Tygning i apporten...
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 04-07-02 00:39

Hej

Robin og jeg har et lille problem, som jeg hermed søger alle mulige
opfindsomme løsningsforslag til:
Han tygger i apporten i forbindelse med afleveringen....

Jeg har prøvet forskellige ting, med forskellige resultater:
-brugt klikker til at markere, at det er korrekt når han ikke tygger. Dette
fungerer også fint under gang med apporten, men bliver straks lidt sværere
når han sidder på plads med den. Der er MEGET få øjeblikke, hvor han ikke
"ruller" apporten...

-bygget højere tempo på. På nuværende tidspunkt går Robin ikke bag om mig,
når han kommer på plads, men kommer direkte ind på venstre side. Dett.oe
fordi, tjaeh... sådan har han nu engang altid lært det Vil det måske
hjælpe at lære ham at gå bag om, for at få tempoet op?

-brugt en tungere apportbuk... virker fint, men jeg er lidt bange for at
tage apportlysten fra ham ved det... især i springapporten.

Andre gode forslag?

I øvrigt kan lige nævnes, at vi har været oppe til vores første
lydighedsprøve 174,5 point i klasse 1, dvs. 1.præmie og 1. vinder...
spørg lige om jeg var stolt af min lille vaps?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 04-07-02 20:54

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Robin og jeg har et lille problem, som jeg hermed søger alle mulige
> opfindsomme løsningsforslag til:
> Han tygger i apporten i forbindelse med afleveringen....

Hej Trine

Har du prøvet at gør den mere tung kun i den
ene ende, har set dette anvend af flere med held.

MVH
Jens

Fra : Bufas

Dato : 04-07-02 22:31

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrøv i

> Hej
>
> Robin og jeg har et lille problem, som jeg hermed søger alle mulige
> opfindsomme løsningsforslag til: Han tygger i apporten i forbindelse
> med afleveringen....

Apporteringsøvelsen er en meget svær øvlese.... Det er bytte drift og
flok drift i en øvelse. Bytte drift er den drift der gør at hunden
løber
ud til apporten og samler den op. Hvis en hund har byttedrift er det
ikke noget problem.

Det at hunden ska løbe tilbage til hundeføreren og aflevere
bytte/apporten er flokdrift, og absolut ikke hundens natur, derfor er
det den svære del af apporteringen. I naturen vil hunden løbe væk med
byttet og fortære det/gemme det til senere.

Derfor er det svært for hunden at først "køre" i byttedrift og derefter
"slå" over i flokdrift. Det er her du ska finde grunden til at hunden
tygger i apporten. Problemet ka løses ved at bruge "hårde" apporter,
men
hvorfor ikke prøve at arbejde med, hvorfor den tygger ???

Tygningen i apporten er pga. hunden er usikker. Hunden bliver usikker,
da den ikke får afsluttet sin byttedrift. Man afslutter byttedriften
med
bærefasen. Dvs at hunden får lov til at løbe med byttet i munden.

Lad være med at tænke formeget på, hvordan din færdige øvelse ska se
ud.
tænk på hvilke behov hunden har i stedet.

Når hunden har samlet byttet (byttet må meget gerne være forskellige
ting, hvis hunden er god til at løbe ud og samle op (så lad være med at
tænke på at det "SKAL" være en rundstok den og den størrelse)) Kald
hunde til dig, løb væk fra hunden, lok den ind på plads (nu ved jeg jo
ikke om den ska sidde på plads når den afleverer ???) Sig evt plads til
hunden, når den har sat sig går/løber du lidt frem og stopper op
igen...
gør det gerne flere gange.... Således at hunden aldrig ved hvornår den
ska aflevere apporten. Fiffiet ved dette er at hunden så
opfyldt/målgjort/udløst sin byttedrift.

Sæt dig ned ved siden af hunden og del byttet med den... det gør du ved
at STRYGE den på siden (ikke ned i lysken ! Specielt ikke hvis det er
en
han hund) Klø den på bryst kassen. Slås ALDRIG med din hund for at få
apporten fra den ! Det ødelægger Jeres Teamwork !

> [...]
> fungerer også fint under gang med apporten, men bliver straks lidt
> sværere når han sidder på plads med den. Der er MEGET få øjeblikke,

Klikker er fint til at rose ham med, når han gør det rigtigt Menh
det løser jo ikke problemet....

> [...]
Vil
> det måske hjælpe at lære ham at gå bag om, for at få tempoet op?

Jeg tror ikke på at det vil hjælpe at sætte tempoet op... Roin ska ha
sin "udløsning" for byttedriften...

> -brugt en tungere apportbuk... virker fint, men jeg er lidt bange for
> at tage apportlysten fra ham ved det... især i springapporten.

Det ka måske hjælpe lidt, men jeg tror ikke på at det løser
problemet...

> Andre gode forslag?

Tja tyg lidt på det jeg har skrevet og spørg endelig hvis du har ? til
noget !

> I øvrigt kan lige nævnes, at vi har været oppe til vores første
> lydighedsprøve 174,5 point i klasse 1, dvs. 1.præmie og 1.
> vinder... spørg lige om jeg var stolt af min lille vaps?

