Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt video kamera hjælp søges
Fra : Los Lobotomys

Dato : 04-07-02 00:06

Hej alle.
Jeg mangler lidt hjælp til køb af et digitalt video kamera. Jeg er dels lidt
i tvivl om dette er stedet at spørge men det var det nærmeste jeg kunne
finde da emnét her er foto og jeg håber på snart at kunne tage nogle dejlige
billeder i bevægelse af min førstefødte. Mit valg står imellem Sony DCR-PC
120
eller Sony DCR.TRV 50. Begge har 1.5 mill pixels men flere af de features
der er til begge cams er lidt uoverskuelige da jeg er første gangs køber at
sådanne udstyr. Endvidere vil jeg handle fra USA da jeg har familie der kan
sende kameraet til mig med en gift to a friend mærkat påhæftet således det
skulle passere uden om tolden. Strømforsyningen (Power Consumption: -
3.6w/100-240v 50/60Hz) er iorden som jeg ser det til de danske forhold.
System er NTSC. Jeg planlægger selvsagt at lægge mine bedste øjeblikke ned
på VCR mit TV viser NTSC format uden problemer. Mit spørgsmål gå på begår
jeg en fejl alligevel ved at handle med NTSC system eller er det uden
betydning og overordnet har i bedre forslag til mig end de 2 jeg selv har
valgt.

Mvh René.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 04-07-02 10:32

"Los Lobotomys" skrev:

> Mit valg står imellem Sony DCR-PC 120 eller
> Sony DCR.TRV 50. Begge har 1.5 mill pixels

Antallet af pixels er ligegyldigt mht. video, der benyttes altid et fast
lavt antal på ca. 600000. Antallet af pixels har betydning mht.
fotos/stillbilleder, men som du sikkert ved så er selv 1,5 mill. ikke
særligt meget i den sammenhæng.

> System er NTSC.

Køb aldrig et NTSC kamera til brug i Danmark, du vil begræde det resten af
kameraets levetid.

En PAL video kan normalt ikke optage i NTSC, og du vil i så fald være
tvunget til også at købe en video i USA. Men videoen fra USA kan næppe køre
på vores lysnet (240V/50Hz) uden at du skal bygge en ny strømforsyning i
den, og den kan næppe heller benyttes til andet end at optage fra dit kamera
fordi resten af videoen (kanalerne mv) også er myntet på det amerikanske
marked. Så pludselig har du brugt hele besparelsen på andre ting, og du har
stadig "kun" amerikanske produkter som ikke kan bruges til andet.

Du skal istedet gå efter E-modellerne, f.eks. Sony DCR-PC120E, som er
modellerne til Europa. Hvis du leder lidt kan du også finde dem i USA
(ihvertfald i de butikker som handler med europa fx. netbutikkerne).

Mvh, Lars

Fra : Los Lobotomys

Dato : 04-07-02 14:34

Hej Lars
Tak for dit svar på mit DVK/USA problem. Du nævner nogle adresse som handler
med E = PAL mærkede modeller i USA. Skulle du ligge inde med disse ?

Jeg har søgt en del efter lige præcis dem men ikke været heldig

mvh René Hansen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 05-07-02 02:47

"Los Lobotomys" skrev:

> Du nævner nogle adresse som handler med E = PAL
> mærkede modeller i USA. Skulle du ligge inde med disse ?

Ikke specielt, handler ikke selv den slags udstyr i USA. Men en hurtig
søgning fandt et par stykker:

http://makeashorterlink.com/?H2B242231
http://makeashorterlink.com/?I3C214231

Selv ville jeg købe den type udstyr indenfor EU, f.eks. i Tyskland:

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/16693.html

Mvh, Lars

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 17:59

Fra : Los Lobotomys

Dato : 04-07-02 17:59

Hej Morten
Jeg forstår din tankegang men når man snakker om en besparelse på ca 8000 kr
er det trods alt værd at tage med. Jeg mener du kan stadig få rep af meget
DVK for 8000 Kr derudover kender vi vel en eller anden der kan hjælpe med
evt rep

mvh René

Fra : Lars

Dato : 04-07-02 22:54

"Los Lobotomys" skrev:

> Jeg forstår din tankegang men når man snakker
> om en besparelse på ca 8000 kr

8000 kr på et hjemme DV-kamera ??

