og lægger ikek hovedet på blokken

Fra : ML-78

Dato : 04-07-02 11:39

> Kan vi blive enige om at denne lov er en dank lov, som kun gælder i DK. FE
> ligger i et EØS land, og du kan derfor købe ind lige så tosset du vil.

Well, ud fra linket som john postede forstod jeg det sådan, at det er et
EU-direktiv, der skal gennemføres i Danmark, og at det som sådan ville gælde
for samtlige EU-lande.Måske tager jeg fejl.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-07-02 14:17

"ML-78" <mhl78@NOSPAMobel.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gælde
> for samtlige EU-lande.Måske tager jeg fejl.

Mig bekendt er samme EU-lov allerede indført i UK, og internetshops som FE
er et direkte resultat deraf. Det skulle til gengæld være svært at finde
rigtige forretninger, som sælger amerikanske DVD'er derovre.

MVH
Jens

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-02 11:49

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev:

> Kan vi blive enige om at denne lov er en dank lov, som kun gælder
> i DK.

Loven er et resultat af et EU-direktiv, der skal implementeres senest
22. december i alle EU landene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 04-07-02 11:56

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Loven er et resultat af et EU-direktiv, der skal implementeres senest
> 22. december i alle EU landene.

Og jeg påstår intet andet. MEn det citerede er den danske implemtereing af
loven. Jeg ved ikek hvordan den bliver implemneteret i andre EU lande, men
jeg tvivler på at ordlyden er ens. Dette er det danske lovforlag, som er
laver på baggrund af EU-direktivet.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-02 12:24

> [...]

> implemneteret i andre EU lande, men jeg tvivler på at ordlyden er
> ens. Dette er det danske lovforlag, som er laver på baggrund af

Vi er enige og vi er formentligt også enige i, at essensen i de
forskellige §§ i de europæiske lande vil ende med at være den samme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kostas

Dato : 04-07-02 09:26

> Hvis I ikke allerede ved et, så bliver det fra slutningen af december
> ulovligt for forretningerne herhjemme at sælge DVDer fra andre regioner
> end 2.

OK det kunne jeg ikke lige finde noget om på siden - men det bliver altså forbudt for danske firmaer at sælge region 1 film. Men
bliver det forbudt at importere dem selv??? Jeg køber oftest mine film i England og USA så umiddelbart ændrer det ikke noget for
mig - eller hvad?

Anyways hvordan f..... kan det nå så langt. Det giver jo ikke meget mening og hvem skal håndhæve loven?

mvh

Kostas
email@supertips.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 04-07-02 10:39

"Kostas" <no@way.com> wrote in message
> [...]
> bliver det forbudt at importere dem selv??? Jeg køber oftest mine film i
England og USA så umiddelbart ændrer det ikke noget for

Nej det bliver ikek umiddelbvart forbudt at importere andre regioner
personligt. Men da det udspringer af et EU direktiv, så kan det måske nok
blive svært at skaffe fremmede regioner inden for EU, og hvis alt skal
tolbehandles, så bliver det hurtigt en meget dyr fornøjelse at handle R1
m.fl.

> Anyways hvordan f..... kan det nå så langt. Det giver jo ikke meget mening
og hvem skal håndhæve loven?

Hvordan det kan nå så langt? Jeg er ked af at lege djævlens advokat, men
hvis det var dig der stod med rettighederne for at producere og sælge en
film i DK, så ville du nok også kæmpe i mod at andre omgik det ved at sælge
samme film importeret et andet sted fra og derfor uden at du fik kroner i
kassen, når du nu har betalt i dyre domme for rettighederne. Jeg forventer
ikke at mange er enige med mig, det er der aldrig nogen der er. De har for
travlt med at se tingene fra deres egen navle. Jeg kan sagtens følge
forbruger synspunktet også. Vi vil have fri konkurence og billige priser og
den bedste udgave og bla bla bla. Det vil jeg da også gerne selv, men jeg
kan bare også se det fra den anden side. For hvem skal sætet danske
undertekster på filmene når de danske distributører bliver udkonkureret af
folk der ikek har betalt for rettighederne til det danske marked?

Joakim

Fra : Kostas

Dato : 04-07-02 10:49

> [...]
> undertekster på filmene når de danske distributører bliver udkonkureret af
> folk der ikek har betalt for rettighederne til det danske marked?

Jeg er da enig i at dem der har rettighederne skulle have lov at distribuere filmene.

Men generelt er jeg imod en regionsopdeling af verden. Jeg mener også det bliver svært at håndhæve. Måske det bliver en sag for
Danske Videogram Distributører og deres "antipiratgruppe". Så skal de vel bare ændre navn til "BIWSY-CIWSYSM" " (Buy It & We'll Sue
You - Copy It & We'll Sue You Some More).

mvh

Kostas
email@supertips.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-02 11:33

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev:

> Jeg forventer ikke at
> mange er enige med mig, det er der aldrig nogen der er. De har for
> travlt med at se tingene fra deres egen navle.