Var du stolt af den lille vaps ??? *G*

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ# 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Der tages forbehyold for evt. tastefejl mm *G*

Fra : Bufas

Dato : 04-07-02 22:41

Glemte at skrive at hunden skal belønnes.... det ka man gøre ved at
løbe hjem med byttet. Når man er færdig med at træne øvelsen, skal
hunden ikke aflevere apporten, men derimod løbe hjem med den, dvs i de
fleste tilfælde i bilen..

Mange hilsner

Bufas

Fra : Pia J

Dato : 05-07-02 08:51

> [...]
> løbe hjem med byttet. Når man er færdig med at træne øvelsen, skal
> hunden ikke aflevere apporten, men derimod løbe hjem med den, dvs i de

Tak for din lange forklaring Bufas - jeg kan regne ud, at Max har en meget
høj byttedrift.... Jeg plejer altid at undskylde ham med, at hans lab-del
henter og hans rott-del afleverer - dvs. stiller sig 3 meter væk og siger
nananana-naaaanaaaa - eller lægger sig i noget højt græs og passer på det.
<fniz>

Endnu sjovere er det, hvis jeg gider løbe efter ham, hvilket jeg ALDRIG har
gjort, men han prøver alligevel. Skruer jeg bissen på, smider han den hvor
han står og løber lidt væk parat til at spurte.

En overgang belønnede jeg hvis han bare samlede op igen og smed den en meter
nærmere mod mig - for at forhåbentlig mindske afstanden stille og roligt.
Men han vil ikke. Så der bliver ikke kastet ret meget!! Alt der bliver lagt
langt væk bliver ignoreret og der bliver ikke leget mere den dag. Men måske
han i virkeligheden regner det som en succes? Han fik jo lov at beholde
byttet. Men fandeme om han skal få MIG til at apportere og SØGE efter det,
der hvor han har gemt det bag en busk. Ja, det opfordrer han mig til!

Og inden nogen begynder at snakke om lederskab, JA, jeg ved at han er
p*ssefræk. Prøver jeg at træne ham i snor eller herhjemme, så kan han
udmærket. Men han ved også, hvem der løber stærkest. Hvis jeg skælder og
smælder og siger kommandoen RIGTIG hårdt, så slipper han også. Men jeg synes
ikke det er særlig fedt at det er en magtkamp om hvem der er stærkest
istedet for et samarbejde og gensidig interesse i at hente og bringe og have
det sjovt. Den klassiske er, jeg kalder ham hen på plads, han smider pinden
hvor han står og kommer fint hen på plads. :) Så siger jeg apport og peger,
han løber hen og samler den op, jeg siger plads, han lægger den og kommer
hen på plads.

Nu har vi ikke højere ambitioner end lege-apport - det er bedøvende om han
sidder sidelæns eller står på hovedet, bare pinden lander foran mine fødder.
Han ELSKER at løbe efter dem, så når han afleverer får han mega-ros og endnu
et kast, hvis han er kong gulerod vender jeg ryggen til og går. Men han er
da evigglad, det er også sjovt at rende rundt med 3 pinde i munden mens man
gennemsnuser det hele.

Han bliver skam trænet i lydighed og lystrer ellers andre kommandoer fint
for sin alder. Jeg har også prøvet at kun træne apport med en bestemt
genstand, men den vil han så slet ikke aflevere fordi den er ny og dejlig og
helt anderledes, den skal puttes og gennemgnaskes - byttedriften igen.

Er der ting vi kan lave, som ikke involverer apport, hvor vi kan fremelske
flokdriften? Mad hjælper ikke, det rangerer under pinde og bolde. Har jeg 2
objekter kan jeg få ham til at lægge den han har hentet ved at vise ham nr.
2 lige når han når hen til mig (det er nemlig skideskægt at løbe hen mod
mig, så jeg står og råber jaaaa, kom så, dygtig, for så at løbe videre forbi
istedet for at stoppe). At løbe efter noget rangerer altså over det at passe
på det og holde det. Men tricket virker ikke på noget som helst udover at
han får motion, han bliver ikke bedre til at bringe.

Han får altid lov til at beholde dem til sidst, så han burde egentlig stole
på at jeg ikke stjæler byttet. Jeg kan frisere, klippe negle, nusse ham i
panden mens han spiser en halv, rå ko. Jeg kan sågar tage den uden brok. Han
kører heller ikke op i total stress ved bold leg som hans lab-far, han kan
falde ned og slappe af på meget kort tid. Holder jeg op med at lege, så
smider han sig et sted eller begynder at snuse istedet. Jeg kan vende ryggen
til, hvis han er for fjollet, og det accepterer han og går sin vej for at
underholde sig selv.

:Pia

Fra : Bufas

Dato : 06-07-02 09:34

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrøv i news:ag3j1a$khs$1@sunsite.dk:

> [...]
> hans lab-del henter og hans rott-del afleverer - dvs. stiller sig 3
> meter væk og siger nananana-naaaanaaaa - eller lægger sig i noget højt

UW Ja, men som sagt er det afleveringsfasen der er den svære del i
apporteringen.

> Endnu sjovere er det, hvis jeg gider løbe efter ham, hvilket jeg
> ALDRIG har gjort, men han prøver alligevel. Skruer jeg bissen på,
> smider han den hvor han står og løber lidt væk parat til at spurte.