Jeg vil mene at regnestykket ser ca. således ud:

Sony DCR-PC120 (NTSC) fra USA:
Købspris 8.653 kr.
Forsendelse 200 kr.
Told 1.328 kr.
Moms 2.546 kr.
Pris ialt: 12.727 kr.

Sony DCR-PC120E (PAL) fra Tyskland:
Pris ialt incl. forsendelse: 12.797 kr.

Sony DCR-PC120E (PAL) fra Danmark:
Pris ialt incl. forsendelse: 15.000 kr.

- Lars

Fra : Los Lobotomys

Dato : 05-07-02 08:53

Hej Lars
Regnestykket ser ikke helt således ud derudover ville jeg egentligt HELST
have haft svar på de spørgsmål jeg stillede men når det nu ikke kan være
anderledes og interessen omkring pris m.m. er så stor vil jeg da med glæde
besvare din post.

Sony DCR - TRV 50 (ntsc)
Købspris 6680
Forsendelse 200
Told Kameraet handles af familie pakkes ud kommer i en brunpapkasse og
sendes fra dem som gift to a friend derved ingen told. Skulle jeg komme ind
i en told/moms situation alligevel kommer jeg måske på 10.000 kr. Det er så
ikke halv pris men stadig 5000 Kr der spares.
Sådan ser mit regnskab
Stadig med håb om svar på min originale post
mvh René Hansen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 05-07-02 12:24

"Los Lobotomys" skrev:
> ikke halv pris men stadig 5000 Kr der spares.

Ikke hvis du køber fra et billigere EU-land. Besparelsen for dit amerikanske
NTSC kamera, iforhold til et europærisk PAL med 2 års reklamationsret er
max. 2000 kr (altså stadig forudsat at USA-kameraet lovligt indføres i
landet).

Men hvad er det som du ikke har fået besvaret ?

Mvh, Lars

Fra : Los Lobotomys

Dato : 05-07-02 12:36

Hej Lars
Jeg er i tvivl omkring det her med at købe et NTSC cam kontra PAL. Mit B&O
MS 6000 kan vise NTSC men går kvaliteten ned på billedern nu da mit TV ikke
er et fuldblods NTSC TV. Jeg havde planer om at lave VCD ud af mine bedste
øjeblikke men man afspiller måske i virkeligheden direkte fra kameraet. Jeg
er førstgangs køber som du nok forstår. Ødelægges kvaliteten såfremt man
laver VCD kontra afspilning af båndet i kameraet ? Jeg er lige faldet over
en mail hvori der står noget om gaver over et vist beløb fra USA skal der
betales told af så jeg kommer nok til at opgive mine USA planer alligevel.
Kan du hjælpe mig med nogle gode steder i EU at handle. Jeg har fundet Sony
TRV50 til E1588 og PC 120 til E1599. Jeg har dog læst en del om nu at
DCR-TRC 27 er bedre fordi man betaler så meget for alt det lir de andre
nævnte cams har. Det virker på mig som om Tyskland er billigst og jeg har
haft svært ved at finde andre lande for at sammenligne lidt hvad er dine
erfaringer ?
Håber du kan hjælpe mig

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 05-07-02 13:52

"Los Lobotomys" skrev:

> Jeg er i tvivl omkring det her med at købe et NTSC
> cam kontra PAL.

Det er aldrig smart at købe andre standarder, end de der benyttes i det land
hvor udstyret skal anvendes.