At se sagen fra begge sider er fint nok så jeg er som sådan hverken
enig eller uenig med dig.

Fra mit synspunkt er problemet med det nye EU-direktiv, at man tager
hensyn til en meget lille gruppes særinteresser. Hvis dette skulle
overføres til alle områder vil vi ende op med en ekstrem restriktiv og
endnu mere kompleks lovgivning end vi allerede har.

Et helt andet problem med det evt. forbud mod import af film fra andre
regioner er, at det formentligt vil føre til en forøget piratkopering
idet mange ikke ønsker at vente måneder eller år på at få fat i de nye
film.

> For hvem skal sætet danske undertekster på filmene når de danske
> distributører bliver udkonkureret af folk der ikek har betalt for
> rettighederne til det danske marked?

Der er en uhyre simpel løsning på dette. Nemlig at have ens
udgivelsesdatoer globalt og udgaver af filmene incl. ekstramateriale,
der er ens. Hvis det var sådan var region 1 næppe særlig interessant
for personer bosat i Europa.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 06-07-02 22:00

Morten Bjergstrøm skrev:

> "Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev:
<SNIP>

> [...]
> udgivelsesdatoer globalt og udgaver af filmene incl. ekstramateriale,
> der er ens. Hvis det var sådan var region 1 næppe særlig interessant

Simpel på papiret. Ikke i virkeligheden. Ikke endnu.

Regionssystemet er skabt af filmselskaberne for at sikre, at de tjener
penge på hver eneste af en films anvendelsesfaser. Amerikanske film har
ofte premiere i USA længe før de når til Europa. Jo mindre budget, jo
mere sandt er det almindeligvis. Filmselskaberne er interesserede i at få
så stor en del af deres investeringer igen, og det betyder, at de helst
skal tjene penge på biograf, købefilm, lejefilm, pay-tv og tv - for det
meste i den rækkefølge. Hvis købefilmen bliver tilgængelig før
biografpremieren i et land, så mister selskabet en af indtægtskilderne.

Hvorfor udgiver man så ikke biograffilm simultant globalt, så man også kan
synkronisere DVD-udgivelser?

Fordi det er for dyrt. Og for risikabelt at investere i blide. Analog
distribution af film er dyrt. Markedsføring af en film er dyrt. Tekstning
af en film er dyrt. Så amerikanske filmselskabet bruger som regel
hjemmemarkedet til at gennemskue om de står med et hit på hænderne og
hvordan og om filmen skal distribueres i resten af verden. Og hvor stor en
investering man kan forsvare at lægge i den på det enkelte marked.

Når film distribueres digitalt vil man være tættere på dit
løsningsforslag. Distributionen vil i sig selv blive billigere, når man
så at sige kan uploade en film til en given biograf hvor som helst i
verden. Lucasfilm er vist i fuld gang med at skubbe teknologien i den
retning.

Men der er stadig markedsføring og tekstning at tænke på. Og behovet for
at nå at vurdere om det kan svare sig at sætte en given film op i
biografer - og hvor mange sale det kan betale sig at sætte den op i.

Kort fortalt: Din idé er utopisk. Smuk. Men utopisk. Enten ville
amerikanere komme til at vente længere efter biografpremieren på at få
deres DVD-udgivelser, så filmselskaberne kunne nå at tjene mest muligt på
biografvisning på verdensplan - filmen skulle først hele jorden rundt.
Eller filmselskaberne kunne skyde en hvid pind efter mange af deres
biograf-indtægter i resten af verden, fordi DVD-udgivelsen ville
umuliggøre en biografpremiere.

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 06-07-02 22:02

Lasse Rimmer skrev:

<SNIP>
> Hvorfor udgiver man så ikke biograffilm simultant globalt, så man også
> kan synkronisere DVD-udgivelser?
>
> Fordi det er for dyrt. Og for risikabelt at investere i blide.
<SNIP>

Læs "... at investere i bliNde."

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : ML-78

Dato : 04-07-02 10:48

Det er jo endnu kun et lovforslag - er der nogen, der ved hvor stor
sandsynlighed der er, for at det egentlig bliver gennemført?

Hvis det bliver gennemført, hvilken indflydelse vil denne lov så have på
forretninger som f.eks. futureent.com? Så vidt jeg kan læse, vil det blive
forbudt at importere fra lande uden for EØS med mindre "rettighedshaveren
har givet samtykke", og det vil filmselskaberne jo nok ikke.

ML-78

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 04-07-02 10:59

> Det er jo endnu kun et lovforslag - er der nogen, der ved hvor stor
> sandsynlighed der er, for at det egentlig bliver gennemført?