Nej, det må du heller aldrig begynde på ! Løb derimod væk fra hunden ! Nå
han så er ved at være henne ved dig, så ven om og løb den anden vej, alt
dette mens du prøver på at lokke ham på plads. Glem afleveringsfasen i
første omgang. løb/lunt og vend gerne mange gange. hvis du får ham lokket
ind på plads, så sæt dig ned ved siden af ham (læn dig endelig ikke ind
over ham !) og nus ham. På et tidspunkt vil han sandsynligvis selv slippe
apporten, mange gange ka man se det på hunden, når den vil til at slippe.
Så siger du stille og roligt slip i det sekund han slipper. og så ka du
rose ham. dette ska gøres MANGE gange, så Max forstår at det er smadder
sjovt, og Max får sin udløsning for bytte driften. Men pas på at ikke lave
apporterings øvelsen for mange gange i træk, da bytte drift er en drift der
bliver drænet. Den sidste gang løber man så hjem/ i bilen med apporten.

> [...]
> Han fik jo lov at beholde byttet. Men fandeme om han skal få MIG til
> at apportere og SØGE efter det, der hvor han har gemt det bag en busk.

Ja det problem kender jeg fra min gl. hund... hu ha den er svær at rette op
på så man får ham på plads med apporten :-/

> [...]
> Så siger jeg apport og peger, han løber hen og samler den op, jeg
> siger plads, han lægger den og kommer hen på plads.

Det er en rigtig god i det med snor på linen. Man behøver jo heller ikke
lige at smide apporten 100 m væk. Det at man har snor på hunden ka give et
par for dele... Hnden løber ikke længere væk en snoren er lang, og man ka
belønne hunden ved små nøk i linen, når den kommer med apporten. det små
nøk er ikke hårde nøk, men der imod små hurtige nøk. Nøkkene ska foregå
således at linen er på siden af halsbåndet og ikke fex i nakken, hvor det
vil føles ubehageligt for hunden. Det ha være svært at få det hele til at
lykkes med line på. Så en evt. hjælper her vil være en go ide. så du
koncenterer dig om at lokke/lege hunden ind til dig, men hjælper nøkker
hunden.

> [...]
> løbe efter noget rangerer altså over det at passe på det og holde det.
> Men tricket virker ikke på noget som helst udover at han får motion,

Da Razco var lille gjorde jeg det at jeg sad ned.... kastede en bold til
den ene side og når han kom tilbage med den kastede jeg en anden bold til
den anden side. Men indrømmet han var nem til at lære at komme tilbage med
bolden. Hvorimod Bufas ska drives hjem på lydigheden og leg for ellers er
han bare væk med bolden

> Han får altid lov til at beholde dem til sidst, så han burde egentlig
> stole på at jeg ikke stjæler byttet.

Hvordan får lov til at beholde ??? Div træningsting, så som bolde og
apportgenstande, må hunden ikke lege med selv... derfor løber man hjem med
dem. her ska hunden så ha lov til at sidde med dem til han selv slipper. Så
ka man jo gi en bette kiks (måske en stor når det nu er Max vi snakker om
*G*)

> [...]
> snuse istedet. Jeg kan vende ryggen til, hvis han er for fjollet, og
> det accepterer han og går sin vej for at underholde sig selv.

Det lyder jo dejligt

Mange hilsner

Bufas
-som har fundet ud af at nøkke altså staves med y *S*

--

ICQ# 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Hundechat hver søndag kl. 20 på http://icq.homepage.dk/hundechat.html

Fra : Pia J

Dato : 06-07-02 10:11

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> wrote in message
> Nej, det må du heller aldrig begynde på ! Løb derimod væk fra hunden !

Hahaha, så lægger han sig i græsset med sit bytte og ser efter mig... Ude i
skoven løber han med, men sørger for at holde sig på et par meters afstand
og kommer hurtigt foran.

> ind på plads, så sæt dig ned ved siden af ham (læn dig endelig ikke ind
> over ham !) og nus ham. På et tidspunkt vil han sandsynligvis selv slippe
> apporten,

Jeg kan sagtens kalde ham på plads, han tager bare ikke apporten med derhen.
Faktisk har jeg prøvet at lokke ham til at tage den med, hvis han fik lov
at lege trækleg inden vi kastede igen. Det elsker han også, og det gider jeg
meget sjældent. Jeg har også prøvet at kalde ham hen uden at tage den, eller
give ham den igen med det samme.

> apporterings øvelsen for mange gange i træk, da bytte drift er en drift
der
> bliver drænet. Den sidste gang løber man så hjem/ i bilen med apporten.

Jeg plejer, når det endelig lykkes, at stoppe efter 1-2 gode forsøg. Han kan
løbe efter ting i timevis, men jeg kan ikke få ham til at aflevere mere end
2 gange, hvis overhovedet.

> belønne hunden ved små nøk i linen, når den kommer med apporten. det små
> nøk er ikke hårde nøk, men der imod små hurtige nøk.

Jeg kan prøve, men jeg tror igen at han slipper apporten hvor han står, og
kommer hen til mig uden. Jeg har overvejet snor i apporten!!!!!!!

> Hvordan får lov til at beholde ??? Div træningsting, så som bolde og
> apportgenstande, må hunden ikke lege med selv... derfor løber man hjem med
> dem. her ska hunden så ha lov til at sidde med dem til han selv slipper.

