Streaming HTML?
Fra : Dennis Helligsø

Dato : 13-02-01 15:08

Hejsa.

Er der nogen der kan give en henvisning til hvor jeg evt. kan få mere af
vide om subject? Gerne eksempler ligefrem

--
Mvh.
Dennis

Fra : KeZZe

Dato : 13-02-01 15:25

> Er der nogen der kan give en henvisning til hvor jeg evt. kan få mere af
> vide om subject? Gerne eksempler ligefrem

Mener du ikke http-streaming?

--
/KeZZe
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805

Fra : N/A

Dato : 13-02-01 16:25

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-02-01 16:25

"Dennis Helligsø" <net87@mail.mira.dk> udtrykte:

>Ehhmm.. kært barn har mange navne, men umiddelbart (i den bog jeg er ved at
>læse) står det opført som "streaming HTML". Men ehh.. måske hedder det også
>det andet der.

Hvad skal det bruges til? (Altså hvad er streaming HTML, ifølge din
bog?)

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

WAP/WML/PHP Tutorials
http://www.nau.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-02-01 16:44

[snip]

Til Dennis Helligsø

Mange kan ikke se dine indlæg da din nyhedslæser svarer med Sv: istedet for
Re: kig på http://www.whitehat.dk/oe/svtilre.html for at få løst problemet

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-02-01 18:01

Tue, 13 Feb 2001 15:44:05 GMT, skrev "Jakob Andersen"
<jakob@andersen.as>:

>Mange kan ikke se dine indlæg da din nyhedslæser svarer med Sv: istedet for
>Re: kig på http://www.whitehat.dk/oe/svtilre.html for at få løst problemet

og umiddelbart kan Dennis OE skrive korrekt.

Dennis, gå i Funktioner => Send => Internationale indstillinger => sæt
et flueben ved »brug altid engelske brevhoveder ...«

med venlig hilsen
Knud
--
Bruger du Outlook Express?
Så er der gode råd at hente i
http://smedeparken.mobilixnet.dk opdateret 31.12.2001

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-02-01 20:37

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> udtrykte:

>http://smedeparken.mobilixnet.dk opdateret 31.12.2001

Du er vist foran din tid!

Fra : N/A

Dato : 13-02-01 16:55

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-02-01 16:55

"Dennis Helligsø" <net87@mail.mira.dk> udtrykte:

>Ja, det er jo det jeg er lidt i tvivl om, men jeg går ud fra, at det er
>noget med at den ikke lukker HTTP forbindelsen således, at man kan blive ved
>med at fylde ind i HTML siden uden at vinduet skal reloades. Lidt ligesom
>nogen chat systemer.

Det kan du, så vidt jeg ved, lave med PHP, hvis du fjerner timeout, og
så bruger flush() hver gang du vil tilføje noget til HTML-"filen".

Jeg har aldrig prøvet det, har kun hørt om det, så der tages forbehold
for fejl i min hukommelse.

Fra : Dennis Helligsø

Dato : 14-02-01 12:08

> [...]
> så bruger flush() hver gang du vil tilføje noget til HTML-"filen".
> Jeg har aldrig prøvet det, har kun hørt om det, så der tages forbehold

Så tillader jeg mig lige at x-poste til dk.edb.internet.webdesign.serverside

Og til de i dk.edb.internet.webdesign.serverside kan jeg fortælle, at jeg
mangler en måde, at opdatere en HTML form/side uden, at siden skal reloades.
Og så var det at jeg har hørt noget om "streaming HTML"?

Mvh.
Dennis

Fra : KeZZe

Dato : 14-02-01 18:56

> [...]
reloades.
> Og så var det at jeg har hørt noget om "streaming HTML"?

Det findes ikke, men kan evt. gøres med en javaapplet.

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-01 22:10

"Dennis Helligsø" <net87@mail.mira.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
reloades.
> Og så var det at jeg har hørt noget om "streaming HTML"?

"streaming HTML" er der ikke noget der hedder. :)
Men på den anden side, så er der heller ikke noget der hedder DHTML.
Begrebet lever fint alligevel.