Det er vidst en formalitet, da det bygger på noget dikteret fra EU (et eller
andet EU direktiv)

> [...]
> forbudt at importere fra lande uden for EØS med mindre "rettighedshaveren
> har givet samtykke", og det vil filmselskaberne jo nok ikke.

Jamen ikke personlig import, hvilket er det er når du køber hos FE. Salg
afR1 har været forbudt i England gennem lang tid, og FE komer uden om det på
en eller anden spidsfindighed som Jens beskriver andensteds i denne tråd.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-02 11:34

"ML-78" <mhl78@NOSPAMobel.auc.dk> skrev:

> Det er jo endnu kun et lovforslag - er der nogen, der ved hvor
> stor sandsynlighed der er, for at det egentlig bliver gennemført?

100%. Det er et EU-direktiv, der skal implementeres i dansk lovgivning
senest 22. december 2002.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per K

Dato : 04-07-02 17:21

> 100%. Det er et EU-direktiv, der skal implementeres i dansk lovgivning
> senest 22. december 2002.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk

Tja, så må man til at hitte en Reg1 forhandler plaseret i Norge, kender
nogen
en god en ?

Per

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 05-07-02 08:51

Hej Folkens,

Det er meget interessant at læse jeres indlæg, men der er
een ting som måske ingen har overvejet.

Nu er jeg ingen juridisk ekspert, men jeg er helt sikker på
at der står skrevet i en dertilhørende lov, at det er en
menneskeret at skaffe sig adgang til oplysninger.

Dermed kan der rejses tvivl om lovgivningen ikke vil
være i strid med menneskeret.

Det er ganske sikkert at alle film, vil blive oversat til region 2,
men der findes andet end spillefilm på dvd. Tænk en gang på
den DVD der er udkommet omkring den 11. september,
WTC: The first 24 hours. Hvem siger at den bliver udgivet
i andet end region 1? Og der findes naturligvis mange andre
dokumentarfilm. Hvis en eller anden har brug for de oplysninger
en given dokumentar indeholder, men på grund af lovgivningen
ikke vil være i stand til at anskaffe den, kan det godt diskuteres
om loven ikke er i strid med menneskeret.

Det samme gælder videnskabelige udgivelser, autentiske fortællinger,
undervisningsmateriale, etc.

Alternativt vil det betyde at der skal laves et regelsæt. En kommission
skal afgøre om en udgivelse skal komme på en såkaldt positivliste,
og så ruller papirnusseriet påny.

Venligst,

Michael N. Petersen Krogh

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 05-07-02 09:46

"Michael N. Petersen Krogh" <michael@dsc.dk> wrote in message
> [...]
> Alternativt vil det betyde at der skal laves et regelsæt. En kommission
> skal afgøre om en udgivelse skal komme på en såkaldt positivliste,

For det første er det ikke stensikekrt at alle spillefilm også kommer på
Reg. 2, som det ser ud nu er der vidst (udfra hukommelsen) kun ca. 35 % af
de titler der er tilgængelige på R1 ude på R2 (Det tal kan dog være gammelt)

Derefter. De udgivelser du snakker om, og som ikek kommer på Reg. 2 kan
forhandlere jo godt tage hjem, da der formentlig ikke er nogle danske
rettighedshavere til at brokke sig over det, med mindre der er planer om at
udgive den senere. Og så kan det som jeg læser kovforslaget godt lade sig
gøre at importere disse titler med videresalg for øje. Og hvis ikke det er
det, så er det jo stadigt muligt for den enkelte at importere den til sig
selv.

Joakim

Fra : Per K

Dato : 05-07-02 11:38

"Michael N. Petersen Krogh" <michael@dsc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alternativt vil det betyde at der skal laves et regelsæt. En kommission
> skal afgøre om en udgivelse skal komme på en såkaldt positivliste,

Apropos det der med WTC, TV2 viser også noget d. 11sep.
det skulle være original optagelserne inde fra husene før/imens/efter at
tårnene
brasede sammen. Alle optagelser skulle være lavet af såvel som overvågnings
cameraer, privat personer, politi og brandfolk.
Det lovede TV2 højt og helligt et par måneder efter katastrofen da det blev
kendt
at alle de optagelser eksisterer.
Monstro det er det samme som kommer på DVD d. 11sep ?

Venligst Per

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-07-02 11:43

Per K wrote:
> [...]
> det blev kendt
> at alle de optagelser eksisterer.
> Monstro det er det samme som kommer på DVD d. 11sep ?

Der er også blevet lavet et Tv-program af nogle franskmænd, som havde fulgt
et hold brandmænd gennem længere tid og på den måde kom med ind midt i det
hele. Den hedder vist 9/11 eller noget i den stil og vagte en del oversigt
derovre hinsidan. Det kan vel også være den, der kommer eller bliver vist?

/Nikolaj