Sådan foregår det helt automatisk. Han bærer selv byttet hjem, hvor han som
regel glemmer det.

Jeg prøvede i går, da vi tog i skoven, at "sulte" ham. Dvs. vi gik og
snakkede og nød turen uden at kaste noget, selvom han gik og ventede på det.
Efter 20 min. bad jeg ham komme med den pind han bar rundt på, og den blev
prompte smidt for mine fødder! Men så var det også slut med at aflevere den
dag. Han er virkelig en lille drillepind, han ved lige hvornår han kan sno
sig og hvornår vi kan nå at fange ham eller pinden. Jeg kan sagtens råbe
slip på 20 m. afstand og der slippes omgående. Men ikke få ham til at
bringe. Det er en eller anden magt-ting tror jeg, for beder jeg istedet om
DÆK, når han står der 3 meter væk og ikke vil komme nærmere, så lægger han
sig og smider kæppen. Han bliver ligesom "trykket" ned i en mere underdanig
stilling og opgiver, giver det mening?

:Pia

Fra : Bufas

Dato : 06-07-02 15:17

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrøv i news:ag6c21$p8m$1@sunsite.dk:

> Hahaha, så lægger han sig i græsset med sit bytte og ser efter mig...
> Ude i skoven løber han med, men sørger for at holde sig på et par
> meters afstand og kommer hurtigt foran.

Her er det en go idé med linen, for så ka Max jo ikke løbe længere væk
end linen er lang. og man laver linen kortere jo tættere hunden kommer
på. Max må ikke komme foran dig, for når han er fremme ved dig ska du
vende om og løbe den anden vej. MAx ska jo løbe efter dig og ikke dig
efter max. Det at hundeføren/ejeren løber efter hunden er ikike så godt.
Så er det hunden der bestemmer hvor vi ska hen og hvornår. Omvendt skulle
det jo helst være. At det er dig der bestemmer hvor I ska hen. Og
samtidig med det, skulle Max jo gerne forstå at det er der hvor du er at
det er sjovt at være.

> [...]
> også, og det gider jeg meget sjældent. Jeg har også prøvet at kalde
> ham hen uden at tage den, eller give ham den igen med det samme.

HVordan kalder du ham på plads ??? Som en lydighedskommando ??? For hvis
han opfatter det som en lydighedskommando, slår han over i at være lydig
og er ikke i byttedrift længere. Det ka give ham frustration, da han ikke
har fået sin udløsning for sin byttedrift. Lok og leg ham på plads. Pas
på med selve "plads" kommandoen, hvis han slår over i lydigheden. Sig fx
"kom kom kom" meget hurtigt og opmuntrene i stedet.

Du må ikke lege trækkeleg med ham. Det er en magt kamp mellem jer to. DVS
at i slås om hvem der ska ha apporten. Når du har fået bukken, ska du
kaste den igen til ham som belønning, ellers er det jo kedeligt, hvis du
beholderden. Husk i ska arbejde sammen, ikke mod hinanden.

> Jeg plejer, når det endelig lykkes, at stoppe efter 1-2 gode forsøg.
> Han kan løbe efter ting i timevis, men jeg kan ikke få ham til at
> aflevere mere end 2 gange, hvis overhovedet.

Så ska du passe meget på at ikke træne for meget aflevering med ham. Det
Max synes er sjovt er selv jagten på byttet. I ska køre nogle
samarbejdsøvelser, hvor Max finder ud af at I er et team, ikke to
modstandere.

> Jeg kan prøve, men jeg tror igen at han slipper apporten hvor han
> står, og kommer hen til mig uden. Jeg har overvejet snor i
> apporten!!!!!!!

Snor i apporten er oxo et godt trix. Det har jeg oxo selv brugt. Men det
er svært at holde styr på to liner *G* så her er det rart med en hjælper.
Du skal bare huske at hvis han mister apporten, ja så er den tabt ! Og
man starter forfra. Men når han holder ved apporten ska han roses. det ka
gøres verbalt, med klikker eller med nyk i linen i halsbåndet. Man ka oxo
lave små ryk i apporten, således at han holder bedre ved apporten, så han
lærer at hvis han holder ved den, ja så mister han den ikke.

> Sådan foregår det helt automatisk. Han bærer selv byttet hjem, hvor
> han som regel glemmer det.

Hvordan glemmer det ??? Den er jeg ikke lige helt med på... ¿

> [...]
> meter væk og ikke vil komme nærmere, så lægger han sig og smider
> kæppen. Han bliver ligesom "trykket" ned i en mere underdanig stilling

Prøv at gøre det noget mere. Kun be ham om at komme med pinden en gang.
og så ikke mere, når du så har gjort det 100 gange, så ka du prøve at
kaste den igen. Det drejer sig om at lave en succesoplevelse hver gang.
HUsk på at det tager ca 7-8 gange så lang tid at lave noget om som hunden
engang har lært (og det gælder jo oxo for fejlindlæring) MAx har måske en
helt anden opfattelse af hvordan øvelsen ska foregå en du har ???

En anden måde som supplement til det ovenstående er at gå lineføring med
Max. Men i kommer gående giver du ham apporten i munden, og siger roligt
"apport" lad ham gå med bukken lidt, men i stadig går line føring. Så
sætter du hånden ned til bukken og siger stille og roligt slip. Og la
være med at slås om bukke. Så hellere få han til at sidde på plads, sæt
dig ned ved siden af ham, og ros ham, dnår han så selv vil slpippe så
siger du roligt "slip". I starten ska du ikke gå mere end et par skridt
med ham, så lige så stille bygge på.

