Tankevækkende komunikation ?
Fra : Holm

Dato : 04-07-02 08:59

Hej igen..

Mit føl har det fint....meget fint !!
Af en eller anden grund har jeg fået et super-selvstændigt føl, som ikke
gider de voksne...overhovedet!!
Når jeg tager dem en tur ind i stalden for at strigle mm. eller flytter dem
fra én mark til en anden, så kan jeg godt afsætte ekstra tid til at fange
Asi i.
Han skal først undersøge alt muligt, lige fra katte , buske og træer, og så
styrter han afsted for fuld hammer.

Det lader bestemt ikke til at bekymre ham det mindste, at hans mor er ude af
syne.
Er det ikke lidt " unormalt " ??

Jeg ville ønske han havde en legekammerat, så han kunne få brugt al sin
energi...måske skulle jeg købe et andet føl/plag !

Iøvrigt havde jeg en rigtig god oplevelse med ham igår.
Han hader sin grime, og bliver der trukket bare lidt , så finder han
hestebremsen frem i form af alle fire ben, og så kan jeg bare more mig!!
Men igår besluttede jeg mig for ikke at trække overhovedet, men kun kalde på
ham, DET virkede!!Det var en skøn oplevelse at han fulgte frivilligt med og
selv gik ind i stalden.
En anden speciel oplevelse...ja næsten sådan " kosmisk "åndelig..ihvertfald
meget speciel..
var et blik fra min hoppe efter at Asi var blevet rask igen.
Jeg havde lukket dem ud i folden efter deres ophold i stalden, og Rikka
plejer at skynde sig væk for at rulle sig , men istedet blev hun stående og
kiggede på at jeg gav Asi Zoolac, og da jeg ville gå ud fulgte hun med og
kiggede mig direkte i øjnene.
Det var virkelig som om øjeblikket stod stille.
Nu vrinsker hun af og til efter mig, og det plejer hun ikke , men DET er
bare dejligt ....nu forstår jeg det bånd der kan være mellem heste og
mennesker, og det føles virkelig godt!! Det føles som om vi kommunikerer
bedre...
En super oplevelse!!

Mange sommer hilsenerfra Holm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-07-02 09:10

Holm wrote:
> [...]
> styrter han afsted for fuld hammer.
>
> Det lader bestemt ikke til at bekymre ham det mindste, at hans mor er ude af

Jo lidt. Men så længe føllet ikke er decideret asocialt, tror jeg ikke
det er noget problem.

> Jeg ville ønske han havde en legekammerat, så han kunne få brugt al sin
> energi...måske skulle jeg købe et andet føl/plag !

Ikke nogen dum idé. Vi har f.eks. lige fået to kattekillinger (søskende)
- de har enormt meget glæde af hinanden. Desværre betyder det også
dobbelt så meget ballde ;)

> Iøvrigt havde jeg en rigtig god oplevelse med ham igår.
> Han hader sin grime, og bliver der trukket bare lidt , så finder han
> hestebremsen frem i form af alle fire ben, og så kan jeg bare more mig!!

Heste er nogle sjove kræ med sådan noget. De vil normalt "stemme imod"
når der bliver lagt pres på dem. Hvis man f.eks. stikker sin hest lidt i
siden/maven med en pegefinger, vil den læne sig imod den.

Det samme sker når man prøver at trække en hest, der ikke er med på hvad
der foregår. Den vil modvirke "trykket".

Den bedste måde at "forklare" hesten hvad man vil er, efter min
erfaring, at lægge et blødt pres i grimen. I det samme splitsekund
hesten giver sig, slipper man. Sådan bliver man ved, og til sidst
forstår de det.

> Men igår besluttede jeg mig for ikke at trække overhovedet, men kun kalde på
> ham, DET virkede!!Det var en skøn oplevelse at han fulgte frivilligt med og
> selv gik ind i stalden.

Ja, det er hyggeligt. Vi købte for lidt over et år siden en 5-års. Han
fulgte os i tykt og tyndt. Vi trak ham aldrig når vi skulle have ham
med, han gik bare pænt bagved eller ved siden af.

> [...]
> bare dejligt ....nu forstår jeg det bånd der kan være mellem heste og
> mennesker, og det føles virkelig godt!! Det føles som om vi kommunikerer

Ja, det er dejligt. Og givtigt i træningssituationer, hvis hesten også
er indstillet på, at det er dig der bestemmer i "flokken".

-dennis

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 04-07-02 17:33

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i melding
> [...]
> bare dejligt ....nu forstår jeg det bånd der kan være mellem heste og
> mennesker, og det føles virkelig godt!! Det føles som om vi kommunikerer

Gratulerer! Hun har gitt deg lederskapet! Hun spurte deg og hun kunne gå nå,
og senere roper hun og hilser deg velkommen når hun ser deg!

Line.