Dvs. at hvis du blot ønsker et stand-alone kamera, der kan afspille video på
dit TV i ny og næ så går det såmen nok.

Men du er afskåret fra at udveksle anden vej. Du kan ikke afspille dine bånd
i andre kameraer/videomaskiner, og du kan formentlig ikke afspille dit
kamera på andre TV end dit eget da de færreste TV solgt i Europa er ægte
multistandard (de kan ikke vise ægte NTSC). Du kan ikke overspille dine bånd
til en PAL video.

> Mit B&O MS 6000 kan vise NTSC men går kvaliteten
> ned på billedern nu da mit TV ikke er et fuldblods NTSC TV.

NTSC er i sig selv en anelse dårligere end PAL mht. antal linier, det der
kaldes vertikal opløsning. Men hvis dit TV kan vise NTSC vil der ikke være
nogen forringelse der iforhold til at afspille kameraet på et "ægte" NTSC
fjernsyn.

Du skal dog være opmærksom på om dit TV nu også kan vide ægte NTSC. Der
findes nemlig en uægte NTSC, som er det signal som en almindelig PAL-video
laver når det afspiller et NTSC bånd (for de videoer som kan det). Det uægte
NTSC signal kan de fleste fjernsyn vise, mens et ægte NTSC signal kræver at
TV'et direkte er født som et såkaldt multistandard-TV (og f.eks. kan vise
PAL, NTSC, SECAM-xx). Hvis du afspiller et ægte NTSC signal, til et TV som
ikke kan vise dette, vil farverne mangle (kun sort/hvide billeder).

> Jeg havde planer om at lave VCD ud af mine bedste
> øjeblikke men man afspiller måske i virkeligheden direkte
> fra kameraet.

Du kan sagtens afspille direkte fra kameraet. Mht. computeren burde det ikke
give problemer at originalerne stammer fra NTSC, du skal blot holde
programmerne til redigering, konvertering mv. i NTSC.

> Ødelægges kvaliteten såfremt man laver VCD kontra
> afspilning af båndet i kameraet ?

VCD er en ringere kvalitet, SVCD er bedre. Skal det være rigtigt godt, så
kan du jo investere i en DVD-brænder når de er faldet tilstrækkeligt i pris.

> Jeg er lige faldet over en mail hvori der står noget om
> gaver over et vist beløb fra USA skal der betales told af
> så jeg kommer nok til at opgive mine USA planer alligevel.

Ja, beløbsgrænsen for gaver fra ikke-EU lande er 340 kr.

Se evt. http://makeashorterlink.com/?T29A20231

> Kan du hjælpe mig med nogle gode steder i EU at handle.

Her må jeg melde pas. Men enhver større online-butik kan vel levere, og
betaler du med kreditkort (visa, mastercard ect) er du godt beskyttet mht.
pengene.

Jeg købte selv mit kamera herhjemme (ventede på et godt tilbud). Jeg ville
nemlig gerne have en udvidet forsikring med da jeg købte mit (altså en af
dem der dækker hvis kameraet tabes, stjæles, glemmes i en taxi osv).

> Jeg har fundet Sony TRV50 til E1588 og PC 120 til
> E1599. Jeg har dog læst en del om nu at DCR-TRC 27
> er bedre fordi man betaler så meget for alt det lir de
> andre nævnte cams har.

Jeg bruger ikke en tiendedel af "liret" i mit eget kamera.

> Det virker på mig som om Tyskland er billigst og jeg har
> haft svært ved at finde andre lande for at sammenligne
> lidt hvad er dine erfaringer ?

Jeg syntes at folk altid snakker om tyskland, når det drejer sig om
camcordere og digitale kameraer. Så det er nok der den slags er billigst.

Mvh, Lars

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 05-07-02 13:54

"Lars Ladingkaer" skrev:

> [..] det der kaldes vertikal opløsning [..]

Skulle have været horisontal (vandret) opløsning.

Mvh, Lars