En vigtig ting i alt dette er at undgå at Max laver fejl. Således at han
finder ud af, hva der er rigtigt han ska lave.

Mange hilsner

Bufas

Fra : Pia J

Dato : 06-07-02 15:43

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> wrote in message
>. At det er dig der bestemmer hvor I ska hen. Og
> samtidig med det, skulle Max jo gerne forstå at det er der hvor du er at
> det er sjovt at være.

Jo, han tonser gerne efter mig, når jeg løber, og jeg går jævnligt en anden
vej end den han tror, hvis han er foran, kalder ikke på ham, han må selv
finde ud af at følge efter. Som regel stiller han sig og venter ved en ny
sti, indtil han ser hvad vej jeg går, eller jeg peger.

> HVordan kalder du ham på plads ??? Som en lydighedskommando ??? For hvis

Jeg har prøvet både plads som kommando, og at råbe vildt og eksalteret
"komsåjadyyygtiiiiigkomsåkomsåjaaaaaaa". Han ved godt hvad jeg vil, og det
vil han ikke... Han synes klart det er sjovere at drille mig, selvom han
også gerne vil løbe. Han går så i forvejen og lægger den ved stien, hvor han
ved jeg går forbi, kommer tilbage til mig og løber og kigger fra mig til
pinden for at fortælle mig, nu må jeg gerne kaste. Men af princip går jeg
aldrig mere end en meter for at samle en pind op, og er den smidt når jeg er
langt fra den, så gælder det ikke at jeg kommer forbi den senere.

> Du må ikke lege trækkeleg med ham. Det er en magt kamp mellem jer to. DVS
> at i slås om hvem der ska ha apporten. Når du har fået bukken, ska du

Jeg siger slip - ingen får lov at vinde pinden ved styrke. Han kan trække og
knurre og ruske, men siger jeg slip, så stopper han omgående og slipper. Og
så kaster jeg. Men eftersom det ikke har hjulpet (det gjorde det en overgang
indtil han fattede mit trick), så gider jeg ikke, for det gør pokkers ondt i
hænderne....

> Husk i ska arbejde sammen, ikke mod hinanden.

Det er lige netop det jeg gerne vil

> Så ska du passe meget på at ikke træne for meget aflevering med ham. Det

Det kan godt være jeg skal gå tilbage til at bare træne "hold" (at han skal
holde fast på den)

> samarbejdsøvelser, hvor Max finder ud af at I er et team, ikke to
> modstandere.

Gode ideer til nogen der slet ikke har med apportering at gøre?

> gøres verbalt, med klikker eller med nyk i linen i halsbåndet. Man ka oxo

Så snart han har snor på, så gør han det perfekt, for så ved han at jeg har
magten, altså kan det være ligemeget at stritte imod. Jeg har ofte prøvet at
træne hvor jeg kaster 2-3 meter med snor på, apport, plads, slip - det kører
fint. Hjemme i stuen kommer han også gerne med sin bold, endda uopfordret,
og så kaster jeg den altid som belønning, hvorimod jeg er kedelig og
ignorerer ham, hvis han så opfordrer til kamp om den.

> lave små ryk i apporten, således at han holder bedre ved apporten, så han

Er det ikke det samme som trækleg, bare på afstand?

> Hvordan glemmer det ??? Den er jeg ikke lige helt med på... ¿

Ja, han lægger den fra sig og laver noget andet - som regel sover. Pinde
båret hjem men efterladt på postkassen udenfor døren, da jeg er træt af at
feje splinter op i hele huset.

> MAx har måske en
> helt anden opfattelse af hvordan øvelsen ska foregå en du har ???

Han er vældigt kreativ, men om han bevidst driller/viser styrke eller om han
virkelig ikke fatter handlingsforløbet... Han virker som om han godt ved
hvad jeg vil, da han decideret undviger.

> Max. Men i kommer gående giver du ham apporten i munden, og siger roligt
> "apport" lad ham gå med bukken lidt, men i stadig går line føring. Så
> sætter du hånden ned til bukken og siger stille og roligt slip. Og la

Jeg vil prøve at øve delmomentet plads/hold/slip - altså at han er på plads,
ikke kalde ham hen.

> En vigtig ting i alt dette er at undgå at Max laver fejl. Således at han
> finder ud af, hva der er rigtigt han ska lave.

Og det er du sikker på, han ikke ved? Jeg tror han godt ved hvad jeg beder
om - men den måde han så opfører sig er blevet en dårlig vane, og den ved
han muligvis ikke, at man kan lave om på. Han har så meget energi, de 2
hjerneceller suser rundt og han kan bare ikke koncentrere sig, vi er ude,
der dufter, jaaaa, vi løber, feeedt, hoppehoppe. Derfor kaster jeg ofte en
pind langt væk i noget højt, så han ikke ser den lande. Så beder jeg ham om
at søge efter den istedet, det kan han så bruge nogen minutter på, dybt
koncentreret. Og så lader jeg ham beholde pinden når han finder den. Eller
han får pinden som belønning for at gå balance eller springe over noget.