Der findes flere løsninger til det du skriver, hvilken du skal bruge kommer
HELT an på hvad du skal bruge det til. :)

Hvor lang tid går der mellem hver "opdatering"?
Hvor vigtigt er det at lidt ældre browsere kan følge med, og hvad er det der
skal opdateres?
Bruger du frames?

Jeg kan kort beskrive de første metoder jeg kommer til at tænke på. :)

Den simpleste består i, at der blot kommer noget mere tekst, når der er
mere. Kan fx. bruges til en simpel chat.
Min erfaring er, at browserne viser teksten når linjen er afsluttet, både
html-mæssigt, og i koden. (Altså både fx. "<br>" og linjeskift.)
Den bruger jeg fx. til meget simple "status"-ting, hvor mit php spytter en
linje ud hver gang der sker noget. Primært til debugging.
Tables er MEGET gode til at ødelægge denne teknik. :)

Lidt mere avanceret. Man kan spytte al det ud man kender, men stoppe lige
inden "</body"-tagget. Når man har mere, sender man noget javascript der kan
opdatere siden. Det kan være "document.write", hvilket giver ca. ovenstående
effekt. Dette ser dog ud til at virke uden at vente på <br> og linjeskift.
Men man kan også give et område en id, og lade javascript erstatte
"innerHTML" i den id. Fx:

<script>
document.klokken.innerHTML="22.00";
</script>
<script>
document.klokken.innerHTML="22.01";
</script>

Javascript kan også ændre indhold i form-elementer osv.

Den sidste metode jeg kan komme i tanker om nu, er lidt mere langhåret. :)
Den gør brug af frames, og ideen er at en frame opdaterer den anden.
Altså, en "stor" frame (måske den eneste synlige) har det indhold du ønsker
at opdatere. En lille-bitte frame (måske 1 pixel stor, altså nærmest
usynlig) har kontakt med serveren. Denne frame modtager javascript, som kan
opdatere den "store" frame.
Denne metode kan fx. klare "timeout"-problemerne som ovenstående metoder kan
give. Altså, hvis browseren ikke modtager data i et stykke tid, så stopper
den med at lytte. Den usynlige frame derimod kan reloade sig selv, modtage
nye data, og redigere den store frame. Og dette er helt uden at reloade den
store frame.
Der er en artikel om hvordan man gør dette med php her:

PHP & JavaScript World Domination Series: Storing data in the client.
http://phpbuilder.com/columns/luis20000724.php3

Hvis du vil have flere specifikke detaljer, må du fortælle noget mere om
hvilke(n) teknologi(er) du har til rådighed (PHP; ASP, JSP...), og meget
gerne hvad det skal bruges til.

PHP diskuteres i: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
ASP i: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Resten diskuteres her. Dvs. andre teknologier samt ikke-sprog-specifikke
(hmm...) emner. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis Helligsø

Dato : 19-02-01 10:04

> "streaming HTML" er der ikke noget der hedder. :)
> Men på den anden side, så er der heller ikke noget der hedder DHTML.
> Begrebet lever fint alligevel.

Det står i den der bog fra dem der har lavet http://phpwizard.net/ (det er
min kilde)

> [...]
> linje ud hver gang der sker noget. Primært til debugging.
> Tables er MEGET gode til at ødelægge denne teknik. :)

Man kan også skrive 100 eller 1000 mellemrum " ", hvis ikke man lige vil
have et linieskift - lidt en omstændig måde at omgåes det på, men det virker

> [...]
> document.klokken.innerHTML="22.01";
> </script>
>
> Javascript kan også ændre indhold i form-elementer osv.

Hmm.. det vil jeg kigge lidt nærmere på.

> [...]
> at opdatere. En lille-bitte frame (måske 1 pixel stor, altså nærmest
> usynlig) har kontakt med serveren. Denne frame modtager javascript, som

[CUT]

Naahhh.. det lyder som om jeg kan benytte én af ovenstående metoder

> [...]
> ASP i: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
>
> Resten diskuteres her. Dvs. andre teknologier samt ikke-sprog-specifikke

Ja, sorry. Har også lige fundet ud af den nye PHP gruppe og vil naturligvis
benytte denne fremover. Tak for svaret i hvert fald

--
Mvh.
Dennis