:Pia

Fra : Bufas

Dato : 07-07-02 00:12

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrøv i news:ag6vhq$jde$1@sunsite.dk:
> [...]
> må selv finde ud af at følge efter. Som regel stiller han sig og
> venter ved en ny sti, indtil han ser hvad vej jeg går, eller jeg

Først vil jeg sige at der er forskel på om det er træning eller hygge.
Derfor er der oxo forskel på apportgenstanden. Men under indlæring af en
apporingsøvelse, vil jeg ikke "pjanke" med hunden i noget der ka ligne
øvelsen. Dermed ikke sagt at man ka træne på en luftetur. Så enten går vi
tur og hygger eller så træner vi. Ikke at det er sjovt begge dele. Jeg
foretrækker selv at træne på visse arealer og lufter på andre. Af samme
grund lufter man ikke hund før og efter træning på "træningspladsen". En
hund ska ha lov at være hund, men når vi træner så træner vi. Dette er
specielt gældende under indlæring. Men ellers så lufter jeg aldrig min
hun hvor jeg træner med min hund. (hva andre gør, ka man jo aldrig være
sikker på, men det er da en go regl ?)

> [...]
> kaste. Men af princip går jeg aldrig mere end en meter for at samle en
> pind op, og er den smidt når jeg er langt fra den, så gælder det ikke

Jeg tænekr på hvordan du får/kalder ham på plads under
apporteringsøvelsen ???

> [...]
> gjorde det en overgang indtil han fattede mit trick), så gider jeg
> ikke, for det gør pokkers ondt i hænderne....

Ved Razco gør jeg ALTID det, at hvis han begynder at trække i apporten så
slipper jeg. Nu ved jeg jo ikk,e om han er som max ? Men Razco kommer
tilbage og "tilbyder" mig apporten igen

> Det kan godt være jeg skal gå tilbage til at bare træne "hold" (at han
> skal holde fast på den)

Man går aldrig tilbage i sin træning ! Man ska huske at varriere sin
træning ! dette gælder arealer, genstande, sværhedsgrad, vejr, ja U name
it...
Men under indlæring er det vigtigt at hunden finder ud af hva det er der
ska foregå uden alt for mange forstyrrende momenter, så det er med at
finde balancen mellem varriation og den optimale indlæring/træning. Fex
hjælper det jo ikke meget at træne apportering hjemme i haven ude midt på
BØH landet med en træapportbuk i solskinsvejr , hvis man til konkurrence
ska apportere en stegepande, mellem en togstation og en skydebane i "pis-
øs-regn-vejr" ???

Det er en balancegang, man ska finde ud af, at det er "ens" men alligevel
med små og med tiden flere varianter .... Den fejl er der mange (oxo de
rutinerede hundefører) der gør...

> Gode ideer til nogen der slet ikke har med apportering at gøre?

Hu Ha ! den var svær !!! HJÆLP !!!??? Er der nogen der har nogle forslag
???
- Hva træner i ellers ??? Måske er der hjælp at hendte i "de andre"
øvelser...

> [...]
> sin bold, endda uopfordret, og så kaster jeg den altid som belønning,
> hvorimod jeg er kedelig og ignorerer ham, hvis han så opfordrer til

Når vi snakker om snor på, hva er det så ??? en dressurline på 2-3 m ???
For så vil jeg foreslå en længere line, fx en sporline. 5-10m. Men sådan
som jeg ser det, så ska du træne apportering med line på, for så undgår
du at han laver fejl (her gør han jo, som du vil ha det) Det lyder lidt
"børnehaveagtigt" at have line på, men ved du hva, jeg træner med en med
en som har en hund på 7 år, de træner ALTID med line på, og har altid
gjort det ! Det er kun til konkurrence at hunden ikke har line på. Max
har luret at "HA der er ikke line på så gør jeg som det passer mig !" En
hund er sjældent ulydig, den lærer bare hvornår den "må" hvad... (nu er
jeg spændt på om der kommer kommentarer til den her ???)
Mit forslag er at du tæner apporteing med Max 1000 gange med line på
inden du gør det uden line igen.. Hva siger du til det ???

> Er det ikke det samme som trækleg, bare på afstand?

Nej for her gælder det om at belønne ham i at han holder ved.... det små
nyk i apporten, skulle gerne gøre at han holder ved... Holder han ikke
ved er apporten væk ! (derfor de to liner) Det gælder om at være hurtig
til at få bukken helt væk når han ikke holder ved. Men jeg tror du ska
tænke mere på at han ikke slår over i "lydighedmode" i stedet for at køre
i byttedift...

> Ja, han lægger den fra sig og laver noget andet - som regel sover.
> Pinde båret hjem men efterladt på postkassen udenfor døren, da jeg er
> træt af at feje splinter op i hele huset.

For mig lyder det som om at du ikke er der, når han slipper byttet, når i
kommer "hjem" med det ??? Når han slipper byttet/apporten ska han roses
helt vildt ! Ja, ikke så vildt at han vælter det hele men så meget at han
nu forstår at mdet hele er slut og alt er godt ! ingen sure miner over
hva der end nu er gået galt i træningen, men bare at nu har han gjort det
sååå godt og han er den bedste hund i hele verden og han er bare såååå
dyyyygtig ! (vi har jo sluuet med en succes oplevelse !)

> Han er vældigt kreativ, men om han bevidst driller/viser styrke eller
> om han virkelig ikke fatter handlingsforløbet... Han virker som om han
> godt ved hvad jeg vil, da han decideret undviger.

Max er jo en teenager, og vil da prøve alle krumspring for at prøve dig
af ! DU ska lave øvelse DU VED han ka, lave nogen med lidt udforing i,
men slut af med en succesoplevelse, så han finder ud af hva der er det
rigtige...

> Jeg vil prøve at øve delmomentet plads/hold/slip - altså at han er på
> plads, ikke kalde ham hen.

Det er en go ide at opdele apporterings øvelsen i flere momenter. Her ved
slippet er det oxo en god ide, at ikke få hunden til at aflevere apporten
når man sidder på plads med apporten. efter hvor godt det går (ja nu
bliver det svært at finde grænsen :-/) Men så lav holdt under lineføring
uden at bede om slip.. dvs hunden ved aldrig hvornår den ska slippe...
det ved den heller aldrig når du bliver "færdig" med øvelsen (at du så
ber om den 1. gang til en kunkurrence er en helt anden dag, det sker jo 1
ud af 100 eller msåke endda 100, hvem ved ???) Går man ikke til
konkurrence er det måske lige den dag man ska vise det over for vennerne
??? Eller måske til en bette træningsweekend sammen med Internet
hundevennerne *G* ???

> Og det er du sikker på, han ikke ved? Jeg tror han godt ved hvad jeg
> beder om - men den måde han så opfører sig er blevet en dårlig vane,

aaaahhhhhhh dårlig vane ??? Hunde har da ikke dårlige vaner ??? Vend den
nu lige om... Tror du nu ikke at Max har fundet ud at, hvis jeg nu gør
så'n og så'n så får jeg det som jeg vil ha det (eller tror max i
virkeligheden at sådan gør man ???) ??? altså rent faktisk en
succesoplevelse for Max ??? Husk at tingene ska ende med en
succesoplevelse...
Prøv at tænk over det.... hvormange gør han som du vil ha det og hvor
mange gange gør han som han vil/tro det ska være ???

> og den ved han muligvis ikke, at man kan lave om på.

Hov ! DU har jo allerede sagt det her ! Lave om på !!! det tager 7-8
gange så langtid som indlæringen !!!

> [...]
> beholde pinden når han finder den. Eller han får pinden som belønning
> for at gå balance eller springe over noget.

der lyder det til at du har fat i den lange ende ! Han gør som du beder
ham om og han bliver belønnet. Bum en succes oplevelse ! ))

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ# 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Hundechat hver søndag fra kl. 20 på http://icq.homepage.dk/hundechat.html

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 06-07-02 22:24

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> men
> hvorfor ikke prøve at arbejde med, hvorfor den tygger ???

Arghh! Selvfølgelig Ind i mellem er det lige sådan noget som det her der
skal til... Lige netop de drifter vi prædiker overfor kursisterne og også
arbejdede med dengang, han ikke ville tage NOGET som helst i munden. Dejligt
at få nye input, da jeg virkelig var låst fast i, at han nu syntes det er
fantastisk at spurte ud og hente apporten til mig - ofte så meget, at han
lander i favnen på mig, hvis vi ikke afslutter med plads.

Men sådan som jeg læser ham, virker han nærmere usikker på, om han har gjort
det rigtige... Altså, han stirrer intenst på mig og ruller, ruller, ruller
bukken i munden... som om han vil sige: "så mor, nu har jeg hentet den,
hvorfor tager du den så ikke, tag den nu, var jeg ikke dygtig nok?" Jeg ved,
at dette er meget menneskeliggjort, men eftersom hans byttedrift ikke er
særlig stor (han gider hente en bold max. 2 gange) er jeg lidt i tvivl...

> [...]
> ud.
> tænk på hvilke behov hunden har i stedet.

Hvis jeg lader ham bære apporten hjem, går han 3 meter med den og smider den
så. Hvis jeg derimod beder ham om at bære den, så gør han det også, men det
sjove er helt klart at aflevere den til mig... Måske jeg skal skære ned på
rosen i den situation?

-Trine

www.robinhund.dk

Fra : Bufas

Dato : 07-07-02 00:35

> [...]
> dygtig nok?" Jeg ved, at dette er meget menneskeliggjort, men eftersom
> hans byttedrift ikke er særlig stor (han gider hente en bold max. 2

For mig at se er han utrolig usikker. Han ved ikke hva han ska... hvordan
er er jeres lederskabsforhold ??? Måske er du for dominant ???
Du ska ihvertfald ikke overtræne apporteringsøvelsen, hellere træne den
to gange på en dag end to gange i træk, hvis du forstår hva jeg mener ???

> [...]
> det også, men det sjove er helt klart at aflevere den til mig... Måske
> jeg skal skære ned på rosen i den situation?

At han smider apporten så hurtigt, er oxo et tegn på at hans bytte drift
ikke er så stor. Prøv at lave apporten tættere på "hjem" så der ikke er
så langt. Du ska ikke give ham komando til at bære den, for så er det
ikke byttedrift, men lydighed. Hvordan er han med ros ??? måske er det
omvendt ??? At han ska roses mere og mere ??? Altså lige så stille får du
ham til at bære byttet længere og længere... men omvendt, så han smidt
den då er den tabt. Men det er svært, hvis han ikke har ret meget
byttedift... så måske ska du løbe hjem allerede, når han kommer med den
??? og så en gang i mellem få ham på plads, og når han er på plads så
løber vi hjem ( vi har jo vundet byttet, os to, hunden og jeg)

Hvordan er Robin ellers i lydighedsøvelserne ??? (du træner DKK ???)

Mange hilsner

Bufas

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-07-02 01:06

> "Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrøv i

> For mig at se er han utrolig usikker. Han ved ikke hva han ska... hvordan
> er er jeres lederskabsforhold ??? Måske er du for dominant ???

Usikker er han! Men samtidig er han også p....fræk og fuld af spilopper.
Lederskabsforholdet er ok... Jeg er tilfreds og vores hverdag fungerer fint.
Men han er jo altså en terrier Jeg optræder aldrig dominant i
forbindelse med lydighedstræningen, da han så hurtigt bliver "ked af det".
Alt foregår med masser af ros og belønning (mest godbidder, da han let kører
op og har svært ved at stresse af igen).

> Du ska ihvertfald ikke overtræne apporteringsøvelsen, hellere træne den
> to gange på en dag end to gange i træk, hvis du forstår hva jeg mener ???

Træner den faktisk ikke særlig ofte, da den grundlæggende er på plads.
Springapporterer gør han fint (men tygger stadig) og dirigering arbejder vi
med.

.. Hvordan er han med ros ??? måske er det
> omvendt ??? At han ska roses mere og mere ???

Af og til tror jeg han lever for ros (læs: godbidder .

> [...]
> ??? og så en gang i mellem få ham på plads, og når han er på plads så
> løber vi hjem ( vi har jo vundet byttet, os to, hunden og jeg)

Hvis han smider den og jeg så tager den fra ham, er han MEGET interesseret i
den. Det er heller ikke sådan, at han ikke kan lide at hente den. Han kan
faktisk godt finde på at snuppe den op af tasken, eller hente en af de andre
apportbukke, der ligger på pladsen. Men kun for at komme og give den til
mig...

> Hvordan er Robin ellers i lydighedsøvelserne ??? (du træner DKK ???)

Ja, vi træner DKK. Han er rigtig god i øvelser som lineføring, fri ved fod,
stillingsskift, spring o.l. Men f.eks. fællesdæk.... Den har virkelig været
svær. Han kan godt ligge alene, men så snart der er andre hunde, mennesker,
larm o.l..... suk! Vi har fundet frem til at jeg har kontakt med ham hele
tiden, smasker, slikker mig om munden (tyggegummi er en fordel... det får
det til at se mere naturligt ud) blinker og gaber... Man må jo være
opfindsom, når han nu så gerne vil hjem til mig. Sidst vi trænede med andre,
rejste en af de andre hunde sig, føreren sagde Nej! og Robin fløj hjem til
mig... nedtur. Fremadsendelse er også svær... Til gengæld dækker han
øjeblikkeligt på kommandoen, når han først er kommet derud... men for
pokker, hvor er 10 meter langt!

Tak for al din hjælp, håber at høre mere.

-Trine
..dk/hundechat.html

Fra : Bufas

Dato : 07-07-02 07:25

> [...]
> hente den. Han kan faktisk godt finde på at snuppe den op af tasken,
> eller hente en af de andre apportbukke, der ligger på pladsen. Men kun

Hvis han taber den undervejs "hjem" så er den tabt, så løber vi "hjem
uden apportbukken...

> [...]
> hjem til mig. Sidst vi trænede med andre, rejste en af de andre hunde
> sig, føreren sagde Nej! og Robin fløj hjem til mig... nedtur.

ideen er såmænd go nok, måske var det bedre at råbe dæk ??? og måske
skulle man forhindre Robin i at løbe hen til dig ??? Evt med line ??? men
måske ska der trænes mere fælles dæk, hvor du ikke går i skjul ???
Hvordan er han til fælles dæk, hvor du ikke går væk ??? Gerne med en
masse forstyrrende momenter... og forskellige steder, forskelligt vejr ja
du ved sådan godt varieret...

> Fremadsendelse er også svær... Til gengæld dækker han øjeblikkeligt på
> kommandoen, når han først er kommet derud... men for pokker, hvor er
> 10 meter langt!

Ja her må jeg nok melde pas, det er begrænset hva jeg har trænet af
fremadsendelse... Men med den gl. trænende vi med en en godbid på noget
ude i feltet... og den bette, ja der brugt vi bold, da det er han
ynglingsbelønning...

> Tak for al din hjælp, håber at høre mere.

UW Håber da oxo der er andre, der har noget at sige til det ??? Det
her er jo min måde at se tingene på...

Mange hilsner

Bufas

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-07-02 23:11

Hej Trine

Jeg så godt jeres FLOTTE resultat inde på Hundesport TILLYKKE, TILLYKKE
))

KH
Søs

Trine Dyrgaard <trine@startnettet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d238b5a$0$41338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-07-02 00:10

> Hej Trine
>
> Jeg så godt jeres FLOTTE resultat inde på Hundesport TILLYKKE, TILLYKKE
> ))
>
> KH
> Søs

Takker mange gange